Gå til innhold

Colombia, reise og permisjon


Gjest colombiasøkere

Anbefalte innlegg

Gjest colombiasøkere

Hei!

Selv om det nok er noen måneder fram i tid, så har vi begynt å planlegge litt...

Hvordan har dere andre som har hentet barn i Colombia gjort det med hensyn til reisen og permisjon? Den ene tar vel ut adopsjonspermisjon? Men hva med den andre? Brukte dere ferie eller permisjon uten lønn? Eller kan man få permisjon med lønn? Lurer veldig på dette her, for det kan jo bli ganske dyrt uten lønn i så pass mange uker....

Lurer også på om noen andre her har erfaring med å ta med eldre søsken som er skolebarn? Får de fri fra skolen i hele perioden, eller drar den ene av foreldrene vanligvis hjem med skolebarnet etter en tid?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Papirene våre er akkurat sendt til Colombia, så vi planlegger litt nå ;) Jeg jobber i staten og skal søke om å få velferdspermisjon med lønn (det får man i opp til ti dager), så tar jeg resten i ferie eller adopsjonspermisjonen. Mannen min tar nok noe som ferie, avspasering og evt. litt uten lønn.

Det er mange som tar med eldre barn og de aller fleste reiser nok hjem sammen (altså at den ene forelderen ikke reiser hjem før den andre), men hvordan det er med skolefri vet jeg ikke.

Har dere kommet langt i prosessen? skal dere adoptere i fra ICBF eller privat? vi har valgt ICBF.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :o)

Hos oss startet jeg permisjonen den dagen vi reiste til Colombia. Min mann fikk to ukers lønnet velferdsperm, og brukte ferien sin de resterende ukene ( vi var 5 uker borte)

Vi hadde med storebror på turen, og han måtte skrives ut fra skolen, fordi det kun gis permisjon i 10 dager. Faren er at barnet kan stå uten skoleplass når dere vender tilbake ( i allefall kan resultatet bli at barnet må bytte skole, dersom det kommer nye barn i skolekretsen mens dere er borte)

Vi lot ikke dette "skremme" oss fra å la storebror være med. Og han kom tilbake til klassen sin etter en fantastisk tur, og opplevelser som skolen aldri kunne ha gitt. Mitt råd er å ta kontakt med skolen på et tidlig tidspunkt, og høre hvordan de vil løse dette. Du må gjerne maile meg, hvis du lurer på noe: [email protected]

Lykke til med ventetiden, opplevelsen dere har i vente er fantastisk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teksten i min bedrift (stat)

heter det

"Adopsjonsperm regnes fra og med den dagen for omsorgen for barnet overtas. Ved reise for å hente barnet skal imidlertid adopsjonspermisjon regnes fra om med avreisedagen, dersom ikke annen form for permisjon/tjenestefri nyttes"

Jeg hadde avspass to dager før vi fikk vårt barn og startet altså perm dagen vi fikk henne.

Min mann fikk velferdspermisjon med lønn og brukte i tillegg til dette, avspassering og ferie.

Det med velferdspermisjon med lønn/uten lønn kommer helt an på hvor man jobber, selvfølgelig....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tobarnmamsen

Da vi reiste nå sist, brukte jeg ferien det året først (4 uker). Startet så med permisjon da de 4 ukene var omme. Trygdekontoret/arbeidsplassen min aksepterte dette. Alternativet er jo å legge på ferien til slutt og starte med permisjon. Dette går jo opp i opp.

Mannen min fikk 2 uker "fødselspermisjon" betalt av jobben. Resten av reisen var ferie.

Godt å tenke gjennom litt av dette på forhånd. Når tildelingen kommer har dere 1000 andre ting å tenke på! Lykke til i ventetiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...