Gå til innhold

medisin-fri i ferien


Gjest emil

Anbefalte innlegg

gutten min har gått ned 5 kg etter han startet med ritalin

for ett år siden.

har nå gått uten medisin i 14 dager,det går kjempefint noe uro

i kroppen er det ,men ingen store "konflikter"+han har gått opp 1,5kg "rart"

er det noen som har erfarin med dettte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

Det er min erfaring at mange barn som trenger Ritalin i skole- hverdagen klarer seg fint uten i ferier. Det er derfor viktig å diskutere den muligheten med alle foreldrene, slik at man kan prøve seg frem og se hva som passer best for det enkelte barn. Etter 1 år på Ritalin er det i alle fall viktig å prøve uten medisin en periode, også på skolen, for å se hvilken nytte medisineringen har. At gutten din legger på seg så mye på kort tid betyr jo at han har dårlig matlyst pga. medisinen. Du bør diskutere med legen om det kan gjøres endringer i dosen, eller om han kanskje skal ha medisinfri i helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er også medisinfri nå i 1 mnd.Etter første uke ser vi hvor stor nytte han egentlig har av ritalin men samtidig har også den gamle gladgutten med glimt i øye kommet tilbake.Det var noe som forsvant kort tid etter at han startet opp med ritalinen.Han har også lagt på seg 1 kilo denne uka.Så det blir nok til at vi kommer til å ha han medisinfri i ferier hvis det da ikke blir for slitsomt.Han sier også sjøl at han er glad for å slippe å ta de da han sa han var ofte kvalm,det er vel derfor han har blitt en småspiser når han går på ritalin og går ned i vekt.Så det er både fordeler og ulemper med ritalin.Da er det kanskje en ide å ta en medisinfri tid slik at en kan se hvilket fordeler og ulemper man har.

Hilsen bonnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smily

Finnes det muligheter for at Dexamin - den nye, kan virke på en bedre måte året rundt ?

Den nye Dexamin er visst både høyre og venstre molykylert eller hva det benevnes med.

Ritalin har etter som jeg har forstått kun en av delene.

Jeg er voksen adhd og vil sørge for å få prøve den nye Dexamin.

Ha en fin sommer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Finnes det muligheter for at Dexamin - den nye, kan virke på en bedre måte året rundt ?

Den nye Dexamin er visst både høyre og venstre molykylert eller hva det benevnes med.

Ritalin har etter som jeg har forstått kun en av delene.

Jeg er voksen adhd og vil sørge for å få prøve den nye Dexamin.

Ha en fin sommer !

Jeg tror det er endel misforståelser angående den nye Dexaminen. Det er desverre ikke slik at den nye har en annen og bedre virkning enn den som har vært i bruk til nå. Den nye er et renere amfetamin med mer virksom substans i hver tablett, slik at man har samme virkning av den gamle, men da i høyere doser. Det er mulig at flere vil bli hjulpet av den nye fordi det kan være lettere å dosere riktig når man vet nøyaktig hva tabletten inneholder, men noen revolusjon blir det ikke.

For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gunnar Oftedal, barnelege

Gutten vår er også medisinfri nå i 1 mnd.Etter første uke ser vi hvor stor nytte han egentlig har av ritalin men samtidig har også den gamle gladgutten med glimt i øye kommet tilbake.Det var noe som forsvant kort tid etter at han startet opp med ritalinen.Han har også lagt på seg 1 kilo denne uka.Så det blir nok til at vi kommer til å ha han medisinfri i ferier hvis det da ikke blir for slitsomt.Han sier også sjøl at han er glad for å slippe å ta de da han sa han var ofte kvalm,det er vel derfor han har blitt en småspiser når han går på ritalin og går ned i vekt.Så det er både fordeler og ulemper med ritalin.Da er det kanskje en ide å ta en medisinfri tid slik at en kan se hvilket fordeler og ulemper man har.

Hilsen bonnie

Jeg er enig i den måten dere gjør det på, og anbefaler de fleste å prøve seg uten medisin i ferien. Det er den beste måten å få forståelse for hvilken effekt Ritalin har og hvilke bivirkninger barna sliter med i hverdagen. Mange gjennomfører medisinfrie ferier, andre vil etter noen dager forstå at medisin er nødvendig året rundt. I alle fall er det viktig å prøve.

For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...