Gå til innhold

Hvordan stille diagnose?


Gjest fin

Anbefalte innlegg

Min datter på 2 1/2 år er ganske krevende. Hun reagerer alt for kraftig på bagateller, det skal veldig lite til før hun blir rasende. Hun reagerer med å gråte/skrike, sikle, kaster seg i gulvet, hiver fra seg det hun eventuelt måtte ha i hendene, slår dersom jeg/faren holder rundt henne. Under slike anfall (?) nytter det ikke å snakke til henne, det hjelper ikke at jeg/faren blir sint eller prøver å roe henne ned ved å ta omkring henne heller. Nå har vi begynt å si fra om at vi ikke aksepterer slik oppførsel og henviser henne til et annet rom. Meningen er at hun skal være der til hun er blid og rolig igjen, forhåpentligvis skjønner hun at hun har oppført seg galt. Men hun gir seg ikke, og det ender som oftest med at jeg/faren henter henne. Da er hun utslitt og veldig klengete, krever smokk og koseklut. Forresten, tvert noe går henne imot MÅ hun har de to sistenevnte kosetingene. Ofte føler jeg at de er blitt substitutter for annen kos (?).

Vår datter er ellers en ganske aktiv jente, hun gir lite av seg selv i form av spontane klemmer o.l.

Andre voksne i vår omgangskrets reagerer også på datten vår. Noen hevder det er vanlig 2-års trass, mens andre igjen ser med vantro på hennes væremåte.

Selv føler jeg at hennes reaksjonsmønster er mer ekstremt enn at det er "bare" 2-år trass. Det kan da ikke være normalt at en 2 årings daglige oppførsel fører til at foreldrene passer seg for hva de sier og gjør for å unngå raseriutbrudd?

Kan du på bakgrunn av mine opplysninger si noe om vi har grunn til bekymring? Jeg tenker på om hun kan være hyperaktiv eller feile noe annet. Er det typiske symptomer jeg kan se etter?

På forhånd mange takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er for tidlig å stille ADHD-diagnose, selv om mange av de symptomene du nevner kan peke i den retning. Det er så mange andre årsaker til at barn har en slik atferd, slik at jeg som regel venter opp mot skolealder før diagnosen stilles. Hvordan er hun i barnehagen, hvordan er hun i forhold til andre barn, i hvilke situasjoner kommer reaksjonene? Jeg synes du skal søke hjelp, kanskje først i pp-tjenesten, evt. bli henvist til Barne og ungdomspykiatrisk poliklinikk

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...