Gå til innhold

"LÅNT" penger uten min tilatelse


Gjest skuffet 18-åring

Anbefalte innlegg

Gjest skuffet 18-åring

I hele min barndom har jeg spart penger som jeg har fått. Aldri rørt dåpspengene, konfirmasjonspengene, ikke en gang pengegaver jeg fikk til bursdagen har jeg brukt. Spart og spart, og gledet meg helt vilt til jeg ble 18, for da skulle jeg kjøpe drømmebilen min. I fjor sommer jobbet jeg som en helt HELE sommeren, fra den dagen jeg sluttet på skolen til første skoledag begynte igjen. I november fikk jeg lappen (hurra) og har endelig funnet drømmebilen min (enda et hurra).

Gikk i banken for å ta ut pengene på mandag, men på kontoen min stod der ikke mer enn 246,- NOK. Jeg ble helt fortvilt og trodde det var en feil, men neida. Banken viste meg kontoutskrifter hvor MAMMA (av alle mennesker) hadde trutt og flittig tatt ut pengene fra min konto i årevis. 8000 fra dåpen. 22 000 far konfirmasjonen. 5 000 her og 5 000 der. Og de 20 000 jeg tjente i sommer er det altså ikke mer enn 246 norske kroner igjen av. Jeg har aldri følt meg så sviktet i hele mitt liv!!!

Fy faen er det eneste som surrer rundt i hodet på meg. Fy faen så råttent. FY FAEN!

Snakket med mamma samme dagen og ble liksom "betrygget" med at hun skulle betale tilbake så fort som mulig. Jævlig bra. Den dagen tviler jeg på kommer. Skjønner det ikke, og ikke har vi dårlig rå heller!! Det har vi aldri hatt. Har dessuten 4 besteforeldre som stiller opp når det måtte være når det gjelder penger. Så her sitter jeg igjen som et spørsmålstegn.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Om det finnes noen slags kontrakt hvor jeg kan få moren min til å skrive under på at hun skal betale meg tilbake mine 60 000? Eller har jeg tapt dem nå? (Sammen med tilitten til henne...)

Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til til deg

Du kan jo prøve å ta kontakt med overformynderiet i din kommune og be dem om råd, de er der for å forsikre seg om at sånne ting som dette ikke skal skje. Sjønner godt at du føler deg svikta av mora di når hun har gjort dette mot deg. Kan du ikke få henne til å ta opp et lån og gi deg pengene dine tilbake, for har hun lånt dem og ikke stjålet dem så bør du få dem nå når du har bruk for dem. Det er hennes ansvar, du kan også be banken om råd - spørre dem om de vet om noen som kan hjelpe deg.

Har du ingen i familien som kan hjelpe deg med å prate med mora di og få henne til å gi deg pengene kjapt og greit??

Ønsker deg lykke til - og håper du får pengene dine tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skuffet 18-åring

Du kan jo prøve å ta kontakt med overformynderiet i din kommune og be dem om råd, de er der for å forsikre seg om at sånne ting som dette ikke skal skje. Sjønner godt at du føler deg svikta av mora di når hun har gjort dette mot deg. Kan du ikke få henne til å ta opp et lån og gi deg pengene dine tilbake, for har hun lånt dem og ikke stjålet dem så bør du få dem nå når du har bruk for dem. Det er hennes ansvar, du kan også be banken om råd - spørre dem om de vet om noen som kan hjelpe deg.

Har du ingen i familien som kan hjelpe deg med å prate med mora di og få henne til å gi deg pengene kjapt og greit??

Ønsker deg lykke til - og håper du får pengene dine tilbake.

Tusen takk for svar. Jo, jeg har fått en avtale med banken i neste uke, så da skal jeg spørre dem til råds (men tviler på det er så mye å gjøre...). Men å snakke med overformynderiet har jeg ikke tenkt på, det var jo en lur idé! Vet du forresten hvordan man får tak i dem/hvor de holder til? Kanskje de i banken vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til til deg

Tusen takk for svar. Jo, jeg har fått en avtale med banken i neste uke, så da skal jeg spørre dem til råds (men tviler på det er så mye å gjøre...). Men å snakke med overformynderiet har jeg ikke tenkt på, det var jo en lur idé! Vet du forresten hvordan man får tak i dem/hvor de holder til? Kanskje de i banken vet...

Overformynderiet holder til i kommunen, ringer du sentralbordet der så kan nok de sette deg over tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skuffet 18-åring

Overformynderiet holder til i kommunen, ringer du sentralbordet der så kan nok de sette deg over tenker jeg.

Takker MASSE for svar! Kommer til å hive meg over telefonen etter skolen i morgen. GJETT OM...

Thanks for raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker MASSE for svar! Kommer til å hive meg over telefonen etter skolen i morgen. GJETT OM...

Thanks for raskt svar!

Nå sier du ikke noe om hvor mye du hadde på kontoen din, men overformynderiet har ikke lov til å gripe inn hvis du har mindre enn 75.000,- tror jeg. Eller - regelen er vel at de kan gripe inn og passe på pengene dersom barnet har mer enn 75.000,- på konto i eget navn før det er myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sier du ikke noe om hvor mye du hadde på kontoen din, men overformynderiet har ikke lov til å gripe inn hvis du har mindre enn 75.000,- tror jeg. Eller - regelen er vel at de kan gripe inn og passe på pengene dersom barnet har mer enn 75.000,- på konto i eget navn før det er myndig.

Overformynderiet kan gripe inn samme hvor liten summen er dersom de er redd for at det misbrukes av foresatte/andre som har fullmakt på konto. Men de skal etter regelen informeres uansett dersom det er mer enn 70000 kr tror jeg det er nå. (Var 30000 kr for et par år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skuffet 18-åring

Nå sier du ikke noe om hvor mye du hadde på kontoen din, men overformynderiet har ikke lov til å gripe inn hvis du har mindre enn 75.000,- tror jeg. Eller - regelen er vel at de kan gripe inn og passe på pengene dersom barnet har mer enn 75.000,- på konto i eget navn før det er myndig.

Men så mye hadde jeg ikke. Hun har vel lånt litt over 60 000, men så mye har aldri stått på kontoen totalt. Pengene har blitt tatt ut etterhvert som de kom inn på kontoen. Det meste som har stått der er vel 22 000, og det var i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så mye hadde jeg ikke. Hun har vel lånt litt over 60 000, men så mye har aldri stått på kontoen totalt. Pengene har blitt tatt ut etterhvert som de kom inn på kontoen. Det meste som har stått der er vel 22 000, og det var i sommer.

Få banken til å gi deg en oversikt over hva som er tatt ut når, så langt tilbake som de har mulighet til å gå og ta med deg papirene til politiet. Det er jo tyveri! Selv om hun forhåpentligvis (for bankens del!) hadde tilgang til kontoen din, så sto jo pengene i ditt navn. Anmelde henne for tyveri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Forlang at mora di tar opp et lån slik at hun kan gi deg pengene NÅ. Du har vært kjempeflink og har krav på å få bilen du har spart til nå og ikke om et par år!

At en mor kan få seg til slikt er helt utrolig! Har hørt om foreldre som har lånt (og da mener jeg lånt) penger fra barnekontoen hvis det var krise (vaskemaskinen røyk feks) og de ikke hadde penger selv. Men _selvfølgelig_ ble pengene satt tilbake snarest mulig.

Får håpe mora di har vett til å skamme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Nå vet ikke jeg hva du skal gjøre, men hvis det er hun som har disponert kontoen ( fram til du ble 18 ), så har hun ikke brutt noen lov.........tror jeg.

Du kan spørre banken om foreldre som disponerer kontoen til barna, om de kan bruke kontoen som de vil.

For det er vel sånn at foreldrene "eier" kontoen fram til den dagen barnet overtar.

Jeg har to barn og vi har opprettet konto til dem i deres navn, men vi disponerer dem til de fyller 18 år. Vi har gjort det sånn at begge må underskrive om noe skal tas ut av kontoene, for på den måten så kan ikke pengene misbrukes.

Uansett så synes jeg det er utrolig frekt og simpelt gjort av din mor, og jeg synes du skal kreve at hun tar opp lån sånn at du får dine penger igjen.

Uansett hva hun sier til det,så stå på ditt. Hun burde jo ha skjønt at denne dagen ville komme og hadde dette vært min mor, så hadde jeg

( desverre ) ikke trodd på hennes ord når hun sa at hun skulle betale tilbake.

Også er jo spørmålet: hva har hun brukt over 60 000,- på?

Klær, sminke eller andre ting?

Jeg håper inderlig at du får bilen din snart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skuffet 18-åring

Nå vet ikke jeg hva du skal gjøre, men hvis det er hun som har disponert kontoen ( fram til du ble 18 ), så har hun ikke brutt noen lov.........tror jeg.

Du kan spørre banken om foreldre som disponerer kontoen til barna, om de kan bruke kontoen som de vil.

For det er vel sånn at foreldrene "eier" kontoen fram til den dagen barnet overtar.

Jeg har to barn og vi har opprettet konto til dem i deres navn, men vi disponerer dem til de fyller 18 år. Vi har gjort det sånn at begge må underskrive om noe skal tas ut av kontoene, for på den måten så kan ikke pengene misbrukes.

Uansett så synes jeg det er utrolig frekt og simpelt gjort av din mor, og jeg synes du skal kreve at hun tar opp lån sånn at du får dine penger igjen.

Uansett hva hun sier til det,så stå på ditt. Hun burde jo ha skjønt at denne dagen ville komme og hadde dette vært min mor, så hadde jeg

( desverre ) ikke trodd på hennes ord når hun sa at hun skulle betale tilbake.

Også er jo spørmålet: hva har hun brukt over 60 000,- på?

Klær, sminke eller andre ting?

Jeg håper inderlig at du får bilen din snart da.

Takk for langt svar! Jeg snakket med banken tidligere i uken, og de sa jeg hadde krav på fri rettshjelp, noe jeg har tenkt å benytte meg av. Men det føles ganske lumpent, å skulle gå til advokat mot sin egen mor...

Jeg vet ikke hva ALLE pengene er brukt til, men de er ikke brukt på meg (sykkel ol) fordi det har ALLTID besteforeldrene mine finansiert. Til og med klær, leirskole og alle slike ting har besteforeldrene mine tilbudt seg å betale (Ikke fordi vi ikke hadde råd selv, men fordi de ville, og hadde penger til det). Men vet at det er gått en del penger til klær (dyre merkeklær) som hun har kjøpt på ferieturer. Vet også at noen av pengene mine har blitt brukt til noen av disse ferieturene (Hun reiser ofte til utlandet med venninner).

Det var en lur ordning den dere har med banken, for pappa vet tydligvis ikke noe om uttakene på kontoen min. Kommer til å fortelle det nå etter at jeg har snakket med advokaten (HVIS jeg har samvittighet til det da...).

Men nok en gang, takk for langt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Takk for langt svar! Jeg snakket med banken tidligere i uken, og de sa jeg hadde krav på fri rettshjelp, noe jeg har tenkt å benytte meg av. Men det føles ganske lumpent, å skulle gå til advokat mot sin egen mor...

Jeg vet ikke hva ALLE pengene er brukt til, men de er ikke brukt på meg (sykkel ol) fordi det har ALLTID besteforeldrene mine finansiert. Til og med klær, leirskole og alle slike ting har besteforeldrene mine tilbudt seg å betale (Ikke fordi vi ikke hadde råd selv, men fordi de ville, og hadde penger til det). Men vet at det er gått en del penger til klær (dyre merkeklær) som hun har kjøpt på ferieturer. Vet også at noen av pengene mine har blitt brukt til noen av disse ferieturene (Hun reiser ofte til utlandet med venninner).

Det var en lur ordning den dere har med banken, for pappa vet tydligvis ikke noe om uttakene på kontoen min. Kommer til å fortelle det nå etter at jeg har snakket med advokaten (HVIS jeg har samvittighet til det da...).

Men nok en gang, takk for langt svar!

Ta i mot den hjelpen du kan få.

Og snakk med faren din.

Det er dette som kan skje i verste fall når foreldrene disponerer kontoen. Overformynderiet skulle tatt over med en gang og så fikk barna den når de fylte 18.

For foreldrene må sende søknad til overformynderiet for å ta ut penger fra barnas konto.

Eller det kunne vært en regel som sa at begge må skrive under hvis noe skal tas ut.

Så hadde du sluppet dette rotet nå.

Kanskje faren din kan snakke med din mor og få henne til å tenke over hva det er hun har gjort.

Uansett så skal ikke du ha dårlig samvittighet hvis du tar i mot den frie rettshjelpen.

For du har ikke gjort noe galt.

Det har jo forsåvidt ikke din mor heller, men hun bør ha dårlig samvittighet for det hun har gjort og ordne opp for seg uansett. Synes jeg da.

Dette var jo egentlig dine penger, ikke hennes.

Og hun måtte jo skjønne at du ville finne det ut en dag.

Det hadde vært bedre om hun kom til deg å spurte om det var greit at hun tok den og den summen fra din konto enn å gå bak din rygg.

Ja ja, dette ble litt langt, men det er fordi jeg er irritert på dine vegne og kan ikke helt forstå hvorfor hun gjorde det.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest føler med deg

mammaen min gjorde det samme med meg. det er en forferdelig følelse av svik. moren min hadde ikke god råd, men heller ingen kontroll over hvordan man disponerer penger.

da jeg oppdaget det, lovet hun og betale tilbake og hun gjorde det. så siden din familie har god råd er håpet der. du fortjener virkelig den bilen og jeg tror du får den.

Det verste er den følelsen av svik fra den som skal stå deg nærmest.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skuffet 18-åring

mammaen min gjorde det samme med meg. det er en forferdelig følelse av svik. moren min hadde ikke god råd, men heller ingen kontroll over hvordan man disponerer penger.

da jeg oppdaget det, lovet hun og betale tilbake og hun gjorde det. så siden din familie har god råd er håpet der. du fortjener virkelig den bilen og jeg tror du får den.

Det verste er den følelsen av svik fra den som skal stå deg nærmest.

lykke til

Takk for det. Er glad for at det ordnet seg med pengene dine. Håper det gjør det med meg også, men jeg er redd tilitten min til henne er borte for alltid. Har du og din mor et bra forhold i dag? Ordnet det seg helt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...