Gå til innhold

Adopterte barn automatisk medlem av den norske statskirken?


frø

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg har for lengst meldt oss ut av statskirken. Vi ønsker ikke at barnet vårt heller skal være medlem av statskirken, før hun eventuelt velger det selv. Da vi kom hjem fra Kina med vår datter for en god stund siden fikk hun automatisk norskt statsborgerskap, ble hun da samtidig automatisk medlem av den norske statskirken også, eller skjer det ved kristen dåp?

Vi har ikke mottatt noe skriv fra kirken så jeg har regnet med at hun ikke er medlem, men er litt usikker. Er det noen av dere som vet beskjed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :-)

Så lenge ingen av dere foreldre er medlem av kirken, så blir heller ikke barnet deres det, selv om hun har fått norsk statsborgerskap !

Barn som kommer til foreldre som er medlem av kirken, får heller ikke automatisk medlemsskap, men blir etterhvert registret som "tilhørende" frem til de eventuelt døpes. Det tar ofte litt tid før barnet registreres - så de som velger å døpe barnet, har som regel rukket å gjøre dette før kirken i det hele tatt har registrert barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humanetikeren

Ta ingenting for gitt!!

Det beste er å sjekke med kirkekontoret der du hører hjemme evt Kirkerådet.

Det skal ikke skje at f.eks. humanetikere, jøder, muslimer e. a. havner i kirkeregisteret, men det skjer alikevel.

Vi er heller ikke medlem av statskirka, mannen min er heller aldri døpt, alikeven ble vår førstefødte automatisk ført inn i registeret.

Selv datatilsynet var koplet inn i saken.

Husk dessuten på å be om at "kirkeskatten" skal gå til det trossamfunet du tilhører, slik at ikke kirkeskatten for ditt/dine barn automatisk tilfører kirken enda flere av våre fellesmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...