Gå til innhold

Insektfobi med ritalin


star

Anbefalte innlegg

Min datter på 6 1/2 har brukt ritalin i 2 mnd, 1 tablett morgen, en halv foriddag og en halv ettermiddag. Hun har fått angst for insekter og tør nesten ikke gå ut. Alle insekter er like ille og hun tør heller ikke gå på plen, i høyt gress e.l. fordi hun er redd det skal være insekter der - eller brennenesle.

Jeg vet det er flere som har opplevet dette - og ber om råd:

Går dette over?

Kan jeg på noen måte "lære henne" at det ikke er farlig?

Bør jeg redusere ritalindosen?

Bør hun prøve ut Dexamin i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg har aldri fått tilbakemelding om fobi som bivirkning ved Ritalin. Ofte er det bivirkninger fra sentralnervesystemet, oftest en lett depresjon og øket sårbarhet, og man kan derfor ikke utelukke at fobien har en reell sammenheng med Ritalin. Jeg ville forstått det bedre dersom hun hadde hatt tilsvarende symptomer fra før, men at behandlingen forsterket problemene. Jeg tenker på samme måte som deg. Først ville jeg i samarbeide med legen forsøke å redusere dosen og se om dere kan finne en dose som gir effekt men ikke fobi. Dersom det ikke lykkes er det verdt å prøve Dexamin fordi bivirkningsprofilen er litt forskjellig. Det må være av betyydning at hun en periode er uten medisin, slik at dere ser hvordan fobien da arter seg- fordi det jo ikke er sikkert at den har sammenheng med behandlingen. Eneste måte å finne ut av dette på er å prøve seg frem.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Gunnar Oftedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har to søner som begge brukar Ritalin. Den eldste fekk veldig insektsfobi i starten av behandlinga, la seg ned i veien når det flaug t.d. ei humle forbi, heldt hendene beskyttande over hovudet og rørte seg på det mest ekstreme ikkje av flekken før etter 20-30 minuttar. Dette betra seg mykje etter reduksjon i dosen. I mange år har han likevel ikkje vore særleg glad i fjellturar. No er han 17 og vi legg ikkje merke til at dette plagar han meir.

Den yngste er hysterisk redd for maur. Det er vanskeleg å ha ein hyggeleg fjelltur saman med han, men eg er meir usikker på om dette har noko med doseringa å gjere, for sist såg det ut som redselen ga seg når tabletten byrja å fungere. Men hjå førstemann er eg overbevist om at "overdosering" var årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Vi har to søner som begge brukar Ritalin. Den eldste fekk veldig insektsfobi i starten av behandlinga, la seg ned i veien når det flaug t.d. ei humle forbi, heldt hendene beskyttande over hovudet og rørte seg på det mest ekstreme ikkje av flekken før etter 20-30 minuttar. Dette betra seg mykje etter reduksjon i dosen. I mange år har han likevel ikkje vore særleg glad i fjellturar. No er han 17 og vi legg ikkje merke til at dette plagar han meir.

Den yngste er hysterisk redd for maur. Det er vanskeleg å ha ein hyggeleg fjelltur saman med han, men eg er meir usikker på om dette har noko med doseringa å gjere, for sist såg det ut som redselen ga seg når tabletten byrja å fungere. Men hjå førstemann er eg overbevist om at "overdosering" var årsak.

Jeg tror du har rett i at Ritalin kan gi økende symptomer av den typen du beskriver. Jeg har hørt tilsvarende beskrivelser før. En gutt jeg fulgte en tid hadde beslektede symptomer ved behandlingsstart, han ble både redd for innsekter og så flere innsekter enn det var, slik man kan gjøre det ved en hallusinasjon. Ved reduksjon i dosen forsvant symptomene nesten, men fortsatt likevel å være så plagsomme at medisineringen måtte avsluttes.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Gunnar Oftedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...