Gå til innhold

Hva kan man forvente av en 12-åring?


Gjest wook

Anbefalte innlegg

Re opp sengen sin selv? Holde orden på egne klær og skille skittent fra rent? Holde orden på rommet sitt? Rydde av frokostbordet når hun er den siste som går ut av huset om morgenen? Passe lillebror(snart 5 år) en gang i blant slik at mor og far kan få litt tid for seg selv?

Dette er noe av det jeg ønsker min 12-åring skal klare men som tydligvis er veldig vanskelig å praktisere.

Mor og far er til for å være hushjep og tjenere, lillebror er til for å krangles med.

Noen som kjenner seg igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest du må vel stille krav

Du kan vel ikke forvente at hun skal gjøre det helt av seg selv ..... det må jo være DU som setter krav til at det SKAL hun gjøre.

Har du vært/er slapp med å gi barnet ditt oppgaver, så er det deg selv du må sette krav til først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt som snart fyller 12. Han har _en_ plikt, den er til gjengjeld ansvarsfull og omfattende:

Følge lillesøsteren til skolen, hente henne på skolen og gå sammen hjem samt passe henne ellers ved behov og være litt sammen med henne ute.

Han må helt klart instrueres i husarbeide o.l. før han flytter hjemmefra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel ikke forvente at hun skal gjøre det helt av seg selv ..... det må jo være DU som setter krav til at det SKAL hun gjøre.

Har du vært/er slapp med å gi barnet ditt oppgaver, så er det deg selv du må sette krav til først.

Jeg stiller krav til henne,ber henne f.eks. rydde av bordet før hun går. Sier til henne flere ganger pr.dag at klær skal henges opp,leksebøker skal ryddes vekk fra stua etc. Det blir mye mas og kjefting og vi blir sure begge to.

Mannen min synes det er helt greit at hun ikke har noen plikter, hun skal få gjøre akkurat det som passer henne. Vi har en del diskusjoner på dette. Jeg begynner å bli litt lei av å stadig måtte mase på henne for alt som skal gjøres. Lunta mi er nok litt kort så gode tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting som å holde rommet sitt ryddig, legge skitne klær i skittentøyskurven og rydde bort tallerkenen og glasset sitt bør man klare lenge før man er 12 år syns jeg.

Sønnen min på 8 år har som sine oppgaver å holde rommet ryddig, rydde på plass det han bruker (som f.eks tallerkener, glass, bestikk, videokassetter o.l.), og han klarer også utmerket å legge skittentøy i skittentøyskurven, så da burde absolutt en 12-åring klare det.

Jeg syns også godt en 12-åring kan ha oppgaver som å hjelpe til med oppvask eller støvsuging.

Å passe småsøsken på kveldene mens dere er ute sammen kommer veldig an på hvor ansvarsbevisst h*n er, syns jeg. Mye kan skje når man er alene hjemme, men for kortere perioder går det helt sikkert greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt det bør hun klare.

Våre 12-åring har litt problemer med "rydde rommet" biten, men jeg lar det ikke plage meg så mye. Det er hans rom.

På lørdag passet han småsøsknene på 6 og 2 i tre timer. Alle tre var blide og fornøyde etterpå. Deretter støvsuget han hele 2.etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mor og far har vært hushjelp og tjenere fram til nå er det ikke det minste merkelig at hun protesterer mot en forandring på dette.

Barna må få oppgaver fra de er små om en vil slippe konflikter rundt dette når de blir større.

Vil du få henne til lære seg å hjelpe til nå må du nok regne med en god del krangel, masing og sure miner ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg stiller krav til henne,ber henne f.eks. rydde av bordet før hun går. Sier til henne flere ganger pr.dag at klær skal henges opp,leksebøker skal ryddes vekk fra stua etc. Det blir mye mas og kjefting og vi blir sure begge to.

Mannen min synes det er helt greit at hun ikke har noen plikter, hun skal få gjøre akkurat det som passer henne. Vi har en del diskusjoner på dette. Jeg begynner å bli litt lei av å stadig måtte mase på henne for alt som skal gjøres. Lunta mi er nok litt kort så gode tips mottas med takk.

Høres ut som om problemet kanskje er mer ditt og din manns enn din datters.

Hvis dere ikke klarer å holde samme linja, så er det vanskelig å gjennomføre. Prøve å enes om en måte å gjøre det på.

Ellers har vi selv problemer med å få tenåringene til å gjøre noe i huset. Dessverre vet jeg at det er vår egen skyld. Vi har jobbet begge to. Dårlig tid i det daglige da barna var små gjorde at vi gikk i samme fella som mange andre. Hadde ikke tid til å la ungene gjøre det, så vi gjorde det selv.

Da nytter det ikke å komme en dag å si at nå er dere store nok til å gjøre det. Og kanskje sammenligne med naboungene, som har fått lov til å bruke mye tid på å lære å gjøre ting i huset helt fra de var små.

Mange dobbeltarbeidende gir ris til egen bak på denne måten. Dårlig tid ødelegger mye. Men det er ikke ungenes skyld.

Vi begynner å få snudd det, men det krever at en tåler mye konflikter over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

happy1365380345

Høres ut som om problemet kanskje er mer ditt og din manns enn din datters.

Hvis dere ikke klarer å holde samme linja, så er det vanskelig å gjennomføre. Prøve å enes om en måte å gjøre det på.

Ellers har vi selv problemer med å få tenåringene til å gjøre noe i huset. Dessverre vet jeg at det er vår egen skyld. Vi har jobbet begge to. Dårlig tid i det daglige da barna var små gjorde at vi gikk i samme fella som mange andre. Hadde ikke tid til å la ungene gjøre det, så vi gjorde det selv.

Da nytter det ikke å komme en dag å si at nå er dere store nok til å gjøre det. Og kanskje sammenligne med naboungene, som har fått lov til å bruke mye tid på å lære å gjøre ting i huset helt fra de var små.

Mange dobbeltarbeidende gir ris til egen bak på denne måten. Dårlig tid ødelegger mye. Men det er ikke ungenes skyld.

Vi begynner å få snudd det, men det krever at en tåler mye konflikter over lang tid.

Skjønner at vi er heldige og har 3 flinke gutter.

De gjør ikke ting av seg selv, men når jeg spør om en kan gå ut med søppel, hjelpe til å dekke på, rydde av bordet, ringer fra bilen og trenger bærehjelp etc, så får jeg alltid et ja :)

Og rydde på rommet gjør de ikke av seg selv - men de gjør det når jeg sier at det er på tide. Da tar de et sjau :)

De får ikke ukelønn en gang *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...
AnonymBruker

Sønn min er 15 og jeg tror og håper han kommer til å tjene mer penger enn meg når han blir voksen. Da kan jeg slappe av å slutte å bekymre meg. Fortell henne at du syns det er flott at hun er blitt selvstendig og klarer seg selv, ikke fordi at du slipper å hjelpe henne men fordi du vil hun skal ha et godt liv for at du er glad i henne. Ikke ha dårlig samvittighet for billetten. Hun klarer nok å reflektere og er vel sikkert kjent med din økonomiske situasjon? Så heldig du er at barnet er blitt selvstendig. Det er jo målet med oppdragelsen. Det finnes mange måter å vise omsorg for barna sine, også når de blir voksne som ikke koster penger...💗 Ser nok av besteforeldre som kjøper seg vekk fra samvær med barnebarn feks...du virker som en snill og omsorgsfull mor som tenker mye på barna dine💗

Anonymkode: 131e0...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...