Gå til innhold

Flytte i ny bolig i neste uke?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

Den koster 2.450.000 kr. Altså omtrendt 2 millioner og 450 tusen kroner. Jeg bor fra før av på PU omsorgsbolig, me i senere tid har jeg mistet min Psykisk utviklingshemming og er på enkelte iq testområder nesten i mensaklassen. Men mamma sier at jeg må forholde meg til kommunen og ikke finn.no, når det gjelder ny bolig. Men saken er at jeg ikke får flytte før 2018, og tillogmed 2018 er noe usikkert når byggene kommer. Men jeg har funnet en perfekt bolig med kjellerstue og eget vaskerom og 2 soverom. Jeg trenger mye plass fordi jeg har masse ting jeg er glad i, som pinnedyr og tv og surroundhøytalere og pc. Den jeg har funnet meg er en todelt tomannsbolig med garasje som er på to etasjer. Det er ikke langt fra der som jeg bor nå. Her jrg bor jå er det nesten ikke menneskelig å bo lengre, for jeg er ommringet av pu folk som bråkef og er så lavtfungerende at jeg blir som en mensaklasse Einstein i forrhold til dem. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    20

  • frosken

    16

  • Kayia

    13

  • Madelenemie

    12

Mest aktive i denne tråden

Blomsterfluen

I tillegg så trenger jeg litt tillsyn og besøk av personal så jeg har noen å ta op eventuelle dagshendelser med, og som kan kjøre meg på uføretrygdet jobben jeg går på to ganger i uka. Mer personal hjelp trenger jeg ikke, egentlig. Jeg kan nemlig ikke kjøre selv, for jeg har prøvd og det ble for omfattende å forholde meg til. Det er personaldelen som kan blimlitt vanskelig mener mamma, og at kommunesjefen må fikse personnal som kan besøke meg et par ganger i helgsmog en gang i ukedsgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den koster 2.450.000 kr. Altså omtrendt 2 millioner og 450 tusen kroner. Jeg bor fra før av på PU omsorgsbolig, me i senere tid har jeg mistet min Psykisk utviklingshemming og er på enkelte iq testområder nesten i mensaklassen. Men mamma sier at jeg må forholde meg til kommunen og ikke finn.no, når det gjelder ny bolig. Men saken er at jeg ikke får flytte før 2018, og tillogmed 2018 er noe usikkert når byggene kommer. Men jeg har funnet en perfekt bolig med kjellerstue og eget vaskerom og 2 soverom. Jeg trenger mye plass fordi jeg har masse ting jeg er glad i, som pinnedyr og tv og surroundhøytalere og pc. Den jeg har funnet meg er en todelt tomannsbolig med garasje som er på to etasjer. Det er ikke langt fra der som jeg bor nå. Her jrg bor jå er det nesten ikke menneskelig å bo lengre, for jeg er ommringet av pu folk som bråkef og er så lavtfungerende at jeg blir som en mensaklasse Einstein i forrhold til dem. Det blir for dumt.

 

Hvis du skal flytte fra omsorgsboligen, så bør det planlegges nøye - både i forhold til økonomiske forhold og hvilke hjelpebehov du har i hverdagen. Det kan neppe skje i løpet av en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Med mindre du har mye sparepenger tviler jeg sterkt på at du vil få låne så mye på uføretrygd...

En i familien delte 100.000 fra lottopengene sine til meg og søsknene. Jeg tenkte jeg kunne bruke de 100.000 jeg fikk pluss de 100.000 kronene jeg får av mamma, og restene av min avdødes pappas restpenge arv og reise-sparekontoen min til å brgynne med. Jeg tjener 16.000 i måneden av uføretrygden pluss omtrendt 700 i lønn for jobben. Har ieg nokk i starten da? Pluss at det er omtrend 10.300 i året på sån avgift greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen

Hvis du skal flytte fra omsorgsboligen, så bør det planlegges nøye - både i forhold til økonomiske forhold og hvilke hjelpebehov du har i hverdagen. Det kan neppe skje i løpet av en ukes tid.

Ok. Kan det ta kortere enn en måned? Jeg føler at flyttebehovet mitt er akutt akkurat nå, pågrunn sv bosituasjonen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kan det ta kortere enn en måned? Jeg føler at flyttebehovet mitt er akutt akkurat nå, pågrunn sv bosituasjonen min.

 

Nei, jeg tror ikke det kan ta kortere tid  enn en måned heller, men du kan - sammen med hjelpevergen din - begynne å undersøke hvilke muligheter for flytting som er aktuelle.

 

Akkurat nå bør du bestemme deg for ikke å være så opphengt i at naboen din lager mer støy enn du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Nei, jeg tror ikke det kan ta kortere tid  enn en måned heller, men du kan - sammen med hjelpevergen din - begynne å undersøke hvilke muligheter for flytting som er aktuelle.

 

Akkurat nå bør du bestemme deg for ikke å være så opphengt i at naboen din lager mer støy enn du liker.

Ok. Men det er ikke bare det at naboen bråker. Bråkenaboen var bare dråpen som fikk begeret til å renne over. I tillegg til bråkenaboen, så bor jeg midt i et pu barne avlastnings/omsorgsbolig kaos. Avlastningen er 1 meter unna boligen jeg bor i, og alle som bor som naboer med meg er alle utviklingshemmet så det holder, untatt jeg, som er i mensaklassen i forrhold. Og i tillegg føler jeg meg som midt i det upassende "smørøyet". Jeg føler meg rettmog slett urettferdig mallplasert her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i familien delte 100.000 fra lottopengene sine til meg og søsknene. Jeg tenkte jeg kunne bruke de 100.000 jeg fikk pluss de 100.000 kronene jeg får av mamma, og restene av min avdødes pappas restpenge arv og reise-sparekontoen min til å brgynne med. Jeg tjener 16.000 i måneden av uføretrygden pluss omtrendt 700 i lønn for jobben. Har ieg nokk i starten da? Pluss at det er omtrend 10.300 i året på sån avgift greier.

 

Det kommer jo an på hvor mye du har i arvepenger og reisepenger det da? Du må sette opp et budsjett, Der du tar med mat, klær, hygiene, strøm, kommunale avgifter, vedlikehold av boligen, reiseutgifter, tv, internett o.s.v. Så ser du hvor mye du sitter igjen med. Normalt kan man låne 2,5 ganger brutto årsinntekten. Men så må man ha 20 % egenkapital også. Så må du kontakte banker for å få lånebevis, hvor det står hvor mye du kan få låne. Så må du også snakke med kommunen om de behovene du har og om de hjelper deg med det når du flytter. Så om du flytter så må du passe på at alle regninger blir betalt i tide. Du må passe på vedlikehold av huset, huske å handle inn mat, og det er mer viktig enn ellers at man har en sparekonto med endel penger til uforutsette utgifter.

Hva er bruttoinntekten din? Og det totale beløpet du kan legge i en bolig selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men det er ikke bare det at naboen bråker. Bråkenaboen var bare dråpen som fikk begeret til å renne over. I tillegg til bråkenaboen, så bor jeg midt i et pu barne avlastnings/omsorgsbolig kaos. Avlastningen er 1 meter unna boligen jeg bor i, og alle som bor som naboer med meg er alle utviklingshemmet så det holder, untatt jeg, som er i mensaklassen i forrhold. Og i tillegg føler jeg meg som midt i det upassende "smørøyet". Jeg føler meg rettmog slett urettferdig mallplasert her jeg bor.

 

Jeg tror ikke ditt evnenivå er i mensaklassen, men det kan godt hende at du etter hvert kan ha en annen boform enn du har i dag. Hvis du har forutsetninger til å klare deg i egen bolig, så bør du også ha forutsetninger til å bruke god tid på å planlegge en eventuell flytting.  Ingenting av det du forteller, tyder på at en hurtig flytting er fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men det er ikke bare det at naboen bråker. Bråkenaboen var bare dråpen som fikk begeret til å renne over. I tillegg til bråkenaboen, så bor jeg midt i et pu barne avlastnings/omsorgsbolig kaos. Avlastningen er 1 meter unna boligen jeg bor i, og alle som bor som naboer med meg er alle utviklingshemmet så det holder, untatt jeg, som er i mensaklassen i forrhold. Og i tillegg føler jeg meg som midt i det upassende "smørøyet". Jeg føler meg rettmog slett urettferdig mallplasert her jeg bor.

 

Hadde ikke du 75 i iq-testen? Godt stykke unna mensa da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterfluen

Det kommer jo an på hvor mye du har i arvepenger og reisepenger det da? Du må sette opp et budsjett, Der du tar med mat, klær, hygiene, strøm, kommunale avgifter, vedlikehold av boligen, reiseutgifter, tv, internett o.s.v. Så ser du hvor mye du sitter igjen med. Normalt kan man låne 2,5 ganger brutto årsinntekten. Men så må man ha 20 % egenkapital også. Så må du kontakte banker for å få lånebevis, hvor det står hvor mye du kan få låne. Så må du også snakke med kommunen om de behovene du har og om de hjelper deg med det når du flytter. Så om du flytter så må du passe på at alle regninger blir betalt i tide. Du må passe på vedlikehold av huset, huske å handle inn mat, og det er mer viktig enn ellers at man har en sparekonto med endel penger til uforutsette utgifter.

Hva er bruttoinntekten din? Og det totale beløpet du kan legge i en bolig selv?

Jeg vet ikke hva bruttointektwn miner. Jeg kan låne opptil 2 millioner av husbanken til bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva bruttointektwn miner. Jeg kan låne opptil 2 millioner av husbanken til bolig.

 

Hvis du har ung uføre + en liten ekstrainntekt har du en bruttoinntekt på ca 250.000. Da tviler vel på at du får låne 2 mill. Det lånet klarer du ikke å betjene.

Anonymous poster hash: d1494...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rundt 85 jeg hadde.

Mensa-kravet er på 131, du er altså veldig langt unna. Sånn er det bare. Om du klarer det er du blant de 2% med høyest iq bøant befolkningen. Beklager, men innleggene dine tilsier ikke at dette stemmer. De færreste av oss her inne er der når det gjelder iq, om noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Hvis du har ung uføre + en liten ekstrainntekt har du en bruttoinntekt på ca 250.000. Da tviler vel på at du får låne 2 mill. Det lånet klarer du ikke å betjene. Anonymous poster hash: d1494...2a8

Ok. Ikke en gang om jeg bruker 30 år på å avbetale boligen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...