Gå til innhold

Religion og griseri, redsel for barnetgninger, blasfemi


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Hei,

Årsaken til at de ikke liker bildet er vel likegyldig?

Hvis en sauebonde får mareritt av et ulve-bilde på sykehoset, skal man da insistere på at han skal sove der likevel, eller skal man henge opp et bilde av en nyklipt sau? (Evt. bare fjerne bildet mens han er innlagt.)

Ikke gjør det vanskeligere enn det er!

Med vennlig hilsen

"Årsaken til at de ikke liker bildet er vel likegyldig?"

Javel, men dersom du mener det, så er ethvert ønske også like god grunn til å omdekorere norske sykehus, eller??? Du omgår jo å svare på det spørsmålet hele tiden. Kanskje du gjør det fordi implikasjonene av dine svar blir for ubehaglige?

"Hvis en sauebonde får mareritt av et ulve-bilde på sykehoset, skal man da insistere på at han skal sove der likevel, eller skal man henge opp et bilde av en nyklipt sau? (Evt. bare fjerne bildet mens han er innlagt.)"

Selvsagt skal man gjøre det, dersom denne grisen også skal bort

"Ikke gjør det vanskeligere enn det er!"

Er det vanskelig? Det visste jeg ikke. Det er jo bare å la grisen henge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 266
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    88

  • Sør

    52

  • Taj Mahal

    28

  • SierDuDet

    13

#I koranen står det KUN at man ikke kan SPISE gris.#

Det er ikke bare gris vi ikke kan spise ;)

Er enig at det er tullete å kreve grisebilder osv fjernet. Balutshvennene dine igjen? :-D

Har aldri møtt noen med slike ideer.

Integrere er noe helt annet en avsimilering! du snakker om det sist nevnte som oftest!

Lær deg noen begreper og studer litt, er min anbefaling. Du snakker bare om erfaring utfra enkelte grupper som tydeligvis kommer fra "bak fjellet". Eller et par "venner" av deg.

Islam tilhører ikke noen spesiell folkegruppe, land eller (u)kultur.

Skal du rakke ned på Islam eller på innvandrere? eller er det begge deler du vil til "livs" ? *undrer seriøst*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men hvem gjør det vanskelig sa du ?

Du gjør det vanskelig.

For resten av oss er det ikke vanskeligere enn at vi bytter ut bildet av grisen med et bilde av en hest.

Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å fjerne grisebildet fordi en eller annen med forkvaklet syn på islamske regler ønsker det, et eksempel på å bruke hodet?

Hvis det hang et bilde av en edderkopp over sengen min, så ville jeg ha tatt det ned.

Bør jeg forbys å ta det ned, om dette er på et sykehus?

Ville du ha trodd det hadde med Islam å gjøre, fordi jeg er muslim? vi spiser ikke edderkopper heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det vanskelig.

For resten av oss er det ikke vanskeligere enn at vi bytter ut bildet av grisen med et bilde av en hest.

Hva er problemet?

Problemet er at det noen tusen mennesker innom norske sykehus hvert år, og det at EN ønsker å få byttet et bilde man av en eller annen grunn ikke liker, koster ikke så mye. Men, når det blir kjent at ALLES ønsker om utsmykning skal hensyntas, så blir det straks verre.

Jeg foretrkker f.eks orginaler av Munch....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om vi bytter ut alt norsk og erstatter det med noe muslimsk? Da er jo alle problemer løst. For en fin integrering våre nye landsmenn vil ha.

"norsk" og "muslimsk" er ikke motsetninger. Det fleste muslimer i Norge er norske statsborgere.

Det er heller ingen som vil forby "det norske" - så på nytt våser du.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det hang et bilde av en edderkopp over sengen min, så ville jeg ha tatt det ned.

Bør jeg forbys å ta det ned, om dette er på et sykehus?

Ville du ha trodd det hadde med Islam å gjøre, fordi jeg er muslim? vi spiser ikke edderkopper heller.

Hvis vi nå antar at jeg var sykehusdirektør, så ville jeg tillatt at du tok ned edderkoppbildet, og la det pent inn i skapet til du forlot sykehuset. Jeg ville selvsagt forventet at du hang det opp igjen, før du dro.

Men, dersom bildet var hengt opp på en slik måte at det måtte hjelp eller verktøy til, ville jeg ikke tillatt at du fjernet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

#I koranen står det KUN at man ikke kan SPISE gris.#

Det er ikke bare gris vi ikke kan spise ;)

Er enig at det er tullete å kreve grisebilder osv fjernet. Balutshvennene dine igjen? :-D

Har aldri møtt noen med slike ideer.

Integrere er noe helt annet en avsimilering! du snakker om det sist nevnte som oftest!

Lær deg noen begreper og studer litt, er min anbefaling. Du snakker bare om erfaring utfra enkelte grupper som tydeligvis kommer fra "bak fjellet". Eller et par "venner" av deg.

Islam tilhører ikke noen spesiell folkegruppe, land eller (u)kultur.

Skal du rakke ned på Islam eller på innvandrere? eller er det begge deler du vil til "livs" ? *undrer seriøst*

>>Det er ikke bare gris vi ikke kan spise ;)

Mennesker, kan dere spise dem ? Ikke tull.

>>Er enig at det er tullete å kreve grisebilder osv fjernet. Balutshvennene dine igjen? :-D

Vet ikke hva balutsh er, vet du ?

>>Har aldri møtt noen med slike ideer.

Det har visst sykehuset.

>>Integrere er noe helt annet en avsimilering! du snakker om det sist nevnte som oftest!

Så sier vi assimilering, lat. assimilare = gjøre lik. Har ikke lyst til å være muslim eller leve etter koranen eller sharia jeg. Det vil ikke så mange andre etniske nordmenn heller, kan vi få slippe?

>>Lær deg noen begreper og studer litt, er min anbefaling.

Når du sier det, så da skal jeg sette meg mer inn i dette og komme tilbake med mer skyts. Henviser til deg.

>>Du snakker bare om erfaring utfra enkelte grupper som tydeligvis kommer fra "bak fjellet". Eller et par "venner" av deg.

Der er slik mannen i gata oppfatter ting. Hvordan høyerestående vesener oppfatter ting er ikke så interessant. Man får ikke alt ved å lese bøker og være over hodet på folk med flotte teorier og fine ord. Man mister tillit hos grasrota ved å lure dem. Man kan lure alle en kort stund, og noen få alltid, men ikke alle alltid.

>>Islam tilhører ikke noen spesiell folkegruppe, land eller (u)kultur.

Klagene på kosegrisen kom fra muslimer som henviser til sin religion.

>>Skal du rakke ned på Islam eller på innvandrere?

Definer "rakke ned".

>>eller er det begge deler du vil til "livs" ? *undrer seriøst*

Definer "vil til livs".

Vi må ha to ulike definisjoner da jeg ikke vil noen til livs, og ikke vil rakke ned på noen som ikke bevisst stikker huet ut og krever urimelige tiltak mot uskyldige kosegriser. De som krever slikt må regne med pepper og debatt om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du gjør det vanskelig.

For resten av oss er det ikke vanskeligere enn at vi bytter ut bildet av grisen med et bilde av en hest.

Hva er problemet?

Min løsning er å la det henge, det er like enkelt.

Jeg kan godt skrive til pressen og forslå en folkeaksjon for kosegriser, vi henger opp massse griser overalt, jeg blir mer og mer motivert for det når jeg får så mye dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som direkte nekter noen å ytre seg, men jeg syns det virker som det er fort gjort å få et rasiststempel om man skriver noe som ikke er politisk korrekt her inne.

Å si noe man mener er negativt om en annen "kultur" for eksempel.

Jeg syntes dette i utgangspunktet var en interessant diskusjon, men det blir for mye irrelevant som trekkes inn.

(Personfokusering - om man er rasist eller ikke, om jøder, homoer, nisser, hamster osv)

Det som denne diskusjonen egentlig handler om (etter mitt skjønn) er:

Skal man ta hensyn til det utlendinger finner støtende her i landet? Skal man fjerne dette for at de skal slippe å forholde seg til det?

Jeg mener i hovedsak nei.

Men det går an å være fleksibel.

Mange "utlendinger" liker ikke å se jenter i shorts på sommeren. Skal man innføre burka på norske jenter av den grunn?

I de fleste land respekteres alle borgere på lik linje.

Muslimer får fri til å be i be tiden, kristene får fri når de skal feire jul/påske osv, budister/hinduer får fri fra militæret hvær kveld til å reise hjem, hvor hovedregelen i dette muslimske landet er at de blir borte fra hjemmet i ett år.

I andre land fungerer gjensidig respekt udmerket. Men enkelte normenn her tror visst de og norge er noe helt sensasjonellt i forhold til resten av verden *himler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hvis vi nå antar at jeg var sykehusdirektør, så ville jeg tillatt at du tok ned edderkoppbildet, og la det pent inn i skapet til du forlot sykehuset. Jeg ville selvsagt forventet at du hang det opp igjen, før du dro.

Men, dersom bildet var hengt opp på en slik måte at det måtte hjelp eller verktøy til, ville jeg ikke tillatt at du fjernet det.

Bra løsning, et kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Problemet er at det noen tusen mennesker innom norske sykehus hvert år, og det at EN ønsker å få byttet et bilde man av en eller annen grunn ikke liker, koster ikke så mye. Men, når det blir kjent at ALLES ønsker om utsmykning skal hensyntas, så blir det straks verre.

Jeg foretrkker f.eks orginaler av Munch....

Jeg vil ha kosegriser !

Visst faen skal jeg ha det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>Det er ikke bare gris vi ikke kan spise ;)

Mennesker, kan dere spise dem ? Ikke tull.

>>Er enig at det er tullete å kreve grisebilder osv fjernet. Balutshvennene dine igjen? :-D

Vet ikke hva balutsh er, vet du ?

>>Har aldri møtt noen med slike ideer.

Det har visst sykehuset.

>>Integrere er noe helt annet en avsimilering! du snakker om det sist nevnte som oftest!

Så sier vi assimilering, lat. assimilare = gjøre lik. Har ikke lyst til å være muslim eller leve etter koranen eller sharia jeg. Det vil ikke så mange andre etniske nordmenn heller, kan vi få slippe?

>>Lær deg noen begreper og studer litt, er min anbefaling.

Når du sier det, så da skal jeg sette meg mer inn i dette og komme tilbake med mer skyts. Henviser til deg.

>>Du snakker bare om erfaring utfra enkelte grupper som tydeligvis kommer fra "bak fjellet". Eller et par "venner" av deg.

Der er slik mannen i gata oppfatter ting. Hvordan høyerestående vesener oppfatter ting er ikke så interessant. Man får ikke alt ved å lese bøker og være over hodet på folk med flotte teorier og fine ord. Man mister tillit hos grasrota ved å lure dem. Man kan lure alle en kort stund, og noen få alltid, men ikke alle alltid.

>>Islam tilhører ikke noen spesiell folkegruppe, land eller (u)kultur.

Klagene på kosegrisen kom fra muslimer som henviser til sin religion.

>>Skal du rakke ned på Islam eller på innvandrere?

Definer "rakke ned".

>>eller er det begge deler du vil til "livs" ? *undrer seriøst*

Definer "vil til livs".

Vi må ha to ulike definisjoner da jeg ikke vil noen til livs, og ikke vil rakke ned på noen som ikke bevisst stikker huet ut og krever urimelige tiltak mot uskyldige kosegriser. De som krever slikt må regne med pepper og debatt om saken.

Hva er det med deg og grisen?

spesiellt forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hva er det med deg og grisen?

spesiellt forhold?

Griser er ålreite dyr, de er gode å spise, vi har spist det i århundrer her i landet.

For omlag 70 år siden, før siste krig var det trikiner i svinekjøtt, de er farlige for mennesker. I dag finnes det ikke en trikin i svinekjøtt, alt er veterinærkontrollert til det ekstreme, og det er uhyre sjelden det påvises. Siste gang i to griser i 1994.

Ekstreme muslimer utsteder lister over matvarer og stoffer som inneholder svineprodukter. I Norge i dag brukes ca 450 ulike produkter som brukes som tilsetninger i mat. Nesten hver andre matvare inkludert noen få godterityper inneholder svineprodukter.

Selv har jeg vært svinerøkterassisten et par dager og skjønner at griser er intelligente dyr, renslige og kjælne. Grisunger skriker høyt og skingrende for å tilkalle de andre når de blir tatt på, men sovner som babyer på armen når de kløs en stund. Grisemøkk lukter like ille som annen møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det noen tusen mennesker innom norske sykehus hvert år, og det at EN ønsker å få byttet et bilde man av en eller annen grunn ikke liker, koster ikke så mye. Men, når det blir kjent at ALLES ønsker om utsmykning skal hensyntas, så blir det straks verre.

Jeg foretrkker f.eks orginaler av Munch....

Irrelevant, ettersom de færreste bryr seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom de tar ned bildet så er det jo blitt et "politisk manifest" av det. Da lar vi muslimer diktere hva vi kan og ikke kan henge på veggen.

Nei, da tar vi hensyn til enkeltindivider som ikke liker akkurat det bildet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griser er ålreite dyr, de er gode å spise, vi har spist det i århundrer her i landet.

For omlag 70 år siden, før siste krig var det trikiner i svinekjøtt, de er farlige for mennesker. I dag finnes det ikke en trikin i svinekjøtt, alt er veterinærkontrollert til det ekstreme, og det er uhyre sjelden det påvises. Siste gang i to griser i 1994.

Ekstreme muslimer utsteder lister over matvarer og stoffer som inneholder svineprodukter. I Norge i dag brukes ca 450 ulike produkter som brukes som tilsetninger i mat. Nesten hver andre matvare inkludert noen få godterityper inneholder svineprodukter.

Selv har jeg vært svinerøkterassisten et par dager og skjønner at griser er intelligente dyr, renslige og kjælne. Grisunger skriker høyt og skingrende for å tilkalle de andre når de blir tatt på, men sovner som babyer på armen når de kløs en stund. Grisemøkk lukter like ille som annen møkk.

Det er slettes ikke FÅ godterityper som inneholder gris!

Forskere har funnet mer i grisen som ikke er bra for mennesket, nå de senere år.

Det er ikke bare Islam som sier at gris ikke bør spises, men også kristene. Nå er det vel bare adventister som holder dette, men det står ikke mindre i bibelen av den grunn.

At gris ikke er bra for oss mennesker, vil nok gå opp for flere og flere med tiden ;)

Men for all del, spis gris og heng bilde på veggen din så mye du orker. Men i det private rom, bør man vise respekt for ALLE og ta mest mulig hensyn. Jeg sover ikke på et sykehusrom hvor det henger bilder av edderkopper! uansett om edderkoppen har bukse på :-D

Det krever jeg skal bli respektert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griser er ålreite dyr, de er gode å spise, vi har spist det i århundrer her i landet.

For omlag 70 år siden, før siste krig var det trikiner i svinekjøtt, de er farlige for mennesker. I dag finnes det ikke en trikin i svinekjøtt, alt er veterinærkontrollert til det ekstreme, og det er uhyre sjelden det påvises. Siste gang i to griser i 1994.

Ekstreme muslimer utsteder lister over matvarer og stoffer som inneholder svineprodukter. I Norge i dag brukes ca 450 ulike produkter som brukes som tilsetninger i mat. Nesten hver andre matvare inkludert noen få godterityper inneholder svineprodukter.

Selv har jeg vært svinerøkterassisten et par dager og skjønner at griser er intelligente dyr, renslige og kjælne. Grisunger skriker høyt og skingrende for å tilkalle de andre når de blir tatt på, men sovner som babyer på armen når de kløs en stund. Grisemøkk lukter like ille som annen møkk.

jeg mener selvsakt i det offentlige rom :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er slettes ikke FÅ godterityper som inneholder gris!

Forskere har funnet mer i grisen som ikke er bra for mennesket, nå de senere år.

Det er ikke bare Islam som sier at gris ikke bør spises, men også kristene. Nå er det vel bare adventister som holder dette, men det står ikke mindre i bibelen av den grunn.

At gris ikke er bra for oss mennesker, vil nok gå opp for flere og flere med tiden ;)

Men for all del, spis gris og heng bilde på veggen din så mye du orker. Men i det private rom, bør man vise respekt for ALLE og ta mest mulig hensyn. Jeg sover ikke på et sykehusrom hvor det henger bilder av edderkopper! uansett om edderkoppen har bukse på :-D

Det krever jeg skal bli respektert!

Gelatin, f eks er gris.

Kanskje det oppdages nye og skadelige stoffer i kalvekjøtt, hva sier du da ?

Metodene for å oppdage snyltere i kjøtt blir bedre og bedre, men trikiner er definitivt slutt i gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...