Gå til innhold

Denne mannen får snart sparken eller blir sendt til Svalbard


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Veien fra idioti til genialitet er veldig kort har jeg hørt, eller var det motsatt ?

Mulig det, men du er LANGT fra genialitet. Du bare spyr opp hat og sur galle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 354
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    131

  • Sør

    94

  • Zelig

    15

  • Bassisten

    7

Her lå virkelig diskusjonen på et høyt nivå !

Det første innlegget i tråden satte jo "standarden"...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=65529

"- Jeg blir sjokkert når jeg leser det Leif Magnus Skjevinger sier om somaliere! Han skjærer alle over en kam. Og ikke bare det - han snakker regelrett usant. I alle fall i følge mine erfaringer i bransjen, raser Lars Erlend Lund fra Absolutt Vikar AS til VG Nett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagens nyheter

Ditt innlegg innholder heller ikke løsninger på problemer eller meninger i debatten.

Altså personangrep igjen.

Personangrep ja. Fint at du bragte det på bane. Alle menneskene du angriper hver dag på Dol, de er altså ikke personer slik du ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Tror du tar noe feil, men det er jo ikke noe nytt. Det må være lov å ta opp problemene i lyset, og ikke grave dem ned.

Så, hva har gått galt i dag Bassisten? Jeg ser du har funnet en ny person for dagen å la dritthumøret gå utover.

Dette er et diskusjonsforum. Ditt ovenstående innlegg er et personangrep, du slenger dritt. "hva har gått galt i dag!" og lignende uttrykk er ikke saklige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest stoiker

Da har vi avklart det.

At svensker er late er ikke så viktig i den store sammenhengen. Heller ikke at andre folkeslag er arbeidsjern. Vi har 89.000 ledige, og det ser mørkt ut for alle sammen.

Jeg kjenner mange somaliere! Meget intelligente og arbeidssomme og høyt utdannede mennesker - som dessverre ikke uten videre får jobber de egentlig er kvalifiserte for her, nei. Så de jobber seg ihjel med mindre betalte jobber, og har derfor mye lenger arbeidstid enn du og jeg. Barna gjør det fantastisk på skolen, også. Og er en inspirasjon for mine, så de er ofte sammen på fritida. I tillegg snakker jo barna - de somaliske, altså - allerede to språk fra barnsben av - et stort pluss, bare vent skal dere se. Det gjør det også lettere å lære enda flere språk. De er kløppere på data også. Fremtiden ligger foran dem!

Så er det noen somaliere som ikke er fullt så vellykkede, og dem er det innlegg ofte h andler om. Jeg har sagt det før: Vi hører bare om de flyene som ramler ned! Ikke om alle de vellykkede reisene! Det er klart at om man jobber i flyhavarikommisjonen eller i politiet eller andre steder der man stort sett bare opplever krasjene, får man et annet inntrykk av fly - eller somaliere og andre innvandrere - enn om man reiser med de flyene som aldri krasjer. Om dere forstår liknelsen/bildet mitt.

De fleste flyene krasjer ikke. De fleste innvandrere fungerer overraskende godt i vårt samfunn. De har klart å komme til en helt ny verden, nytt språk, nye skikker, mistet sine sosiale nettverk og bygget opp nye - mange holder ut mest for sine barns skyld, for å gi dem en god framtid og utdannelse. Jobber livet av seg.

Beklagelig at mennesker på aetat og i politiet tror de ser hele sannheten. De ser en del av den, bevares - den vondeste og vanskeligste og den farligste. Men de ser ikke alle - ikke flertallet.

Men nå skal jeg ta bussen - som ikke ville ha gått om ikke en innvandrer (asiat,afrikaner,europeer) kjørte den, hente noen pakker på posten, ville ha stått enda lenger tid i kø om ikke innvandrere (asiat,afrikaner)jobbet der, handle inn grønnsaker og frukt, ville ha betalt over det dobbelte om ikke innvandrere (asiat) hadde butikker med lavere priser og enda bedre varer, kjøpe en kopp kaffe, ville vel ikke få den om ikke innvandrere (europeer,amerikaner) jobbet der, besøke min gamle tante på sykehjemmet, ville nok ikke ha vært påkledd, hatt tørr bleie eller fått frokost i dag om ikke innvandrere jobbet der (mest afrikanere og østauropeere og asiater).

Så skal jeg hjem, kommer til å savne lokanytt, der har de en fantastisk journalist som definitivt ikke har norskfødte foreldre, og i helga hygger jeg meg med et av de morsomste og beste programmene jeg ser - "Migrapolis". For ikke å snakke om "godt på norsk". Der kommer ofte "Yalla,yalla" inn med noen morsomme kommentarer, men ellers er det deilig å høre norske artister og musikk, også.

Ja, dere, ikke noe er som mangfoldet! Det beriker min helnorske sjel! All invandringen her til Østlandsområdet, som jeg daglig møter, har ikke bare gjort meg nysgjerrig på mine nye landsmenn og deres kulturer og historie, den har fått meg til å lese og lære og studere min egen historie og samtid og ikke minst, kokebøker. Spennende å bli kjent med meg selv, se meg i sammenheng med min nære og fjerne fortid og i sammenheng med resten av verden gjennom århundrene, de siste inkludert. Jeg får sett meg selv med andre øyne, som i et speil. Av og til liker jeg ekstra godt det jeg ser, andre ganger oppdager jeg ting jeg kanskje med fordel kunne justere, og atter andre ganger er det deilig å være akkurat meg i et mangfold der alle kan være akkurat slik de er, samme hvor forskjellige vi er.

Men utgangspunktet for å manøvrere i vår verden i dag, også i den norske delen av den, er å gå i seg selv og finne ut - for seg selv, hvilke verdier som er viktige, og å stå for dem. I stedet for å bli så sinna og usikker når man møter folk som er annerledes at man skjeller og smeller og fordømmer og generaliserer i øst og vest og sør - ja, kanskje også i nord?

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Personangrep ja. Fint at du bragte det på bane. Alle menneskene du angriper hver dag på Dol, de er altså ikke personer slik du ser det?

Hvis noen angriper meg, så må jeg forsvare meg, og da er det ikke angrep, men forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg kjenner mange somaliere! Meget intelligente og arbeidssomme og høyt utdannede mennesker - som dessverre ikke uten videre får jobber de egentlig er kvalifiserte for her, nei. Så de jobber seg ihjel med mindre betalte jobber, og har derfor mye lenger arbeidstid enn du og jeg. Barna gjør det fantastisk på skolen, også. Og er en inspirasjon for mine, så de er ofte sammen på fritida. I tillegg snakker jo barna - de somaliske, altså - allerede to språk fra barnsben av - et stort pluss, bare vent skal dere se. Det gjør det også lettere å lære enda flere språk. De er kløppere på data også. Fremtiden ligger foran dem!

Så er det noen somaliere som ikke er fullt så vellykkede, og dem er det innlegg ofte h andler om. Jeg har sagt det før: Vi hører bare om de flyene som ramler ned! Ikke om alle de vellykkede reisene! Det er klart at om man jobber i flyhavarikommisjonen eller i politiet eller andre steder der man stort sett bare opplever krasjene, får man et annet inntrykk av fly - eller somaliere og andre innvandrere - enn om man reiser med de flyene som aldri krasjer. Om dere forstår liknelsen/bildet mitt.

De fleste flyene krasjer ikke. De fleste innvandrere fungerer overraskende godt i vårt samfunn. De har klart å komme til en helt ny verden, nytt språk, nye skikker, mistet sine sosiale nettverk og bygget opp nye - mange holder ut mest for sine barns skyld, for å gi dem en god framtid og utdannelse. Jobber livet av seg.

Beklagelig at mennesker på aetat og i politiet tror de ser hele sannheten. De ser en del av den, bevares - den vondeste og vanskeligste og den farligste. Men de ser ikke alle - ikke flertallet.

Men nå skal jeg ta bussen - som ikke ville ha gått om ikke en innvandrer (asiat,afrikaner,europeer) kjørte den, hente noen pakker på posten, ville ha stått enda lenger tid i kø om ikke innvandrere (asiat,afrikaner)jobbet der, handle inn grønnsaker og frukt, ville ha betalt over det dobbelte om ikke innvandrere (asiat) hadde butikker med lavere priser og enda bedre varer, kjøpe en kopp kaffe, ville vel ikke få den om ikke innvandrere (europeer,amerikaner) jobbet der, besøke min gamle tante på sykehjemmet, ville nok ikke ha vært påkledd, hatt tørr bleie eller fått frokost i dag om ikke innvandrere jobbet der (mest afrikanere og østauropeere og asiater).

Så skal jeg hjem, kommer til å savne lokanytt, der har de en fantastisk journalist som definitivt ikke har norskfødte foreldre, og i helga hygger jeg meg med et av de morsomste og beste programmene jeg ser - "Migrapolis". For ikke å snakke om "godt på norsk". Der kommer ofte "Yalla,yalla" inn med noen morsomme kommentarer, men ellers er det deilig å høre norske artister og musikk, også.

Ja, dere, ikke noe er som mangfoldet! Det beriker min helnorske sjel! All invandringen her til Østlandsområdet, som jeg daglig møter, har ikke bare gjort meg nysgjerrig på mine nye landsmenn og deres kulturer og historie, den har fått meg til å lese og lære og studere min egen historie og samtid og ikke minst, kokebøker. Spennende å bli kjent med meg selv, se meg i sammenheng med min nære og fjerne fortid og i sammenheng med resten av verden gjennom århundrene, de siste inkludert. Jeg får sett meg selv med andre øyne, som i et speil. Av og til liker jeg ekstra godt det jeg ser, andre ganger oppdager jeg ting jeg kanskje med fordel kunne justere, og atter andre ganger er det deilig å være akkurat meg i et mangfold der alle kan være akkurat slik de er, samme hvor forskjellige vi er.

Men utgangspunktet for å manøvrere i vår verden i dag, også i den norske delen av den, er å gå i seg selv og finne ut - for seg selv, hvilke verdier som er viktige, og å stå for dem. I stedet for å bli så sinna og usikker når man møter folk som er annerledes at man skjeller og smeller og fordømmer og generaliserer i øst og vest og sør - ja, kanskje også i nord?

Ha en fin helg!

Mye bra her, det eneste jeg reagerer på er "Migrapolis", TV-programmet som skal gjøre oss kjent med våre nye landsmenn. Dette programmet henger ut våre nye landsmenn som noen underlig rare noen. Programmet er rotete og springende. Det tjener neppe hensikten, utlendingene er ikke så snåle og surrete som de blir framstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det første innlegget i tråden satte jo "standarden"...

Med vennlig hilsen

Du får stikke til et sted med høyere standard, eller så får du lage et hovedinnlegg sjøl slik du mener det skal være, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Afrikanere er vanlige mennesker som det kan stilles krav til på samme linje som andre voksne, ikke sant ?

For meg er det det samme hvilken farge de har. En som er blind gir trolig blanke f...

I Norge og Sverige er det farlig å diskutere innvandring og innvandreres rolle i arbeidslivet fordi _alt_ negativt blir tolket som rasisme, Ingen tør lenger ta tak i problemer som involverer innvandrere, da de risikerer jobbene sine. Problemene blir ikke løst, og vi alle får lide.

En ytring har godt av å bli uttalt i det offentlige rom, så man kan få en debatt. Ingen er tjent med skapgjemming. Ytringsfriheten har en hensikt.

Klassekampens redaktør sa en gang at vi må gi avkall på ytringsfriheten hvis resultatet kan bli mindre rasisme. Jeg tror mannen er gal, og trodde ikke slikt kunne komme fra dem som alltid har satt ytringsfriheten høyest. Det viser hvor redde vi er.

Jeg kjenner mange afrikanere, faktisk ville ikke sykehjemmet ha kunnet ta vare på de gamle uten afrikanerne som jobber der. De gjør gode jobber og jobber mange vakter. I tillegg til fast jobb utenom, det er ikke uvanlig. I tillegg har jeg oppdaget hvilken integritet mange av disse har! Tenke seg til, de er stolte av sin bakgrunn! Kan du skjønne det! Burde de ikke være flaue? Eller kan det tenkes de vet noe om afrikansk kultur som vi ikke er oppdatert på?

Som om ikke det er nok, har de masse glede og bevegelse og latter å by på, også. Det er morsomt å gå på jobb når de er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får stikke til et sted med høyere standard, eller så får du lage et hovedinnlegg sjøl slik du mener det skal være, så får vi se.

Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Mye bra her, det eneste jeg reagerer på er "Migrapolis", TV-programmet som skal gjøre oss kjent med våre nye landsmenn. Dette programmet henger ut våre nye landsmenn som noen underlig rare noen. Programmet er rotete og springende. Det tjener neppe hensikten, utlendingene er ikke så snåle og surrete som de blir framstilt.

Helt uenig med deg i din beskrivelse av programmet! Helt uenig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dagens nyheter

Personangrep ja. Fint at du bragte det på bane. Alle menneskene du angriper hver dag på Dol, de er altså ikke personer slik du ser det?

Var dette så vanskelig? Jeg snakker ikke om andre dolere, men om muslimer, somaliere, innvandrere, asylsøkere, pakistanere, iranere osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagens nyheter

Hvis noen angriper meg, så må jeg forsvare meg, og da er det ikke angrep, men forsvar.

Var dette så vanskelig? Jeg snakker ikke om andre dolere, men om muslimer, somaliere, innvandrere, asylsøkere, pakistanere, iranere osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg kjenner mange afrikanere, faktisk ville ikke sykehjemmet ha kunnet ta vare på de gamle uten afrikanerne som jobber der. De gjør gode jobber og jobber mange vakter. I tillegg til fast jobb utenom, det er ikke uvanlig. I tillegg har jeg oppdaget hvilken integritet mange av disse har! Tenke seg til, de er stolte av sin bakgrunn! Kan du skjønne det! Burde de ikke være flaue? Eller kan det tenkes de vet noe om afrikansk kultur som vi ikke er oppdatert på?

Som om ikke det er nok, har de masse glede og bevegelse og latter å by på, også. Det er morsomt å gå på jobb når de er der!

Fint å lese.

En dame sier i avisen i dag at hun skammet seg over å komme fra Afrika, Gambia, da hennes folk var kjent som heroinsmuglere. Dette var faktum for 15 år siden, mange gambiere ble tatt for å smugle, i dag er det andre folk. Hovedgrunnen til at det sitter mange utlendinger i fengsel i Norge er at det kommer mange narkokurerer til Norge som blir tatt, og sitter inne på lange straffer. Narkotikamarkedet i Norge er meget lukrativt.

De andre utlendingene sa de ikke opplever rasisme i Norge, og det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Helt uenig med deg i din beskrivelse av programmet! Helt uenig!

Javel, men flere med utenlandsk bakgrunn har uttalt i kritikker av programmet at de blir framstilt som tullinger. Jeg har hatt kontakt med mange ulike nasjonaliteter og kan ikke skjønne hvor de får tak i sånne raringer blant dem. Men det er vel raringer som vil på TV. Kanskje den jevne nordmann ikke reagerer, men utlendingene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Var dette så vanskelig? Jeg snakker ikke om andre dolere, men om muslimer, somaliere, innvandrere, asylsøkere, pakistanere, iranere osv

Personangrep defineres som angrep på en person. Hvilken person ? Det må være meg eller den som svarer meg i tilfelle.

Å diskutere en hel gruppe mennesker, som f eks innvandrere eller asylsøkere er en legal del av samfunnsdebatten, selv om enkelte mener at vi ikke skal diskutere slikt, altså at ytringsfriheten skal ofres. Ytringsfriheten er en grunnpilar i vårt samfunn, og ofrer vi den er vi på vei til sensur av folks meninger. Hva blir det neste vi skal sensurere ? Blir det snart forbudt å kritisere statsministeren ? En motejournalist ble turturert og drept fordi hun kritiserte klærne som kona til Saddam gikk med, er det slik vi vil ha det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stoiker

Javel, men flere med utenlandsk bakgrunn har uttalt i kritikker av programmet at de blir framstilt som tullinger. Jeg har hatt kontakt med mange ulike nasjonaliteter og kan ikke skjønne hvor de får tak i sånne raringer blant dem. Men det er vel raringer som vil på TV. Kanskje den jevne nordmann ikke reagerer, men utlendingene gjør.

Jeg har også kontakt med utlendinger og kan ikke skjønne at du mener der er raringer som kommer på Migrapolis.

Men jeg er også i kontakt med utlendinger/innvandrere som er så flaue over å ikke være hvite at de drikker litervis av melk for å bli hvitere og som ikke snakker sitt morsmål med barna sine for at de skal bli norske og det er ensbetydende med å bare snakke norsk (!?).

Poenget er at det er like mange forskjeller mellom dem som det er mellom oss som har bodd i landet noen hundre år.

Generaliseringer er ikke et godt i en mangfoldig verden. Eller vil du påstå at nordmenn er likskjendere, for eksempel? Er sikker på at utlendinger kan finne på å komme med en slik generalisering av nordmenn, slik er kulturen der at folk kan bli likskjendere. Er det ok? Eller er det rasisme? Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange somaliere! Meget intelligente og arbeidssomme og høyt utdannede mennesker - som dessverre ikke uten videre får jobber de egentlig er kvalifiserte for her, nei. Så de jobber seg ihjel med mindre betalte jobber, og har derfor mye lenger arbeidstid enn du og jeg. Barna gjør det fantastisk på skolen, også. Og er en inspirasjon for mine, så de er ofte sammen på fritida. I tillegg snakker jo barna - de somaliske, altså - allerede to språk fra barnsben av - et stort pluss, bare vent skal dere se. Det gjør det også lettere å lære enda flere språk. De er kløppere på data også. Fremtiden ligger foran dem!

Så er det noen somaliere som ikke er fullt så vellykkede, og dem er det innlegg ofte h andler om. Jeg har sagt det før: Vi hører bare om de flyene som ramler ned! Ikke om alle de vellykkede reisene! Det er klart at om man jobber i flyhavarikommisjonen eller i politiet eller andre steder der man stort sett bare opplever krasjene, får man et annet inntrykk av fly - eller somaliere og andre innvandrere - enn om man reiser med de flyene som aldri krasjer. Om dere forstår liknelsen/bildet mitt.

De fleste flyene krasjer ikke. De fleste innvandrere fungerer overraskende godt i vårt samfunn. De har klart å komme til en helt ny verden, nytt språk, nye skikker, mistet sine sosiale nettverk og bygget opp nye - mange holder ut mest for sine barns skyld, for å gi dem en god framtid og utdannelse. Jobber livet av seg.

Beklagelig at mennesker på aetat og i politiet tror de ser hele sannheten. De ser en del av den, bevares - den vondeste og vanskeligste og den farligste. Men de ser ikke alle - ikke flertallet.

Men nå skal jeg ta bussen - som ikke ville ha gått om ikke en innvandrer (asiat,afrikaner,europeer) kjørte den, hente noen pakker på posten, ville ha stått enda lenger tid i kø om ikke innvandrere (asiat,afrikaner)jobbet der, handle inn grønnsaker og frukt, ville ha betalt over det dobbelte om ikke innvandrere (asiat) hadde butikker med lavere priser og enda bedre varer, kjøpe en kopp kaffe, ville vel ikke få den om ikke innvandrere (europeer,amerikaner) jobbet der, besøke min gamle tante på sykehjemmet, ville nok ikke ha vært påkledd, hatt tørr bleie eller fått frokost i dag om ikke innvandrere jobbet der (mest afrikanere og østauropeere og asiater).

Så skal jeg hjem, kommer til å savne lokanytt, der har de en fantastisk journalist som definitivt ikke har norskfødte foreldre, og i helga hygger jeg meg med et av de morsomste og beste programmene jeg ser - "Migrapolis". For ikke å snakke om "godt på norsk". Der kommer ofte "Yalla,yalla" inn med noen morsomme kommentarer, men ellers er det deilig å høre norske artister og musikk, også.

Ja, dere, ikke noe er som mangfoldet! Det beriker min helnorske sjel! All invandringen her til Østlandsområdet, som jeg daglig møter, har ikke bare gjort meg nysgjerrig på mine nye landsmenn og deres kulturer og historie, den har fått meg til å lese og lære og studere min egen historie og samtid og ikke minst, kokebøker. Spennende å bli kjent med meg selv, se meg i sammenheng med min nære og fjerne fortid og i sammenheng med resten av verden gjennom århundrene, de siste inkludert. Jeg får sett meg selv med andre øyne, som i et speil. Av og til liker jeg ekstra godt det jeg ser, andre ganger oppdager jeg ting jeg kanskje med fordel kunne justere, og atter andre ganger er det deilig å være akkurat meg i et mangfold der alle kan være akkurat slik de er, samme hvor forskjellige vi er.

Men utgangspunktet for å manøvrere i vår verden i dag, også i den norske delen av den, er å gå i seg selv og finne ut - for seg selv, hvilke verdier som er viktige, og å stå for dem. I stedet for å bli så sinna og usikker når man møter folk som er annerledes at man skjeller og smeller og fordømmer og generaliserer i øst og vest og sør - ja, kanskje også i nord?

Ha en fin helg!

Utruleg bra innlegg, stoiker. Eg deler ikkje ut "*applaus*" ofte, men denne gongen fortener du det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...