Gå til innhold

Mobbing på skoleveien


Gjest kinamamsen

Anbefalte innlegg

Takk for oppmuntringen! Jeg skal informere hvordan det går - som tips til dere andre. Håper dere ikke får bruk for tipsene, men det skal vel godt gjøres; dessverre. Noen episoder vil vel inntreffe for oss alle av mer eller mindre alvorlig karakter.

Jeg synes du gjør det rette :o)

stå på og ikke la noen ødelegge stoltheten hennes

Hun er flott

og det skal hun ha all rett til å være

uten små "jeg vet alt" unger som ødelegger selvtilliten hennes :o))

STOR KOS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kinamamsen

Kjære kinamamsen.

Veldig trasig at din datter må oppleve å høre slike vonde ting slengt etter seg. Samtidig er det jo godt at hun tør å si fra til dem som plager henne.

Tror jeg vet hvordan du har det nå, det er slett ikke godt å vite at ens eget barn er blitt utsatt for mobbing, uansett karakter.

Var og hørte et foredrag av Kari Beheim Karlsen like etter at vi opplevde at vår 7 åring ble mobbet i skolesammenheng. Hun var helt klar på dette at det skal være null toleranse for mobbing, uansett hvem som blir mobbet og av hvilken grunn. En annen ting jeg bet meg merke i, var at hun var helt tydelig på at en skal ikke "forklare" eller "unnskylde" mobbing med henblikk på egenskaper hos offeret, f.eks. hudfarge, klesdrakt, utseende osv. Heller ikke skal vi som 3D sa her (ser han ble slettet) at "dette må vi jo som adoptivforeldre forvente". NEI, vi skal verken forvente eller godta at våre barn mobbes pga. hudfarge. Vi kan forberede barna (og oss selv?) på at enkelte mennesker kan si stygge ting om brune mennesker og hjelpe dem til å takle det dersom det skjer. Men vi skal aldri resignere over slike hendelser!

Syns forøvrig du takler det på en kjempefin måte, og har full forståelse for at du gruer deg til samtalen med foreldrene til gutten som mobbet din datter. Men jeg tror det er en helt riktig måte å gripe det an på.

Hadde du vært i kontakt med skolen? Hvis ikke, kunne det jo være en idè å snakke med dem og foreslå at mobbing/ rasisme ble tatt opp som tema i klassen(e).

***

Siden jeg skrev om hva vår sønn hadde opplevd, har skolen her tatt affære på flere plan. Det var episoder som skjedde både i skoletiden og på vei hjem i fbm. skolebussen. Så de har hatt litt av et apparat igang for å få avverge flere vonde situasjoner for gullgutten vår. De var jo allerede godt igang med arbeidet omkring å forebygge mobbing på skolen. Men nå ble det fart i sakene.

Rektor har selv gått inn i de klassene det særlig gjaldt og snakket med alle samlet og enkeltvis om temaet.

Dessuten har de forsterket inspeksjonen i friminuttene og dessuten delt opp friminuttene slik at kun ett og ett klassetrinn er ute om gangen.

Vi har ikke hørt om flere episoder og opplever at gutten vår trives på skolen og føler seg trygg både der og på skoleveien. Og godt er det!

Håper det beste også for din datters del. Hører gjerne oppdatering om hvordan det går.

Medfølende hilsener fra

Jeg har tenkt så mye på deg og din sønn etter at jeg fulgte med på innleggene som var skrevet her tidligere om dine problemer. Så godt at han nå er en trygg og glad skolegutt, igjen, som har det bra både på skolen og skoleveien! Takk for at du delte dine erfaringer med meg. Du kan lese mine tanker rundt det som har skjedd i eget nytt innlegg i dag.

Masse hilsner fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...