Gå til innhold

Hijab eller hajib eller hva det heter


Grip

Anbefalte innlegg

Sløret er et symbol på politiske islam, ekstremisme og terror.

Sløret er fullt ut på linje med eksponering av hakekors, KKK-symboler etc.

Forfatteren Walid al-Kubaisi har en interessant artikkel om saken i dagbla-nett:

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/19/388785.html

Du får fortelle det til alle "bondekonene" i Norge som har brukt sjal i hundrevis av år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 257
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    72

  • Ulv I Faarikaal

    56

  • Scholar

    40

  • favn

    22

Mest aktive i denne tråden

Du får fortelle det til alle "bondekonene" i Norge som har brukt sjal i hundrevis av år.

Å, jeg tenker du ser forskjellen hvis du vil. På samme måte som du kanskje ser forskjellen på et kors og et hakekors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skautbæring er et påbud, noe kvinner pålegges. Det sier jo til og med Dols egen representant for kvinnelige muslimer.

Hvem er denne muslimen som sier det? *nysgjerrig*

Det oppfordres i koranen, men det er ingen tvang i islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløret er et symbol på politiske islam, ekstremisme og terror.

Sløret er fullt ut på linje med eksponering av hakekors, KKK-symboler etc.

Forfatteren Walid al-Kubaisi har en interessant artikkel om saken i dagbla-nett:

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/01/19/388785.html

Alt dette er kun oppi hodene på slike folk som deg, som driver å fantaserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg tenker du ser forskjellen hvis du vil. På samme måte som du kanskje ser forskjellen på et kors og et hakekors.

Hvis man tenker etter, er det jo knalltøft av katolske Frankrike å forby religiøse symboler i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er frie til å ha det på, men ikke frie til å ta det av, det kaller jeg en halv frihet.

Fremdeles skjønner jeg ikke hvorfor en 7-åring skal gå med skaut. Det må være en slags markering. Synd at barna ikke kan få være i fred, men tvinges til å skille seg ut. Jeg kan tenke meg barnet får sin dose av mobbing på skolen.

Jeg leser her om mange foreldre som er redd for at barna skal bli mobbet, f eks for navnet sitt, og velger navn som ikke skal gi grunn til mobbing. Dette er fullt forståelig, da mobbing kan ødelegge et barns liv.

Samtidig kan man si at mobbing ikke skal forekomme, men voksne kan ikke passe på hele tida, og mange skoler ignorerer mobbeproblemet og da må man la være å legge til rette for mobbing.

#De er frie til å ha det på, men ikke frie til å ta det av, det kaller jeg en halv frihet.#

Selvsagt er de fri til å ta det av! Men om noen velger å ha det på, så har de ikke lyst til å ta det av på grunn av at enkelte mener det strider mot ett eller annet tullete greier.

#Fremdeles skjønner jeg ikke hvorfor en 7-åring skal gå med skaut. Det må være en slags markering. Synd at barna ikke kan få være i fred, men tvinges til å skille seg ut. Jeg kan tenke meg barnet får sin dose av mobbing på skolen.#

Det er ikke så lenge siden det var veldig moderene å ha et lite skaut på hodet. Foreldre og barn tok det på seg. Ingen barn skal tvinges til å gå med sjal. Og jeg tviler på at du finner så mange som blir tvunget til det.

#Jeg leser her om mange foreldre som er redd for at barna skal bli mobbet, f eks for navnet sitt, og velger navn som ikke skal gi grunn til mobbing. Dette er fullt forståelig, da mobbing kan ødelegge et barns liv.#

Man kan ikke la mobbere bestemme over hvordan flesteparten skal kle seg eller hva slags navn barna ens skal ha. Det skjønner sikkert du også? Uansett, en mobber finner alltid på noe å mobbe noen for.

#Samtidig kan man si at mobbing ikke skal forekomme, men voksne kan ikke passe på hele tida, og mange skoler ignorerer mobbeproblemet og da må man la være å legge til rette for mobbing. #

Man kan jo som voksen prøve å kvitte seg med fordommer først og fremst. Det kunne nok hjelpe en god del. ;)

At du mener at mobbere skal få så stor makt over flertallet, ser jeg på som hårreisende!Håper du kommer til å innse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg, Favn - kun få av mine muslimske venninner i Norge bærer skaut. Ei heller de jeg kjenner f. eks. i Indonesia (verdens største muslimske nasjon).

Og den muslimske fredsprisvinneren bar heller ikke sjal.

Poenget er jo at du fratar kvinnene retten til å "bestemme over sitt eget hode" ved å nekte dem å gå med sjal.

Mener du at sjal skal total-forbys? For alle?

Med vennlig hilsen

Jeg 'fratar' ingen 'retten' til å ha på et skaut som ene og alene skal skjule, dekke muslimske menns eiendom og innskrenke muslimske kvinners frihet.

Men jeg sier min mening.

Og den omfatter blant annet det syn at islam først og fremst er en patriarkalsk og arkaisk ordning der ovennevnte inngår som et meget sterkt symbol på undertrykking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bosnia nå, har Saudi-Arabia utsendte medarbeidere som oppsøker fattige krigsenker. De betaler en sum lik 400 kr pr mnd for at kvinnene skal bære sjal, likeledes døtrene deres. HRS mener det er vervet ca 2000 hittil de siste 4 mnd. Hvorfor?

hvor har du det i fra? Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

#De er frie til å ha det på, men ikke frie til å ta det av, det kaller jeg en halv frihet.#

Selvsagt er de fri til å ta det av! Men om noen velger å ha det på, så har de ikke lyst til å ta det av på grunn av at enkelte mener det strider mot ett eller annet tullete greier.

#Fremdeles skjønner jeg ikke hvorfor en 7-åring skal gå med skaut. Det må være en slags markering. Synd at barna ikke kan få være i fred, men tvinges til å skille seg ut. Jeg kan tenke meg barnet får sin dose av mobbing på skolen.#

Det er ikke så lenge siden det var veldig moderene å ha et lite skaut på hodet. Foreldre og barn tok det på seg. Ingen barn skal tvinges til å gå med sjal. Og jeg tviler på at du finner så mange som blir tvunget til det.

#Jeg leser her om mange foreldre som er redd for at barna skal bli mobbet, f eks for navnet sitt, og velger navn som ikke skal gi grunn til mobbing. Dette er fullt forståelig, da mobbing kan ødelegge et barns liv.#

Man kan ikke la mobbere bestemme over hvordan flesteparten skal kle seg eller hva slags navn barna ens skal ha. Det skjønner sikkert du også? Uansett, en mobber finner alltid på noe å mobbe noen for.

#Samtidig kan man si at mobbing ikke skal forekomme, men voksne kan ikke passe på hele tida, og mange skoler ignorerer mobbeproblemet og da må man la være å legge til rette for mobbing. #

Man kan jo som voksen prøve å kvitte seg med fordommer først og fremst. Det kunne nok hjelpe en god del. ;)

At du mener at mobbere skal få så stor makt over flertallet, ser jeg på som hårreisende!Håper du kommer til å innse det.

>>Man kan ikke la mobbere bestemme over hvordan flesteparten skal kle seg eller hva slags navn barna ens skal ha.

Prøv å si det til dem, men da må du også passe på at de etterkommer ditt ønske, ved å fotfølge mobberne hele tida. Det er nok enklere for barn å få være som andre. Den eneste som spilte fiolin i vår klasse ble grovt mobbet kun for det. han knuste fiolinen for å slippe mobbingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#De er frie til å ha det på, men ikke frie til å ta det av, det kaller jeg en halv frihet.#

Selvsagt er de fri til å ta det av! Men om noen velger å ha det på, så har de ikke lyst til å ta det av på grunn av at enkelte mener det strider mot ett eller annet tullete greier.

#Fremdeles skjønner jeg ikke hvorfor en 7-åring skal gå med skaut. Det må være en slags markering. Synd at barna ikke kan få være i fred, men tvinges til å skille seg ut. Jeg kan tenke meg barnet får sin dose av mobbing på skolen.#

Det er ikke så lenge siden det var veldig moderene å ha et lite skaut på hodet. Foreldre og barn tok det på seg. Ingen barn skal tvinges til å gå med sjal. Og jeg tviler på at du finner så mange som blir tvunget til det.

#Jeg leser her om mange foreldre som er redd for at barna skal bli mobbet, f eks for navnet sitt, og velger navn som ikke skal gi grunn til mobbing. Dette er fullt forståelig, da mobbing kan ødelegge et barns liv.#

Man kan ikke la mobbere bestemme over hvordan flesteparten skal kle seg eller hva slags navn barna ens skal ha. Det skjønner sikkert du også? Uansett, en mobber finner alltid på noe å mobbe noen for.

#Samtidig kan man si at mobbing ikke skal forekomme, men voksne kan ikke passe på hele tida, og mange skoler ignorerer mobbeproblemet og da må man la være å legge til rette for mobbing. #

Man kan jo som voksen prøve å kvitte seg med fordommer først og fremst. Det kunne nok hjelpe en god del. ;)

At du mener at mobbere skal få så stor makt over flertallet, ser jeg på som hårreisende!Håper du kommer til å innse det.

Har du noen _god_ forklaring på hvorfor skautet kun må bæres av jenter og kvinner?

Hvorfor må ikke muslimske gutter og menn skjule håret under skaut eller for den saks skyld strikkelue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>>Man kan ikke la mobbere bestemme over hvordan flesteparten skal kle seg eller hva slags navn barna ens skal ha.

Prøv å si det til dem, men da må du også passe på at de etterkommer ditt ønske, ved å fotfølge mobberne hele tida. Det er nok enklere for barn å få være som andre. Den eneste som spilte fiolin i vår klasse ble grovt mobbet kun for det. han knuste fiolinen for å slippe mobbingen.

Og det synes du han gjorde lurt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen _god_ forklaring på hvorfor skautet kun må bæres av jenter og kvinner?

Hvorfor må ikke muslimske gutter og menn skjule håret under skaut eller for den saks skyld strikkelue?

Kan du svare meg på det jeg spurte om først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moi? Hva? Hvor?

#Skautbæring er et påbud, noe kvinner pålegges. Det sier jo til og med Dols egen representant for kvinnelige muslimer.#

Jeg spurte deg om hvem denne muslimen var. Eller er det en ikke-muslim som representerer for kvinnlige muslimer her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen _god_ forklaring på hvorfor skautet kun må bæres av jenter og kvinner?

Hvorfor må ikke muslimske gutter og menn skjule håret under skaut eller for den saks skyld strikkelue?

#Har du noen _god_ forklaring på hvorfor skautet kun må bæres av jenter og kvinner? #

Av samme grunn som at ingen gutter bruker musefletter her til lands.

#Hvorfor må ikke muslimske gutter og menn skjule håret under skaut eller for den saks skyld strikkelue? #

Har du ikke sett hatten til muslimske menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Og det synes du han gjorde lurt i?

Jeg vet ikke, men ingen gjorde noe for han eller klarte å stoppe det.

På alle skoler finnes det mobbeofre som man ikke får beskyttet. Som regel er det ofrene som må bytte skole, ikke mobberne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Skautbæring er et påbud, noe kvinner pålegges. Det sier jo til og med Dols egen representant for kvinnelige muslimer.#

Jeg spurte deg om hvem denne muslimen var. Eller er det en ikke-muslim som representerer for kvinnlige muslimer her inne?

Det er selvsagt deg jeg sikter til. Du uttalte for en-to uker siden at skautbæring er et 'påbud' for muslimske kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men ingen gjorde noe for han eller klarte å stoppe det.

På alle skoler finnes det mobbeofre som man ikke får beskyttet. Som regel er det ofrene som må bytte skole, ikke mobberne.

Da må man fortsette å jobbe med problematikken, og ikke bare la det gå utover de uskyldige.

Mobbing er forkastelig og forferdelig, og det er kun voksenes holdninger og hva de lærer barna sine som kan stoppe det. Samt at ille mobbere som har problemer, får hjemp raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt deg jeg sikter til. Du uttalte for en-to uker siden at skautbæring er et 'påbud' for muslimske kvinner.

Koranen oppfordrer til det, men som jeg har sagt mange ganger; Det er ikke tvang i islam.

Om man selv velger å følge en linje, så avbryter man den ikke fordi andre synes det ser bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...