Gå til innhold

"Hevder å ha blitt..."???


Gjest undrendejente

Anbefalte innlegg

Gjest undrendejente

Tror de pasienten lyver, eller er det standard prosedyre å utforme det på den måten i en journal i forbindelse med vold/voldtekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De skriver det sikkert fordi det _kan hende_ at hun ikke har blitt voldtatt, og de vet jo ikke at man er voldtatt før man har bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er, som andre påpeker, en standard-frase som ALLTID brukes, fordi gjerningsmannen ikke er dømt enda.

Det betyr definitivt IKKE at de ikke tror på offeret.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magic Halo

En lege skrev i min journal at "hun hevder å ha blitt operert i ryggen to ganger". Derom hersket det ingen tvil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pasienten hevder at.." skal vel være et nøtral formulering, men jeg syns vel kanskje ikke at det høres helt ut som man tror på pasienten.

Selv pleier jeg å skrive at "H*n sier at..." syns det høres mer nøytralt ut. Man refererer bare til det personen sier uten å ta stilling til om det er sant uansett.

Jeg tror ikke du trenger å tenke på om behandleren tror deg eller ei, det er bare en frase som han bruker, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en journal hvor det står at jeg har "påstått at jeg ikke tåler en bestemt type antibiotika." Jeg spydde så plutselig og voldsomt at jeg ikke rakk fram til doen en gang...

Jeg er nok påståelig, ja.

Synes helsevesnet burde forbedre norsken sin jeg. "Pasienten forteller at.." er en helt saklig, informativ og nøytral frase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktignok en standard frase, men om den er en god sådann er noe annet. Den er like dum som 'tittelen' man får hvis man f.eks er blitt voldtatt og alvorlig skadet fysisk og psykisk. Da er man bare litt 'fornærmet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest temgesic

Jeg har en journal hvor det står at jeg har "påstått at jeg ikke tåler en bestemt type antibiotika." Jeg spydde så plutselig og voldsomt at jeg ikke rakk fram til doen en gang...

Jeg er nok påståelig, ja.

Synes helsevesnet burde forbedre norsken sin jeg. "Pasienten forteller at.." er en helt saklig, informativ og nøytral frase.

Jeg synes også at helsevesenet burde finne bedre formuleringer.

Hva med å tenke på hva pasienten har gjennomgått før de skriver.

Eller er vi bare papirarbeid for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...