Gå til innhold

Selvmord= menneskerett??


Gjest koma

Anbefalte innlegg

?

'etisk og moralsk forpliktet til å ta større hensyn til andre enn seg selv'

Men det sier da ikke Kant?

Tvert imot, ALLE mennesker er like i den forstand at ALLE er formål i seg selv, ikke middel for noe annet.

Hva angår dødshjelp er det en lang og atskillig mer komplisert debatt enn 'man' tror, og derfor ikke noe jeg har kapasitet til her og nå.

Ut i fra hva du skrev om hva Kant sier, så kan jeg ikke lese det på noen annen måte enn at selvmord er et brudd på den plikten og det etiske ansvar man har overfor andre.

Dødshjelp er noe helt annet, og heller ikke jeg ønsker å gå inn i en lengre debatt om det her (gav jeg inntrykk av det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • msna

    14

  • Orio

    12

  • Goliath

    9

  • cathlin

    9

Mest aktive i denne tråden

lille, store, redde meg

Men det er jo nettopp SLIKT man tenker på...

Ja, men det var alikevell ikke et bra svar fra en fagperson.

Det er flere på forumet på psykiatri som sliter med selvmordstanker uten at de er fysisk syke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hva du skrev om hva Kant sier, så kan jeg ikke lese det på noen annen måte enn at selvmord er et brudd på den plikten og det etiske ansvar man har overfor andre.

Dødshjelp er noe helt annet, og heller ikke jeg ønsker å gå inn i en lengre debatt om det her (gav jeg inntrykk av det?)

Plikten overfor seg selv og alle frie andre frie individer med vilje.

Jeg misforsto nok det med dødshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var alikevell ikke et bra svar fra en fagperson.

Det er flere på forumet på psykiatri som sliter med selvmordstanker uten at de er fysisk syke

De som virkelig vil ta selvmord, gjør det nok uansett hva andre menre,og uansett om det er lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening, ja. Vi står stort sett fritt til å bestemme over vår egen person. Vi kan til og med nekte livreddende behandling. Hvorfor skulle dette store spørsmålet om liv eller død være unntatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

korleis kan du få deg til å "gi oppskrift" til å ta sitt eige liv!!

blir litt frustrert her eg.

Han gir ingen oppskrifter, konstaterer bare et faktum. Selvmord er en kompleks problemstilling -- enkelte har et så klart og veloverveid ønske om å dø at de må få lov til det. (Selv om veldig mange selvmord ikke kommer i denne kategorien.) Det må i siste instans være den enkelte selv som bestemmer over eget liv (hvem ellers?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en annen

Nei, det heter det.

Men det jeg mener er at selv om psykiateren synes det er en menneskerett å ta livet av seg, synes jeg ikke innlegget hans var passende.

Ikke på et forum der mange sliter med selvmordstanker.

Du mener ikke folk skal være ærlige og realistiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plikten overfor seg selv og alle frie andre frie individer med vilje.

Jeg misforsto nok det med dødshjelp.

Jeg forstår det ikke helt.

Mener kant at alle har en plikt vedrørende dette overfor seg selv og alle andre frie individer med vilje?

Jeg forstår ikke hva som ligger i den setningen i forhold til det å ta sitt eget liv?

Har man en plikt overfor seg selv til ikke å begå selvmord uansett?

Har man også en plikt overfor alle andre frie individer med egen vilje til ikke å ta sitt eget liv?

Eller hva er det Kant egentlig mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Filosofen Immanuel Kant sier nei, det er ikke etisk forsvarlig med selvmord fordi selvmordet er et brudd på individets frihet og at selmordet er en krenkelse av mennesket.

Det begrunner han (kort) slik:

Ethvert menneske må anses som et formål i seg selv, ikke som et middel til å oppnå noe annet. Det gjelder kategorisk, det vil si i ALLE tilfeller, for ALLE mennesker.

Et menneske som tar sitt eget liv, bruker seg selv, sin egen person, som et middel for å oppnå noe annet, 'en tilstand' der individet er frarøvet retten til å være et fritt individ.

Selvmorderen bryter altså med den øverste og største plikt som setter ALLE mennesker (og menneskets frihet og rett til å utøve sin frihet) som et formål i seg selv.

I tillegg kommer at selvmordet er et brudd på plikten en har overfor familie osv.

Ved å bruke PLIKT som argumentasjon, skjønner vi at Kants grunner sitt syn ved å henvise til vår fornuft, ikke til følelser.

Kant var virkelig en tulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filosofen Immanuel Kant sier nei, det er ikke etisk forsvarlig med selvmord fordi selvmordet er et brudd på individets frihet og at selmordet er en krenkelse av mennesket.

Det begrunner han (kort) slik:

Ethvert menneske må anses som et formål i seg selv, ikke som et middel til å oppnå noe annet. Det gjelder kategorisk, det vil si i ALLE tilfeller, for ALLE mennesker.

Et menneske som tar sitt eget liv, bruker seg selv, sin egen person, som et middel for å oppnå noe annet, 'en tilstand' der individet er frarøvet retten til å være et fritt individ.

Selvmorderen bryter altså med den øverste og største plikt som setter ALLE mennesker (og menneskets frihet og rett til å utøve sin frihet) som et formål i seg selv.

I tillegg kommer at selvmordet er et brudd på plikten en har overfor familie osv.

Ved å bruke PLIKT som argumentasjon, skjønner vi at Kants grunner sitt syn ved å henvise til vår fornuft, ikke til følelser.

Hvis man tar selvmord....> så dør man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, samfunnet må ikke respektere selvmord, mener jeg. I min verden høres det FRYKTELIG ut.

Verdenserklæringen om menneskerettighetene http://www.fn-sambandet.no/fakta_om_fn/erkl_ringer_og_konvensjoner/verdenserkl_ringen_om_menneskerettighetene

Hvor i menneskerettighetene finner du noe som kan tolkes som at ikke en hver har rett til å bestemme over sitt eget liv - og innbefattet i det - rett til å selv bestemme når og hvorfor det kan være riktig å terminere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Triangle

Ja, samfunnet bør respektere det hvis en person som er ved sine fulle fem ikke vil leve lenger.

Men er dette et problem? Mener du at samfunnet IKKE respekterer dette i dag? På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Triangle

Filosofen Immanuel Kant sier nei, det er ikke etisk forsvarlig med selvmord fordi selvmordet er et brudd på individets frihet og at selmordet er en krenkelse av mennesket.

Det begrunner han (kort) slik:

Ethvert menneske må anses som et formål i seg selv, ikke som et middel til å oppnå noe annet. Det gjelder kategorisk, det vil si i ALLE tilfeller, for ALLE mennesker.

Et menneske som tar sitt eget liv, bruker seg selv, sin egen person, som et middel for å oppnå noe annet, 'en tilstand' der individet er frarøvet retten til å være et fritt individ.

Selvmorderen bryter altså med den øverste og største plikt som setter ALLE mennesker (og menneskets frihet og rett til å utøve sin frihet) som et formål i seg selv.

I tillegg kommer at selvmordet er et brudd på plikten en har overfor familie osv.

Ved å bruke PLIKT som argumentasjon, skjønner vi at Kants grunner sitt syn ved å henvise til vår fornuft, ikke til følelser.

Setningen

"Ethvert menneske må anses som et formål i seg selv, ikke som et middel til å oppnå noe annet."

tolker jeg dithen at man ikke skal bruke ANDRE mennesker som et middel. Hva man gjør med seg selv, bestemmer man vel selv. Man bruker seg selv, sin person og sine evner til å oppnå ting hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samfunnet bør respektere det hvis en person som er ved sine fulle fem ikke vil leve lenger.

Men er dette et problem? Mener du at samfunnet IKKE respekterer dette i dag? På hvilken måte?

Synes ikke det er noe_ problem_, ville bare ha noen synspunkter. Her har jo mange kommet med forskjellige meninger, så det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *ikkjesåsint*

Synes uansett det var et tåpelig innlegg fra en psykiater!

Selvmord er ulovlig og dårlig gjort mot de som står deg nær.

Barnselig svar fra en fagperson!

heilt einig, det svaret var veldig upassende fra ein fag person!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *ikkjesåsint*

Det er helt klart den enkeltes rett. Det forutsetter som du skriver at vedkommende er ved sine fulle fem, og at vedkommende også er gjort kjent med alle mulighetene for å få et bedre liv. Dette kalles også eksistensielt selvmord.

I slike tilfeller er det heller ingen grunn til å varsle eller hinte om det planlagte selvmordet. Slik vil en også unngå at andre blander seg inn.

du seier at det ikkje er noke poeng i å gi hint, så slipper andre bli blandet inn!??

eg er einig i at det skal være ein menneskerett om ein vil leve eller ikkje, men ikkje kom med sånne tåpelig setninger her som alle leser det! du veit ikkje kva folk som sitter her og leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes uansett det var et tåpelig innlegg fra en psykiater!

Selvmord er ulovlig og dårlig gjort mot de som står deg nær.

Barnselig svar fra en fagperson!

Nei, vet du hva. Hvis noen har lyst til å ta livet sitt, så er de i sin fulle rett.

Hvis noen gjør det for å få hjelp er de og i sin fulle rett siden det kan være den eneste måten å få hjelp på.

Det er slett ikke ego gjort, derimot er det svært modig gjort.

Jeg er ved mine fulle fem og hvis jeg ønsker å ta livet av meg så hvem kan hindre meg? I hvert fall ikke de som ikke hjelper meg når jeg har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle en person ved sine fulle fem ønske å ta livet sitt?

Hvis de ikke får den hjelpen de trenger for å leve et fullverdig liv. Og hvis du tror det er bare psykiatriske pasienter som ikke får den hjelpen de trenger så tro omigjen. Psykiatrien har mange flere ressurser enn andre deler av helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...