Gå til innhold

Selvmord= menneskerett??


Gjest koma

Anbefalte innlegg

Gjest livsløgn

Jeg tror ingen er ved sine fulle fem som ønsker å ta sitt liv.

Ønsket om å overleve er mennesket sterkeste instinkt. Derfor er det unormalt å ville dø. Mennesker som har kreft o.l med store smerter ønsker ofte å dø dersom de ikke får nok smertelindring, men de er da heller ikke ved sine fulle fem.

Derfor burde mennesker som har slike fysiske eller psykisk store smerter at de ønsker å dø først få mest mulig hjelp til å lindre disse før man gir dem retten til å dø for "egen hånd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • msna

    14

  • Orio

    12

  • Goliath

    9

  • cathlin

    9

Mest aktive i denne tråden

Det er i følge loven forbudt å ta sitt eget liv.

Jeg tror ikke at noen som er ved sine fulle fem vil begå selvmord. At man har lyst til å dø og drepe seg selv kommer av sykdom, som oftest depresjon.

Lysten til å leve og overleve er grunnleggende hos mennesket, i krisesituasjoner som f.eks. forlis vil alle kjempe for sitt liv, ingen jubler over at de endelig skal få dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andebande

Synes uansett det var et tåpelig innlegg fra en psykiater!

Selvmord er ulovlig og dårlig gjort mot de som står deg nær.

Barnselig svar fra en fagperson!

Nå er det du som er tåpelig. Kan noen hindre en som vil ta sitt eget liv i å gjøre det? Neppe. Og det finnes da mange måter å gjøre dette på uten å ha for mye nevneverdig fantasi.

Men så har vi dem som truer med å ta sitt liv da. Som legger igjen diverse "redd meg" sms'er, ulne rop om hjelp til psykiater osv.

Disse er i en annen kategori og vil egentlig ikke dø, men provoserer seg til omsorg.

Og hvor er NHD's oppfordring til selvmord? Finnes ikke fnugg av det i hans svar. Han konstaterer bare fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i menneskerettighetene finner du noe som kan tolkes som at ikke en hver har rett til å bestemme over sitt eget liv - og innbefattet i det - rett til å selv bestemme når og hvorfor det kan være riktig å terminere det?

Hva for rolle spiller det hvordan jeg tolker. Tolk i vei.

Det står ikke om noen rett til selvmord i menneskerettighetene. (Ikke om rett til å bli født heller for den saks skyld). Kan du tenke deg konsekvensene? -En skrekkvisjon jeg bare vil hyle og gråte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jauda-gauda

Nå er det du som er tåpelig. Kan noen hindre en som vil ta sitt eget liv i å gjøre det? Neppe. Og det finnes da mange måter å gjøre dette på uten å ha for mye nevneverdig fantasi.

Men så har vi dem som truer med å ta sitt liv da. Som legger igjen diverse "redd meg" sms'er, ulne rop om hjelp til psykiater osv.

Disse er i en annen kategori og vil egentlig ikke dø, men provoserer seg til omsorg.

Og hvor er NHD's oppfordring til selvmord? Finnes ikke fnugg av det i hans svar. Han konstaterer bare fakta.

Støtter ditt innlegg.

Er selv suicidal, men ikke blant dem som "roper på hjelp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart den enkeltes rett. Det forutsetter som du skriver at vedkommende er ved sine fulle fem, og at vedkommende også er gjort kjent med alle mulighetene for å få et bedre liv. Dette kalles også eksistensielt selvmord.

I slike tilfeller er det heller ingen grunn til å varsle eller hinte om det planlagte selvmordet. Slik vil en også unngå at andre blander seg inn.

har vi noen klare kriterier på det? et menneske kan jo være psykisk psyk uten at det har hallusinasjoner og vrangforestillinger. Jeg ønsket veldig sterkt å dø for en del år siden. Så ingen mening med livet. Ikke var jeg psykotisk. Jeg var j..deprimert

I dag er jeg iallefall kjempeglad for at jeg lever !!.Og at ingen oppmuntret meg til å ta mitt eget liv. Og om jeg hadde ytret at jeg ville ta livet av meg så håper jeg at noen hadde funnet meg og tvangsinnlagt meg. Tenk så mye jeg hadde gått glipp av om jeg var død nå.

ja nå har jeg vel utbrodert meg ganske mye. Men jeg synes det er viktig å få det frem i denne diskusjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest andepande

har vi noen klare kriterier på det? et menneske kan jo være psykisk psyk uten at det har hallusinasjoner og vrangforestillinger. Jeg ønsket veldig sterkt å dø for en del år siden. Så ingen mening med livet. Ikke var jeg psykotisk. Jeg var j..deprimert

I dag er jeg iallefall kjempeglad for at jeg lever !!.Og at ingen oppmuntret meg til å ta mitt eget liv. Og om jeg hadde ytret at jeg ville ta livet av meg så håper jeg at noen hadde funnet meg og tvangsinnlagt meg. Tenk så mye jeg hadde gått glipp av om jeg var død nå.

ja nå har jeg vel utbrodert meg ganske mye. Men jeg synes det er viktig å få det frem i denne diskusjonen

Mener du at NHD oppmuntrer til å ta sitt eget liv? siden du skriver dette under hans innlegg. Man kan ikke hindre folk i å ta sitt eget liv dersom de virkelig vil. "Ulykker" forekommer, men det er som regel der man har overdosert uten å vite hvor mye man tåler. Og psykiatere kan ikke forutse mer enn det som blir fortalt. Man kan ane ting, ja, men kan ikke hindre noe dersom personen virkelig vil ta sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

korleis kan du få deg til å "gi oppskrift" til å ta sitt eige liv!!

blir litt frustrert her eg.

Tror du misforstår totalt hva han skriver. Eller _vil_ misforstå...sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ingen vet om det er det ingen som kan hindre deg, og da er det jo logisk nok bare en selv som kan velge mellom å leve eller dø. Men hvis noen skulle finne det ut og ha mulighet til å hindre at det skjer blir det vel plutselig denne personen som må ta et valg?

Denne personen kan ikke uten videre vurdere om vedkommende er ved sine fulle fem og virkelig ønsker å dø, eller om h*n har f.eks. psykiske problemer. Hvis man ser en person som har klatret over rekkverket på en bru og tydelig har tenkt å hoppe, kan en da bare rusle plystrende forbi? Det blir nesten som å passere et ulykkessted på motorveien uten å stoppe.

I ytterste fall kan en systematisere selvmord, slik at en kan få et papir å vifte med hvis noen skulle forsøke å stoppe en fra å utøve sin rett. Da må en nesten opprette en statlig etat som skal sitte og vurdere om en person er klar og har en skjellig grunn til å avslutte det hele. Skikkelig godjobb med andre ord. Hvem vil egentlig ha et slikt ansvar? Og hva skjer når en har godkjent søknaden, skal en bare la vedkommende hoppe i fossen eller ha en liste med 'godkjente' metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i følge loven forbudt å ta sitt eget liv.

Jeg tror ikke at noen som er ved sine fulle fem vil begå selvmord. At man har lyst til å dø og drepe seg selv kommer av sykdom, som oftest depresjon.

Lysten til å leve og overleve er grunnleggende hos mennesket, i krisesituasjoner som f.eks. forlis vil alle kjempe for sitt liv, ingen jubler over at de endelig skal få dø.

Kan du fortelle meg hvor, i hvilken lov, det står at det er forbudt å ta sitt eget liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for rolle spiller det hvordan jeg tolker. Tolk i vei.

Det står ikke om noen rett til selvmord i menneskerettighetene. (Ikke om rett til å bli født heller for den saks skyld). Kan du tenke deg konsekvensene? -En skrekkvisjon jeg bare vil hyle og gråte over.

Rettighetene i menneskerettskonvensjonen er på ingen måte uttømmende. Det er bare det minimum landene klarte å bli enige om i 1948.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du seier at det ikkje er noke poeng i å gi hint, så slipper andre bli blandet inn!??

eg er einig i at det skal være ein menneskerett om ein vil leve eller ikkje, men ikkje kom med sånne tåpelig setninger her som alle leser det! du veit ikkje kva folk som sitter her og leser.

Tror ikke det var nytt for noen her at de ikke må gi noen hint/si noe hvis de ikke vil at noen skal blande seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

korleis kan du få deg til å "gi oppskrift" til å ta sitt eige liv!!

blir litt frustrert her eg.

Tror du virkelig ikke alle her vet at hvis de har tenkt å gjennomføre et selvmord, uansett, ikke bør si noe til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva. Hvis noen har lyst til å ta livet sitt, så er de i sin fulle rett.

Hvis noen gjør det for å få hjelp er de og i sin fulle rett siden det kan være den eneste måten å få hjelp på.

Det er slett ikke ego gjort, derimot er det svært modig gjort.

Jeg er ved mine fulle fem og hvis jeg ønsker å ta livet av meg så hvem kan hindre meg? I hvert fall ikke de som ikke hjelper meg når jeg har problemer.

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i følge loven forbudt å ta sitt eget liv.

Jeg tror ikke at noen som er ved sine fulle fem vil begå selvmord. At man har lyst til å dø og drepe seg selv kommer av sykdom, som oftest depresjon.

Lysten til å leve og overleve er grunnleggende hos mennesket, i krisesituasjoner som f.eks. forlis vil alle kjempe for sitt liv, ingen jubler over at de endelig skal få dø.

Jeg har ikke noen spesifikk lov å henvise til annet enn straffeloven hvor retten til liv er beskyttet. Det står imidlertid heller ingen steder at det er lovlig.

Grunnen til at jeg sier at det er forbudt er fordi jeg vet at pasienter som står i fare for å ta sitt eget liv kan tvangsinnlegges i henhold til Lov om psykisk helsevern.

I § 3-3. Vilkår for tvungent psykisk helsevern står det at

Tvungent psykisk helsevern kan anvendes overfor en person med alvorlig sinnslidelse dersom dette er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten

a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

Her mener jeg at det ikke kan vedtas en tvangsinnleggelse for en som utgjør fare for sitt eget liv hvis det er lovlig å ta sitt eget liv. En som har forsøkt selvmord vil nok aldri bli straffet med fengsel eller bøter men kan altså bli tvangsinnlagt og tvangsbehandlet for sin depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle meg hvor, i hvilken lov, det står at det er forbudt å ta sitt eget liv?

Klarte å svare meg selv først. :-)

Her er svaret til deg også:

Jeg har ikke noen spesifikk lov å henvise til annet enn straffeloven hvor retten til liv er beskyttet. Det står imidlertid heller ingen steder at det er lovlig.

Grunnen til at jeg sier at det er forbudt er fordi jeg vet at pasienter som står i fare for å ta sitt eget liv kan tvangsinnlegges i henhold til Lov om psykisk helsevern.

I § 3-3. Vilkår for tvungent psykisk helsevern står det at Tvungent psykisk helsevern kan anvendes overfor en person med alvorlig sinnslidelse dersom dette er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten

a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

Her mener jeg at det ikke kan vedtas en tvangsinnleggelse for en som utgjør fare for sitt eget liv hvis det er lovlig å ta sitt eget liv. En som har forsøkt selvmord vil nok aldri bli straffet med fengsel eller bøter men kan altså bli tvangsinnlagt og tvangsbehandlet for sin depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt liv, og skulle jeg av en eller annen grunn ønske å gjøre slutt på det, så mener jeg at det er min rett å gjøre.

Selvfølgelig.

Om det er egoistisk eller ikke kan en diskutere, men en menneskerett mener jeg at det er likefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samfunnet bør respektere det hvis en person som er ved sine fulle fem ikke vil leve lenger.

Men er dette et problem? Mener du at samfunnet IKKE respekterer dette i dag? På hvilken måte?

De med store lidelelser som ligger og venter på døden får jo ikke lov til å avslutte livet på egen hånd. Det er et problem synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å svare meg selv først. :-)

Her er svaret til deg også:

Jeg har ikke noen spesifikk lov å henvise til annet enn straffeloven hvor retten til liv er beskyttet. Det står imidlertid heller ingen steder at det er lovlig.

Grunnen til at jeg sier at det er forbudt er fordi jeg vet at pasienter som står i fare for å ta sitt eget liv kan tvangsinnlegges i henhold til Lov om psykisk helsevern.

I § 3-3. Vilkår for tvungent psykisk helsevern står det at Tvungent psykisk helsevern kan anvendes overfor en person med alvorlig sinnslidelse dersom dette er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten

a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller

b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

Her mener jeg at det ikke kan vedtas en tvangsinnleggelse for en som utgjør fare for sitt eget liv hvis det er lovlig å ta sitt eget liv. En som har forsøkt selvmord vil nok aldri bli straffet med fengsel eller bøter men kan altså bli tvangsinnlagt og tvangsbehandlet for sin depresjon.

Det hadde da ikke noe med saken å gjøre. Helsepersonell er pliktet til å gjennomføre hjelp som er livsbevarende, selv om personen motsetter seg dette, jmf Helsepersonelloven.

Lov om psykisk helsevern åpner opp for tvang ved sykdom, alvorlig sykdom.

Dersom jeg ikke er syk, men likevel ønsker å ta mitt eget liv, så kan en ikke bruke denne paragrafen mot meg, for jeg er ikke syk. Men hadde helsepersonell stått foran meg, så kunne ikke de sett på at jeg tok livet mitt. Da hadde de brutt loven. Jeg som tok livet mitt hadde derimot ikke brutt en eneste lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...