Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

JOda, men hvis ALLE foreldrene hadde krevd at barna deres skulle få grille sine pølser på egen grill, så måtte de også ha betalt MER penger til kassa, da...

"JOda, men hvis ALLE foreldrene hadde krevd at barna deres skulle få grille sine pølser på egen grill, så måtte de også ha betalt MER penger til kassa, da..."

Men slik er det jo ikke, og da er det en fordel å forholde seg til ting slik de er - eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli

At alle foreldrene krever eget engangsgrill er ikke meget sannsynlig. De krevde ikke eget grill, bare et grill hvor det ikke ble grillet svinepølser. Hvis halvdelen av barna hadde vært muslimer så hadde de grillet på samme grill.

Der tenkte vi helt likt, ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ER IKKE alle foreldre som krever at barna skal ha egen grill.

Her var det snakk om ETT barn.

Er det flere muslimer i en barnehage, ja så bruker selvfølgelig de samme grill.

Du sier du blir matt. Jeg blir virkelig matt av slike firkanta folk som dere.

Jeg blir helt matt av at folk med slike holdninger jobber med barn.

Rett og slett ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei du har nok ikke den bokstaven som er den engelske th-lyden på dataen din. Jeg har den bare hjemme."

Men det er denne, er det ikke det bebba

Denne står for den engelske th-lyden ja :-)

Þ (þorn) som uttales slik som vi uttaler TH på engelsk (this, that.)

Tør nesten ikke å spørre deg om noe, men ble nysgjerrig :-)

Jo du har riktig bokstav, men this og that blir mer stemt i engelsk så det er ikke helt samme lyd. Thor blir uttalt med denne lyden på islandsk, og da også i engelsk.

Det er greit å spørre om språk:) Det er et av mine interesseområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

"Igjen.....det var kun for å fortelle MrSmart her at norske folk i utlandet ikke alltid følger vertslandets lover og regler...slik vi gjerne ynder å tro."

Jeg forstår fremdeles ikke hva poenget ditt er?

Det er jo ingen her som har talt for at muslimer ikke skal få praktisere sin religion og kultur etter de regler de har for det når de er i en Moske eller privat hjemme.

Det vi snakker om er hva som skjer i det offentlige rom.

Og da forstår jeg ikke poenget som du viser til?

Hvis nordmenn oppførte seg i det offentlige rom i et arabisk land slik h*n er vant med i Norge, så hadde det raskt blitt på hue og ræva ut av landet - så fremt ikke en eller annen fundamentalist hadde klart å ta livet av h*n før den tid.....

"Hvis nordmenn oppførte seg i det offentlige rom i et arabisk land slik h*n er vant med i Norge, så hadde det raskt blitt på hue og ræva ut av landet - så fremt ikke en eller annen fundamentalist hadde klart å ta livet av h*n før den tid."

Så dette mener du er en god grunn til å straffe en barnehagegutt og hans foreldre, ved å nekte dem en engangsgrill?

Mmmm, det høres jo logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Dette er egentlig for tøvete til å svare på. Dette blir så utrolig bastant.

Ja, det blir for mye "hvis atte og om atte" osv, isteden for å forholde seg til realiteten.

Samfunnet er hele tiden i endring, så får man heller ta ting opp til vurdering, hvis det skulle bli slik at alle kom og forlangte indrefilet i barnehagen.

Kan ikke annet enn le av dette. Det blir så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir for mye "hvis atte og om atte" osv, isteden for å forholde seg til realiteten.

Samfunnet er hele tiden i endring, så får man heller ta ting opp til vurdering, hvis det skulle bli slik at alle kom og forlangte indrefilet i barnehagen.

Kan ikke annet enn le av dette. Det blir så dumt.

Det er ganske hypotetisk og tro at alle forlanger indrefilet i barnehagen. Har aldri truffet små barn som foretrekker indrefilet fremfor pølser. Hvis ekstra kostnadene hadde vært delt på alle foreldrene så hadde det blitt ca. 1 kr. på hver. Det hadde jeg gladelig betalt som foreldre i et slikt tilfelle. Når det handler om så små beløp, og så lite rundt det så er det noe annet som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Muslimer og "vi andre nordmenn" er nordmenn."

Har jeg skrevet noe annet?

"Begge deler er vanlig."

Ulike kulturelle og religiøse "praktiseringer" av forskjelligt slag basert på en importert minoritetsreligion i Norge, er ikke "vanlig" i Norge.

Det er nettopp derfor konfliktene oppstår. Dette er nye konflikter/nye problemstillinger som få om noen behøvde å ta stilling til for 20-30 år siden.

Og noen må tilpasse seg om man ikke øsnker en opptrappping av slike konflikter.

Mange synes det er naturlig at mindretallet og nykommerne tilpasser seg flertallet og det "opprinnelige" dit de kommer.

Men noen mener av en eller annen grunn at det er "unaturlig"?

Og det har jeg problemer med å forstå at skyldes noe annet enn missforstått snillisme fra slike som ikke forstår at de bare gjør vondt verre i sin iver etter å gjøre noe "godt" for de som kommer fra land der de har det verre enn i Norge.

Kanskje de også "lider" av dårlig samvittighet for at vi har det så bra i forhold til de fleste andre?

Uansett ser jeg ikke at det hjelper noen ved at vi øker konfliktnivået gradvis her frem til vi ender opp med å være et land som folk flest ønsker å flytte fra.....

Svært mange barnehager i Oslo-området har muslimske barn, og da synes jeg man kan forvente at barnehagen tar hensyn til de spesielle behov disse barne måtte ha f.eks. i forhold til kosthold.

Det samme forventer jeg at de klarer i forhold til barn med ulike former for allergi eller andre sykdommer.

Og de av mine venner som er vegetarianere forventer så avgjort at deres barn ikke skal bli gitt kjøtt i barnehagen!

For meg er det i barnehagesituasjonen rimelig å likestille kostholdsønsker som har sammenheng med religion/livssyn og sykdom.

Når man har daglig omsorg for et barn, så er det rimelig at man som voksen sørger for å sette seg inn i dette barnets spesielle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er ganske hypotetisk og tro at alle forlanger indrefilet i barnehagen. Har aldri truffet små barn som foretrekker indrefilet fremfor pølser. Hvis ekstra kostnadene hadde vært delt på alle foreldrene så hadde det blitt ca. 1 kr. på hver. Det hadde jeg gladelig betalt som foreldre i et slikt tilfelle. Når det handler om så små beløp, og så lite rundt det så er det noe annet som ligger bak.

Ja, det må være noe annet som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at jenta verken måtte spise vanlige pølser eller grille sine pølser på samme grill som de andre, så spørsmålet ditt er uten mening.

Men foreldrene må sørge for dette selv.

Du svarte ikke spørsmålet til Dorthe. Hvis jeg serverte mine nasjonale delikatesser som bl.a. hai og sauetestikler ville du kommet med egen mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Det neste kan bli et eget bønnerom, egne pauser for bønn, eget kjøkken, eget basseng, egne garderober, osv osv.

Hvor setter en grensen?

Hvor setter man grensen?

Ikke ved en enggangsgrill ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor setter man grensen?

Ikke ved en enggangsgrill ihvertfall.

"Hvor setter man grensen?

Ikke ved en enggangsgrill ihvertfall."

Hehe, veldig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den opprinnelige m&m

Skjønner ærlig talt ikke problemet jeg. Kunne man ikke bare ha grillet hennes pølser først? Det er vel noe begrenset hvor lang tid det tar å grille det antallet pølser en unge skal spise, tror ikke grillen ville ha brent ut av den grunn!

Er du av dem som insisterer på at muslimbarn skal tegne familien sin også, dersom det er aktiviteten?

Helt enig med deg, det hadde jo bare vært å grille hennes pølser først. Ingen ekstra kostnad med det.

Mange etnisk norske barn liker kylling/kalkunpølsene best uansett, så det hadde bare vært å grille kyllingpølser på én grill og svinepølser på en annen. Pølsepakka skulle vel spises opp allikevel.

Men jeg har aldri opplevd at noen har stilt noen krav når vi har hatt barnebursdag med klassen der 1/3 er muslimer. Så det er nok forskjell på hvor strengt folk ser på det. Vi lager ett fat med hver, og ungene forsyner seg med det de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

For hvem er din barnehage? En ensartet gruppe barn som har like behov alle sammen?

Nei, for barn under tre år - det er eneste kriteriet.

Men om du hadde satt deg litt i barnehageøkonomi før du besvarte innlegget, så hadde du skjønt at det ikke er anledning til å behandle alle individuelt på denne måten.

Det handler ikke om hva jeg vil, eller hva jeg mener, det handler om hva jeg har mulighet til.

Å kjøpe en pølse eller en annen pølse spiller ingen rolle. Å måtte kjøpe en pakke med ti andre pølser ekstra fordi ett barn ønsker det, blir dyrt når man har lite penger.

Om jeg er riktig heldig, så sitter jeg igjen med et overskudd på 14.000 kroner etter ett års drift. Da har jeg ikke tatt ut én eneste krone i lønn. Hvis noen jeg har ansatt skulle være så uheldig å være syk mer enn 30 dager (3 personer) tilsammen - så går jeg i underskudd.

Har jeg to måneder uten fullsatt barnehage - så går jeg i underskudd.

Noen ganger er det ikke snakk om hva man ønsker og hva man tilrettelegger - noen ganger er det bare ikke praktisk mulig å gjennomføre alt man ønsker.

Og om vi setter det helt på spissen - er det riktig at ett barn skal få den type pølser det vil ha fremfor at alle de andre barna får tegnesaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den opprinnelige m&m

Jeg har svart tidligere her, men er litt tvisynt..

Jeg er enig med deg at foreldrene også har et ansvar for å si fra om skikker og krav. For det er ikke alle muslimer som ville sette krav om egen grill. Så at du ble irritert over at du fikk et uvventet krav på morgenkvisten skjønner jeg. Jeg synes ikke det er urimelig om du hadde sagt: "dessverre har jeg ikke mulighet til å kjøpe inn en ekstra engansgrill til dette i dag, hvordan kan vi få løst dette?"

Hvis dere (både barnehagen og foreldrene) hadde prøvd å være kreative ville dere kunne løst det uten noen ny handletur.

Foruten å gille hennes pølse først kunne dere f.eks.:

Lagt litt aluminiumsfolie på grillen slik at hennes pølse ikke var i kontakt med resten av grillen, eller kokt pølsa istedetfor å grille den, evt. stekt den på pinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, det hadde jo bare vært å grille hennes pølser først. Ingen ekstra kostnad med det.

Mange etnisk norske barn liker kylling/kalkunpølsene best uansett, så det hadde bare vært å grille kyllingpølser på én grill og svinepølser på en annen. Pølsepakka skulle vel spises opp allikevel.

Men jeg har aldri opplevd at noen har stilt noen krav når vi har hatt barnebursdag med klassen der 1/3 er muslimer. Så det er nok forskjell på hvor strengt folk ser på det. Vi lager ett fat med hver, og ungene forsyner seg med det de vil.

http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2455509

Dette er også et av de "glupe" innleggene til innskriver. Bare sånn i tilfelle du ikke har orket å lest hele tråden.

Med tre engangsgriller i gang, så er det vel lite sannsynlig at denne muslimske jenta må spise alene. Det er nok ikke det som er innskrivers største bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for barn under tre år - det er eneste kriteriet.

Men om du hadde satt deg litt i barnehageøkonomi før du besvarte innlegget, så hadde du skjønt at det ikke er anledning til å behandle alle individuelt på denne måten.

Det handler ikke om hva jeg vil, eller hva jeg mener, det handler om hva jeg har mulighet til.

Å kjøpe en pølse eller en annen pølse spiller ingen rolle. Å måtte kjøpe en pakke med ti andre pølser ekstra fordi ett barn ønsker det, blir dyrt når man har lite penger.

Om jeg er riktig heldig, så sitter jeg igjen med et overskudd på 14.000 kroner etter ett års drift. Da har jeg ikke tatt ut én eneste krone i lønn. Hvis noen jeg har ansatt skulle være så uheldig å være syk mer enn 30 dager (3 personer) tilsammen - så går jeg i underskudd.

Har jeg to måneder uten fullsatt barnehage - så går jeg i underskudd.

Noen ganger er det ikke snakk om hva man ønsker og hva man tilrettelegger - noen ganger er det bare ikke praktisk mulig å gjennomføre alt man ønsker.

Og om vi setter det helt på spissen - er det riktig at ett barn skal få den type pølser det vil ha fremfor at alle de andre barna får tegnesaker?

For noe forbasket tull. Du hadde aldri drevet en barnehage, hvis du ikke hadde tjent på det.

I tillegg tilsier alt at din er privat, og det igjen tilsier at du tjener grovt.

Ikke noe galt i å tjene penger, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...