Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Alle som går i en barnehage bør ha rett på den særbehandlingen som måtte kreves for at vedkommende barn skal kunne være med på det som blir bestemt av personalet av aktiviteter. Sågar ha krav på at personalet setter seg inn i hva slags spesielle behov hvert enkelt barn har. Samme gjelder for skole, forresten, som skal være gratis for alle. Er noe som heter positiv særbehandling, dette med grillen _burde_ vært en slik positiv særbehandling men ble istedet hauset opp som er problem fra kravstore foreldre.

Bortsett fra det er jeg enig i det du skriver som en god regel der man ellers måtte ferdes i nærmiljøet og samfunnet rundt seg.

Men jeg blir altså matt av at personalet i en barnehage tar det for gitt at forelde med cøliakiere eller muslimske barn skal godta merkostnader rundt aktiviteter som foregår i barnehagetiden.

Cøliaki er en sykdom.

Så vidt jeg vet er det ikke en sykdom å være muslim?

Men selvfølgelig skal man ta hensyn til sykdommer.

Jeg mener det er fullstendig idiotisk og en missforstått "snillisme" om man velger å ta hensyn til alles "sære" behov som er basert på en konservativ religion eller kultur, når det gjelder barnehager, skolevesen eller andre offentlige instanser.

De samme regler skal gjelde for alle - uansett om det er snakk om hodeplagg, grill eller annet.

Disse menneskene har VALGT å komme hit. Det er de aller færreste av dem som er flyktninger (over 95% av alle muslimer som får oppholdstillatelse i Norge kommer hit gjennom familiegjenforening, giftemål eller på andre humanitære grunnlag).

Hvis de ikke klarer å innrette seg etter de normer og regler som gjelder i det norske samfunn så ser jeg ikke hvorfor de velger å bli her?

For hvis de ønsker at Norge skal endre seg slik at det blir likt det landet de forlot, så er det mer interessant å stille spørsmålet om hvorfor de i det hele tatt ønsket å komme hit?

Vi skal selvfølgelig kunne kreve av dem at det er DE som tilpasser seg - og ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

....det stemmer ikke helt. Jeg har flere venninner som er oppvokst i arabiske land - i norske camper. I disse campene har de blant annet ukentlige gudstjenester, noe som selvfølgelig er strengt forbudt i muslimske land uten religionsfrihet.

Og hvem betaler og organiserer dette?

De arabiske landene?

Hva tror du disse landene hadde sagt/gjort hvis dine venninner krevde at staten der de bor skulle betale, organisere og administrere dette?

Jo - de hadde blitt kastet på hue og ræva ut av landet....

Her forstod jeg faktisk ikke hva det var du prøvde å poengtere?

Slik jeg ser det så var det et gedigent selvmål....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"Og det er jo en grunn til at barn med f.eks cøliaki får støtte til kostholdsutgiftene sine."

Hva slags støtte sikter du til her?

Ser du allerede har fått svar av Dorthe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du med det at det er det som er "vanlig" for muslimer som vi "andre nordmenn" skal innrette oss etter?

Det vil jo bli sånn når det er 2/3 muslimer i barnehagen. Man lærer seg å ta hensyn da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dette problemet. Dette er et veldig mangesidig problem. Men i akkurat denne sammenhengen setter jeg fokuset blant annet på at skole og barnehage skal være foreldrenes "forlengede" arm. Det er en rett foreldrene har. Selv om det er et svært komplisert område, ikke bare i forhold til muslimer og innvandrere.

Og da må en bruke andre "kanaler" for å arbeide mer helhetlig med problemer knyttet til foreldreretter versus integrering,kultur norske lover osv. Barnehagene bør bruke mye tid på å sette fokus på at det er normalt å være forskjellige, normalt å ha ulike skikker og religioner. At det er vanlig at noen barn sliter med det ene og det andre osv. Toleranse. Så lenge mennesker ikke bryter norske lover, er ikke "grilleksempelet", med alt som ligger bak, måten en barnehage bør sette fokus på i forhold til integrering. Jeg tror vi kanskje er ganske enige.

Dette er en veldig vanskelig og kompleks problemstilling, og det er nok mye her som vi er enige i.

Det jeg er veldig opptatt av er at det legges så stor vekt på "forståelse" og "tilrettelegging" for å sørge for at f.eks muslimske familier skal kunne leve "så likt som mulig" i forhold til hva de er vandt me dder de kommer fra.

For meg er dette fullstendig missforstått snillisme, som medfører en rekke problemer for kommende generasjoner.

Vi SKAL kunne kreve av dem at det er de som tilpasser seg det norske samfunn - og ikke omvendt.

De aller fleste av disse har tross alt kommet hit frivillig, og det skulle bare mangle om ikke vi skal kunne sette krav til dem - og ikke omvendt.

Det må jo være en grunn til at de valgte å forlate det landet og den kulturen de kom fra, og da må de også være forberedt på å måtte tilpasse seg deres nye samfunn.

Alternativt får de reise et annet sted.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å snu på flisa.

Hvis man kan slutte å tro at alle skal være like, men lære seg å vise respekt/godta hverandres vaner, særegenheter osv,så er positivt

for henne med tanke på integrering i det norske samfunnet. (Puh lang setning)

Det er en fin og god tanke, og et flott teoretisk prinsipp.

Desverre viser all erfaring at dette ikke lar seg gjøre, og alle forsøk på noe slikt medfører større konflikter enn hva noen ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Det er revnende likegyldig om det er jeg eller staten som betaler mest. Alle foreldre med barn i barnehage betaler det samme og får samme statsstøtte og skal derfor behandles likt. Jeg vil tro at likhetsprinsippet er en grunntanke selv for staten og de pengene Stortinget til enhver tid bevilger barnehagene.

Barnehageloven:

Kapittel I. Barnehagens formål, innhold og utforming

§ 1. Formål

Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

Denne paragrafen gjelder uavhengig av hvem som betaler hva, og jeg syns faktisk det vi her diskuterer så absolutt kommer inn her.

Jeg eier og driver en barnehage, så jeg har god kjennskap til barnehageloven.

Og du MÅ faktisk se sammenhengen mellom inntekter og utgifter, man kan ikke kjøpe alt man vil dersom det ikke er inntekter til det. De aller fleste barnehager går bare så vidt det er rundt, og da har faktisk 100-200 ekstra i mndr til spesiell mat MYE å si.

"Alle foreldre med barn i barnehage betaler det samme og får samme statsstøtte og skal derfor behandles likt. Jeg vil tro at likhetsprinsippet er en grunntanke selv for staten og de pengene Stortinget til enhver tid bevilger barnehagene."

De behandles jo likt? Alle får samme mat. Dersom noen vil ha noe annet, så må de ordne dette selv.

"Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem."

Stikkordene her er "i forståelse med barnas hjem". Dette tilsier at foreldre skal informere barnehagen om eventuelle spesielle behov, og at barnehagen skal ta hensyn til dem. Det står ikke at barnehagen er pålagt å tilrettelegge ALL drift, også kosthold, etter religøse preferanser. Dersom barn har allergi mot noe, forventes det at foreldrene stiller med et alternativ til mat.

Hos meg betaler foreldrene 322 kroner i mnd i mat. Dersom foreldrene heller vil ha med mat selv, så slipper de selvfølgelig denne kosten.

Dersom det gjelder ett måltid - så må de fortsatt betale.

Kostholdet i barnehagen har ingenting med formålet å gjøre. Formålet skal beskrive hva barnehagen gjør i praksis for å utvikle og stimulere barna.

Om du har tilgang til barnehageloven bør du også se på merknadene til den. På side 23 får du litt mer inngående beskrevet hva det er som menes med denne paragrafen. Det er alt for langt å lime inn her.

Blant annet:

"Overordnet hensikt med formålsbestemmelsen er å legge verdigrunnlaget og sikre kvaliteten

på barnehagens innhold og arbeidsform.

Fordi foreldrene har ansvaret for barnets oppdragelse skal barnehagen drives i samsvar

med de ønsker foreldrene har for omsorg og oppdragelse av barna. At aktivitetene skal skje

i nær forståelse og samarbeid med hjemmene er imidlertid ikke ensbetydende med at foreldrene kan detaljstyre barnehagen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant hvordan du insisterer på å lage et problem ut av noe som alle andre takler fint.

Er det vanskelig for deg hvis noen av ungene har forskjellig farge klær også?

Hvor små bagateller klarer du å henge deg opp i?

Fint å se hvor saklig du kan være Sør.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det, men du har ingenting å gjøre som ansatt i en barnehage. (Håper ikke du er styrer?)

Du kan ikke tenke deg, at din holdning går ut over den muslimske ungen, som ikke kan noe som helst for hva foreldrene mener, eller ER.

Unger tenker vel ikke over at den grillen kanskje er "uren", men du setter søkelys på det. Håper du hadde vett nok til å holde kjeft i barnehagen, slik at ingen andre hørte det du tenkte.

En grill til 10 kr. Er det noe å lage sånt spetakkel av. Og et smørbrødfat? Sitter du virkelig å ser på hva folk tar til seg eller ikke.

Makan.

Hør, hør!

*skriver under her*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo bli sånn når det er 2/3 muslimer i barnehagen. Man lærer seg å ta hensyn da

Når/hvis det blir 2/3 muslimer i Norge, så skal jeg love deg at det ikke vil bli tatt spesielt hensyn til de "gamle" norske lover, regler og tradisjoner - for ikke snakke om demokrati.....

Så du er jo absolutt inne på noe vesentlig.

Det finnes intet muslimsk land som ville vært i nærheten av å tilpasse seg så langt mot "nye landsmenn" som vi har gjort.

Hvis jeg valgte å oppføre meg "som en vanlig nordmann" uten å ta hensyn til den kulturen og de tradisjoner og regler som fantes i det landet, og i tillegg krevde å få leve og oppføre meg som jeg var vant til der jeg kom fra, og at det også skulle tilrettelegges for meg på statens bekostning - så ville jeg sansynligvis ikke en gang bli kastet ut, for jeg hadde neppe levd lenge nok til at de rakk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hva folk bør være klar over eller ikke får bli en annen diskusjon. Men her var det jo ikke snakk om at de ikke visste at hun ikke kunne spise vanlige pølser. Det tror jeg faktisk alle voksne mennesker vet. Men at de ikke engang kunne ligge på samme grill, det visste/tenkte i alle fall ikke jeg på.

Foreldrene selv burde sørget for dette.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor de burde sørge for det selv.

De betaler for å ha sitt barn i barnehagen på lik linje med alle andre.

Jeg krever også at skolen skal ha plasthansker til min sønn, når han skal putte henda ned i en bøtte med lim. Ellers blir henda hans som kjøttkaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Mener du med det at det er det som er "vanlig" for muslimer som vi "andre nordmenn" skal innrette oss etter?

Muslimer og "vi andre nordmenn" er nordmenn.

Begge deler er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er en fin og god tanke, og et flott teoretisk prinsipp.

Desverre viser all erfaring at dette ikke lar seg gjøre, og alle forsøk på noe slikt medfører større konflikter enn hva noen ønsker.

"Desverre viser all erfaring at dette ikke lar seg gjøre, og alle forsøk på noe slikt medfører større konflikter enn hva noen ønsker"

Så fordi at alt ikke lar seg gjøre, så skal man sette grensen ved en engangsgrill til 10 kr?

Jada, så firkanta kan man også være.

Men blir det noe hyggelig samfunn av slikt? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hatt MEGET store problem med å spise noe som var laget på samme grill som det for eksempel grilles marsvin eller ape eller chow chow på. Bare som eksempel på dyr som vi ikke ville spise men som er helt naturlig i andre deler av verden. Jeg ville syns det var direkte EKKELT.

Ja, men hvis ungene mine gikk i en barnehage hvor alle de andre spiste chow-chower og aper, så ville jeg nok ikke ha regnet med at barnehagen tenkte på at jeg måtte ha en egen grill til mitt barns pølser? Jeg ville ha mint dem på det,- eller sendt med en egen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem betaler og organiserer dette?

De arabiske landene?

Hva tror du disse landene hadde sagt/gjort hvis dine venninner krevde at staten der de bor skulle betale, organisere og administrere dette?

Jo - de hadde blitt kastet på hue og ræva ut av landet....

Her forstod jeg faktisk ikke hva det var du prøvde å poengtere?

Slik jeg ser det så var det et gedigent selvmål....

Igjen.....det var kun for å fortelle MrSmart her at norske folk i utlandet ikke alltid følger vertslandets lover og regler...slik vi gjerne ynder å tro.

Jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at det er få arabiske stater som finansierer slikt, men det trodde jeg var så soleklart at det var unødvendig å presisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer og "vi andre nordmenn" er nordmenn.

Begge deler er vanlig.

"Muslimer og "vi andre nordmenn" er nordmenn."

Har jeg skrevet noe annet?

"Begge deler er vanlig."

Ulike kulturelle og religiøse "praktiseringer" av forskjelligt slag basert på en importert minoritetsreligion i Norge, er ikke "vanlig" i Norge.

Det er nettopp derfor konfliktene oppstår. Dette er nye konflikter/nye problemstillinger som få om noen behøvde å ta stilling til for 20-30 år siden.

Og noen må tilpasse seg om man ikke øsnker en opptrappping av slike konflikter.

Mange synes det er naturlig at mindretallet og nykommerne tilpasser seg flertallet og det "opprinnelige" dit de kommer.

Men noen mener av en eller annen grunn at det er "unaturlig"?

Og det har jeg problemer med å forstå at skyldes noe annet enn missforstått snillisme fra slike som ikke forstår at de bare gjør vondt verre i sin iver etter å gjøre noe "godt" for de som kommer fra land der de har det verre enn i Norge.

Kanskje de også "lider" av dårlig samvittighet for at vi har det så bra i forhold til de fleste andre?

Uansett ser jeg ikke at det hjelper noen ved at vi øker konfliktnivået gradvis her frem til vi ender opp med å være et land som folk flest ønsker å flytte fra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen.....det var kun for å fortelle MrSmart her at norske folk i utlandet ikke alltid følger vertslandets lover og regler...slik vi gjerne ynder å tro.

Jeg er selvfølgelig fullstendig klar over at det er få arabiske stater som finansierer slikt, men det trodde jeg var så soleklart at det var unødvendig å presisere...

"Igjen.....det var kun for å fortelle MrSmart her at norske folk i utlandet ikke alltid følger vertslandets lover og regler...slik vi gjerne ynder å tro."

Jeg forstår fremdeles ikke hva poenget ditt er?

Det er jo ingen her som har talt for at muslimer ikke skal få praktisere sin religion og kultur etter de regler de har for det når de er i en Moske eller privat hjemme.

Det vi snakker om er hva som skjer i det offentlige rom.

Og da forstår jeg ikke poenget som du viser til?

Hvis nordmenn oppførte seg i det offentlige rom i et arabisk land slik h*n er vant med i Norge, så hadde det raskt blitt på hue og ræva ut av landet - så fremt ikke en eller annen fundamentalist hadde klart å ta livet av h*n før den tid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig vanskelig og kompleks problemstilling, og det er nok mye her som vi er enige i.

Det jeg er veldig opptatt av er at det legges så stor vekt på "forståelse" og "tilrettelegging" for å sørge for at f.eks muslimske familier skal kunne leve "så likt som mulig" i forhold til hva de er vandt me dder de kommer fra.

For meg er dette fullstendig missforstått snillisme, som medfører en rekke problemer for kommende generasjoner.

Vi SKAL kunne kreve av dem at det er de som tilpasser seg det norske samfunn - og ikke omvendt.

De aller fleste av disse har tross alt kommet hit frivillig, og det skulle bare mangle om ikke vi skal kunne sette krav til dem - og ikke omvendt.

Det må jo være en grunn til at de valgte å forlate det landet og den kulturen de kom fra, og da må de også være forberedt på å måtte tilpasse seg deres nye samfunn.

Alternativt får de reise et annet sted.....

Men, det er trosfrihet i dette landet, enten en er muslim, Jehovas vitne, kristen eller tilhører andre trossamfunn. Det betyr ikke at en kan forvente at det skal legges til rette på alle områder, men det betyr heller ikke at de må tilpasse seg oss ved å bli "lik". Så lenge folk følger norske lover lever vi i en verden som er mest tjent med godtatt mangfold og respekt, selv om det er enkelte ting som er vanskelige å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Igjen.....det var kun for å fortelle MrSmart her at norske folk i utlandet ikke alltid følger vertslandets lover og regler...slik vi gjerne ynder å tro."

Jeg forstår fremdeles ikke hva poenget ditt er?

Det er jo ingen her som har talt for at muslimer ikke skal få praktisere sin religion og kultur etter de regler de har for det når de er i en Moske eller privat hjemme.

Det vi snakker om er hva som skjer i det offentlige rom.

Og da forstår jeg ikke poenget som du viser til?

Hvis nordmenn oppførte seg i det offentlige rom i et arabisk land slik h*n er vant med i Norge, så hadde det raskt blitt på hue og ræva ut av landet - så fremt ikke en eller annen fundamentalist hadde klart å ta livet av h*n før den tid.....

Javel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Desverre viser all erfaring at dette ikke lar seg gjøre, og alle forsøk på noe slikt medfører større konflikter enn hva noen ønsker"

Så fordi at alt ikke lar seg gjøre, så skal man sette grensen ved en engangsgrill til 10 kr?

Jada, så firkanta kan man også være.

Men blir det noe hyggelig samfunn av slikt? Nei.

Her er det prinsippet som diskuteres (om hva man bør kunne forvente av hensyn eller ikke) og ikke denne ene engangsgrillen.

Såpass burde du ha forstått.....

Blir det noe hyggeligere samfunn av ikke å sette strengere krav og forventninger til våre nye landsmenn?

Selvfølgelig ikke. Det er noe de fleste vestlige land begynner å forstå etter noen års erfaring......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...