Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Unnskyld at jeg sier det, men du har ingenting å gjøre som ansatt i en barnehage. (Håper ikke du er styrer?)

Du kan ikke tenke deg, at din holdning går ut over den muslimske ungen, som ikke kan noe som helst for hva foreldrene mener, eller ER.

Unger tenker vel ikke over at den grillen kanskje er "uren", men du setter søkelys på det. Håper du hadde vett nok til å holde kjeft i barnehagen, slik at ingen andre hørte det du tenkte.

En grill til 10 kr. Er det noe å lage sånt spetakkel av. Og et smørbrødfat? Sitter du virkelig å ser på hva folk tar til seg eller ikke.

Makan.

*klapper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

Nettopp.

Det blir helt latterlig at 17 barn deler én grill, og så er det en egen grill kun for den muslimske jenta.

Vær så snill og finn deg en annen jobb. Å ta vare på alle barn i en barnehage, innebærer ulik behandling på mange områder, enten det gjelder religion eller ikke. Hvis du ikke har skjønt det, er ikke ditt nærvær bra for enkelte av barna. Din manglende respekt for dette og sikkert andre barns egenart,gjør at foreldre ikke bør la barna sine være under din innflytelse i disse viktige første leveårene.

Selv om du prøver, klarer du ikke å skjule dette for barna. Ja, jeg er krass nå. Jeg antar du ikke er pedagog, men det er jeg, og når det kommer til å beskytte sårbare barn, så får det heller stå sin prøve. Feil gjør vi i massevis alle som en, men denne grunnleggende holdningen handler om noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

de kan godt få lov til å ha en egen grill, men da synes jeg de må kjøpe den inn selv, ikke forlange at dere kjøper en ekstra for henne. Ikke pga ev pengene men en prinsippsak.

Det er i alle fall en ting ungene i barnehagene ikke er tjent med, og det er at personalet viser manglende forståelse for egenart _av_prinsipp_. Det er i beste fall et overtamp og bør absolutt ikke forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Nettopp.

Det blir helt latterlig at 17 barn deler én grill, og så er det en egen grill kun for den muslimske jenta.

Hva med å steke pølser til de andre ungene på grillen etter at pølsene til den muslimske jenta er ferdige? Det er da for pokker lov til å tenke med det man har fått mellom ørene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hvis man er redd for at hun skal føle seg annerledes ville kanskje et godt tiltak være at hun kunne grille på samme grill som de andre...

Hadde personalet hatt andre holdninger hadde det ikke blitt gjort noe nummer av denne grillen, og da tror jeg heller ikke ungene hadde lagt merke til at noe var annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i alle fall en ting ungene i barnehagene ikke er tjent med, og det er at personalet viser manglende forståelse for egenart _av_prinsipp_. Det er i beste fall et overtamp og bør absolutt ikke forekomme.

Problemet er at selv om man løser problemet med denne grillen, som jeg er enig med deg i er et lite problem i praktisk henseende, så er man like langt frykter jeg. Denne grunnleggende, innbarkede holdningen kan skape en atmosfære for barnet som er skadelig, og snart oppstår det dessuten sikkert nye "situasjoner". Atmosfære er mer skadelig tror jeg enn slike små enkelthendelser. Hvis dette var tankeløse enkelthendelser kan man ofte leve videre med slike på en god måte, men kanskje 5 år i en slik atmosfære... Jeg grøsser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Problemet er at selv om man løser problemet med denne grillen, som jeg er enig med deg i er et lite problem i praktisk henseende, så er man like langt frykter jeg. Denne grunnleggende, innbarkede holdningen kan skape en atmosfære for barnet som er skadelig, og snart oppstår det dessuten sikkert nye "situasjoner". Atmosfære er mer skadelig tror jeg enn slike små enkelthendelser. Hvis dette var tankeløse enkelthendelser kan man ofte leve videre med slike på en god måte, men kanskje 5 år i en slik atmosfære... Jeg grøsser.

Enig med deg. Jeg har i et par innlegg i denne tråden lagt frem mine mistanker om at dette er mer dyptliggende holdninger hos personalet, at det i bunn og grunn ikke dreier seg om grillen. Det er i så fall svært bekymringsfullt både for den muslimske jenta og de andre ungene som har rett til å lære om likeverd, mangfold og forskjeller fra de som er satt til å passe på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en ting ungene i barnehagene ikke er tjent med, og det er at personalet viser manglende forståelse for egenart _av_prinsipp_. Det er i beste fall et overtamp og bør absolutt ikke forekomme.

manglende forståelse av egenart? hvorfor snakker du om det?? de har vel ikke vist det, de visste bare ikke at ikke-svin pølser ikke kunne grilles sammen med pølser av svin. Og akkurat det er vel ikke så rart at ikke så mange vet, det betyr jo ikke at de ikke visste at vedkommende ikke kunne spise svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du din...din...islending!!! Du ville vel ha Svatadaudir i eget glass også, kan jeg tenke meg!

Prøver å huske gammelnorsken: Kvi er thu sa bleikr mathr...

Har jeg den pussige t-en på dette keyboardet, tro?

Ja selvfølgelig hører svartedaude til. Nei du har nok ikke den bokstaven som er den engelske th-lyden på dataen din. Jeg har den bare hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysjerrig, hvor store er sånne saueballer egentlig??

De er ikke store, men islendinge presser dem mange sammen , og så blir de skåret i skiver før de er servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du din...din...islending!!! Du ville vel ha Svatadaudir i eget glass også, kan jeg tenke meg!

Prøver å huske gammelnorsken: Kvi er thu sa bleikr mathr...

Har jeg den pussige t-en på dette keyboardet, tro?

Denne: ð ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne: ð ?

Måtte bare se om det funka før jeg skrev forklaringen... :-)

Joda, alle kan få fram spesielle tegn. En måte er å bruke Insert - Symbol i Word, en annen måte (om man fx. ikke har Word på maskinen eller annet) er å bruke Windows' "Character Map" som ligger under:

Start - Programs - Accessories - System Tools. Der kan man velge det tegnet man vil ha - Copy - og så Paste når man kommer inn i skrive-feltet her eller der man ellers skulle ønske å lime inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

far til 3 adopterte

Jeg har lest noen av svarene du har fått, de fleste er oppgitt over holdningen din.

Det er ikke vanskelig å forstå, for du representerer et sett holdninger som både bærer preg av rasisme men som aller mest er krenkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manglende forståelse av egenart? hvorfor snakker du om det?? de har vel ikke vist det, de visste bare ikke at ikke-svin pølser ikke kunne grilles sammen med pølser av svin. Og akkurat det er vel ikke så rart at ikke så mange vet, det betyr jo ikke at de ikke visste at vedkommende ikke kunne spise svin.

Sånt bør man vite når man jobber i en barnehage.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kreta sammen med fyllte squashblomster og løvetannblader.

Bebba, det er det verste måltidet jeg har spist. Squashblomstene var til og med seige. Og løvetannblader var pyton.

Friterte squashblomster har jeg spist i SørItalia og det nydelig. Men de var sprø og ikke seige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Så om jeg VISSTE at de andre hadde planer om å grille noe helt motbydelig, og jeg absolutt MÅTTE ha egen grill, så hadde jeg tatt med en. Hadde ikke ventet at de som synes marsvin etc. var en delikatesse skulle holde meg med egen grill, kun til meg.

Akkurat det samme var det jeg tenkte.

Hvis jeg vet at mine "vaner" krever noe annet enn hva jeg vet er "vanlig" der jeg er, så forlanger jeg selvfølgelig ikke særbehandling.

Jeg sørger i stedet for at det jeg har et spesielt behov for blir ordnet - av meg selv.

Alt annet viser en særdeles dårlig evne til å tilpasse seg det som er "vanlig" der du befinner deg.

Å forvente at "alle andre" skal tilpasse seg deg er fullstendig egoistisk og lite sympatisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg vet at mine "vaner" krever noe annet enn hva jeg vet er "vanlig" der jeg er, så forlanger jeg selvfølgelig ikke særbehandling.

Jeg sørger i stedet for at det jeg har et spesielt behov for blir ordnet - av meg selv.

Alt annet viser en særdeles dårlig evne til å tilpasse seg det som er "vanlig" der du befinner deg.

Å forvente at "alle andre" skal tilpasse seg deg er fullstendig egoistisk og lite sympatisk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje de skulle velge en barnehage med litt mindre fordomsfulle ansatte...

Personlig så mener jeg at det er et kjempeproblem med intergrering av en del barn med muslimsk kulturell bakgrunn i Norge.

Og der jeg bor et det spesielt en ting som komemr tydelig frem. Når barn av svært religiøse muslimske foreldre blir oppdratt på samme måte i Norge som de ville blitt der de kommer fra (og da tenker jeg på alt fra kultur, religion, grensesettinger etc) så møter disse barna på store problemer i tiden fremover.

De merker at de blir behandlet annerledes enn de "norske" barna allerede fra barnehagen av, og de ender opp med å føle seg "annerledes".

Jeg har fulgt oppveksten til flere slike barn over en periode på 15 år nå, og det har uten unntak gått "rett til helvete" med dem. De er alle godt kjent nå av politiet, og det skyldes først og fremst de holdningene de har fått "hjemmefra", som går særdeles lite overens med det "norske samfunnet" forøvrig.

Og jeg tror vi gjør disse barna en stor bjørnetjeneste ved stadig å tillate denne form for særbehandling i forhold til "norske" barn.

Slik sett er det deres foreldre som ikke klarer oppgaven sin, men det har jeg til en viss grad av fortåelse for. Det er også en læringsprosess for dem, men de blir desverre så alt for godt hjulpet "den gale veien" av alle de som skal vise disse så mye hensyn og forståelse.

For all erfaring så langt viser at dette ikke er den rette veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at selv om man løser problemet med denne grillen, som jeg er enig med deg i er et lite problem i praktisk henseende, så er man like langt frykter jeg. Denne grunnleggende, innbarkede holdningen kan skape en atmosfære for barnet som er skadelig, og snart oppstår det dessuten sikkert nye "situasjoner". Atmosfære er mer skadelig tror jeg enn slike små enkelthendelser. Hvis dette var tankeløse enkelthendelser kan man ofte leve videre med slike på en god måte, men kanskje 5 år i en slik atmosfære... Jeg grøsser.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...