Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Problemet er at selv om man løser problemet med denne grillen, som jeg er enig med deg i er et lite problem i praktisk henseende, så er man like langt frykter jeg. Denne grunnleggende, innbarkede holdningen kan skape en atmosfære for barnet som er skadelig, og snart oppstår det dessuten sikkert nye "situasjoner". Atmosfære er mer skadelig tror jeg enn slike små enkelthendelser. Hvis dette var tankeløse enkelthendelser kan man ofte leve videre med slike på en god måte, men kanskje 5 år i en slik atmosfære... Jeg grøsser.

ps: men jeg tror jeg ser problemet 180 grader i forhold til deg....

Hvis denne jenta i hele oppveksten opplever at hun blir behandlet annerledes enn de andre barna fordi man hele tiden må ta hensyn til de krav hennes foreldre stiller til omgivelsene rundt henne, så er det neppe positivt for henne med tanke på integrering i det norske samfunnet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

Gjest ChiengMai

Hvis jeg vet at mine "vaner" krever noe annet enn hva jeg vet er "vanlig" der jeg er, så forlanger jeg selvfølgelig ikke særbehandling.

Jeg sørger i stedet for at det jeg har et spesielt behov for blir ordnet - av meg selv.

Alt annet viser en særdeles dårlig evne til å tilpasse seg det som er "vanlig" der du befinner deg.

Å forvente at "alle andre" skal tilpasse seg deg er fullstendig egoistisk og lite sympatisk......

Alle som går i en barnehage bør ha rett på den særbehandlingen som måtte kreves for at vedkommende barn skal kunne være med på det som blir bestemt av personalet av aktiviteter. Sågar ha krav på at personalet setter seg inn i hva slags spesielle behov hvert enkelt barn har. Samme gjelder for skole, forresten, som skal være gratis for alle. Er noe som heter positiv særbehandling, dette med grillen _burde_ vært en slik positiv særbehandling men ble istedet hauset opp som er problem fra kravstore foreldre.

Bortsett fra det er jeg enig i det du skriver som en god regel der man ellers måtte ferdes i nærmiljøet og samfunnet rundt seg.

Men jeg blir altså matt av at personalet i en barnehage tar det for gitt at forelde med cøliakiere eller muslimske barn skal godta merkostnader rundt aktiviteter som foregår i barnehagetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

ps: men jeg tror jeg ser problemet 180 grader i forhold til deg....

Hvis denne jenta i hele oppveksten opplever at hun blir behandlet annerledes enn de andre barna fordi man hele tiden må ta hensyn til de krav hennes foreldre stiller til omgivelsene rundt henne, så er det neppe positivt for henne med tanke på integrering i det norske samfunnet......

Eller for å snu på flisa.

Hvis man kan slutte å tro at alle skal være like, men lære seg å vise respekt/godta hverandres vaner, særegenheter osv,så er positivt

for henne med tanke på integrering i det norske samfunnet. (Puh lang setning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo lese svaret mitt til dudass. jeg er ferdig med denne diskusjonen egentlig.

men eksempelet mitt var ganske dårlig, det kan jeg innrømme.

Jeg sier heller ikke at dette er noe big deal, og noe å lage en lang diskusjon av, men jeg synes det er mere riktig at familien til den muslimske jenta tok med seg en ekstra grill. Min mening, enkelt og greit.

Ja meninga di var enkel, den var bare ikke helt grei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hvis jeg vet at mine "vaner" krever noe annet enn hva jeg vet er "vanlig" der jeg er, så forlanger jeg selvfølgelig ikke særbehandling.

Jeg sørger i stedet for at det jeg har et spesielt behov for blir ordnet - av meg selv.

Alt annet viser en særdeles dårlig evne til å tilpasse seg det som er "vanlig" der du befinner deg.

Å forvente at "alle andre" skal tilpasse seg deg er fullstendig egoistisk og lite sympatisk......

"Alt annet viser en særdeles dårlig evne til å tilpasse seg det som er "vanlig" der du befinner deg"

Nå er det ganske "vanlig" med muslimer i Norge.

Har du ikke fått med deg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som går i en barnehage bør ha rett på den særbehandlingen som måtte kreves for at vedkommende barn skal kunne være med på det som blir bestemt av personalet av aktiviteter. Sågar ha krav på at personalet setter seg inn i hva slags spesielle behov hvert enkelt barn har. Samme gjelder for skole, forresten, som skal være gratis for alle. Er noe som heter positiv særbehandling, dette med grillen _burde_ vært en slik positiv særbehandling men ble istedet hauset opp som er problem fra kravstore foreldre.

Bortsett fra det er jeg enig i det du skriver som en god regel der man ellers måtte ferdes i nærmiljøet og samfunnet rundt seg.

Men jeg blir altså matt av at personalet i en barnehage tar det for gitt at forelde med cøliakiere eller muslimske barn skal godta merkostnader rundt aktiviteter som foregår i barnehagetiden.

Det er meget stor forskjell på et barn med cølliaki og en muslim. Personer med cølliaki kan ikke spise melprodukter da de er allergiske mot det. Muslimer er ikke allergiske mot svinekjøtt, de velger å ikke spise det. Det er ikke et faktisk behov.

Kan jeg kreve at barnehagen gir mitt barn indrefilet fordi jeg ikke liker pølse?

Alle krav om mat som ikke er basert på medisinske fakta bør betales av den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også veggis, men krever ikke egen grill. Men jeg legger ofte maten min på folie ;) Så jeg er litt sær jeg også.

Men forventer du at de som stiller med grillen også stiller med folie til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så syns jeg det er barenhagens ansvar å skaffe til veie de grillene som trengs. Det koster jaggu såpass mye å ha ungene i barnehage at man skal slippe fler utlegg, uansett om det gjelder "sære vaner", religion, allergi eller bare prinsipp. Man betaler for å ha barn i barnehage, barnehagens innhold ut over det pedagogiske skal koste kr. 0,-.

Så hvis jeg ikke liker pølser så kan jeg kreve at barna mine får indrefilet i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig er det utnyttelse å forlange engangsgrill til datteren:) Hva blir det neste? En knagg å henge tøyet hennes på som koster mer enn engangsgrillen.

Det neste kan bli et eget bønnerom, egne pauser for bønn, eget kjøkken, eget basseng, egne garderober, osv osv.

Hvor setter en grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje prøve å sette deg inn i hvorfor det ikke går an.

Grunnen til at muslimer ikke spiser svinekjøtt har ingenting med islam å gjøre. Det oppstod lenge før islam og begynte fordi griser hadde mange sykdommer som var farlige for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta f.eks. alle nordmennene i Kuwait som ordner seg selv, og lever etter landets skikker som den største selvfølge. For ikke å snakke om Sør-Afrika der hvor alle hvite som kommer dit lever sammen med og likt og de svarte.

Det er vel ikke så mange nordmenn i Kuwait, men de som er der følger landets lover og regler. Dersom de ønsker noe annet enn det som er vanlig ordner og betaler de dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasist, det er det du er.

Hadde det vært en norsk unge som hadde forlangt å få egen engangsgrill pga. sin religiøse overbevisning, da tipper jeg at du ikke hadde hevet på øyenbrynene engang.

Er muslimer en egen rase?

Slutt å slenge rundt deg med begreper du ikke aner hva betyr.

Kom heller med argumenter, om du har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og din holdning viser en total mangel på respekt for andres religiøse overbevisning! Muslimer blir ifølge islam _urene_ dersom de spiser mat som kan tenkes å ha vært i kontakt med uren mat (svinekjøtt). Det sier seg selv at en egen engangsgrill er nødvendig i et slikt tilfelle.

Uten sammenlikning forøvrig, men et eksempel dog:

Selv har jeg cøliaki og hadde i et liknende tilfelle vært nødt til å forlange egen engangsgrill til min glutenfrie mat for å være sikker på at den ikke ble besmittet av andres pølser osv.

I ditt tilfelle var det nødvendig fordi du har en allergi. For muslimer er det ikke nødvendig, det er kun deres eget valg, og da bør de ordne det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Alle som går i en barnehage bør ha rett på den særbehandlingen som måtte kreves for at vedkommende barn skal kunne være med på det som blir bestemt av personalet av aktiviteter. Sågar ha krav på at personalet setter seg inn i hva slags spesielle behov hvert enkelt barn har. Samme gjelder for skole, forresten, som skal være gratis for alle. Er noe som heter positiv særbehandling, dette med grillen _burde_ vært en slik positiv særbehandling men ble istedet hauset opp som er problem fra kravstore foreldre.

Bortsett fra det er jeg enig i det du skriver som en god regel der man ellers måtte ferdes i nærmiljøet og samfunnet rundt seg.

Men jeg blir altså matt av at personalet i en barnehage tar det for gitt at forelde med cøliakiere eller muslimske barn skal godta merkostnader rundt aktiviteter som foregår i barnehagetiden.

Skal barnehagene bruke det lille de har av penger på å særbehandle _ett_ barn??

Jeg skjønner jo at om foreldrene i min barnehage hadde krevet dette hadde jeg måttet legge ned for lengst...

De som vil ha noe annen mat enn det som serveres i barnehagen, får ta med selv.

Det står som oftest i informasjonen man får _før_ man signerer kontrakten, og er helt vanlig praksis.

Og det er jo en grunn til at barn med f.eks cøliaki får støtte til kostholdsutgiftene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner er det greieste å grille i barnehager med muslimske unger. Det med grillen visste du vel.

Akkurat som mange jøder ikke blander melkeprodukter og kjøtt og må ha forskjellig kokekar.

Likevel hører man aldri om jøder som krever spesialbehandling eller at alle andre skal ordne opp for dem, de ordner opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

"et er imidlertid påfallende med hvilken selvfølge våre muslimske "landsmenn" hevder særrettigheter og at disse skal ordnes av og finansieres av nordmenn."

Jeg vil tippe at denne familien, muslimer eller ikke, finansierer sin barnehageplass delvis selv, slik vi andre gjør.

Bare så du er klar over det.

Du betaler 2.750 for én mnd, staten betaler de resterende 6.250.

Så hvem som betaler er kanskje ikke noe å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel hører man aldri om jøder som krever spesialbehandling eller at alle andre skal ordne opp for dem, de ordner opp selv.

Joda, jeg hadde en i klassen min når jeg var gravid og han kunne ikke ta på meg fordi jeg var uren. Og ikke spise på samme bord som meg.

Hyggelig fyr og det plaget meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Sånt bør man vite når man jobber i en barnehage.

Med vennlig hilsen

Jeg _eier_ en barnehage og visste ikke det.

Jeg visste at de ikke kunne spise det, men at det ikke kunne grilles på samme grill var jeg ikke klar over.

Jeg forventer at foreldrene opplyser meg og de ansatte dersom det er noe de mener vi trenger å vite. Og det har jeg også bedt om skriftlig - slik at det ikke skal bli noen uklarheter.

I samme skrivet har jeg også opplyst at dersom noen må ha annen mat eller medisiner, så må foreldrene ta med dette, og sørge for å instruere de ansatte.

Det er grenser for hvor mye ansvar man kan pålegge barnehagene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vanlig kunnskap?

Det er litt som å forstå at melkeallergikere ikke kan drikke melk.

Dette handler om din uvitenhet, og ikke om at andre er "vanskelige".

Melkeallergikere KAN ikke drikke melk da dette er farlig for dem. Muslimer tar ikke skade av å få i seg bittelitt grisekjøtt/fett.

De er selvsagt frie til å bruke en egen grill, men siden dette ikke er en nødvendighet bør de skaffe denne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...