Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Det ligger i kristnes kultur/arv å be til gud, det ligger i de fleste nordmenns kultur/arv å drikke seg full, osv osv. Men gjør en dette i et muslimsk land risikerer en å bli arrestert, eller verre.

En må tilpasse seg landet en kommer til.

Skal en videreføre meningsløse ritualer får en i alle fall betale for det selv.

Jeg vet ikke hvilket innlegg du har svart på, men jeg har skrevet at jeg er enig i at de i bunn og grunn kunne kjøpt grillen selv.Når nordmenn feirer 17. mai i alle verdens land så ordner de det vel selv de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

Det er meget stor forskjell på et barn med cølliaki og en muslim. Personer med cølliaki kan ikke spise melprodukter da de er allergiske mot det. Muslimer er ikke allergiske mot svinekjøtt, de velger å ikke spise det. Det er ikke et faktisk behov.

Kan jeg kreve at barnehagen gir mitt barn indrefilet fordi jeg ikke liker pølse?

Alle krav om mat som ikke er basert på medisinske fakta bør betales av den enkelte.

"Kan jeg kreve at barnehagen gir mitt barn indrefilet fordi jeg ikke liker pølse?"

Du er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen nei, blir helt matt av hvordan du får ei fjør til å bli fem høns.

For det første hadde disse foreldrene tatt med seg egne kalkunpølser til sin lille datter. Mulig de ikke tenkte på å ta med en egen grill, fordi det i en barnehage som regel er mer enn tre engangsgriller til rådighet.

Her var det også flere avdelinger, så muligheten for å låne en, hadde sikkert ikke vært så vanskelig. Det det går på her, er en vrang og trangsynt barnehageansatt, som burde gjort det beste for ungen(e) istedenfor å lage så mye styr ut av ingenting.

Mener du det er riktig at en liten unge skal lide og føle seg utenfor p.g.a foreldrenes religion OG enda verre at en ansatt(styrer kanskje - får ikke håpe det men) bidrar til dette.

Her er det ikke bare prinsipper det er snakk om, men regelrett diskriminering, OG det av EN som jobber med barn. Unger er som regel veldig tolerange og tenker ikke over en liten forskjell som dette - såfremt det ikke som her, er en voksen person som ødelegger.

Det er stor skam, at en slik person jobber med barn.

Når jeg leser dine innlegg nedover her Petter, så slår det meg at du ikke greier å skille mellom toleranse, respekt, og snillhet ovenfor andre.

Det er ikke kriminelle utlendinger vi snakker om her - noe vel de fleste av oss ønsker å sende tilbake, eller ikke vil slippe inn i landet.

Det er ei lita jente i en barnehage, som skal få lov til å føle seg hjemme og ikke minst trygg sammen med andre barn og ansatte i barnehagen.

Selv DU må vel klare å se en viss forskjell mellom uskyldige unger og kriminelle.

Og ikke kom drassende med at mye vil ha mer, for her var det, lite vil ha svært lite.

Ta en sak for hva det er. Her er det en ansatt(styrer) som skulle vært måka på hue og ræva ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er kristen så bryr man seg om man kaller det julebord eller ikke. Tror du muslimene er villig til å endre navn på ramadan?

Det er jo tydeligvis ikke så enkelt å servere mat for muslimer sammen med mat for ikke-muslimer. En må skille maten. Kalkunene kan ikke tilberedes i en ovn der en ribbe har blitt stekt. osv osv.

For å redusere ekstraarbeidet ender det nok opp med at ribba kuttes ut. Igjen må vi tilpasse oss dem.

Julebord er et spesielt norsk fenomen, og har ingenting med kristendom å gjøre. Har aldri truffet kristne mennesker som ville blitt støtt av å kalle fyllefesten noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er kristen så bryr man seg om man kaller det julebord eller ikke. Tror du muslimene er villig til å endre navn på ramadan?

Det er jo tydeligvis ikke så enkelt å servere mat for muslimer sammen med mat for ikke-muslimer. En må skille maten. Kalkunene kan ikke tilberedes i en ovn der en ribbe har blitt stekt. osv osv.

For å redusere ekstraarbeidet ender det nok opp med at ribba kuttes ut. Igjen må vi tilpasse oss dem.

"Hvis man er kristen så bryr man seg om man kaller det julebord eller ikke."

Unnskyld meg, men er du helt korka eller. Julebord, har vel så lite med kristendom å gjøre som det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne: ð ?

Ja og nei, det er to, men jeg orker ikke å lete etter den her. Kan skifte over til islandsk hjemme på og skrive med hele islandske alfabetet som inneholder 36 bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...disse muslimene...

"Kan jeg kreve at barnehagen gir mitt barn indrefilet fordi jeg ikke liker pølse?"

Du er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen nei, blir helt matt av hvordan du får ei fjør til å bli fem høns.

For det første hadde disse foreldrene tatt med seg egne kalkunpølser til sin lille datter. Mulig de ikke tenkte på å ta med en egen grill, fordi det i en barnehage som regel er mer enn tre engangsgriller til rådighet.

Her var det også flere avdelinger, så muligheten for å låne en, hadde sikkert ikke vært så vanskelig. Det det går på her, er en vrang og trangsynt barnehageansatt, som burde gjort det beste for ungen(e) istedenfor å lage så mye styr ut av ingenting.

Mener du det er riktig at en liten unge skal lide og føle seg utenfor p.g.a foreldrenes religion OG enda verre at en ansatt(styrer kanskje - får ikke håpe det men) bidrar til dette.

Her er det ikke bare prinsipper det er snakk om, men regelrett diskriminering, OG det av EN som jobber med barn. Unger er som regel veldig tolerange og tenker ikke over en liten forskjell som dette - såfremt det ikke som her, er en voksen person som ødelegger.

Det er stor skam, at en slik person jobber med barn.

Når jeg leser dine innlegg nedover her Petter, så slår det meg at du ikke greier å skille mellom toleranse, respekt, og snillhet ovenfor andre.

Det er ikke kriminelle utlendinger vi snakker om her - noe vel de fleste av oss ønsker å sende tilbake, eller ikke vil slippe inn i landet.

Det er ei lita jente i en barnehage, som skal få lov til å føle seg hjemme og ikke minst trygg sammen med andre barn og ansatte i barnehagen.

Selv DU må vel klare å se en viss forskjell mellom uskyldige unger og kriminelle.

Og ikke kom drassende med at mye vil ha mer, for her var det, lite vil ha svært lite.

Ta en sak for hva det er. Her er det en ansatt(styrer) som skulle vært måka på hue og ræva ut.

Retter litt på deg; de hadde ikke tatt med pølsene selv. Barnehagen kjøpte egne pølser til henne, men var ikke klar over at hun også måtte ha egen grill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte bare se om det funka før jeg skrev forklaringen... :-)

Joda, alle kan få fram spesielle tegn. En måte er å bruke Insert - Symbol i Word, en annen måte (om man fx. ikke har Word på maskinen eller annet) er å bruke Windows' "Character Map" som ligger under:

Start - Programs - Accessories - System Tools. Der kan man velge det tegnet man vil ha - Copy - og så Paste når man kommer inn i skrive-feltet her eller der man ellers skulle ønske å lime inn.

Jeg kjente forsåvidt til symbolfunksjonen i word, men har ike fosøkt å klippe den inn. Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig hører svartedaude til. Nei du har nok ikke den bokstaven som er den engelske th-lyden på dataen din. Jeg har den bare hjemme.

De solgte forøvrig saueballer en stund på en butikk her i Tromsø, men de sluttet raskt. Det var kanskje ikke særlig til omsetning på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en egen camp (av sikkerhetsgrunner) der en selv ordner og betaler for alt kan ikke sammenlignes med å kreve at det offentlige skal legge alt til rette.

Det jeg sa var at nordmenn i f.eks. Kuwait ikke drikker eller ber i det offentlige rom. Hva de gjør i det private er deres egen sak. Det samme gjelder muslimer.

Nei det er faktisk ikke deres sak, hvis det er forbudt etter landets lover. Det er ikke fritt frem med narkotika i Norge i noen rom. Det er brudd på landets lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier og driver en barnehage, så jeg har god kjennskap til barnehageloven.

Og du MÅ faktisk se sammenhengen mellom inntekter og utgifter, man kan ikke kjøpe alt man vil dersom det ikke er inntekter til det. De aller fleste barnehager går bare så vidt det er rundt, og da har faktisk 100-200 ekstra i mndr til spesiell mat MYE å si.

"Alle foreldre med barn i barnehage betaler det samme og får samme statsstøtte og skal derfor behandles likt. Jeg vil tro at likhetsprinsippet er en grunntanke selv for staten og de pengene Stortinget til enhver tid bevilger barnehagene."

De behandles jo likt? Alle får samme mat. Dersom noen vil ha noe annet, så må de ordne dette selv.

"Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem."

Stikkordene her er "i forståelse med barnas hjem". Dette tilsier at foreldre skal informere barnehagen om eventuelle spesielle behov, og at barnehagen skal ta hensyn til dem. Det står ikke at barnehagen er pålagt å tilrettelegge ALL drift, også kosthold, etter religøse preferanser. Dersom barn har allergi mot noe, forventes det at foreldrene stiller med et alternativ til mat.

Hos meg betaler foreldrene 322 kroner i mnd i mat. Dersom foreldrene heller vil ha med mat selv, så slipper de selvfølgelig denne kosten.

Dersom det gjelder ett måltid - så må de fortsatt betale.

Kostholdet i barnehagen har ingenting med formålet å gjøre. Formålet skal beskrive hva barnehagen gjør i praksis for å utvikle og stimulere barna.

Om du har tilgang til barnehageloven bør du også se på merknadene til den. På side 23 får du litt mer inngående beskrevet hva det er som menes med denne paragrafen. Det er alt for langt å lime inn her.

Blant annet:

"Overordnet hensikt med formålsbestemmelsen er å legge verdigrunnlaget og sikre kvaliteten

på barnehagens innhold og arbeidsform.

Fordi foreldrene har ansvaret for barnets oppdragelse skal barnehagen drives i samsvar

med de ønsker foreldrene har for omsorg og oppdragelse av barna. At aktivitetene skal skje

i nær forståelse og samarbeid med hjemmene er imidlertid ikke ensbetydende med at foreldrene kan detaljstyre barnehagen."

For hvem er din barnehage? En ensartet gruppe barn som har like behov alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenker jeg

Retter litt på deg; de hadde ikke tatt med pølsene selv. Barnehagen kjøpte egne pølser til henne, men var ikke klar over at hun også måtte ha egen grill.

Dere burde tatt initiativ til å lære om muslimer da dere fikk en muslimsk unge i barnehagen. Det er ihvert fall vanlig når man jobber på skole. Man må ta litt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ingen ville krevd dette fordi de innser at det er et urimelig krav. Muslimer skjønner tydeligvis ikke dette og krever hva som helst.

Ut fra det du skriver så kan jo alle og enhver kreve at barna får indrefilet.

Hvor skal en sette grensen?

"Ingen ville krevd dette fordi de innser at det er et urimelig krav. Muslimer skjønner tydeligvis ikke dette og krever hva som helst"

Så du synes det er et urimelig krav at de har noen ekstra engangsgriller liggende?

Vet du hvorfor man betaler foreldrekasse i en barnehage?

Jo det er nettopp til turer, pølser engangsgriller o.l.

Hvorfor skal ikke muslimske barn nyte godt av de pengene foreldrene betaler inn?

Ville du ha betalt inn penger som skal gå til rotter til ditt barn? (Bare for å bruke Sør`s eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ...disse muslimene...

"Ingen ville krevd dette fordi de innser at det er et urimelig krav. Muslimer skjønner tydeligvis ikke dette og krever hva som helst"

Så du synes det er et urimelig krav at de har noen ekstra engangsgriller liggende?

Vet du hvorfor man betaler foreldrekasse i en barnehage?

Jo det er nettopp til turer, pølser engangsgriller o.l.

Hvorfor skal ikke muslimske barn nyte godt av de pengene foreldrene betaler inn?

Ville du ha betalt inn penger som skal gå til rotter til ditt barn? (Bare for å bruke Sør`s eksempel)

JOda, men hvis ALLE foreldrene hadde krevd at barna deres skulle få grille sine pølser på egen grill, så måtte de også ha betalt MER penger til kassa, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

På hvilken måte er muslimer greie mot oss og tilpasser seg oss?

Det er mye i det det norske samfunn de er nødt til å tilpasse seg.

Det skulle selvsagt bare mangle.

Krav skal vi også sette til dem.

Men er vi nødt til å være ondskapsfulle for det?

Du vet at de ikke kommer til å slutte å spise svinekjøtt, så hvorfor gjøre det vanskelig for et lite barn i en barnehage, når man kan gjøre det enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retter litt på deg; de hadde ikke tatt med pølsene selv. Barnehagen kjøpte egne pølser til henne, men var ikke klar over at hun også måtte ha egen grill.

"de hadde ikke tatt med pølsene selv. Barnehagen kjøpte egne pølser til henne"

Javel, da leste jeg feil om akkurat det der, men det andre jeg skriver står jeg for like fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

JOda, men hvis ALLE foreldrene hadde krevd at barna deres skulle få grille sine pølser på egen grill, så måtte de også ha betalt MER penger til kassa, da...

Men det ER IKKE alle foreldre som krever at barna skal ha egen grill.

Her var det snakk om ETT barn.

Er det flere muslimer i en barnehage, ja så bruker selvfølgelig de samme grill.

Du sier du blir matt. Jeg blir virkelig matt av slike firkanta folk som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JOda, men hvis ALLE foreldrene hadde krevd at barna deres skulle få grille sine pølser på egen grill, så måtte de også ha betalt MER penger til kassa, da...

At alle foreldrene krever eget engangsgrill er ikke meget sannsynlig. De krevde ikke eget grill, bare et grill hvor det ikke ble grillet svinepølser. Hvis halvdelen av barna hadde vært muslimer så hadde de grillet på samme grill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig hører svartedaude til. Nei du har nok ikke den bokstaven som er den engelske th-lyden på dataen din. Jeg har den bare hjemme.

"Nei du har nok ikke den bokstaven som er den engelske th-lyden på dataen din. Jeg har den bare hjemme."

Men det er denne, er det ikke det bebba

Denne står for den engelske th-lyden ja :-)

Þ (þorn) som uttales slik som vi uttaler TH på engelsk (this, that.)

Tør nesten ikke å spørre deg om noe, men ble nysgjerrig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...