Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Nei, for barn under tre år - det er eneste kriteriet.

Men om du hadde satt deg litt i barnehageøkonomi før du besvarte innlegget, så hadde du skjønt at det ikke er anledning til å behandle alle individuelt på denne måten.

Det handler ikke om hva jeg vil, eller hva jeg mener, det handler om hva jeg har mulighet til.

Å kjøpe en pølse eller en annen pølse spiller ingen rolle. Å måtte kjøpe en pakke med ti andre pølser ekstra fordi ett barn ønsker det, blir dyrt når man har lite penger.

Om jeg er riktig heldig, så sitter jeg igjen med et overskudd på 14.000 kroner etter ett års drift. Da har jeg ikke tatt ut én eneste krone i lønn. Hvis noen jeg har ansatt skulle være så uheldig å være syk mer enn 30 dager (3 personer) tilsammen - så går jeg i underskudd.

Har jeg to måneder uten fullsatt barnehage - så går jeg i underskudd.

Noen ganger er det ikke snakk om hva man ønsker og hva man tilrettelegger - noen ganger er det bare ikke praktisk mulig å gjennomføre alt man ønsker.

Og om vi setter det helt på spissen - er det riktig at ett barn skal få den type pølser det vil ha fremfor at alle de andre barna får tegnesaker?

Har ikke lest denne tråden, kun noen få innlegg. Men du skriver at du bare har 14.000 kr i overskudd pr år FØR du har tatt ut lønn og før du har dekket opp evt vikarutgifter. Hva lever du av? veldedighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

Nei, for barn under tre år - det er eneste kriteriet.

Men om du hadde satt deg litt i barnehageøkonomi før du besvarte innlegget, så hadde du skjønt at det ikke er anledning til å behandle alle individuelt på denne måten.

Det handler ikke om hva jeg vil, eller hva jeg mener, det handler om hva jeg har mulighet til.

Å kjøpe en pølse eller en annen pølse spiller ingen rolle. Å måtte kjøpe en pakke med ti andre pølser ekstra fordi ett barn ønsker det, blir dyrt når man har lite penger.

Om jeg er riktig heldig, så sitter jeg igjen med et overskudd på 14.000 kroner etter ett års drift. Da har jeg ikke tatt ut én eneste krone i lønn. Hvis noen jeg har ansatt skulle være så uheldig å være syk mer enn 30 dager (3 personer) tilsammen - så går jeg i underskudd.

Har jeg to måneder uten fullsatt barnehage - så går jeg i underskudd.

Noen ganger er det ikke snakk om hva man ønsker og hva man tilrettelegger - noen ganger er det bare ikke praktisk mulig å gjennomføre alt man ønsker.

Og om vi setter det helt på spissen - er det riktig at ett barn skal få den type pølser det vil ha fremfor at alle de andre barna får tegnesaker?

Jeg vet faktisk en god del om barnehageøkonomi og skolepolitikk. Jeg vet også hva sosialdemokrati er, og at Norge er et sosialdemokratisk land hvor det er religionsfrihet.

Det var ingen som diskuterte pølser/grill mot tegnesaker. Den diskusjonen ville vært tåpelig og unødvendig. Det er snakk om at det måtte brukes 20 kr. på et engangsgrill, og det ble gjort. Siden kommer irritasjon og holdningene fram i innlegget.

Det er slik at det kan koste penger å ta vare på alle, men i lengden er det dyrere for samfunnet og det mye dyrere å ikke gjøre det. Det er en grunn til at så mange av oss har valgt å flytte fra hjemlandet og bosette oss her. Grunnene til at vi flytter hjemmefra er mange, men grunnen til at vi kommer hit er at vi tror på bedre fremtid her. Kanskje først og fremst for våre barn.

Jeg vil prioritere respekt for alle. Det er også lovfestet i den norske grunnloven med religionsfriheten.

For øvrig så sitter jeg her med årsbudsjett for både barnehage og skole, hvor jeg er politisk representant i driftsstyrene. Litt vet jeg om dette i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Har ikke lest denne tråden, kun noen få innlegg. Men du skriver at du bare har 14.000 kr i overskudd pr år FØR du har tatt ut lønn og før du har dekket opp evt vikarutgifter. Hva lever du av? veldedighet?

Nei, jeg har en helt vanlig jobb.

Har startet barnehage i mangel av tilfredsstillende plass til datteren min noe annet sted - dette ble løsningen.

Kunne antagelig jobbet der selv og tjent 200.000 i året, men det har jeg ikke råd til.

Så jeg har en helt vanlig jobb, og eier/driver barnehage ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

For noe forbasket tull. Du hadde aldri drevet en barnehage, hvis du ikke hadde tjent på det.

I tillegg tilsier alt at din er privat, og det igjen tilsier at du tjener grovt.

Ikke noe galt i å tjene penger, bare så det er sagt.

Den er privat, og jeg tjener ingenting faktisk.

Jeg har ansatt to assistenter og en førskolelærer, det er 500.000 ut i lønn. I tillegg kommer 180.000 i husleie, 50.000 i feriepenger, og 70.000 i arbeidsgiveravgift. Det blir 800.000. Inntektene mine er foreldrebetaling på 270.336 og støtte på 600.000, det blir 870.000.

Av de 70.000 jeg da har til overs har jeg kjøpt vogner så vi kan gå på tur for 20.000, mat for 30.000 på ett år, og da sitter jeg igjen med 20.000. Om du trekker fra forsikring og telefon - så er det faktisk ikke mye igjen!

Jeg gjør dette ene og alene fordi jeg ønsker at datteren min skal ha et tilfredsstillende tilbud. Det finnes ikke plasser i bydelen, og dagmamma er ikke bra nok synes jeg.

Men jeg er sørgelig klar over andre barnehageeiere i budelen som tar 4.000 per plass - og de tjener _mye_ penger.

Men med makspris og et tilbud som står til kravene, så er det faktisk ikke mulig å tjene noe særlig.

Dessuten jobber jeg ikke der selv, noe jeg kunne ha spart 200.000 på, men da hadde jeg ikke tjent nok til å klare meg ellers - så jeg fortsetter i min vanlige jobb.

Og jeg synes heller ikke det er noenting galt i å tjene penger - håper jeg kommer til å gjøre det på dette prosjektet en gang, men sånn som det er nå gjør jeg altså ikke det.

Min "lønn" er at datteren min har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier du ikke å skille mellom en engangsgrill og taxisjåfører som krever bønnerom?

Når man sier nei til en ting, så skal man si nei til alt?

Er det ikke det prinsipielle vi diskuterer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Goliath da, jeg tenker først og fremst på ungen her jeg altså, og det burde jammen denne barnehageansatte også gjort.

Det er vel ingen grunn til at en liten jentunge skal føle seg utenfor fordi foreldrene ikke har tatt med egen grill. En grill til 10.kr.

Også dette med smørbrødfatet da. Hvem i huleste sitter å følger med på hvem som tar hva. Den som skriver dette innlegget, har en holdning som ikke egner seg i en barnehage. Hverken for den lille jenta det gjelder, eller ovenfor de andre barna hun jobber med.

Slike folk burde ikke jobbet i en barnehage.

Jeg diskuterer på prinsippielt grunnlag her, og er enig med deg i at man selvfølgelig skal ta hensyn til denne ungen.

Men jeg har sett så mye naiv "hensyntagende" og "forståelse" overfor innvandrerbarn blant et par naboer, og sett hvordan det har gått over et antall år.

Det har i hvert fall ikke gjort disse barna mer tilpasset et norskt samfunn, og det har ikke bidratt til å integrere disse på en god måte til nærmiljøet.

Nå er de kriminelle (alle 4) og stoffmissbrukere (2 av dem), i oposisjon til "alt og alle".

En av årsakene var at ingen turte å "dra dem i øra" når de i yngre alder (ca 4-14 år) gjorde noe galt.

For ingen ønsket å måtte forsvare seg mot de påfølgende rasismebeskyldningene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis nordmenn oppførte seg i det offentlige rom i et arabisk land slik h*n er vant med i Norge, så hadde det raskt blitt på hue og ræva ut av landet - så fremt ikke en eller annen fundamentalist hadde klart å ta livet av h*n før den tid."

Så dette mener du er en god grunn til å straffe en barnehagegutt og hans foreldre, ved å nekte dem en engangsgrill?

Mmmm, det høres jo logisk ut.

Nå aner jeg ikke hvordan du klarte å trekke en slik konklusjon?

Den for du i så fall stå for selv - eller lese hva innlegget mitt var som svar på før du tolker innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok mer prinsippfast enn meg her.

Synes du høres litt trangsynt ut.

"Blir det noe hyggeligere samfunn av ikke å sette strengere krav og forventninger til våre nye landsmenn?"

Selvfølgelig skal man sette krav og forventniger.

Men jeg er fremdeles opptatt av at det må gå an å være litt "grei" andre veien også?

Og for meg var det en typisk sak, som jeg synes det går an å være litt "grei"

Man skal selvfølgelig ta individuelle hensyn, og i det tilfellet det refereres til her så hadde det selvfølgelig ikke vært et problem å skaffe en engangsgrill til.

Men hvor skal grensen gå for hva våre nye landsmenn skal kunne forvente av "spesialbehandling" når de på eget initiativ har kommet hit?

Selv synes jeg det er du som virker trangsynt, og mangler evnen til å se hvordan utviklingen har vært.

Dype kulturelle tradisjoner og sterke religiøse holdninger vil medføre store konflikter når de "blandes sammen" - ikke minst med mer liberale samfunn og den kulturen som finnes der.

Og å være for ettergivende i et forsøk på missforstått "snillisme og forståelse" er både naivt, trangsynt og dumt for alle - slik jeg ser det.

Jeg forstår at du har et annet syn på det, og respekterer det. Men all erfaring så langt viser at "slike som deg" tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebord er et spesielt norsk fenomen, og har ingenting med kristendom å gjøre. Har aldri truffet kristne mennesker som ville blitt støtt av å kalle fyllefesten noe annet.

Da har du ikke truffet kristne mennesker.

Men du har helt rett i at vi nordmenn (vest-europeere generelt) er mye mer villig til å tilpasse oss de som kommer hit enn de er andre veien. Noe som er pussig da de er de som kommer hit og burde gjort mest for å tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis man er kristen så bryr man seg om man kaller det julebord eller ikke."

Unnskyld meg, men er du helt korka eller. Julebord, har vel så lite med kristendom å gjøre som det går an.

Men det kalles JULEbord.

Det er nok noen som er korka her og ikke klarer å komme med gode argumenter og dermed slenger dritt. (Hint: det er ikke meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan jeg kreve at barnehagen gir mitt barn indrefilet fordi jeg ikke liker pølse?"

Du er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen nei, blir helt matt av hvordan du får ei fjør til å bli fem høns.

For det første hadde disse foreldrene tatt med seg egne kalkunpølser til sin lille datter. Mulig de ikke tenkte på å ta med en egen grill, fordi det i en barnehage som regel er mer enn tre engangsgriller til rådighet.

Her var det også flere avdelinger, så muligheten for å låne en, hadde sikkert ikke vært så vanskelig. Det det går på her, er en vrang og trangsynt barnehageansatt, som burde gjort det beste for ungen(e) istedenfor å lage så mye styr ut av ingenting.

Mener du det er riktig at en liten unge skal lide og føle seg utenfor p.g.a foreldrenes religion OG enda verre at en ansatt(styrer kanskje - får ikke håpe det men) bidrar til dette.

Her er det ikke bare prinsipper det er snakk om, men regelrett diskriminering, OG det av EN som jobber med barn. Unger er som regel veldig tolerange og tenker ikke over en liten forskjell som dette - såfremt det ikke som her, er en voksen person som ødelegger.

Det er stor skam, at en slik person jobber med barn.

Når jeg leser dine innlegg nedover her Petter, så slår det meg at du ikke greier å skille mellom toleranse, respekt, og snillhet ovenfor andre.

Det er ikke kriminelle utlendinger vi snakker om her - noe vel de fleste av oss ønsker å sende tilbake, eller ikke vil slippe inn i landet.

Det er ei lita jente i en barnehage, som skal få lov til å føle seg hjemme og ikke minst trygg sammen med andre barn og ansatte i barnehagen.

Selv DU må vel klare å se en viss forskjell mellom uskyldige unger og kriminelle.

Og ikke kom drassende med at mye vil ha mer, for her var det, lite vil ha svært lite.

Ta en sak for hva det er. Her er det en ansatt(styrer) som skulle vært måka på hue og ræva ut.

Jeg blir matt av at du ikke skjønner at dette er en prinsippsak. Noen pølser og en engangsgrill har ingenting å si i seg selv, men det er viktigere prinsipper å ta hensyn til her. Hvor langt skal en strekke seg for å tilpasse seg de som kommer hit?

Det er pussig at du ikke vil svare på mitt enkle spørsmål. Kan eller kan jeg ikke kreve at barna mine får indrefilèt?

Ungen føler seg allerede utenfor når hun må ha egne pølser som grilles på en egen grill. Dette er foreldrenes ansvar, ikke barnehagens.

Vet du hva diskriminering betyr? Det er å gjøre forskjell. Her kunne de gitt alle samme pølser og felles grill uten at det hadde vært diskriminering. Men de kjøpte faktisk inn egne pølser til henne. De særbehandlet henne på en positiv måte.

Selvfølgelig vil mye ha mer. Det ser en godt på kravene spesielt muslimer kommer med i Norge og andre land. Og vi ser i andre land hvor langt de er villige til å gå for å tvinge gjennom sine krav.

En dag er vi i mindretall og da skal du få se på toleranse og tilpasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ingen ville krevd dette fordi de innser at det er et urimelig krav. Muslimer skjønner tydeligvis ikke dette og krever hva som helst"

Så du synes det er et urimelig krav at de har noen ekstra engangsgriller liggende?

Vet du hvorfor man betaler foreldrekasse i en barnehage?

Jo det er nettopp til turer, pølser engangsgriller o.l.

Hvorfor skal ikke muslimske barn nyte godt av de pengene foreldrene betaler inn?

Ville du ha betalt inn penger som skal gå til rotter til ditt barn? (Bare for å bruke Sør`s eksempel)

Hvorfor skal ikke mine barn nyte godt av pengene jeg betaler inn og få indrefilèt?

Hvorfor skal muslimske barn få mer igjen for pengene foreldrene betaler inn enn f.eks. kristne barn?

Jeg ville betalt inn penger som gikk til engangsgriller en grillet rotter på, og ville evt kjøpt inn en egne engangsgrill. Hun fikk jo pølsene av barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"JOda, men hvis ALLE foreldrene hadde krevd at barna deres skulle få grille sine pølser på egen grill, så måtte de også ha betalt MER penger til kassa, da..."

Men slik er det jo ikke, og da er det en fordel å forholde seg til ting slik de er - eller hva?

Det var det dårligste argumentet jeg har hørt på lenge. Skal en godta noe bare fordi det er slik?

Skal vi godta kriminalitet, for det er jo slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske hypotetisk og tro at alle forlanger indrefilet i barnehagen. Har aldri truffet små barn som foretrekker indrefilet fremfor pølser. Hvis ekstra kostnadene hadde vært delt på alle foreldrene så hadde det blitt ca. 1 kr. på hver. Det hadde jeg gladelig betalt som foreldre i et slikt tilfelle. Når det handler om så små beløp, og så lite rundt det så er det noe annet som ligger bak.

Det som ligger bak er prinsipper. Tror du virkelig kravene stopper ved en engangsgrill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vist ikke den lureste her.

Hadde jeg jobbet i en barnehage så hadde jeg skaffet meg oversikt og informasjon om hva ungene kunne spise og ikke spise. På lista di ville det kanskje stått at ungen ikke spiser grillpølser, men noe annet grillbart. Da haded det vært min oppgave å finne noe som din unge også kan spise. Alle må jo få mat!

Det er de barnehageansattes oppgave å finne ut hva ungene kan og ikke kan spise. De burde kommunisere med foreldre for å skaffe oversikt.

Det burde de vite

Jeg er kanskje ikke den lureste, men jeg slenger i alle fall ikke dritt om andre.

En ting er å vite hva de enkelte spiser og hvordan dette skal tilberedes, noe annet er å betale for det og gjøre alt klart.

Siden du tydeligvis er så lur, burde du forstått dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er faktisk ikke deres sak, hvis det er forbudt etter landets lover. Det er ikke fritt frem med narkotika i Norge i noen rom. Det er brudd på landets lover.

Det er i praksis ikke forbudt for utlendinger å drikke i private hjem i de fleste muslimske land. Det finnes også egne steder, bl.a. for turister, der en kan drikke alkohol.

Det er jo også forbudt for kvinner å gå utendørs uten følge av far, ektemann eller bror i mange muslimske land. Er dette en lov man moralsk sett burde følge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarte ikke spørsmålet til Dorthe. Hvis jeg serverte mine nasjonale delikatesser som bl.a. hai og sauetestikler ville du kommet med egen mat?

Hvis du på forhånd sa at du ville servere dette så ville jeg nok spist litt på forhånd så jeg ikke var for sulten i tilfelle jeg ikke likte maten. For jeg ville selvfølgelig prøvd den. Hadde jeg derimot slett ikke ville hatt maten ville jeg gitt beskjed om dette slik at enten du eller jeg stillte med annen mat. Men jeg ville aldri krevd at du skulle lage egen mat til meg. Såpass med folkeskikk har jeg da. Selv om ikke alle har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kan man håpe

Jeg er kanskje ikke den lureste, men jeg slenger i alle fall ikke dritt om andre.

En ting er å vite hva de enkelte spiser og hvordan dette skal tilberedes, noe annet er å betale for det og gjøre alt klart.

Siden du tydeligvis er så lur, burde du forstått dette.

At ikke du er den lureste betyr ikke at jeg er "så veldig lur" ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...