Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

"Alt annet viser en særdeles dårlig evne til å tilpasse seg det som er "vanlig" der du befinner deg"

Nå er det ganske "vanlig" med muslimer i Norge.

Har du ikke fått med deg det?

Og jo flere det blir jo mer vil de kreve, helt til de innfører sharia lover i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har vel folie hjemme.

Det er ikke poenget, poenget er om en kan forvente at de har det. Eller bør en ta med selv for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det stemmer ikke helt. Jeg har flere venninner som er oppvokst i arabiske land - i norske camper. I disse campene har de blant annet ukentlige gudstjenester, noe som selvfølgelig er strengt forbudt i muslimske land uten religionsfrihet.

Tror du virkelig staten i disse landene betaler for dette?

Ingen nekter muslimer å være muslimske eller følge muslimsk tradisjon. Men hvorfor skal det offentlige betale for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spist marsvin eller hund eller for ikke å glemme sauetestikler?

Jeg har da aldri sagt at jenta verken måtte spise vanlige pølser eller grille sine pølser på samme grill som de andre, så spørsmålet ditt er uten mening.

Men foreldrene må sørge for dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig staten i disse landene betaler for dette?

Ingen nekter muslimer å være muslimske eller følge muslimsk tradisjon. Men hvorfor skal det offentlige betale for det?

Hvilke offentlige utgifter går med til at et av barna får grille sine (medbragte) pølser et par minutter før denne grillen (en av flere) blir brukt til svinepølser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg hadde en i klassen min når jeg var gravid og han kunne ikke ta på meg fordi jeg var uren. Og ikke spise på samme bord som meg.

Hyggelig fyr og det plaget meg ikke.

Men han krevde ikke at du eller arbeidsgiveren skulle legge noe til rette for han, han klarte seg selv.

Skjønner du fortsatt ikke at dette ikke handler om hva jenta kunne gjøre eller ikke gjøre, men om hvem som har ansvaret for dette og må ordne/betale dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor forteller om da menstruerende kvinner og gravide kvinner, (og en stund etter fødsel) ikke fikk komme inn i kirkerommet. Så det er (og har vært) mye rart i de fleste religioner / samfunn.

Heldigvis er vi kommet lenger enn som så, og det burde muslimene også gjøre.

Spesielt fordi forbudet mot svinekjøtt ikke har noe med islam å gjøre. Det oppstod lenge før islam og skyldtes at griser ofte hadde sykdommer som var farlige for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle var det nødvendig fordi du har en allergi. For muslimer er det ikke nødvendig, det er kun deres eget valg, og da bør de ordne det selv.

Selvsagt er det forskjell på et medisinsk behov for diett og et religiøst basert diettbehov.

Dog, muslimer velger ikke selv hvorvidt de kan spise svinekjøtt eller ikke. Religionen velger for dem. Og når religøse prinsipper forteller dem at de blir _urene_ ved å spise visse typer mat, så kan de ikke gjøre det, selv om de ikke blir dødssyke av det, slik en cøliaker kan bli om han/ hun spiser glutenholdig mat.

Personalet i en barnehage bør sette seg såpass inn i det enkelte barns behov mht. religion, sykdom osv. at slike problemer unngås. Poenget er at man som personale bør ha slike ting avklart på forhånd, det bør ikke komme som noen overraskelse på dem.

Jeg har selv arbeidet i barnehage med barn av mange nasjonaliteter og div. religiøse overbevisninger. Det har aldri vært noe problem å forholde seg til, så lenge man gjør seg den umake å sette seg inn i det enkelte barns behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er ikke poenget, poenget er om en kan forvente at de har det. Eller bør en ta med selv for å være sikker.

Hos oss fungerer det slik at man kan kommunisere med hverandre.

Vi lager ikke vanskeligheter ut av bagateller.

De som jobber i barnehage, burde være klar over at det å ikke spise svinekjøtt er viktig for en muslim.

De burde ha sørget for ekstra grill og alternative pølser, uten at foreldrene hadde behøvd å "kreve" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg hadde en i klassen min når jeg var gravid og han kunne ikke ta på meg fordi jeg var uren. Og ikke spise på samme bord som meg.

Hyggelig fyr og det plaget meg ikke.

Joda, det var et jævla styr hver dag det. Og jeg synes faktisk at barnehagen står ansvarlig for å vite de mest grunnleggende ting om andre trosretninger og tilrettelegge etter det.

Uansett så er jeg for tilrettelegging for alle, det er ikke du og det har vi kranglet om før. Og det tar vi ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig staten i disse landene betaler for dette?

Ingen nekter muslimer å være muslimske eller følge muslimsk tradisjon. Men hvorfor skal det offentlige betale for det?

Hallo?

Jeg har vel ikke sagt at staten betaler for dette, det var bare en kommentar til din uvitenhet mht hvordan nordmenn i utlandet oppfører seg når det gjelder andre lands lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal barnehagene bruke det lille de har av penger på å særbehandle _ett_ barn??

Jeg skjønner jo at om foreldrene i min barnehage hadde krevet dette hadde jeg måttet legge ned for lengst...

De som vil ha noe annen mat enn det som serveres i barnehagen, får ta med selv.

Det står som oftest i informasjonen man får _før_ man signerer kontrakten, og er helt vanlig praksis.

Og det er jo en grunn til at barn med f.eks cøliaki får støtte til kostholdsutgiftene sine.

"De som vil ha noe annen mat enn det som serveres i barnehagen, får ta med selv.

Det står som oftest i informasjonen man får _før_ man signerer kontrakten, og er helt vanlig praksis."

-> Må i så fall være i privat barnehage. Min erfaring fra egen jobb i barnehage og det å ha barn selv i barnehagen er det motsatte. Nemlig at barnehagen sørger for egen mat til de som har behov for det.

"Og det er jo en grunn til at barn med f.eks cøliaki får støtte til kostholdsutgiftene sine. "

-> Og poenget i denne sammenhengen var? En cøliakers kosthold er _generelt_ vesentlig dyrere enn vanlig kosthold. Det er derfor støtten gis.

I denne sammenhengen tror jeg det er viktig at personale i barnehage/ SFO/ skole tenker alternativt. Ikke skille ut de som har spesielle behov mht. kostholdet, men heller finne gode alternativer som passer alle.

Eksempelvis et glutenfritt eller svinekjøttfritt kosthold i en barnehage handler ikke om spesielle produkter. Altså, styre utenom vafler, pølser o.a. til kos. Frukt og grønnsaker i ulike varianter kan f.eks. være gode alternativer som passer alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ps: men jeg tror jeg ser problemet 180 grader i forhold til deg....

Hvis denne jenta i hele oppveksten opplever at hun blir behandlet annerledes enn de andre barna fordi man hele tiden må ta hensyn til de krav hennes foreldre stiller til omgivelsene rundt henne, så er det neppe positivt for henne med tanke på integrering i det norske samfunnet......

Jeg ser dette problemet. Dette er et veldig mangesidig problem. Men i akkurat denne sammenhengen setter jeg fokuset blant annet på at skole og barnehage skal være foreldrenes "forlengede" arm. Det er en rett foreldrene har. Selv om det er et svært komplisert område, ikke bare i forhold til muslimer og innvandrere.

Og da må en bruke andre "kanaler" for å arbeide mer helhetlig med problemer knyttet til foreldreretter versus integrering,kultur norske lover osv. Barnehagene bør bruke mye tid på å sette fokus på at det er normalt å være forskjellige, normalt å ha ulike skikker og religioner. At det er vanlig at noen barn sliter med det ene og det andre osv. Toleranse. Så lenge mennesker ikke bryter norske lover, er ikke "grilleksempelet", med alt som ligger bak, måten en barnehage bør sette fokus på i forhold til integrering. Jeg tror vi kanskje er ganske enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss fungerer det slik at man kan kommunisere med hverandre.

Vi lager ikke vanskeligheter ut av bagateller.

De som jobber i barnehage, burde være klar over at det å ikke spise svinekjøtt er viktig for en muslim.

De burde ha sørget for ekstra grill og alternative pølser, uten at foreldrene hadde behøvd å "kreve" det.

Hva folk bør være klar over eller ikke får bli en annen diskusjon. Men her var det jo ikke snakk om at de ikke visste at hun ikke kunne spise vanlige pølser. Det tror jeg faktisk alle voksne mennesker vet. Men at de ikke engang kunne ligge på samme grill, det visste/tenkte i alle fall ikke jeg på.

Foreldrene selv burde sørget for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke offentlige utgifter går med til at et av barna får grille sine (medbragte) pølser et par minutter før denne grillen (en av flere) blir brukt til svinepølser?

Det er prinsippet vi snakker om her. Hvor langt skal en strekke seg for å tilfredsstille særkrav. I dette tilfellet var utgiften minimal, men neste gang kan den bli langt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?

Jeg har vel ikke sagt at staten betaler for dette, det var bare en kommentar til din uvitenhet mht hvordan nordmenn i utlandet oppfører seg når det gjelder andre lands lover og regler.

Å ha en egen camp (av sikkerhetsgrunner) der en selv ordner og betaler for alt kan ikke sammenlignes med å kreve at det offentlige skal legge alt til rette.

Det jeg sa var at nordmenn i f.eks. Kuwait ikke drikker eller ber i det offentlige rom. Hva de gjør i det private er deres egen sak. Det samme gjelder muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forskjell på et medisinsk behov for diett og et religiøst basert diettbehov.

Dog, muslimer velger ikke selv hvorvidt de kan spise svinekjøtt eller ikke. Religionen velger for dem. Og når religøse prinsipper forteller dem at de blir _urene_ ved å spise visse typer mat, så kan de ikke gjøre det, selv om de ikke blir dødssyke av det, slik en cøliaker kan bli om han/ hun spiser glutenholdig mat.

Personalet i en barnehage bør sette seg såpass inn i det enkelte barns behov mht. religion, sykdom osv. at slike problemer unngås. Poenget er at man som personale bør ha slike ting avklart på forhånd, det bør ikke komme som noen overraskelse på dem.

Jeg har selv arbeidet i barnehage med barn av mange nasjonaliteter og div. religiøse overbevisninger. Det har aldri vært noe problem å forholde seg til, så lenge man gjør seg den umake å sette seg inn i det enkelte barns behov.

Jeg har uttalige ganger sagt at det er helt greit at denne jenta skulle ha egne pølser og egen grill, men at foreldrene da må stille med dette og ikke belaste barnehagen for dette.

Selvsagt burde alt slikt vært avklart på forhånd. Det burde gis ut retningslinjer til alle barnehager og skoler om slikt.

Men særkrav som ikke er begrunnet med medisinske fakta må alle dekke selv.

Hva om jeg startet en "indrefilet"religion, kunne jeg da kreve at barnehagen disket opp med indrefilet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var et jævla styr hver dag det. Og jeg synes faktisk at barnehagen står ansvarlig for å vite de mest grunnleggende ting om andre trosretninger og tilrettelegge etter det.

Uansett så er jeg for tilrettelegging for alle, det er ikke du og det har vi kranglet om før. Og det tar vi ikke nå.

Det er helt greit med tilrettelegging, men med mindre dette er nødvendig ut fra medisinske hensyn, så må en betale for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt annet viser en særdeles dårlig evne til å tilpasse seg det som er "vanlig" der du befinner deg"

Nå er det ganske "vanlig" med muslimer i Norge.

Har du ikke fått med deg det?

Mener du med det at det er det som er "vanlig" for muslimer som vi "andre nordmenn" skal innrette oss etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...