Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Joda, jeg hadde en i klassen min når jeg var gravid og han kunne ikke ta på meg fordi jeg var uren. Og ikke spise på samme bord som meg.

Hyggelig fyr og det plaget meg ikke.

Bestemor forteller om da menstruerende kvinner og gravide kvinner, (og en stund etter fødsel) ikke fikk komme inn i kirkerommet. Så det er (og har vært) mye rart i de fleste religioner / samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

I ditt tilfelle var det nødvendig fordi du har en allergi. For muslimer er det ikke nødvendig, det er kun deres eget valg, og da bør de ordne det selv.

Hadde du spist marsvin eller hund eller for ikke å glemme sauetestikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor forteller om da menstruerende kvinner og gravide kvinner, (og en stund etter fødsel) ikke fikk komme inn i kirkerommet. Så det er (og har vært) mye rart i de fleste religioner / samfunn.

Ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men milde menneske da, dette ligger jo i kulturen og arven deres. Det er så inndoktrinert at det ikke kan rokkes på. Og ja, som jeg sa lenger oppe, tåpelige regler, men slik er det bare. Det er verre med mennesker som ikke forstår akkurat det!!

Det ligger i kristnes kultur/arv å be til gud, det ligger i de fleste nordmenns kultur/arv å drikke seg full, osv osv. Men gjør en dette i et muslimsk land risikerer en å bli arrestert, eller verre.

En må tilpasse seg landet en kommer til.

Skal en videreføre meningsløse ritualer får en i alle fall betale for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde selvsagt vært akkurat det samme i tilfelle det var en jøde.

Det latterlige her er den konformistiske tankegangen hvor alle skal være like.

Du spiser ikke rotter; de spiser ikke svin. Vanskeligere er det ikke.

Du skjønner som vanlig ikke poenget.

Det er helt greit at de ikke vil grille på samme grill som de andre, men da må de selv skaffe en egen grill. De kan ikke kreve at vi skal legge alt til rette for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg _eier_ en barnehage og visste ikke det.

Jeg visste at de ikke kunne spise det, men at det ikke kunne grilles på samme grill var jeg ikke klar over.

Jeg forventer at foreldrene opplyser meg og de ansatte dersom det er noe de mener vi trenger å vite. Og det har jeg også bedt om skriftlig - slik at det ikke skal bli noen uklarheter.

I samme skrivet har jeg også opplyst at dersom noen må ha annen mat eller medisiner, så må foreldrene ta med dette, og sørge for å instruere de ansatte.

Det er grenser for hvor mye ansvar man kan pålegge barnehagene også.

Men de hadde med egen mat. Og de spurte om de kunne bruke en ren / ny grill. Hvis du hadde en engangsgrill som det enda ikke var lagt pølser på, kunne vel de grille sine kalkunpølser på denne først (det tar ikke mange minutter å grille noen pølser)? Og hvis du ikke hadde det, så var det vel bare å si at det lå svinepølser på alle grillene, beklager?

Hvis den eneste utgiften du hadde var å gi dem den ene grillen fire minutter først (og et smil), så synes jeg du er gjerrig hvis dette er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er interessant hvordan du insisterer på å lage et problem ut av noe som alle andre takler fint.

Er det vanskelig for deg hvis noen av ungene har forskjellig farge klær også?

Hvor små bagateller klarer du å henge deg opp i?

Hvor usaklig klarer du å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dæsken, fire engangsgriller! *dåner over slikt sløseri* *telle på kuleramma* Det blir nesten 80 kroner..

Du skjønner tydeligvis ikke hva et prinsipp er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner som vanlig ikke poenget.

Det er helt greit at de ikke vil grille på samme grill som de andre, men da må de selv skaffe en egen grill. De kan ikke kreve at vi skal legge alt til rette for dem.

Det kan godt være at de burde tenkt på problemstillingen, og hatt med egen engangsgrill. Men når de først stod der, og situasjonen oppstod, så er det smålig å ikke (på en enkel og positiv måte, uten å "bli mattt") la jenta få disponere den ene av flere engangsgriller et par minutter før det ble lagt svinepølser på den.

Lite fleksibel barnehagestyrer, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Men de hadde med egen mat. Og de spurte om de kunne bruke en ren / ny grill. Hvis du hadde en engangsgrill som det enda ikke var lagt pølser på, kunne vel de grille sine kalkunpølser på denne først (det tar ikke mange minutter å grille noen pølser)? Og hvis du ikke hadde det, så var det vel bare å si at det lå svinepølser på alle grillene, beklager?

Hvis den eneste utgiften du hadde var å gi dem den ene grillen fire minutter først (og et smil), så synes jeg du er gjerrig hvis dette er et problem.

"Men de hadde med egen mat. Og de spurte om de kunne bruke en ren / ny grill. Hvis du hadde en engangsgrill som det enda ikke var lagt pølser på, kunne vel de grille sine kalkunpølser på denne først (det tar ikke mange minutter å grille noen pølser)? Og hvis du ikke hadde det, så var det vel bare å si at det lå svinepølser på alle grillene, beklager?"

* Selvfølgelig, ikke noe problem. Og jeg hadde nok også gjort mitt beste for å finne en ny/ren grill. MEN; jeg hadde nok varslet at dette var ting de er nødt til å sørge for selv neste gang. Det handler ikke bare om å tilrettelegge for det ene barnet, men også å tilrettelegge for organisering og økonomi.

"Hvis den eneste utgiften du hadde var å gi dem den ene grillen fire minutter først (og et smil), så synes jeg du er gjerrig hvis dette er et problem. "

* Selvfølgelig ikke et problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja meninga di var enkel, den var bare ikke helt grei!

jeg synes den er grei. folk må kunne ha forskjellige meninger, jeg aksepterer at du mener noe annet, så da bør du gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ærlig talt ikke problemet jeg. Kunne man ikke bare ha grillet hennes pølser først? Det er vel noe begrenset hvor lang tid det tar å grille det antallet pølser en unge skal spise, tror ikke grillen ville ha brent ut av den grunn!

Er du av dem som insisterer på at muslimbarn skal tegne familien sin også, dersom det er aktiviteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Bare så du er klar over det.

Du betaler 2.750 for én mnd, staten betaler de resterende 6.250.

Så hvem som betaler er kanskje ikke noe å slå i bordet med.

Det er revnende likegyldig om det er jeg eller staten som betaler mest. Alle foreldre med barn i barnehage betaler det samme og får samme statsstøtte og skal derfor behandles likt. Jeg vil tro at likhetsprinsippet er en grunntanke selv for staten og de pengene Stortinget til enhver tid bevilger barnehagene.

Barnehageloven:

Kapittel I. Barnehagens formål, innhold og utforming

§ 1. Formål

Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

Denne paragrafen gjelder uavhengig av hvem som betaler hva, og jeg syns faktisk det vi her diskuterer så absolutt kommer inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Du skjønner tydeligvis ikke hva et prinsipp er.

Barnehagen skal _ikke_ brukes til å ri prinsipper for personalet! Barnehagene er til for alle barna som har fått plass. Jeg kan gjerne sitere litt fra §1 i lov om barnehager til deg også:

§ 1. Formål

Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

Du kan gjerne male om igjen og om igjen på leksa di om at muslimer velger å ikke spise svinekjøtt, men din totale mangel på forståelse for hva det betyr for en muslim å komme i kontakt med uren mat er ikke akkurat imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Skal barnehagene bruke det lille de har av penger på å særbehandle _ett_ barn??

Jeg skjønner jo at om foreldrene i min barnehage hadde krevet dette hadde jeg måttet legge ned for lengst...

De som vil ha noe annen mat enn det som serveres i barnehagen, får ta med selv.

Det står som oftest i informasjonen man får _før_ man signerer kontrakten, og er helt vanlig praksis.

Og det er jo en grunn til at barn med f.eks cøliaki får støtte til kostholdsutgiftene sine.

"Og det er jo en grunn til at barn med f.eks cøliaki får støtte til kostholdsutgiftene sine."

Hva slags støtte sikter du til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og det er jo en grunn til at barn med f.eks cøliaki får støtte til kostholdsutgiftene sine."

Hva slags støtte sikter du til her?

Hun sikter sikkert til grunnstønad som gis ved diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Hun sikter sikkert til grunnstønad som gis ved diett.

Hmmmm .. Er dette en stønad alle som må ha spesiell diett har rett på, og hvordan får man den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mange nordmenn i Kuwait, men de som er der følger landets lover og regler. Dersom de ønsker noe annet enn det som er vanlig ordner og betaler de dette selv.

....det stemmer ikke helt. Jeg har flere venninner som er oppvokst i arabiske land - i norske camper. I disse campene har de blant annet ukentlige gudstjenester, noe som selvfølgelig er strengt forbudt i muslimske land uten religionsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm .. Er dette en stønad alle som må ha spesiell diett har rett på, og hvordan får man den?

Du søker trygdekontoret.

Og må ha erklæring fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...