Gå til innhold

Blir matt...


Gjest ...disse muslimene...

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

"Muslimer og "vi andre nordmenn" er nordmenn."

Har jeg skrevet noe annet?

"Begge deler er vanlig."

Ulike kulturelle og religiøse "praktiseringer" av forskjelligt slag basert på en importert minoritetsreligion i Norge, er ikke "vanlig" i Norge.

Det er nettopp derfor konfliktene oppstår. Dette er nye konflikter/nye problemstillinger som få om noen behøvde å ta stilling til for 20-30 år siden.

Og noen må tilpasse seg om man ikke øsnker en opptrappping av slike konflikter.

Mange synes det er naturlig at mindretallet og nykommerne tilpasser seg flertallet og det "opprinnelige" dit de kommer.

Men noen mener av en eller annen grunn at det er "unaturlig"?

Og det har jeg problemer med å forstå at skyldes noe annet enn missforstått snillisme fra slike som ikke forstår at de bare gjør vondt verre i sin iver etter å gjøre noe "godt" for de som kommer fra land der de har det verre enn i Norge.

Kanskje de også "lider" av dårlig samvittighet for at vi har det så bra i forhold til de fleste andre?

Uansett ser jeg ikke at det hjelper noen ved at vi øker konfliktnivået gradvis her frem til vi ender opp med å være et land som folk flest ønsker å flytte fra.....

"Og noen må tilpasse seg om man ikke øsnker en opptrappping av slike konflikter"

Det er riktig.

Nå er det jo slik at de må tilpasse seg det norske samfunn.

Men det SKADER IKKE å vise litt respekt andre veien også.

Det blir så mye hyggeligere for alle, hvis man man vise hverandre litt respekt.Det skal så lite til. Dette er et typisk eksempel.

Det betyr ikke at vi skal oppgi alt som er typisk norskt.

Jeg tviler sterkt på at nordmenn vil slutte å spise juleribbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    58

  • Goliath

    29

  • Dorthe

    24

  • Sør

    21

Mest aktive i denne tråden

"Og noen må tilpasse seg om man ikke øsnker en opptrappping av slike konflikter"

Det er riktig.

Nå er det jo slik at de må tilpasse seg det norske samfunn.

Men det SKADER IKKE å vise litt respekt andre veien også.

Det blir så mye hyggeligere for alle, hvis man man vise hverandre litt respekt.Det skal så lite til. Dette er et typisk eksempel.

Det betyr ikke at vi skal oppgi alt som er typisk norskt.

Jeg tviler sterkt på at nordmenn vil slutte å spise juleribbe.

Det er sant nok.

Utfordringen er å finne ballansen.

Taxi-sjåførene som krever et bønnerom er et godt eksempel på at det er noe fundamentalt galt med deres forventninger av hva de skal kunne kreve og få forståelse for.

Når de i tillegg påstår at DE har strukket seg langt for å imøtekomme oss (skulle gjerne sett noen eksempler på det....), men at grensen nå snart er nådd for dem - da blir jeg og svært mange andre etniske og ikke etniske nordmenn kraftig provosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenker jeg.

Men da vi f eks hadde Lucia-frokost spiste de jo rundstykker av fat hvor det lå rundstykker med skinke på?

Skjønner ikke hvorfor det går an, mens å grille pølser på samme grill IKKE går an. Rundstykkene med ost kan da ha kommet borti de med skinke???

Nei, seriøst, synes fremdeles det er latterlig.

Jeg syns synd i ungen som må være i din barnehage. Rasister burde holdes borte fra jobber der man må ta vare på andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og noen må tilpasse seg om man ikke øsnker en opptrappping av slike konflikter"

Det er riktig.

Nå er det jo slik at de må tilpasse seg det norske samfunn.

Men det SKADER IKKE å vise litt respekt andre veien også.

Det blir så mye hyggeligere for alle, hvis man man vise hverandre litt respekt.Det skal så lite til. Dette er et typisk eksempel.

Det betyr ikke at vi skal oppgi alt som er typisk norskt.

Jeg tviler sterkt på at nordmenn vil slutte å spise juleribbe.

Hva med julebord? Tror du ikke juleribba vil forsvinne der, bli erstattet av f.eks. kalkun som alle kan spise?

Vi ser allerede i dag (har opplevd det selv) at mange bedrifter ikke kaller det julebord lenger, fordi mange ikke feirer jul og finner det krenkende.

Det hadde blitt baluba om vi kom til Iran og krevde at de sluttet med ramadan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor de burde sørge for det selv.

De betaler for å ha sitt barn i barnehagen på lik linje med alle andre.

Jeg krever også at skolen skal ha plasthansker til min sønn, når han skal putte henda ned i en bøtte med lim. Ellers blir henda hans som kjøttkaker.

Så du mener at så lenge de betaler (staten betaler jo mesteparten) så kan de kreve hva som helst? Hvor går grensen? Kan en kreve at barna får indrefilet?

Og igjen kommer det et eksempel der det er medisinske grunner til et forbehold. Det blir noe helt annet, det er en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme var det jeg tenkte.

Hvis jeg vet at mine "vaner" krever noe annet enn hva jeg vet er "vanlig" der jeg er, så forlanger jeg selvfølgelig ikke særbehandling.

Jeg sørger i stedet for at det jeg har et spesielt behov for blir ordnet - av meg selv.

Alt annet viser en særdeles dårlig evne til å tilpasse seg det som er "vanlig" der du befinner deg.

Å forvente at "alle andre" skal tilpasse seg deg er fullstendig egoistisk og lite sympatisk......

Men Goliath da, jeg tenker først og fremst på ungen her jeg altså, og det burde jammen denne barnehageansatte også gjort.

Det er vel ingen grunn til at en liten jentunge skal føle seg utenfor fordi foreldrene ikke har tatt med egen grill. En grill til 10.kr.

Også dette med smørbrødfatet da. Hvem i huleste sitter å følger med på hvem som tar hva. Den som skriver dette innlegget, har en holdning som ikke egner seg i en barnehage. Hverken for den lille jenta det gjelder, eller ovenfor de andre barna hun jobber med.

Slike folk burde ikke jobbet i en barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Her er det prinsippet som diskuteres (om hva man bør kunne forvente av hensyn eller ikke) og ikke denne ene engangsgrillen.

Såpass burde du ha forstått.....

Blir det noe hyggeligere samfunn av ikke å sette strengere krav og forventninger til våre nye landsmenn?

Selvfølgelig ikke. Det er noe de fleste vestlige land begynner å forstå etter noen års erfaring......

Du er nok mer prinsippfast enn meg her.

Synes du høres litt trangsynt ut.

"Blir det noe hyggeligere samfunn av ikke å sette strengere krav og forventninger til våre nye landsmenn?"

Selvfølgelig skal man sette krav og forventniger.

Men jeg er fremdeles opptatt av at det må gå an å være litt "grei" andre veien også?

Og for meg var det en typisk sak, som jeg synes det går an å være litt "grei"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hva med julebord? Tror du ikke juleribba vil forsvinne der, bli erstattet av f.eks. kalkun som alle kan spise?

Vi ser allerede i dag (har opplevd det selv) at mange bedrifter ikke kaller det julebord lenger, fordi mange ikke feirer jul og finner det krenkende.

Det hadde blitt baluba om vi kom til Iran og krevde at de sluttet med ramadan.

Jeg tror ikke nordmenn slutter med julebord.

Det går an å ha både ribbe og kalkun på et julebord.

Om man kaller det julebord eller noe annet er likegyldig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Så du mener at så lenge de betaler (staten betaler jo mesteparten) så kan de kreve hva som helst? Hvor går grensen? Kan en kreve at barna får indrefilet?

Og igjen kommer det et eksempel der det er medisinske grunner til et forbehold. Det blir noe helt annet, det er en nødvendighet.

Ingen kommer og forlanger indrefilet i en barnehage. Det tror jeg du skjønner godt.

Ikke vær så jævla vanskelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er sant nok.

Utfordringen er å finne ballansen.

Taxi-sjåførene som krever et bønnerom er et godt eksempel på at det er noe fundamentalt galt med deres forventninger av hva de skal kunne kreve og få forståelse for.

Når de i tillegg påstår at DE har strukket seg langt for å imøtekomme oss (skulle gjerne sett noen eksempler på det....), men at grensen nå snart er nådd for dem - da blir jeg og svært mange andre etniske og ikke etniske nordmenn kraftig provosert.

Greier du ikke å skille mellom en engangsgrill og taxisjåfører som krever bønnerom?

Når man sier nei til en ting, så skal man si nei til alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enkelt og greit

Og inderne som mener kuer er hellige. Nei dette blir for vanskelig for barnehagen.

Hvis det blir for vanskelig så har dem valgt feil yrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth1365380359

Hvorfor bare om sommeren, når dere åpenbart også griller andre tider av året?

Hvorfor være enkel når man kan være vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kan man håpe

Så hvis jeg ikke liker pølser så kan jeg kreve at barna mine får indrefilet i barnehagen?

Hvis barna dine ikke spiser pølser så kan ingen tvinge dem. Antakeligvis får de noe annet da. Det skjønner sikkert til og med du(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når/hvis det blir 2/3 muslimer i Norge, så skal jeg love deg at det ikke vil bli tatt spesielt hensyn til de "gamle" norske lover, regler og tradisjoner - for ikke snakke om demokrati.....

Så du er jo absolutt inne på noe vesentlig.

Det finnes intet muslimsk land som ville vært i nærheten av å tilpasse seg så langt mot "nye landsmenn" som vi har gjort.

Hvis jeg valgte å oppføre meg "som en vanlig nordmann" uten å ta hensyn til den kulturen og de tradisjoner og regler som fantes i det landet, og i tillegg krevde å få leve og oppføre meg som jeg var vant til der jeg kom fra, og at det også skulle tilrettelegges for meg på statens bekostning - så ville jeg sansynligvis ikke en gang bli kastet ut, for jeg hadde neppe levd lenge nok til at de rakk det.

Det går bra det skjønner du :o) Minstemann har gått i barnehage med mer enn 2/3 muslimer og også bare muslimske ansatte.

Mye var ikke greit alltid men maten var ikke noe problem i hvert fall. Kun fisk og melkeproduktpålegg ble servert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nordmenn slutter med julebord.

Det går an å ha både ribbe og kalkun på et julebord.

Om man kaller det julebord eller noe annet er likegyldig for meg.

Hvis man er kristen så bryr man seg om man kaller det julebord eller ikke. Tror du muslimene er villig til å endre navn på ramadan?

Det er jo tydeligvis ikke så enkelt å servere mat for muslimer sammen med mat for ikke-muslimer. En må skille maten. Kalkunene kan ikke tilberedes i en ovn der en ribbe har blitt stekt. osv osv.

For å redusere ekstraarbeidet ender det nok opp med at ribba kuttes ut. Igjen må vi tilpasse oss dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kommer og forlanger indrefilet i en barnehage. Det tror jeg du skjønner godt.

Ikke vær så jævla vanskelig da.

Ingen ville krevd dette fordi de innser at det er et urimelig krav. Muslimer skjønner tydeligvis ikke dette og krever hva som helst.

Ut fra det du skriver så kan jo alle og enhver kreve at barna får indrefilet.

Hvor skal en sette grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna dine ikke spiser pølser så kan ingen tvinge dem. Antakeligvis får de noe annet da. Det skjønner sikkert til og med du(!)

Får de det jeg krever? Tilberedt på måten jeg krever? For deres regning?

Ingen kan tvinge barn til å spise noe som helst. Men da må en ordne med alternativ mat selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns synd i ungen som må være i din barnehage. Rasister burde holdes borte fra jobber der man må ta vare på andre mennesker.

Er muslimer en egen rase?

Du har tydeligvis ikke særlig peiling, så hvorfor ikke holde deg borte herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok mer prinsippfast enn meg her.

Synes du høres litt trangsynt ut.

"Blir det noe hyggeligere samfunn av ikke å sette strengere krav og forventninger til våre nye landsmenn?"

Selvfølgelig skal man sette krav og forventniger.

Men jeg er fremdeles opptatt av at det må gå an å være litt "grei" andre veien også?

Og for meg var det en typisk sak, som jeg synes det går an å være litt "grei"

På hvilken måte er muslimer greie mot oss og tilpasser seg oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kan man håpe

Får de det jeg krever? Tilberedt på måten jeg krever? For deres regning?

Ingen kan tvinge barn til å spise noe som helst. Men da må en ordne med alternativ mat selv.

Du er vist ikke den lureste her.

Hadde jeg jobbet i en barnehage så hadde jeg skaffet meg oversikt og informasjon om hva ungene kunne spise og ikke spise. På lista di ville det kanskje stått at ungen ikke spiser grillpølser, men noe annet grillbart. Da haded det vært min oppgave å finne noe som din unge også kan spise. Alle må jo få mat!

Det er de barnehageansattes oppgave å finne ut hva ungene kan og ikke kan spise. De burde kommunisere med foreldre for å skaffe oversikt.

Det burde de vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...