Gå til innhold

Sjekke underlivet på alle småjenter?


flisa

Anbefalte innlegg

Det aller teiteste er jo at noen helt spesifike kulturer gjør dette. Tror du ikke da at det er NETTOPP de ungene som ikek kommer til undersøkelse? DE - de vil jo ikke avløsrs fordi de mener dette er RETT ut fra deres kultur.

Så det ender opp med at tusenvis av undøvendige undersøkelser av jenter fra kulturer som ikke har for vane å lemleste sine døtre er pliktoppfyllende og stiller - det koster masse pnger og ressurser -mange barn vil bli skremte og opprørte, helt UNØDIG!!

Når man sjekker guttebarn ( i 6-10 års alderen for dette) så er det jo nettopp for å finne de promillene som har problemer.

Jeg gjentar meg selv fra en annen tråd - hva er det du er redd for?

Her er det dine gammeldagse holdninger som synes å være problemet, og intet annet - håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 243
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    64

  • Dorthe

    35

  • Goliath

    33

  • Prozak

    29

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor tror du jeg ville sagt noe sånt til dattern min?

jeg sier det HER - på DOL -et sted for VOKSNE, antar jeg. Det er forskjell på hva man snakker sammen om som voksen og hva man så forklarer barnet sitt.

Jeg hadde aldri latt min sønn gå inn til legen for en testikkelundersøkelse heller - uten at jeg hadde snakket skikkelig med han først. Unger må forklares hvorfor noen fremmede plustelig skal begynne å ta på dem på "forbudte" områder. Vi lærer jo ungene våre at de skal selv bestemme over sine egne kropper -og i alle fall i vår barnehage var de bevisst på det.

Et barn vet ikke alltid hva en lege er, og i alle fall ikke om barnet aldri har vært syk.

Hvorfor ikke bare lære dem at legeundersøkelser er til for deres eget beste,og at det der er naturlig at alle kroppens steder blir undersøkt?

Hva skal hensikten være med å lære barna en forskjell på det som leger blir opplært til at skal behanles av dem på samme måte?

Her viser du så alt for tydelig hvordan foreldres gammeldagse holdninger skaper problemer for deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - noen steder skal være private for barnet. De skal forstå at det er galt å bli tatt på av voksne der. De bestemmer selv over kroppen sin ,og derfor må en lege være et unntakstilfelle, som har fått lov av mamma eller pappa.

Hva er "forbudte områder" for en gynekolog????

Nå sår du jo tvil om objektiviteten og profesjonaliteten til en hel yrkesgruppe som så langt (så vidt jeg vet) går for å være "forholdsvis profesjonell" - og spesielt sett i forhold til at intet kreves for å bli foreldre......

Her må man kunne se litt lengre enn til sitt eget barn og vurdere den samlede problemstilling sett i forhold til egne holdninger og (vrang)forestillinger.

Dette er et "problem" som særdeles enkelt burde kunne løses i forhold til din egen datter - spesielt sett i forhold til de utfordringer som hun vil møte etterhvert som hun blir eldre.

For hvis du mener dette er en av de større utfordringene hun vil møte i oppveksten, så lurer jeg litt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mødre og de fleste fedre har vel sett underlivet på sitt eget barn, skulle jeg mene. Barnehagen, barnevakten, mormor, tanter og onkler også - om de skifter bleier på dem.

Og hva er da problemet med at en gynekolog undersøker dem?

Nå må jeg si at jeg lurer en del på hva du faktisk mener flisa?

Enten er det min forståelse av hva du faktisk mener som det er noe "alvorlig" galt med, eller så henger ikke det du selv skriver på greip?

Og jeg er mann nok (?) til å holde det for helt åpent at det kan være meg som helt har missforstått deg her...??? (i min mannlige enkelthet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent helsemessig synes jeg det hadde vært helt greit med en obligatorisk HIVtest i ny og ne. Mange som ikke vet at de har HIV og går rundt og smitter andre. Alle kvinner tar jo hivtest når de er gravide.

Men jeg er enig med deg når det gjelder DNA-profil og fingeravtrykk, det høres ikke bra ut.

"Men jeg er enig med deg når det gjelder DNA-profil og fingeravtrykk, det høres ikke bra ut."

Hvorfor ikke?

Vi må jo alle registreres med personnummer etc fra den dagen vi er født.

Desverre kan det (av de som er kriminelle) forfalkes ved behov.

Hvorfor skal det da være så "farlig" at vi alle registreres med DNA og fingeravtrykk?

Ser frem til ett fornuftig og logisk argument for det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Men jeg er enig med deg når det gjelder DNA-profil og fingeravtrykk, det høres ikke bra ut."

Hvorfor ikke?

Vi må jo alle registreres med personnummer etc fra den dagen vi er født.

Desverre kan det (av de som er kriminelle) forfalkes ved behov.

Hvorfor skal det da være så "farlig" at vi alle registreres med DNA og fingeravtrykk?

Ser frem til ett fornuftig og logisk argument for det....

Nei, jeg er ikke alltid like logisk da og har ikke alltid fornuftige svar ;o)

Jeg ville ikke likt at jeg ble overvåket da, jeg tror jeg ville følt det litt slik, selv om jeg ikke har noen svin på skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke det er ille med GU, -men jeg kjenner MANGE kvinenr som gruer veldig til hver gang.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105099

Espertene sier noe annet enn deg, Dorthe - og jeg velger å tro på det de sier om at det kan være vanskelig å oppdage.

Det er jo ikke rart de synes det er ille hvis deres foreldre har lært dem opp til at underlivet er "hellig" - også når det gjelder legeundersøkelser.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke alltid like logisk da og har ikke alltid fornuftige svar ;o)

Jeg ville ikke likt at jeg ble overvåket da, jeg tror jeg ville følt det litt slik, selv om jeg ikke har noen svin på skogen.

Å bli registrert med DNA og fingeravtrykk fra du er barn har jo intet med overvåking å gjøre?

Det er ingen forskjell på det, og det å bli registrert med fødselsnummer, foreldre etc å gjøre - annet enn at DNA og fingeravtrykk ikke kan forfalskes å samme måte som papirer kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har de - men det har de også rett til å ha - og så lenge de er friske og ikke trenger en GU kan de da få lov til å slippe det.

Du aner ikke hvor mye en jente gruer seg til en sånn GU første gang.!Ja, mange voksne også gruer. HVER GANG. Kanskje særlig der hvor doktoren er naboen din etc. Ikke noe rart i det hele tatt.

Ikke alle er som meg som like rå få legen flau i stedet -hehe

Hvorfor gjør de det - så fremt de ikke har blitt opplært til det av de voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli registrert med DNA og fingeravtrykk fra du er barn har jo intet med overvåking å gjøre?

Det er ingen forskjell på det, og det å bli registrert med fødselsnummer, foreldre etc å gjøre - annet enn at DNA og fingeravtrykk ikke kan forfalskes å samme måte som papirer kan?

Men jeg får ikke noen god følelse ved tanken på det. Jeg husker jeg synes det var kjipt med personnummer også. Når begynte de egentlig med et? På syttitallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Trodde knapt mine ører når jeg fikk servert nyheten på radio. Og jeg har ikke barn engang. Men jeg reagerer på foreldrenes vegne. Er rett og slett uhørt at "statsapparatet" skal vase inn i familien på den måten!

arrrg

Hva er du redd for?

Hvorfor skal ikke en lege kunne undersøke om alt er som det skal - også "der"?

Vi gutter har blitt undersøkt også "der" fra vi var små.

Hva er det som gjør småjenter så "spesielle" - annet enn for de pedofile eller religiøst fanatiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg får ikke noen god følelse ved tanken på det. Jeg husker jeg synes det var kjipt med personnummer også. Når begynte de egentlig med et? På syttitallet?

Det vet jeg ikke.

Men det jeg vet er at forfalskning av legitimasjon er et av de største problemer vi står overfor - spesielt med tanke på ulovelig innvandring og såkalt "familiegjenforening".

I tillegg til at de fleste grove (og enkle)forbrytelser raskt ville blitt oppklart hvis man hadde alle registrert med DNA profil.

Hva er så "ulempene"?

At du føler deg "utilpass" fordi du føler deg overvåket uten noen fornuftig grunn til det?

Her må du komme opp med noen vesentlig vektigere argumenter før jeg kan ta de til etterreting:-)

Spesielt med tanke på hvor mye positivt det vil føre med seg. Spesielt med tanke på hvor mye vanskligere det vil være å slippe unna med ulike kriminelle aktiviteter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg ikke.

Men det jeg vet er at forfalskning av legitimasjon er et av de største problemer vi står overfor - spesielt med tanke på ulovelig innvandring og såkalt "familiegjenforening".

I tillegg til at de fleste grove (og enkle)forbrytelser raskt ville blitt oppklart hvis man hadde alle registrert med DNA profil.

Hva er så "ulempene"?

At du føler deg "utilpass" fordi du føler deg overvåket uten noen fornuftig grunn til det?

Her må du komme opp med noen vesentlig vektigere argumenter før jeg kan ta de til etterreting:-)

Spesielt med tanke på hvor mye positivt det vil føre med seg. Spesielt med tanke på hvor mye vanskligere det vil være å slippe unna med ulike kriminelle aktiviteter.....

Det går vel litt på at jeg vil gjøre det jeg vil uten at andre skal vite det. Har gjort mye rart da men aldri noe ulovlig bortsett fra å smugle over grensa og kjøre for fort. Og litt røyking innimellom. Men det har vel de fleste andre gjort også :o)

Jeg skal prøve å finne et godt argument til i morra :o) Det er litt i seneste laget til og med for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så hadde vi han Johnny Depp ved siden av da som ikke gjorde filmen noe mindre sebar :o)

*gurgle*

Unnskyld, jeg bare sikler litt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt husredd av stephen king ;o)

Har du lest Gerald's Game? DA blir du litt husredd, da! Det ble iallfall jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Gerald's Game? DA blir du litt husredd, da! Det ble iallfall jeg... :)

Nei, den har jeg ikke lest. Er litt rastløs for tida så bøker er ikke den store tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sjekker guttebarn ( i 6-10 års alderen for dette) så er det jo nettopp for å finne de promillene som har problemer.

Jeg gjentar meg selv fra en annen tråd - hva er det du er redd for?

Her er det dine gammeldagse holdninger som synes å være problemet, og intet annet - håper jeg?

GAmmeldags holdning????? Det må jo være enda mer gammeldags å tro at moderne mennsker driver med omskjæring - har du bikka over Goliath? Døtrene våre skal undersøkes for å se om de er OMSKJÆRT - har vi noen kultur for sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "forbudte områder" for en gynekolog????

Nå sår du jo tvil om objektiviteten og profesjonaliteten til en hel yrkesgruppe som så langt (så vidt jeg vet) går for å være "forholdsvis profesjonell" - og spesielt sett i forhold til at intet kreves for å bli foreldre......

Her må man kunne se litt lengre enn til sitt eget barn og vurdere den samlede problemstilling sett i forhold til egne holdninger og (vrang)forestillinger.

Dette er et "problem" som særdeles enkelt burde kunne løses i forhold til din egen datter - spesielt sett i forhold til de utfordringer som hun vil møte etterhvert som hun blir eldre.

For hvis du mener dette er en av de større utfordringene hun vil møte i oppveksten, så lurer jeg litt......

OMSKJÆRING driver vi ikke mye med i ØStfold, Goliath - hvorfor skal min datter gå igjennom en sånn undersøkelse da?? Det er prsinsippet. Å bli undersøkt for om steiene ikke har ramlet ned i pungen er noe som KAN skje med alle gutter fra alle kulturer. Det gjelder ikke omskjæring.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er da problemet med at en gynekolog undersøker dem?

Nå må jeg si at jeg lurer en del på hva du faktisk mener flisa?

Enten er det min forståelse av hva du faktisk mener som det er noe "alvorlig" galt med, eller så henger ikke det du selv skriver på greip?

Og jeg er mann nok (?) til å holde det for helt åpent at det kan være meg som helt har missforstått deg her...??? (i min mannlige enkelthet:-)

Hvorfor skal min datter til gynekolog, mistenkt for at familien driver med omskjæring? for det er det aStortingsvedtaket går ut på. Jeg er ikke i mnot vanlige helsekontroller for å se om barna er friske - de følgeer vi jo opp alle sammen. LEGENE er jo også negativ til dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...