Gå til innhold

Hvem feirer dere nyttår med?


Gjest efoll

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

I "gamle dager" feiret vi sammen en stor gjeng. Det gikk på rundgang hvem vi feiret hos. Alle tok med hver sin rett til koldtbordet.

Så begynte ungene å komme. Flere og flere barn ble det og til slutt var vi så mange at det ikke gikk an å feire hjemme hos hverandre. Da leide vi noen år en stor "høyfjellshytte" hvor det var plass til alle. Etterhvert ble den også for liten og det hele endte med at vi delte oss.

Så de siste årene har vi invitert et par vennepar + brødrene mine og familie.

I år skal vi feire hjemme hos yngstebror m/ familie og jeg aner ikke hvem jeg da skal feire med. Men hyggelig blir det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KariKruskakli

Jeg skulle nok gjerne hatt gjester, et såkaldt "vennepar" med barn, de også. Men så har jeg dårlig selvtillitt når det gjelder å be folk på middag, synes liksom at "alle andre" er så veldig flinke til å lage mat, ordne opp og gjøre det koselig og sånt osv...Jeg tørr ikke be noen, og det er jo dumt!

Men det blir sikkert hyggelig med oss fire i familien også, men mer en "vanlig" kveld.

Lag et enkelt koldtbord hvor gjestene tar med en rett hver.

Litt spekemat, litt røkelaks, eller gravlaks, potetsalat, og ellers det dere liker.

Da står man veldig fritt og det er veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å være sammen med ett av to vennepar, det har variert litt hvem av dem, men etter at det ene venneparet gikk fra hverandre og i tillegg flytta 50 mil unna oss... sier det seg sjøl at den tradisjonen desverre er slutt :-( Det andre venneparet har vi desverre ikke fått vært så mye sammen med det siste året, og vi har nok sklidd litt fra hverandre, så det var ikke å forvente å få noen invitasjon fra dem i år. Vi hadde egentlig tenkt å reise til søstra mi i England, men pga.at økonomien gikk litt skeis her før jul pga.biltrøbbel, har vi bestemt oss for å bli hjemme. Vi kunne sikkert feira sammen med svigers, men må ørlig talt si jeg er litt "lei" av dem nå, etter tre store juleselskap sammen med dem, og selv om vi har en stående invitasjon til et annet par, som vi egentlig nettopp nylig har blitt kjent med, tror jeg faktisk at vi ender opp hjemme, bare jeg, mannen og knærten, og sender opp noen raketter kl.12 sammen med naboene, og ellers fortærer kalkunen og kanskje spiller et spill eller ser en film i fred og ro her hjemme. Det vil isåfal bli en helt ny opplevelse, det å bare være oss her hjemme, men eg ser igrunnen fram til det :-)

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er 18 (blir 19 i januar) og er fra mexico....er selv halvt mexicaner og vil at vesla skal lære spansk(snakker selv spansk, men det er greit med mer innflytelse fra andre og)....

er veldig kjekt med au pair, hun avlaster en del i hjemmet, med enkle oppgaver i hjemmet samt at hun blir en del av familien, og vennegjengen (er selv bare 26 så hun blir jo som en søster for meg)

Hei, hei, det høres kjempemessig ut! Vi har også vurdert aupair, og da fra et spansktalende land! Jeg er delvis spansk sjøl og snakker spansk, og lærer bort noen ord i ny og ne til knærten, som forøvrig konsekvent kaller vann for agua :-)

Får jeg lov til å spørre deg om hvordan dere gikk fram for å finne en god aupair i Mexico? Brukte dere noe byrå? Hvilke kostnader har der i måneden på det? Hvis du ikke har noe imot å svare på det?

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, det høres kjempemessig ut! Vi har også vurdert aupair, og da fra et spansktalende land! Jeg er delvis spansk sjøl og snakker spansk, og lærer bort noen ord i ny og ne til knærten, som forøvrig konsekvent kaller vann for agua :-)

Får jeg lov til å spørre deg om hvordan dere gikk fram for å finne en god aupair i Mexico? Brukte dere noe byrå? Hvilke kostnader har der i måneden på det? Hvis du ikke har noe imot å svare på det?

M.v.h.

bare fint å kunne svare

ja, vi gikk gjennom et byrå, atlantis ungdomsutveksling heter det.

men beregn god tid, da papirer skal sendes fram og tilbake et par ganger.

er ganske konsekvent på å snakke spansk med vesla, selv om hun blander norsk og spansk om hverandre, men det må man regne med (er bare 2,5).

vi hadde på forhånd ei jente (mine foreldre kjenner hennes foreldre, og jeg traff henne for ett år siden), så da ble utgiftene mindre (betaler kun for forsikring ett år).

betaler for norsk kurset, som koster 600kr i mnd, kost og losji samt, 3000kr i mnd som hun skal ha som lommepenger.(av disse betaler hun ca 500kr i skatt hver mnd).

det er en unik måte for et barn å lære språk på dersom man selv ikke er flerspråklig i hjemmet. barnet blir da og trygg på personen som skal passe det, og man får avlastning i hjemmet.

jeg synes det er veldig positivt å ha henne her, og angrer ikke et sekund. selv om jeg var bekymret for at det skulle bli vanskelig å ha en fremmet her hos meg, men jeg er at vesla er fornøyd, jeg blir fornøyd og våre venner synes det er positivt at vi er mer sosiale og her mer energi til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feiret alene og sammen med andre, og vi har hatt det koselig uansett. I år skal vi feire med sjefen til mannen og noen venner av dem, vi blir 14 tilsammen med stort og smått. Det blir spennende, men nå kjennes det ut som at jeg blir syk så jeg skulle helst vært hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare fint å kunne svare

ja, vi gikk gjennom et byrå, atlantis ungdomsutveksling heter det.

men beregn god tid, da papirer skal sendes fram og tilbake et par ganger.

er ganske konsekvent på å snakke spansk med vesla, selv om hun blander norsk og spansk om hverandre, men det må man regne med (er bare 2,5).

vi hadde på forhånd ei jente (mine foreldre kjenner hennes foreldre, og jeg traff henne for ett år siden), så da ble utgiftene mindre (betaler kun for forsikring ett år).

betaler for norsk kurset, som koster 600kr i mnd, kost og losji samt, 3000kr i mnd som hun skal ha som lommepenger.(av disse betaler hun ca 500kr i skatt hver mnd).

det er en unik måte for et barn å lære språk på dersom man selv ikke er flerspråklig i hjemmet. barnet blir da og trygg på personen som skal passe det, og man får avlastning i hjemmet.

jeg synes det er veldig positivt å ha henne her, og angrer ikke et sekund. selv om jeg var bekymret for at det skulle bli vanskelig å ha en fremmet her hos meg, men jeg er at vesla er fornøyd, jeg blir fornøyd og våre venner synes det er positivt at vi er mer sosiale og her mer energi til dem.

Hei, takk for svar!! Jeg og mannen min kommer helt sikkert til å benytte oss av aupair om noen år, og det er jo fint å kunne sjekke ut et slikt byrå, så navnet på byrået er nå notert. Tror ikke vi kommer til å gjøre det akkurat nå, for 4000kr.er jo en del penger ;-) Og vi har en del å spare til.

Men flott å høre om deres positive erfaringer :-)

M.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Vi skal være alene hjemme, vi fire som bor her.

Det er _mange_ år siden eldstedatteren min var hjemme en nyttårsaften, så det gleder jeg meg til.

Vi har i grunn ofte vært hjemme alene på nyttårsaften vi. Og vi synes i grunn det har vært helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er som oftest alene oss fire på nyttårsaften. "Alle andre" har jo mange å gå til, fester med og uten barn, og vi blir alltid sittende alene.

I år har vi imidlertid invitert en klassevenninne av minsten og foreldrene på middag etter vi har gått nyttårsbukk. Tok det på sparket i dag, og de ville gjerne komme. Det blir koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig, men som oftest med noen vennepar. Vi blir bedt bort og vi ber hjem til oss. Jeg har vært som deg, nesten ikke turt å innvitere venner på mat osv. Jeg har følt meg som en dårlig vertinne, ikke god nok til å lage mat og hatt skikkelig prestasjonsangst. Jeg har jobbet med meg selv og det har vært hardt, men fytti så godt det er å være over "den kneika". Den første nyttårsaften vi skulle ha selskap her, med 3 retters, vin og hele pakka - ja, da hadde jeg skikkelig angst på forhånd. Jeg lå nesten våken om natta, men det gikk utrolig bra :-) Vi blir mye oftere bedt bort nå, siden vi ber til oss også. Det sier seg jo selv :-)

Men jeg kjenner meg igjen i sånn du har det for jeg har hatt det sånn selv. Det er ikke noe godt.... Jeg og mannen min har vært alene en nyttårsaften og da følte jeg meg ensom og venneløs - enda jeg ikke er det :-) Men det gjelder å få fingern ut og be venner!! Gjør som en annen skrev her, be alle ta med en rett og lag koldtbord. Det er jo litt seint nå, men noe å tenke på til neste år.

Vi skal feire nyttårsaften på fjellet i år. Bare mannen min, jeg og snuppa - det blir superkoselig. Gleder meg til litt luksus, kommet til dekket bord osv. :-)

Lykke til og gjør et nytt forsøk neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk invitasjon i dag vi - og gleder oss masse til å være sammen med et vennepar og deres barn + ei venninne som er enslig.

Det var meningen vi skulle vært sammen med svigers på Vestlandet, men vi reiste hjem i dag i stedet for på søndag. På veien hjem fikk vi en melding fra vennene våre om vi hadde lyst til å komme til dem Koselig! Vi var innstilte på en kveld med bare oss fem...

Det hadde vi forresten i fjor, men det var fordi jentene var syke :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år feirer vi sammen med min bror og hans kone, min mor og min onkel. Grunnen til dette er at de bor hos oss i påvente av barnedåp 1. nyttårsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bestemt at jeg blir helt alene på nyttårsaften og det er aldeles greit. Barna mine er så store at de skal til venner, og elstejenta har en venninne på besøk fra København og de har til og med sagt at jeg kan komme til vennegjengen å spise middag. Det varmer, men nei takk. Denne kvelden blir min og bare min.

Jeg har vekslet imellom tanken å dra til selskap i Sandfjord og være alene, men da jeg hørte i dag at de var blitt syke og hadde avlyst hele selskapet var jeg kjapp å bestemme meg. Jeg har ikke lyst å bli smittet av forkjølelse nå. Ok hva gjør en enslig dame i Oslo på nyttårsaften, det gjenstår å se;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...