Gå til innhold

Ungdom og ferieturer m.foreldre


Gjest Stemor nå

Anbefalte innlegg

Gjest Stemor nå

Min stesønn på 15 år er ikke verken verdens hyggeligste eller enkleste gutt. Vi sliter derfor en del mens han er her. (Ca. halvparten av tiden)

I år har vi vært på 2 stk. 14-dagers sydenturer. Han har vært med på den ene, og vi kan vel si at han ødela veldig mye av den turen. Både jeg og faren er enige om det.

Nå har vi så smått begynt å planlegge ferie for neste år. Vurderer 1 uke på forsommeren og 14 dager i juli.

Han går siste året på ungdomsskolen, så å ta han fri en uke i f.eks. mai blir nok ikke aktuelt.

Er det veldig feil å ikke ta han med på noen av turene?

Mora har reist maaange turer uten han. Han har alltid vært med oss hver annen gang vi reiser.

Lurte på om vi skulle tilby han f.eks. en uke på en seilskute. Har hørt om mange ungdom som har storkost seg på slike turer. Da vil kanskje alle ha det bedre enn om han blir med oss. Ikke minst han selv.

Regner med å bli litt slaktet nå, så jeg er forberedt på det. Men håper på en del saklige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    17

  • laban

    5

  • Katt-ja

    5

  • løvinne71

    5

Mest aktive i denne tråden

Hvis dere kan finne noe han har lyst til, ikke straff / pliktløp (som mange ungdommer ville oppfatte f.eks. en idrettsleir), er det sikkert et godt alternativ til å være med dere på en typisk familietur. Det passer også bra å gjøre dette akkurat i år når han er ferdig med skolen og liksom kommer over på et høyere nivå (selv om det kanskje ikke stemmer mht. modenhet). Men undersøk grundig hvordan opplegget er, slik at han ikke sendes på noe som helt opplagt blir feil.

En annen ting: Det er ulidelig kjedelig å gå i 10. klasse når eksamen er ferdig. De går og slenger en lang stund - er på skolen noen timer, men har svært mye fri. De vet på forhånd når eksamen er helt slutt, men ikke hvilke dager de kommer opp. Jeg skriver dette bare sånn at dere er forberedt på hvordan forsommeren blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pubertetgutt

Det måtte jo passe bra om dere bestiller denne enukes-turen slik at han får den som en avslutning av eksamenene sine.

Kontakt skolen å spør når de regner med å være ferdig med eksamenene på våren, å dra da.

Husk han er 15 år, midt i puberteten, oppfører seg sikkert akkurat som både du og din mann gjorde på den alderen. Så gi han en sjans iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor nå

Det måtte jo passe bra om dere bestiller denne enukes-turen slik at han får den som en avslutning av eksamenene sine.

Kontakt skolen å spør når de regner med å være ferdig med eksamenene på våren, å dra da.

Husk han er 15 år, midt i puberteten, oppfører seg sikkert akkurat som både du og din mann gjorde på den alderen. Så gi han en sjans iallefall.

Nei, han oppfører seg ikke som andre i den alderen. (Han var bl.a. eneste som ble sendt hjem fra skoletur da de var over 80 pers med....)

Om vi skal reise i mai, og da er jo helt sikkert ikke skolen ferdig enda. Å reise en uke i juni og to i juli blir jo litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor nå

Hvis dere kan finne noe han har lyst til, ikke straff / pliktløp (som mange ungdommer ville oppfatte f.eks. en idrettsleir), er det sikkert et godt alternativ til å være med dere på en typisk familietur. Det passer også bra å gjøre dette akkurat i år når han er ferdig med skolen og liksom kommer over på et høyere nivå (selv om det kanskje ikke stemmer mht. modenhet). Men undersøk grundig hvordan opplegget er, slik at han ikke sendes på noe som helt opplagt blir feil.

En annen ting: Det er ulidelig kjedelig å gå i 10. klasse når eksamen er ferdig. De går og slenger en lang stund - er på skolen noen timer, men har svært mye fri. De vet på forhånd når eksamen er helt slutt, men ikke hvilke dager de kommer opp. Jeg skriver dette bare sånn at dere er forberedt på hvordan forsommeren blir.

Ja, det blir sikkert en flott forsommer:-( Hadde liksom fortrengt dette.... I tillegg kommer han antagelig ikke inn på noen skole neste år. Så jeg er spent på hva som skjer da. Vet at rådgiver er koblet inn nå ettersom han stort sett får bare 2-ere i alle fag.

Nei, vi er ikke ute etter å finne på noe som kan føles som straff. Da kunne han jo heller bare vært hos mora.

Men jeg har hørt av en venn at ho sendte jentungen på en slik seiltur, og at det hadde vært kjempe-vellykket. Ho hadde mast året etter også så ho kunne få være med da også.

Så jeg er ute etter en vinn-vinn-situasjon hvor vi kan få en flott familieferie, og han en flott uke alene. Han kunne også trenge å være alene litt å kjenne at han mestret noe på egen hånd. Det tror jeg han hadde hatt veldig godt av. Og båt og vann (med fisking) vil jeg tro vil passe han bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han oppfører seg ikke som andre i den alderen. (Han var bl.a. eneste som ble sendt hjem fra skoletur da de var over 80 pers med....)

Om vi skal reise i mai, og da er jo helt sikkert ikke skolen ferdig enda. Å reise en uke i juni og to i juli blir jo litt dumt.

Noen har en verre pubertet enn andre. Min eldste var en skikkelig kjiping selv om han aldri gjorde noe alvorlig gærnt. Men han var ufyselig og lagde masse spetakkel om alt mulig.

Han fikk ikke være med meg på ferie. Jeg dro på jentetur sammen med dattera mi, venninna mi og hennes datter, tre år på rad.

Så jeg hadde sendt han på seilturferie uten å blunke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det blir sikkert en flott forsommer:-( Hadde liksom fortrengt dette.... I tillegg kommer han antagelig ikke inn på noen skole neste år. Så jeg er spent på hva som skjer da. Vet at rådgiver er koblet inn nå ettersom han stort sett får bare 2-ere i alle fag.

Nei, vi er ikke ute etter å finne på noe som kan føles som straff. Da kunne han jo heller bare vært hos mora.

Men jeg har hørt av en venn at ho sendte jentungen på en slik seiltur, og at det hadde vært kjempe-vellykket. Ho hadde mast året etter også så ho kunne få være med da også.

Så jeg er ute etter en vinn-vinn-situasjon hvor vi kan få en flott familieferie, og han en flott uke alene. Han kunne også trenge å være alene litt å kjenne at han mestret noe på egen hånd. Det tror jeg han hadde hatt veldig godt av. Og båt og vann (med fisking) vil jeg tro vil passe han bra.

Jeg forstår godt hva du mener, og jeg synes ikke det er urimelig på noen måte å forsøke å finne en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pubertetgutt

Nei, han oppfører seg ikke som andre i den alderen. (Han var bl.a. eneste som ble sendt hjem fra skoletur da de var over 80 pers med....)

Om vi skal reise i mai, og da er jo helt sikkert ikke skolen ferdig enda. Å reise en uke i juni og to i juli blir jo litt dumt.

Han trenger ikke gå skolen helt ut, bare han er ferdig med eksamener.

De kan de være ferdige med i mai .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor nå

Noen har en verre pubertet enn andre. Min eldste var en skikkelig kjiping selv om han aldri gjorde noe alvorlig gærnt. Men han var ufyselig og lagde masse spetakkel om alt mulig.

Han fikk ikke være med meg på ferie. Jeg dro på jentetur sammen med dattera mi, venninna mi og hennes datter, tre år på rad.

Så jeg hadde sendt han på seilturferie uten å blunke.

Godt å høre at andre har gjort lignende ting også.

Det er vel litt mer en tenåringsnykker på denne gutten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor nå

Jeg forstår godt hva du mener, og jeg synes ikke det er urimelig på noen måte å forsøke å finne en slik løsning.

Takk for svar. Da jobber jeg videre med planene for ferie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at andre har gjort lignende ting også.

Det er vel litt mer en tenåringsnykker på denne gutten.....

Jaja, det gikk bra med Mette-Marit også så det kan nok gå bra med din også :o) Tenåringer kan være helt jævlige og noen merker man lite på. Jeg synes nesten ikke at dattera mi har hatt noen pubertet selv om jeg vet nå at hun gjorde ikke bare som jeg sa hun heller etter hva hun forteller meg nå.

Begge to er voksne nå og det gikk bra med begge to tilslutt :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke la ham dra alene på tur sammen med pappa? En ukes fisketur eller noe?

Siden han har problemer, så trenger han å føles seg verdsatt, og ditt syn på han gjør det ikke noe mere lettere for hverken han eller deg.

Du sier her at det er ikke bare vanlige tenårings nykker på han, men tro meg, tenåringer reagerer ulikt, de er ikke alle like, noen er værre, andre er snille osv.

Jeg tror han hadde hatt godt å være en uke alene med pappa, få knytte litt bånd, gå en tur i marka, fiske litt osv, ikke bli skyvd utav familien på den måten. for dere gir liksom klar beakjed om at han ikke er ønsket på en måte.

Kansje han rett og slett bare trenger litt tid sammen med pappaen sin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor nå

Hvorfor ikke la ham dra alene på tur sammen med pappa? En ukes fisketur eller noe?

Siden han har problemer, så trenger han å føles seg verdsatt, og ditt syn på han gjør det ikke noe mere lettere for hverken han eller deg.

Du sier her at det er ikke bare vanlige tenårings nykker på han, men tro meg, tenåringer reagerer ulikt, de er ikke alle like, noen er værre, andre er snille osv.

Jeg tror han hadde hatt godt å være en uke alene med pappa, få knytte litt bånd, gå en tur i marka, fiske litt osv, ikke bli skyvd utav familien på den måten. for dere gir liksom klar beakjed om at han ikke er ønsket på en måte.

Kansje han rett og slett bare trenger litt tid sammen med pappaen sin:)

Joda, det høres jo idyllisk ut.

Men det er ikke så enkelt ettersom pappaen jobber MYE. Jeg må derfor ta ut en del ferie med vårt fellesbarn uten han i utgangspunktet. Og både jeg og fellesbarnet trenger også å se han noen dager på sommeren. At han da skal bruke en av to uker kun på sønnen blir ikke aktuelt. Da blir jeg alene med vesla i over to uker.

I tillegg tror jeg ikke faren hadde orket å være alene med han i en uke. Tror også det hadde klikka for sønnen om vi "tvang" han med på noe slikt bare han og faren.

Å ha de to under samme tak mer enn noen få timer blir ganske slitsomt. Så faren er jo enig i at han ikke skal være med oss på familieferie i 14 dager. Det har ingen av oss godt av.

Vanskelig dette her.

Og at det er mer enn vanlige tenåringsnykker er jeg 100% sikker på. Har vel nevnt et par småting under her, men kunne skrevet myyyyyye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også stebarn

Joda, det høres jo idyllisk ut.

Men det er ikke så enkelt ettersom pappaen jobber MYE. Jeg må derfor ta ut en del ferie med vårt fellesbarn uten han i utgangspunktet. Og både jeg og fellesbarnet trenger også å se han noen dager på sommeren. At han da skal bruke en av to uker kun på sønnen blir ikke aktuelt. Da blir jeg alene med vesla i over to uker.

I tillegg tror jeg ikke faren hadde orket å være alene med han i en uke. Tror også det hadde klikka for sønnen om vi "tvang" han med på noe slikt bare han og faren.

Å ha de to under samme tak mer enn noen få timer blir ganske slitsomt. Så faren er jo enig i at han ikke skal være med oss på familieferie i 14 dager. Det har ingen av oss godt av.

Vanskelig dette her.

Og at det er mer enn vanlige tenåringsnykker er jeg 100% sikker på. Har vel nevnt et par småting under her, men kunne skrevet myyyyyye.

trenger ikke være 1 hel uke, hva med en langhelg eller noe (da trenger det heller ikke være i farens ferien, hvis det er det som er problemet) Husk på at du og barnet ditt har masse alenetid med mannen din (hvis jeg har forstått det riktig at stesønnen ikke bor hos dere) jeg hadde hvertfall garantert følt meg "sendt vekk" hvis jeg var han, og det hadde ikke hjulpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemor nå

trenger ikke være 1 hel uke, hva med en langhelg eller noe (da trenger det heller ikke være i farens ferien, hvis det er det som er problemet) Husk på at du og barnet ditt har masse alenetid med mannen din (hvis jeg har forstått det riktig at stesønnen ikke bor hos dere) jeg hadde hvertfall garantert følt meg "sendt vekk" hvis jeg var han, og det hadde ikke hjulpet!

Han bor hos oss ca. halvparten av tiden. Så han er mye hos oss også.

Faren jobber 6 dagers uke, så om de skulle reise bort uten at han har ferie ville de da reist lørdag kveld til søndag kveld.

Uansett vil vel ikke en slik tur spille noen rolle i forhold til om han skal være med oss på familieferie eller ikke? Da blir det at du fikk være med pappa på fisketur, så drar vi 14 dager til syden.

DA ville jeg følt meg tilsidesatt i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vurdert selvmord om jeg i det hele tatt måtte vært med foreldre på ferie når jeg var så gammel som 15. Ingen 15 åringer gidder vel det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det høres jo idyllisk ut.

Men det er ikke så enkelt ettersom pappaen jobber MYE. Jeg må derfor ta ut en del ferie med vårt fellesbarn uten han i utgangspunktet. Og både jeg og fellesbarnet trenger også å se han noen dager på sommeren. At han da skal bruke en av to uker kun på sønnen blir ikke aktuelt. Da blir jeg alene med vesla i over to uker.

I tillegg tror jeg ikke faren hadde orket å være alene med han i en uke. Tror også det hadde klikka for sønnen om vi "tvang" han med på noe slikt bare han og faren.

Å ha de to under samme tak mer enn noen få timer blir ganske slitsomt. Så faren er jo enig i at han ikke skal være med oss på familieferie i 14 dager. Det har ingen av oss godt av.

Vanskelig dette her.

Og at det er mer enn vanlige tenåringsnykker er jeg 100% sikker på. Har vel nevnt et par småting under her, men kunne skrevet myyyyyye.

Vet at dette kan være vanskelig, men er også selv stebarn, og vet hvordan jeg hadde det på den tiden.

Jeg og hadde mine nykker, og da ikke som vanlig tenårings nykker, jeg rota og herja, drakk og røykte både hasj og annet, var frekk og opstanaasig og generelt ekkel mot alle rundt meg.

Mye av grunnene var nettopp mitt forhold til min stefar, dette var ikke godt på noe område, men det er jo en helt annen historie.

Tror ikke det er noe galt med gutten, jeg har gjennom både studier og i vennskap og i livet ellers hatt endel med skilsmisse barn å gjort, og fellesnevneren for dem er dette med å føle seg tilsidesatt for andre stesøsken, forskjellsbehandling osv

Alt dette bunner i måten de oppfører seg på, og med somme har det gått riktig galt, med andre så har det komt over etter at de ble mere voksne.

Har dere forsøkt terapi?

Vet at gutten ikke kommer til å like det, men det er veldig viktig at han får satt ord på følelsene sine, som han helt sikkert holder tilbake og som utgjør måten han oppfører seg på. Selv om han ikke skjønner det idag.

Har gutten, faren og moren hans gått i noe terapi sammen?

Det er masse som kan forsøkes, men det handler om å ikke gi opp et barn som står på terskelen til å bli voksen.

Han føler nok at han ikke kan stole på han, at ikke noen skjønner hvor han kommer fra, åssen han tenker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vurdert selvmord om jeg i det hele tatt måtte vært med foreldre på ferie når jeg var så gammel som 15. Ingen 15 åringer gidder vel det??

Min 15-åring gidder heldigvis. Men det er ikke telttur i skogen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det riktignok noen år siden jeg var 15, men jeg husker hvordan jeg var.

Jeg hadde ikke all verdens interesse av å være foreldrene mine på ferie. 2 uker i syden der jeg ikke hadde fått gjort som jeg ville (fordi jeg var for ung) hadde jeg klart meg fint uten.

Spør han derfor om hva han ønsker. Det er neppe å være med dere på ferie. Får han være med å bestemme vil han sannsynligvis være lettere å ha med å gjøre i ferien.

Jeg ville ikke tilbydt ham ferie på en seilskute. Da vil han fort føle at dere "dumper" han over på noen andre. Opplys han om muligheten, men la han selv komme opp med forslag. Og la han være med å bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke høre om han vil være med da? Og vil han ikke det, så kan han jo få lov til å komme med ferieforslag selv.

Jeg husker fremdeles den siste sommerferien jeg måtte være med foreldrene mine på. Og jeg tror heller ikke de har glemt den. Det er 25 år siden, jeg var 15 år - og faren min refererer fremdeles til den som "helvetesuka".

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...