Gå til innhold

I dag har jeg (utenfor tema)


Torv

Anbefalte innlegg

Bestillt meg årlig oppfølging med mammografi.

Bare det å gjøre det, var et stort steg for meg, med tanke på arvelighet.

Å betale 630,- pr. år for dette, er for meg en investering i helse.

Ville dere ha gjort det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, og jeg burde definitivt gjøre det. Det er jo bare en telefon unna. Noen som vet hvor de gjør det i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg burde definitivt gjøre det. Det er jo bare en telefon unna. Noen som vet hvor de gjør det i Trondheim?

Sentrum Røntgen..........har avdelinger i flere byer og tettsteder.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg for andre år på rad tatt rutinemessig mammografi, så svaret på spørmsålet ditt om jeg ville gjort det samme som deg er absolutt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrum Røntgen..........har avdelinger i flere byer og tettsteder.

Lykke til!

Tænk ju. Skal se om jeg husker å ringe i morgen den dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nådd den alderen at jeg blir innkalt hvert år til undersøkelse. Det sure er bare at jeg må stå der slik at jeg ikke kan ta imot tilbudet. Så jeg burde virkelig få sjekket ut hvor jeg kan gå og så få en henvisning av fastlegen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I år har jeg for andre år på rad tatt rutinemessig mammografi, så svaret på spørmsålet ditt om jeg ville gjort det samme som deg er absolutt ja.

Håper det er OK at jeg spør: Er det noen spesiell alder man skal begynne å ta mammografi? Blir man innkalt eller må man be om det selv?

(Uten at jeg på noen måte vil fritte deg ut ang. din alder. Regner med du er 29 + sånn som jeg? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg hadde gjort som deg!!

Var på mammografi for et halvt års tid siden pga endel ubehag (ilinger etc.) i det ene brystet. Alt var normalt, så jeg regner med det var ettervirkninger etter amming som var årsaken. Ubehaget er iallefall borte nå.

Selve undersøkelsen var iallefall ingen ting å grue seg for. Hadde hørt endel historier om ubehagelig undersøkelse etc, men ikke kan jeg skjønne hvordan noen kan finne dette ubehagelig. Det var ikke det minste vondt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er OK at jeg spør: Er det noen spesiell alder man skal begynne å ta mammografi? Blir man innkalt eller må man be om det selv?

(Uten at jeg på noen måte vil fritte deg ut ang. din alder. Regner med du er 29 + sånn som jeg? ;o)

Er det ikke for kvinner over 40? Jeg er ikke 40 ennå, men ettersom min mor døde av brystkreft (selv om det ble tilfeldig oppdaget på mammografi) for 3 år siden så burde jeg vel gjøre det alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har nådd den alderen at jeg blir innkalt hvert år til undersøkelse. Det sure er bare at jeg må stå der slik at jeg ikke kan ta imot tilbudet. Så jeg burde virkelig få sjekket ut hvor jeg kan gå og så få en henvisning av fastlegen min.

De må da kunne klare å tilrettelegge dette for deg også!?

Jeg tror nesten jeg bare hadde troppa opp jeg, så fikk de finne en løsning på problemet der og da;)

Hva gjør kortvokste damer da? Og veldig høye damer? Skulle tro de kunne stille maskinen ganske godt opp/ned, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort som deg!!

Var på mammografi for et halvt års tid siden pga endel ubehag (ilinger etc.) i det ene brystet. Alt var normalt, så jeg regner med det var ettervirkninger etter amming som var årsaken. Ubehaget er iallefall borte nå.

Selve undersøkelsen var iallefall ingen ting å grue seg for. Hadde hørt endel historier om ubehagelig undersøkelse etc, men ikke kan jeg skjønne hvordan noen kan finne dette ubehagelig. Det var ikke det minste vondt:)

Det kommer vel an på om du har "noe" å legge i maskina? Har du litt størrelse på puppene så er det vel ikke noe problem, men har du ikke så mye å vifte med må de kanskje hale og dra mer for å få dem inn?

Altså jeg aner ikke og det er ikke meningen å såre noen om jeg gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må da kunne klare å tilrettelegge dette for deg også!?

Jeg tror nesten jeg bare hadde troppa opp jeg, så fikk de finne en løsning på problemet der og da;)

Hva gjør kortvokste damer da? Og veldig høye damer? Skulle tro de kunne stille maskinen ganske godt opp/ned, eller?

Jeg har en mistanke om at jeg vil måtte stå på en krakk eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har en mistanke om at jeg vil måtte stå på en krakk eller noe...

Hvis det er så ille, så bør maskinene oppdateres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det kommer vel an på om du har "noe" å legge i maskina? Har du litt størrelse på puppene så er det vel ikke noe problem, men har du ikke så mye å vifte med må de kanskje hale og dra mer for å få dem inn?

Altså jeg aner ikke og det er ikke meningen å såre noen om jeg gjør det!

Hehe, mine måtte nok hales og draes litt i så små som de er - men vondt gjorde det ikke. Jeg følte neste at det var litt sånn deilig bøy og tøy-følelse *tjihii*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke for kvinner over 40? Jeg er ikke 40 ennå, men ettersom min mor døde av brystkreft (selv om det ble tilfeldig oppdaget på mammografi) for 3 år siden så burde jeg vel gjøre det alikevel.

Takk for svar. Jeg kan sikkert vente litt, selv om min bestemor døde av brystkreft. Har foreløpig nok med å få tatt disse celleprøvene fra underlivet hvert 3 år. (har fått purring i posten nå..) Syns det ser så vondt ut å få skviset puppene paddeflate! Håper de klarer å finne ut en mer skånsom måte snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke for kvinner over 40? Jeg er ikke 40 ennå, men ettersom min mor døde av brystkreft (selv om det ble tilfeldig oppdaget på mammografi) for 3 år siden så burde jeg vel gjøre det alikevel.

Så tidlig er det ikke. Gratistilbudet er for kvinner i alderen 50 - 69.

Selv jeg har altså ikke gjort det ennå. Men vi har ikke brystkreft i familien.

Mange private institutt anbefaler å starte ved 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor, mormor og kanskje flere i slekten hadde hatt brystkreft så kanskje. Nå er det knapt kreft i familien min, så jeg kommer ikke til å gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kan sikkert vente litt, selv om min bestemor døde av brystkreft. Har foreløpig nok med å få tatt disse celleprøvene fra underlivet hvert 3 år. (har fått purring i posten nå..) Syns det ser så vondt ut å få skviset puppene paddeflate! Håper de klarer å finne ut en mer skånsom måte snart!

Jeg har ikke blitt innkalt, men har valgt å gå selv pga familiehistorikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på om du har "noe" å legge i maskina? Har du litt størrelse på puppene så er det vel ikke noe problem, men har du ikke så mye å vifte med må de kanskje hale og dra mer for å få dem inn?

Altså jeg aner ikke og det er ikke meningen å såre noen om jeg gjør det!

*får merkelige bilder i hodet*

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Har du da gått til fastlegen og fått henvisning videre, eller har du bare tatt kontakt med et sted hvor de tar mammografi.

Har selv ikke tatt det, men lurer litt på om jeg skulle gjøre det.

Mormoren min hadde brystkreft for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...