Gå til innhold

I dag har jeg (utenfor tema)


Torv

Anbefalte innlegg

Rhea Silvia

Ja!

Jeg tar mammografi/ultralyd annet hvert år. Vi har ikke arvelig brystkreft i familien, men min svigerinne fikk brystkreft "ut av det blå" da hun var 40 år.

Det er en god forsikring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er så ille, så bør maskinene oppdateres ;)

Mener å ha hørt om en liten dame som måtte stå på en krakk, men jeg håper det ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig er det ikke. Gratistilbudet er for kvinner i alderen 50 - 69.

Selv jeg har altså ikke gjort det ennå. Men vi har ikke brystkreft i familien.

Mange private institutt anbefaler å starte ved 40 år.

Med henvisning fra lege så betaler man bare vanlig egenandel også når man er yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt mammografi relativt regelmessig siden fylte 35. Har fått henvisning fra lege, og derfor ikke betalt fullt så mye som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sikkert lurt å gjøre det, men ikke stol blindt på mammografien. Eventuelle kuler/svulster som ikke er midt i fettvevet i brystet, blir ikke nødvendigvis oppdaget (f.eks. om det skulle være noe nær midt mellom brystene eller nær under armen).

Bare som et lite varsko - greit å sjekke selv i tillegg :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er OK at jeg spør: Er det noen spesiell alder man skal begynne å ta mammografi? Blir man innkalt eller må man be om det selv?

(Uten at jeg på noen måte vil fritte deg ut ang. din alder. Regner med du er 29 + sånn som jeg? ;o)

Du kan få regelmessig mammografi fra 50 på statens bekostning (tar jeg ikke helt feil)

Men det anbefales av kreftforskere å starte denne årlige undersøkelse ved 40.

Og jeg........ja jeg er alltid 29+ :0)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Mener å ha hørt om en liten dame som måtte stå på en krakk, men jeg håper det ikke stemmer...

Hehe, tenker legene blir svette når det kommer små damer (eller kjempestore). Hva gjør de med damer med svæææær mage f.eks.? Hmm, der fikk jeg noe å gruble på gitt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må da kunne klare å tilrettelegge dette for deg også!?

Jeg tror nesten jeg bare hadde troppa opp jeg, så fikk de finne en løsning på problemet der og da;)

Hva gjør kortvokste damer da? Og veldig høye damer? Skulle tro de kunne stille maskinen ganske godt opp/ned, eller?

Hvis jeg ikke husker feil så ble jeg sendt hjem siste gangen. Jeg glemmer slike ubehagelige opplevelser ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...