Gå til innhold

Knall og fall


pjuskeline

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg med følsen av og være dårlig mor.Sønnen min på 20 mnd har skikkelig kul i panna og blått øye.Han er høyt og lavt og er en super sprudlende og blid gutt.Jeg prøver så godt jeg kan og holde ham unna "de farligste" tingene, men jeg får jo ikke fotfulgt ham heller.I sta satt han på støvsugeren og vips så datt han og slo hodet i gulvet.Ja jeg burde vel ja ryddet bort støvsugeren....

Han kaster seg ofte bakover for og tulle, men dette hender han gjør når vi ikke er rundt ham og da går han jo selvfølgelig over ende.Tør snart ikke kjøre ham i barnehagen med alle de kulene og blåmerkene.

Vi har stort hus så han er jo ikke i samme rom som oss hele tiden.

Er detta normalt?Flere som har det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs om han ikke er en av dem som må fotefølges. Minstemann gjorde mye rart og han kunne ikke være på et rom alene, men noen måtte være sammen med ham hele tida.

Det var slitsomt men det var enda mer slitsomt å rydde opp etter ham eller dra på legevakta fordi han hadde spist aloh verablader eller brorens snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Normalt.

Og du skal la han falle. Ikke misforstå- men når han "kaster seg ned" som du sier. Hvordan skal han lære å IKKE gjøre det- om han hele tiden blir tatt i mot?

Klart du skal unngå å la han falle ned fra trappa, ut av vindu, ned av altan etc. Men om han ramler over støvsugeren... vel, det er en bagatell.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

*mimrer tilbake* ;o)

Slik var det her også du, og ofte var det en stor blå kul midt i panna :o)

De tåler en støyt disse små villstyringene, det er helt normalt med knall og fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det spørs om han ikke er en av dem som må fotefølges. Minstemann gjorde mye rart og han kunne ikke være på et rom alene, men noen måtte være sammen med ham hele tida.

Det var slitsomt men det var enda mer slitsomt å rydde opp etter ham eller dra på legevakta fordi han hadde spist aloh verablader eller brorens snus.

Jeg spiste hele tobakkspakka til pappa, he he det var første gangen han hadde meg alene (jeg har aldri bodd med han). Han stresset litt da ja ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1182088704' post='3629405]

Jeg spiste hele tobakkspakka til pappa, he he det var første gangen han hadde meg alene (jeg har aldri bodd med han). Han stresset litt da ja ;o)

Ja, det skjønner jeg. Jeg var i flere timer på legevakta og vi stressa med brekkmiddel og kull og jeg var svart fra topp til tå etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest må man leve med

Litt knall og fall må man regne med.

Men noen barn må fotfølges mer. Invester i en "bunke" grinder som dere kan sette i døråpninger og trapper, og så får dere prøve å være i samme rom som ham mye av tiden, og hvis dere ikke er det, la ham vente / være i rom som er litt sikre.

Så har dere gjort det dee kan, og både han og dere må tåle noen dunk.. Men det hjelper å redusere noen av disse, ihvertfall..

Det er noen perioder hvor man ikke får satt på vaskemaskin før minstemann sover, og må ta med seg arbeidsoppgaver til det rommet der barnet er, der det kan la seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt.

Og du skal la han falle. Ikke misforstå- men når han "kaster seg ned" som du sier. Hvordan skal han lære å IKKE gjøre det- om han hele tiden blir tatt i mot?

Klart du skal unngå å la han falle ned fra trappa, ut av vindu, ned av altan etc. Men om han ramler over støvsugeren... vel, det er en bagatell.

;-)

Dette høres veldig kjent ut, og det er overhode ikke unormalt.

Jeg har en sønn som har "klippekort" på legevakta, og det var

skremmende de første årene.

De har jo ikke så god kontroll over kroppen sin i den alderen,

men de lærer av å slå seg. Vi kann jo ikke utstyre de med

fult hockey utstyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Føler egentlig ikke at han må fotfølges hele tiden for han kan også leke stille og rolig en hel dag på stuegulvet, men av og til blir leken så voldsom og da ender det med knall og fall.Uansett så takk for beroligende ord alle sammen og grinder har vært på plass i bunn og topp av trappa osv lenge :-)

Vi får nok bare leve med noen kuler og blåmerker virker det som :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Ja, det skjønner jeg. Jeg var i flere timer på legevakta og vi stressa med brekkmiddel og kull og jeg var svart fra topp til tå etterpå.

Fetteren min tylla i seg hele reseptbelagte hostesafta mi, he he mamma ilte på legevakta med han, og tanta mi fikk igjen en unge som var svart og spydde. Huff, litt stygt og le altså, men så mange år etterpå ser vi jo litt humoren i alle de tingene vi klarte og gjøre i oppveksten ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Takk for svar :-) Føler egentlig ikke at han må fotfølges hele tiden for han kan også leke stille og rolig en hel dag på stuegulvet, men av og til blir leken så voldsom og da ender det med knall og fall.Uansett så takk for beroligende ord alle sammen og grinder har vært på plass i bunn og topp av trappa osv lenge :-)

Vi får nok bare leve med noen kuler og blåmerker virker det som :-)

Guttungen er nå 6 år og kommer stadig med blåmerker og noen kuler ;o) Lillesøstera mi på 12 har også fargerike legger innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1182089494' post='3629416]

Fetteren min tylla i seg hele reseptbelagte hostesafta mi, he he mamma ilte på legevakta med han, og tanta mi fikk igjen en unge som var svart og spydde. Huff, litt stygt og le altså, men så mange år etterpå ser vi jo litt humoren i alle de tingene vi klarte og gjøre i oppveksten ;o)

Klart man ler i etterkant, men guri meg så slitsomt det er med slike ugagnskråker :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Klart man ler i etterkant, men guri meg så slitsomt det er med slike ugagnskråker :o)

He he ja det er det. Jeg skal ikke klage, guttungen er ett rolig eksemplar. Jeg var i grunnen rolig også, men denne fetteren min lokket meg til mye rart.

Ene lillesøstera mi kunne jeg skrevet ei hel bok om, jeg tror ikke det er noe hun ikke har gjort. Da jeg måtte sage i stykker en gyngestol som hun kilte seg fast i, da var jeg ikke mye høy i hatten. Alle de gangene hun har stukket av... Nå er hun snart 14 år, og jeg undres på hvordan ungdomstiden hennes blir ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

[quote name=Shira :o)' timestamp='1182090902' post='3629431]

He he ja det er det. Jeg skal ikke klage, guttungen er ett rolig eksemplar. Jeg var i grunnen rolig også, men denne fetteren min lokket meg til mye rart.

Ene lillesøstera mi kunne jeg skrevet ei hel bok om, jeg tror ikke det er noe hun ikke har gjort. Da jeg måtte sage i stykker en gyngestol som hun kilte seg fast i, da var jeg ikke mye høy i hatten. Alle de gangene hun har stukket av... Nå er hun snart 14 år, og jeg undres på hvordan ungdomstiden hennes blir ;o)

sagde også rattet av en bil, som ungen satt fast i.

Men klarte lirke ungen ut av trappe-gelendret da h*n satt fast der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1182090902' post='3629431]

He he ja det er det. Jeg skal ikke klage, guttungen er ett rolig eksemplar. Jeg var i grunnen rolig også, men denne fetteren min lokket meg til mye rart.

Ene lillesøstera mi kunne jeg skrevet ei hel bok om, jeg tror ikke det er noe hun ikke har gjort. Da jeg måtte sage i stykker en gyngestol som hun kilte seg fast i, da var jeg ikke mye høy i hatten. Alle de gangene hun har stukket av... Nå er hun snart 14 år, og jeg undres på hvordan ungdomstiden hennes blir ;o)

Min er ganske rolig nå men de første årene var heavy. Ingen slemme ting men fantasien var tilstede ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren til jente på fem

Da datteren min var mellom 16 og 24 mnd hadde ho konstant blåflekk/kul i panna og skrubbsår på haka. Den ene rakk ikke å forsvinne før ho hadde fått en ny. Men så var ho veldig aktiv og var høyt og lavt hele tiden, og fikk etterhvert en veldig god kroppsbeherskelseog god balanse. Skulle jeg greid å avverge uhellene da ho var i den verste alderen så måtte jeg ha holdt henne i bånd slik at jeg hadde ho en halvmeter unna meg til enhver tid, da hadde jeg kanskje hatt en sjanse... men det var ikke aktuelt med et slikt tiltak her i gården...så da ble det både skrubbsår og kuler som resultat. Men da jeg sluttet å bekymre meg for at ho skulle falle i trappa.. da falt ho, men da var ho blitt tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

sagde også rattet av en bil, som ungen satt fast i.

Men klarte lirke ungen ut av trappe-gelendret da h*n satt fast der.

He he, de har mye rart for seg disse ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Min er ganske rolig nå men de første årene var heavy. Ingen slemme ting men fantasien var tilstede ja.

Det er som oftes fantasien som er årsak til disse sprellene deres :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slapp helt av!!! Det er unormalt å ikke ha blåmerker, kuler og sår over hele seg når man er 20 mnd :)

Vår minste er også 20 mnd og har alltid en kul, et sår og/eller et blåmerke ett eller flere steder på kroppen.

Akkurat nå er knærne helt oppskrapet, han har en kul litt over hårfestet, han har skrubbsår på den ene albuen, risp over hele nesa og har et lite sår på det ene kinnet. En helt normal dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller du skal rydde vekk den dårlige samvittigheta!

;-)

Det høres ut som du har et aktivt barn som utfordrer skjebnen litt iblant. Barnet kommer sikkert til å fortsette å være aktivt. Så det er mye bedre å ta fallene nå enn om ti kilo og 15 centimeter. Jo mindre de er, jo mindre slår de seg. Best han får utforske tyngdelovens luner nå.

Barnehagen har vel også erfart at gutten evner å skaffe seg blåmerker. Så om de tenker på det er det vel helst bare at de er glade for at akkurat den kulen ikke kom på deres skift.

;-)

Forsøk å unngå det som er livsfarlig og det som kan gi varig mén. Trapper, vinduer, toppen av reolen, strikkepinner i stikkkontaktene, kniver, elektiske sager, jordfresere, gressklippere, tanks, bombefly.... (Kunne ikke dy meg.)

Kulene, skrubbsårene og blåmerkene får du sette på kontoen til Erfaring, som jo er en meget god lærer, men som sender forbasket høye regninger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...