Gå til innhold

Rosa glasur til kake?


caprice

Anbefalte innlegg

På tirsdag er det 7 års bursdag i huset, og det er krevet slottskake som skal være hvit og rosa med tårn på. Det skal være sjokoladekake, og så langt OK, men har noen en god oppskrift på hvit/rosa glasur (jada - jeg har fin konditorfarge) som kan egne seg? Smørkrem og hvit sjokoladeglasur (som den som står trykket bakpå hvit Dronningen sjokolade) synes vi alle er kvalmende og "fete" i smaken. Det eneste jeg kan komme på da er melis glasur - men passer det noe særlig til sjokoladekake da? Krem går også an - men de fleste 7 åringer vi kjenner er ikke særlig beigeirestret for krem heller - dere andre - hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg ser ungene spise av bursdagskakene, får jeg et bestemt inntrykk av at utseende er langt viktigere enn smak. Det fleste spiser ikke opp stykket sitt, mens muffinsen uten noe dill på går ned på høykant.

Med andre ord. Jeg ville gjort det jeg trodde ble penest og lettest og få til å holde. Det vil alltid være noen som ikke liker glassuren.

Men kremkakene har jeg sluttet med. Dem er det ingen som spiser. (De blir som regel stående å surne etterpå også...)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser ungene spise av bursdagskakene, får jeg et bestemt inntrykk av at utseende er langt viktigere enn smak. Det fleste spiser ikke opp stykket sitt, mens muffinsen uten noe dill på går ned på høykant.

Med andre ord. Jeg ville gjort det jeg trodde ble penest og lettest og få til å holde. Det vil alltid være noen som ikke liker glassuren.

Men kremkakene har jeg sluttet med. Dem er det ingen som spiser. (De blir som regel stående å surne etterpå også...)

mvh

tja, det med utseende kontra smak er litt både-og synes jeg. Hos oss er det ihvertfall sjokolade_kremen_ som er det viktigste på sjokoladekaka, og et for tynt lag av dette er ikke populært;-)

Og det smame husker jeg fra min barndom. Moren min var noen ganger fortvilt over at kaka var nedsunket på midten, men jeg var kjempehappy med det, fordi det betød at "krateret" ble fylt opp med deilig krem;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, det med utseende kontra smak er litt både-og synes jeg. Hos oss er det ihvertfall sjokolade_kremen_ som er det viktigste på sjokoladekaka, og et for tynt lag av dette er ikke populært;-)

Og det smame husker jeg fra min barndom. Moren min var noen ganger fortvilt over at kaka var nedsunket på midten, men jeg var kjempehappy med det, fordi det betød at "krateret" ble fylt opp med deilig krem;-)

Jeg synes glassuren er det som blir liggende igjen, samme hvilken type jeg bruker. Men glassurelskere finne jo. Det er kanskje de jeg treffer som ikke følger statistikken.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg synes glassuren er det som blir liggende igjen, samme hvilken type jeg bruker. Men glassurelskere finne jo. Det er kanskje de jeg treffer som ikke følger statistikken.

;-)

mvh

Hos oss er det tvert imot! Lager jeg muffins, kan du banne på at selve kaka ligger igjen på fatet hos mange av ungene. Glasuren og nonstopen er spist opp forlengst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes glassuren er det som blir liggende igjen, samme hvilken type jeg bruker. Men glassurelskere finne jo. Det er kanskje de jeg treffer som ikke følger statistikken.

;-)

mvh

Kanskje vi bare har veldig god glasur? ;-)

Men smaken er som baken: Husker en gutt for noen år siden sa at det var en skikkelig VOND sjokoladekake;-)

En annen gutt et annet år mente at jeg måtte ha brukt akkurat samme opspkrift som moren hans, for det var jammen god kake! *he he* Hvilket jo bekrefter en nokså vanlig greie: Mors mat er som oftest best! :-)

Som barn syntes jeg aldri at noen av de andre mødrenes sjokoladekake var like god som min mors. Og nå sier sønnen min at den beste sjokoladekaka er sånn som jeg, mormor og tantene lager!! ;-) Gjett hvem alle vi søstrene har fått oppskriften fra? *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Kanskje vi bare har veldig god glasur? ;-)

Men smaken er som baken: Husker en gutt for noen år siden sa at det var en skikkelig VOND sjokoladekake;-)

En annen gutt et annet år mente at jeg måtte ha brukt akkurat samme opspkrift som moren hans, for det var jammen god kake! *he he* Hvilket jo bekrefter en nokså vanlig greie: Mors mat er som oftest best! :-)

Som barn syntes jeg aldri at noen av de andre mødrenes sjokoladekake var like god som min mors. Og nå sier sønnen min at den beste sjokoladekaka er sånn som jeg, mormor og tantene lager!! ;-) Gjett hvem alle vi søstrene har fått oppskriften fra? *S*

Hehe.. du har ikke oppskriften liggende vel? ;O)

Eller er det en familiehemmelighet? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. du har ikke oppskriften liggende vel? ;O)

Eller er det en familiehemmelighet? :o)

*S* Neida, driver ikke med hemmelighold av oppskrifter;-)

Men det er _kremen_ som er greia, selve kaka er nokså standard. Og jeg har ikke noen fast oppskrift på kremen, det blir litt sånn litt av ditt og litt av datt.

Men eg får freista:

Du sikter sammen melis og bakekakao (desidert mest melis - for mye kakao gir stram smak). Ha også oppi en del vaniljesukker. Dette røres sammen med mykt margarin (la det f eks stå fremme på benken natta over). Ikke bruk smør, for smørsmaken er for fremtredende.

Mens du pisker sammen heller du forsiktig oppi ca en halv kopp sterk kaffe (!). Kaffen bidrar til at du får en mye bedre smak på kremen, synes jeg, den blir mindre "klissete".

Men dersom du er blandt dem som synes kremer laget av margaring og melis alltid er "for søte", så er det ikke sikkert at den dæsjen med kaffe redder dagen. Du må synes at søtt kliss er litt godt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

*S* Neida, driver ikke med hemmelighold av oppskrifter;-)

Men det er _kremen_ som er greia, selve kaka er nokså standard. Og jeg har ikke noen fast oppskrift på kremen, det blir litt sånn litt av ditt og litt av datt.

Men eg får freista:

Du sikter sammen melis og bakekakao (desidert mest melis - for mye kakao gir stram smak). Ha også oppi en del vaniljesukker. Dette røres sammen med mykt margarin (la det f eks stå fremme på benken natta over). Ikke bruk smør, for smørsmaken er for fremtredende.

Mens du pisker sammen heller du forsiktig oppi ca en halv kopp sterk kaffe (!). Kaffen bidrar til at du får en mye bedre smak på kremen, synes jeg, den blir mindre "klissete".

Men dersom du er blandt dem som synes kremer laget av margaring og melis alltid er "for søte", så er det ikke sikkert at den dæsjen med kaffe redder dagen. Du må synes at søtt kliss er litt godt i utgangspunktet.

Jeg elsker søtt kliss :)

Skal prøve denne senere.. Får bare prøve meg frem til hvor mye av ditt og datt da?

Tusen takk. Jeg har ofte vanskelig med å finne gode sjokoladekremer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker søtt kliss :)

Skal prøve denne senere.. Får bare prøve meg frem til hvor mye av ditt og datt da?

Tusen takk. Jeg har ofte vanskelig med å finne gode sjokoladekremer

*S*

Hvis jeg skal komme med et supergrovt anslag, så vil jeg si at du trenger cirka 300-500 gram melis, 300-500 gram margarin (??) og kanskje en halv til en desiliter kakao?? Et par tre spiseskjeer vaniljesukker og altså cirka en halv kopp sterk kaffe (jeg bruker pulverkaffe).

Det er viktig å sikte melis og kakao for å unngå klumper. Og du kan alltids ha oppi mer ingredienser etterhvert. Sørlig med kakaoen er jeg redd for å ha oppi for mye, for det gjorde jeg en gang, og det ble ikke noe godt! :-( Så der har jeg ofte oppi mer etter prøvesmaking (og test av farge, for "for lite" kakao gir en nokså slapp farge...)

Det fine med denne kremen er både at kaffeen gir bedre smak OG at kremen er myk. Jeg liker ikke så godt harde glasurer, og heller ikke super-mørke glasurer. Dette er mer kremen for dem som liker melkesjokolade enn dem som liker kokesjokolade;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker søtt kliss :)

Skal prøve denne senere.. Får bare prøve meg frem til hvor mye av ditt og datt da?

Tusen takk. Jeg har ofte vanskelig med å finne gode sjokoladekremer

Tillegg: Kaffen kan gjerne være litt varm, da blir det bare ekstra lett å piske sammen kremen. jeg bruker mixmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

*S*

Hvis jeg skal komme med et supergrovt anslag, så vil jeg si at du trenger cirka 300-500 gram melis, 300-500 gram margarin (??) og kanskje en halv til en desiliter kakao?? Et par tre spiseskjeer vaniljesukker og altså cirka en halv kopp sterk kaffe (jeg bruker pulverkaffe).

Det er viktig å sikte melis og kakao for å unngå klumper. Og du kan alltids ha oppi mer ingredienser etterhvert. Sørlig med kakaoen er jeg redd for å ha oppi for mye, for det gjorde jeg en gang, og det ble ikke noe godt! :-( Så der har jeg ofte oppi mer etter prøvesmaking (og test av farge, for "for lite" kakao gir en nokså slapp farge...)

Det fine med denne kremen er både at kaffeen gir bedre smak OG at kremen er myk. Jeg liker ikke så godt harde glasurer, og heller ikke super-mørke glasurer. Dette er mer kremen for dem som liker melkesjokolade enn dem som liker kokesjokolade;-)

Takk for målene .. hehe.. Litt lettere. Den høres kjempegod ut :o) Jeg liker også litt mer kremete konsistens, men pleier alltid å ha mer kakao enn i oppskriften. Men en dl hørtes vel ganske passelig ut ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for målene .. hehe.. Litt lettere. Den høres kjempegod ut :o) Jeg liker også litt mer kremete konsistens, men pleier alltid å ha mer kakao enn i oppskriften. Men en dl hørtes vel ganske passelig ut ..

det er mulig det er mer, altså. Jeg dæsjer oppi litt til å begynne med, og har ofte oppi mer senere fordi det ble for lite i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dansukker har rosa melis med jordbærsmak :)

Jepp - vet det - men den blir for sukkersøt i smaken synes barna - utrolig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Hva om du lager sjokoladeglasur som vanlig, men dekker den med rosafarget kokos?

Ellers kan kanskje kremen til gulrotkake(med snøfriks eller philadelphia-ost) farges rosa med konditorfarge og brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Kanskje vi bare har veldig god glasur? ;-)

Men smaken er som baken: Husker en gutt for noen år siden sa at det var en skikkelig VOND sjokoladekake;-)

En annen gutt et annet år mente at jeg måtte ha brukt akkurat samme opspkrift som moren hans, for det var jammen god kake! *he he* Hvilket jo bekrefter en nokså vanlig greie: Mors mat er som oftest best! :-)

Som barn syntes jeg aldri at noen av de andre mødrenes sjokoladekake var like god som min mors. Og nå sier sønnen min at den beste sjokoladekaka er sånn som jeg, mormor og tantene lager!! ;-) Gjett hvem alle vi søstrene har fått oppskriften fra? *S*

Tenker mormor er stolt:)

Men du, så du hadde oppskrift på sjokoladekrem med kaffe i. Så nam ut:) *Stjele*, hehe. Den er populær blant barna altså? På tross av kaffen? ? Eller blir det ikke særlig til kaffesmak, kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mormor er stolt:)

Men du, så du hadde oppskrift på sjokoladekrem med kaffe i. Så nam ut:) *Stjele*, hehe. Den er populær blant barna altså? På tross av kaffen? ? Eller blir det ikke særlig til kaffesmak, kanskje..

det er bare å stjele det! :-) Det var en tråd for noen dager siden om det å hemmeligholde oppskrifter fordi man ikek ville at andre skulle lage det samme som en selv ;-)

Det smaker ikke kaffe av kremen, det blir bare bedre smak av den.

Og under et bursdagsselskap får ungene i seg så mye annet som "hyper" dem opp - sukker, cola etc, så litt kaffe i kakekremen tror jeg ikke gjør noen forskjell på adferden (vet det ikke var det du spurte om, men nevner det likevel! *S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...