Gå til innhold

Hypermobilitet - erfaring?


Gjest hypermobil

Anbefalte innlegg

Igjen takk for svar!

Gutten vår er faktisk ikke plattfot, i følge ortopeden. Når han står synker fotbuen ned, men når han sitter har foten helt normal bue. Så ortopeden mente at det var hypermobiliteten som var årsak til at foten "faller" innover når han står og går.

Svømming, ja. Han kan ikke svømme ennå, derfor har jeg vært usikker på treningseffekten av det. Ridning hørtes ut som en god ide. Jeg tror også vi prøver oss på barneidrett, og ser hva det inneholder. Hvis det blir for ensidig eller han får plager / smerter får vi heller revudrere.

Hoppe i dobbeltsenga.... :-) Og vi som stort sett har sagt nei til det! Ja, ja, da får han få hoppe i dobbeltsenga da! :-)

Er det noe vi kan gjøre for å forebygge / redusere smertene, f.eks. type massasje eller annet, når han har gått mye barbeint og fått vondt?

Jeg oppfattet ortopeden dithen at barbeint ikke var så bra (men det er mulig jeg har misforstått- han sa i klartekst at joggesko er bedre enn sandaler når han skal på tur) - men oppfatter jeg deg riktig når jeg nå forstår det sånn at barbeint ER bra? Han elsker å gå barbeint, inne, hjemme. Det har vært et lite "problem" at de må gå med sandaler i barnehagen, men nå slutter han straks i barnehagen, og hvordan det er på skolen vet jeg jo ikke ennå. (Det med innesko og sånt.).

Oppfatter jeg deg også riktig når jeg nå tolker at trening er bra, så mye som mulig, så lenge det er allsidig, og at smerter i seg selv ikke er noen grunn for å unnlate å trene? Dvs at han bør oppfordres til å bruke kroppen, hoppe og sprette, klatre og balansere - selv om han får vondt i beina etterpå? Hva om han får vondt under treningen?

Og hva med trampoliner? Vi har holdt igjen pga mye skader blant barn, men han ønsker seg det så veldig.... hva mener du?

Når det gjelder plattfothet ER det riktig som ortopeden sier - det ER hypermobilitenen som gjør at de blir plattfot - men dessverre kan han sjelden trenes fra dette, slik at plattfothet blir en konsekvens av hypermobiliten - En måte å prøve å unngå dette på er å øve med å f.eks. plukke opp ting med tærne, bruke foten mye (f.eks. gå på ulent underlag - hoppe i dobbeltsenga - ja - de ALLER fleste foreldre smiler og sier de da må endre på den regelen hjemme....)

Smerter forebygges best ved at muskulaturen trenes - primært UTEN at det er smertefullt. Annet enn dette med å gå barbeint vil jeg ikke godta smerter - da er det for tungt - samtidig som det kan bli en måte han har å uttrykke at han er sliten. Ved hypermobilitet må man jobbe veldig mye ekstra for å holde leddene "på plass" -dette medfører selvfølgelig at man blir veldig sliten i muskulaturen, og et barn har lett for å uttrykke alt ubehag ved "smerte".

Ortopeden har helt rett at barnet bør bruke gode jogesko på TUR i ulent terreng - fordi når man går tur er det langvarig belastning der muskulaturen vil bli sliten slik at det vil være fare for at barnet tråkker over.

Barbeint ER bra - ikke på lange turer, men slik du sier; inne, hjemme samt f.eks. på hytta/ferie når man er i nærheten av huset og ikke skal legge ut på noen tur.

Riktig trening er bra, så mye som mulig, så lenge det er allsidig slik du sier. Det vil være viktig å velge trening som styrker muskulaturen - særlig rundt de store leddene - hofte/skulder i første omgang. Smerter i seg selv er ikke er noen grunn for å unnlate å trene, MEN en grunn til å LEGGE OM treningen - kanskje trenger han i starten mer tilpassede øvelser - det er stort sett veldig enkle øvelser som kan fåes hos en fysioterapeut som er vant til å jobbe med barn. Det bør være en kjent problemstilling for disse. Og JA han bør oppfordres til å bruke kroppen, hoppe og sprette, klatre og balansere - - derblir det viktig å skille mellom SMERTE og TRETTHET når dere setter grenser på hvor mye - men i utgangspunktet skal det godt gjøres at man sier nei - men SVÆRT VIKTIG at han er sterkt nok til å klare det - derfor ville det være kjekkt med en fysio-undersøkelse.

Trampoliner er i utgangspunktet helt flott - det styrker anke. kne, hofte m.m. Dersom den brukes med fornuft - at det ikke er for mange barn, at de barna som hopper sammen er omtrent like tunge m.m. er det helt greit. MEN det som er viktig å være obs på med hypermobile barn er hvordan de LANDER. Vanligvis liker hypermobilie barn å sittei såkallt W-stilling - på rompa med knærne i bøy og føttene langs lårene (andre barn sitter også sånn en liten stund, men stort sett med hælene under rompa - hypermobile barn inntar W-stilling og blir sittende der, og det er en ikke god stilling. ) Disse barna liker også å LANDE i W-stilling, og det gir en uheldig belastning i hofte, som ikke anbefales. De bør lande enten på strake ben, eller på rompa med bena foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...