Gå til innhold

Unger alene hjemme?


Lillemus

Anbefalte innlegg

En venninne og jeg diskuterte litt i går om vi skulle ta oss en tur på butikken, men de eldste ungene (9 og snart 9 år) ville ikke være med. Så jeg foreslo at vi kunne ta med de to yngste og la de to eldste være hjemme alene en halvtime - times tid. Dette er landlig, riktignok ved riksveien, ingen naboer, men div. næringseiendommer rundt her. Har aldri opplevd at det har kommet noen ukjente hit, bortsett fra noen tyskere i campingbil kl. 5:30 en søndag morgen for lenge siden...

Min venninne ble nesten hysterisk, det var overhode ikke aktuelt! Det kunne jo komme noen å ta dem med seg! Hun sammenlignet det med Maddie-kidnappingen til og med! Jeg synes hun overdriver noe bort i natta, det var tross alt snakk om to høyst oppegående gutter på 9 år, midt på solblanke dagen! Jeg har ingen betenkeligheter med å la mine to (snart 7 og 9 år) være hjemme alene her en liten time mens jeg er i butikken f.eks. Er det jeg som er for slapp? Eller er det hun som er hysterisk? Hun drar fra sine to for en liten tur på butikken hjemme i byen hun også, for å ha sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Synes vel i grunn det var hun som var for hysterisk.

Så lenge barna er trygge på å være alene, og vil det, ser jeg ingen problemer med å la de være alene sammen i en times tid når dere er i butikken.

Synes jo det er rart at hun synes det er ok at gutten kan være alene i byen men ikke på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Unger på den alderen er vel ute og leker alene i mer enn en time av gangen, så jeg kan ikke skjønne at det skulle være verre å la dem være hjemme. Da kan de jo attpåtil låse døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart 9-åringer kan være alene en times tid! Hvis man skal gå og frykte kidnapping, så er det jo plenty med anledninger for gærninger å nappe barna på skolevei osv. Og hvorfor skulle det være verre på landsbygde?

Så vidt jeg kjenner til har vi ingen eller ekstremt få kidnappinger i Norge, hvis du ser bort fra foreldretvister o.l., samt biltyver som ikke så den sovende ungen i baksetet. (Sistnevnte kommer alltid til rette, ganske også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel i grunn det var hun som var for hysterisk.

Så lenge barna er trygge på å være alene, og vil det, ser jeg ingen problemer med å la de være alene sammen i en times tid når dere er i butikken.

Synes jo det er rart at hun synes det er ok at gutten kan være alene i byen men ikke på landet.

Hun er i bunn og grunn sånn at hun helst skal ha dem innen synsvidde hele tiden for å føle at hun har kontroll på hva de driver med...

Jeg er nok den adskillig mer avslappede typen som synes det er helt greit at ungene leker alene et par timer, men jeg liker å sjekke hvor de er innimellom da, det innrømmer jeg. Men jeg trenger slett ikke sitte på dem konstant for å vite at de har det bra nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hun er i bunn og grunn sånn at hun helst skal ha dem innen synsvidde hele tiden for å føle at hun har kontroll på hva de driver med...

Jeg er nok den adskillig mer avslappede typen som synes det er helt greit at ungene leker alene et par timer, men jeg liker å sjekke hvor de er innimellom da, det innrømmer jeg. Men jeg trenger slett ikke sitte på dem konstant for å vite at de har det bra nei.

Det er vel også det beste for ungene at de kan være ute eller hjemme litt uten at mor må være der og ha oversikt hele tida. Vil jo tro de blir mer selvstendige også.

Gutten min på 5 år (snart 5 1/2) er jo også ute å leker iallefall en times tid før jeg går og ser at han er der han skal være. Synes jo ikke at jeg er uansvarlig for det.

Tror du har et veldig fornuftig syn på dette jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig her jeg bor at 9-åringer (4. klassinger) etterhvert går hjem selv fra sfo og låser seg inn hjemme og er alene en stund før foreldrene kommer hjem, og innen skoleåret er omme så har omtrent 100% SLUTTET i sfo og er alene hjemme/med venner helt fra skoleslutt.

Og som mallet sa: De er vel gjerne ute og leker uten konstant tilsyn i den alderen også, så det er mer normalt enn unormalt å la 9-åringer være uten konstant voksentilsyn til enhver tid enn det motsatte.

Så lenge barna selv er trygge på å være igjen hjemme alene, og foreldrene stoler på at barna ikke stikker av el lign, synes jeg det må være helt OK å dra på butikken en tur slik som du foreslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Min 8 åring er hjemme alene etter skolen flere ganger i uka, fra 1-3 timer, alt ettersom når han velger å gå fra SFO. Går fint det. Han har vært igjen hjemme når jeg har vært på butikken fra han var ca 6 år, hvis han ville det selv.

Søstera, som nå er 6 år, liker ikke å være alene hjemme, heller ikke sammen med bare broren, men så snart hun synes det er OK, synes jeg bare det er fint at de kan øve seg på det!

Er ikke redd for kidnapping hjemme. Tenker tanken når de er ute og leker uten tilsyn, men har bestemt meg for at jeg nekter å la den redselen lamme meg eller barna. De er imidlertid flinke til å gi beskjed dersom de går inn til noen, eller øsnker å gå andre steder enn vi hadde avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hva gjør hun når barnet hennes må dra hjem fra skolen og være alene hjemme før hun kommer hjem fra jobb da? Når man er 10 år gammel har man ikke lenger SFO. Riktignok et år eldre, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Min datter har vært hjemme etter skolen siden hun var 9 år. Hun ville ikke ha SFO det siste året.

Det er greit å passe på ungene, men jeg tror ikke man gjør dem en tjeneste ved å være overhysterisk heller. Venninna de må snart slippe taket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du vet svaret selv her, gitt ;)

*Hehe* Jeg tror det ja. :o) Men det skal sies - vi har rasende kjekke unger, begge to! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns venninna di er altfor overbeskyttende. Unger trenger å lære seg til å klare seg alene gradvis etterhvert som de blir større, og en niåring klarer seg fint alene en times tid hvis han selv syns det er greit. Man kan ikke gå og se spøkelser på høylys dag heller.

Jeg lar av og til mine på 7 og 9 være alene hjemme en times tid sammen. 9-åringen er hjemme alene lenger enn det også noen ganger. Han klarer seg helt fint og han vokser jo på å få ta ansvar selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar ungene være alene hjemme noen ganger. Har ikke betenkeligheter med det. Mine er 10 og snart 8 nå.

Vi holder kontakten via mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei snuppe på 8. Ho og henne venninde var alene her i huset da jeg var i byen for en tid siden. Jeg hadde jo med tlf., så jeg hadde ingen betenkeligheter med det.

Jeg går også ut på gåturer (ca. 1/2 time) mens ho er alene. Har gjort det en god stund nå.

Så jeg synes ikke du er uansvarlig. To normale 9-åringer som velger å være alene kan godt være det. Og så kan de jo nå dere på tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok ikke vært redd for å gjøre som deg jeg heller. Vi snakker da om ni-åringer!! Som andre sier her så må de fleste tiåringer gå alene hjem fra skolen. Da er det jo slutt på sfo. Og da er det jo greitt å ha lært seg til å være hjemme alene fra tid til annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg tenker som deg. Vi skal passe på barna våre, men vi må ikke bli hysteriske, da tror jeg vi kan ende opp med å skade dem, mer enn hva vi beskytter dem.

Så jeg hadde dratt på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8-åring har nå vært hjemme alene en uke mens SFO har vært stengt og vi voksne har vært på jobb. Riktignok bor farmor i nabohuset og har sjekka ham innimellom, og jeg har ringt ham et par ganger. Han har også hatt en kompis på besøk et par timer nesten hver dag.

Huset står, ingen er kidnappet. Eneste er at isbeholdningen i fryseren har minket litt, men han har spurt før han forsynte seg hver gang (farmora altså...)

Han har kost seg glugg ihjel, ikke snakk om at han ville være med meg på jobb istedenfor.

Så å la to 9-åringer være aleine hjemme den tiden en butikktur tar hadde jeg gjort uten å blunke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...