Gå til innhold

Hormonspiral- ble ikke informert om bivirkninger


Gjest mij

Anbefalte innlegg

Fikk satt inn Levonova for en ukes tid siden, har hatt ganske mye blødninger siden da, og har etter svar her inne skjønt at det er vanlig å blø i mange mnd etter innsetting..

Det siste døgnet har jeg også vært kvalm, og leser nå i felleskatalogen at kvalme også er en vanlig bivirkning. I tillegg til kviser, som også har poppet opp de siste dagene.

Gynekologen nevnte absolutt ingen bivirkninger da vi diskuterte å sette den inn. Føler meg litt lurt. Nå kan jo kvalme og kviser være tilfeldig, men jeg føler meg rett og slett som i fjor sommer - da jeg var tidlig gravid....

Dette orker jeg ikke bruke ferien min på.. Ikke kan jeg bade uten å styre med tampong, ikke blør det nok til å ha tampong inne lenge av gangen, jeg får sikkert sopp pga det, sex blir overhodet ikke mer spontant, om noe i det hele tatt dersom kvalmen vedvarer... Arrrg, også nå som finværet akkurat var kommet tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er høyst vanlig å ha småblødninger de tre første mnd, men etterpå er det også høyst vanlig at mensen forsvinner så og si helt. :o) Så bit tennene sammen og hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klklk

Du kan fjerne den og få pengene tilbake hvis du fjerner den innen et halvt år. Slik var det i hvert fall for meg. Jeg blødde svært lenge og mye, og ble deprimert av den i tillegg. Fjernet den rett før halvårsdagen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dumt at han ikke nevnte noe om bivirkningene for deg, men du skal jo ha fått et pakningsvedlegg der det står? Det fikk jeg med meg da jeg fikk satt inn Levonova. Jeg hadde også bivirkninger i starten, kanskje de 4 første ukene. Man må bare være tålmodig, for det pleier å gi seg etter hvert.

Jeg var skeptisk i starten, for jeg syntes ikke bivirkningene var noe særlig. Men etter hvert ble bivirkningene gradvis borte, og nå har jeg hatt den i 3 år og er kjempefornøyd. Jeg har overhodet ingen blødninger mer og jeg har ingen bivirkninger i det hele tatt lenger.

Apropos bivirkninger: Alle legemidler som har en virkning, vil også kunne ha bivirkninger. Dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fjerne den og få pengene tilbake hvis du fjerner den innen et halvt år. Slik var det i hvert fall for meg. Jeg blødde svært lenge og mye, og ble deprimert av den i tillegg. Fjernet den rett før halvårsdagen kom.

Hvem gir deg pengene tilbake? På hvilket grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fjerne den og få pengene tilbake hvis du fjerner den innen et halvt år. Slik var det i hvert fall for meg. Jeg blødde svært lenge og mye, og ble deprimert av den i tillegg. Fjernet den rett før halvårsdagen kom.

Det hadde jo vært supert, men jeg synes det høres litt rart ut å få refundert pengene "bare" fordi man får de vanligste bivirkningene..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var dumt at han ikke nevnte noe om bivirkningene for deg, men du skal jo ha fått et pakningsvedlegg der det står? Det fikk jeg med meg da jeg fikk satt inn Levonova. Jeg hadde også bivirkninger i starten, kanskje de 4 første ukene. Man må bare være tålmodig, for det pleier å gi seg etter hvert.

Jeg var skeptisk i starten, for jeg syntes ikke bivirkningene var noe særlig. Men etter hvert ble bivirkningene gradvis borte, og nå har jeg hatt den i 3 år og er kjempefornøyd. Jeg har overhodet ingen blødninger mer og jeg har ingen bivirkninger i det hele tatt lenger.

Apropos bivirkninger: Alle legemidler som har en virkning, vil også kunne ha bivirkninger. Dessverre..

Hun nevnte ingenting nei, bare at det var vanlig å blø en del når den var satt inn - og derfor fikk jeg et bind av henne. Dette tolket ikke jeg som at det er vanlig å blø i månedsvis.

Mulig bivirkningene gir seg om noen mnd, men kanskje de ikke gjør det.. og det er nå det er sommer og ferie, og i dag føler jeg meg verre enn i går. Svimmel og uvel i tillegg til kvalmebølger. Sur og gretten er jeg også. Skikkelig trivelig å være sammen med, altså... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hormonspiralbruker

Ta tiden til hjelp.

Du kommer jo ikke til å blø store mengder i mange måneder da. De fleste forventer at mensen blir helt borte, men den gjør jo ikke et med en gang.

Nå etter innsettelsen så mener jeg å huske at det var litt kraftigere blødning enn vanlig mens, varigheten kunne være individuell, men ikke mange måneder uten opphold, ca menslengde.

Da jeg satte den inn, hadde jeg vanlig mens rett etter innsettelsen, så hadde jeg småblødninger omtrent ved menstiden i noen måneder, før innsettelsen hadde jeg regelmessig mens, men etter innsettelsen var det ikke så regelmessig lenger, jeg hadde alltid et trusebind i veska. Det var ikke snakk om en dag i uken o.l., men sånn ca ved menstider, blødningene varte 3 - 4 dager.

Så vær tålmodig, du kan også være blandt de heldige som mister mensen helt, det er ikke alle som gjør det med hormonspiralen, men mange gjør det. Jeg har vært blødningsfri i flere år nå, så de månedene jeg hadde "mensen" etter innsettelsen av spiralen gjorde da ingenting.

Vedr. ikke-informasjonen fra legen, så har vi vel et lite ansvar selv også å sette oss inn i hva vi "setter inn i kroppen vår".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klklk

Det hadde jo vært supert, men jeg synes det høres litt rart ut å få refundert pengene "bare" fordi man får de vanligste bivirkningene..?

Jeg fikk satt inn levonova, og det er noen år siden, kanskje fem. Hvis en ikke var fornøyd fikk en pengene tilbake. Jeg tok den ut to dager før halve året var gått. Normale bivirkninger som man opplevde som så plagsomme at en ikke ville gå på den mer var nok. Det vat selskapet bak levonoa som betalte pengene tilbake. 1200 kr var det den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klklk

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1183807100' post='3639193]

Hvem gir deg pengene tilbake? På hvilket grunnlag?

Jeg fikk satt inn levonova, og det er noen år siden, kanskje fem. Hvis en ikke var fornøyd fikk en pengene tilbake. Jeg tok den ut to dager før halve året var gått. Normale bivirkninger som man opplevde som så plagsomme at en ikke ville gå på den mer var nok. Det vat selskapet bak levonoa som betalte pengene tilbake. 1200 kr var det den gang.

Det var gjennom gynekologen jeg fikk igjen pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært supert, men jeg synes det høres litt rart ut å få refundert pengene "bare" fordi man får de vanligste bivirkningene..?

Men husk på at hvis du tar den ut nå, så vil du også kunne blø en stund etter uttagelsen - så hvis det er ferien du tenker på, så blir det nok ikke noe bedre av å fjerne den....

Ellers må jeg bare få sagt at du henter selv spiralen på apoteket, i pakningen var det med et pakningsvedlegg - dette skulle du ha lest, så hadde du visst hva slags bivirkninger du kunne komme til å få, og da kanskje ventet til høsten før du satte den inn... PS: Jeg hadde bare bivirkninger og blødning en uke etter innsettelsen og siden har jeg ikke blødd (2 år:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tiden til hjelp.

Du kommer jo ikke til å blø store mengder i mange måneder da. De fleste forventer at mensen blir helt borte, men den gjør jo ikke et med en gang.

Nå etter innsettelsen så mener jeg å huske at det var litt kraftigere blødning enn vanlig mens, varigheten kunne være individuell, men ikke mange måneder uten opphold, ca menslengde.

Da jeg satte den inn, hadde jeg vanlig mens rett etter innsettelsen, så hadde jeg småblødninger omtrent ved menstiden i noen måneder, før innsettelsen hadde jeg regelmessig mens, men etter innsettelsen var det ikke så regelmessig lenger, jeg hadde alltid et trusebind i veska. Det var ikke snakk om en dag i uken o.l., men sånn ca ved menstider, blødningene varte 3 - 4 dager.

Så vær tålmodig, du kan også være blandt de heldige som mister mensen helt, det er ikke alle som gjør det med hormonspiralen, men mange gjør det. Jeg har vært blødningsfri i flere år nå, så de månedene jeg hadde "mensen" etter innsettelsen av spiralen gjorde da ingenting.

Vedr. ikke-informasjonen fra legen, så har vi vel et lite ansvar selv også å sette oss inn i hva vi "setter inn i kroppen vår".

Jeg var nok blant de ikke-heldige med hele lista av bivirkninger - gikk på privat legevakt i dag og fikk konstatert infeksjon. Livmorbetennelse. Så nå blir det antibiotika på toppen, ingen spiral, og hele moroa kostet meg 3500 totalt. Hurra! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk på at hvis du tar den ut nå, så vil du også kunne blø en stund etter uttagelsen - så hvis det er ferien du tenker på, så blir det nok ikke noe bedre av å fjerne den....

Ellers må jeg bare få sagt at du henter selv spiralen på apoteket, i pakningen var det med et pakningsvedlegg - dette skulle du ha lest, så hadde du visst hva slags bivirkninger du kunne komme til å få, og da kanskje ventet til høsten før du satte den inn... PS: Jeg hadde bare bivirkninger og blødning en uke etter innsettelsen og siden har jeg ikke blødd (2 år:-))

Jeg hentet den ikke selv, gynekologen min hadde den liggende i hylla. Men nevnte altså ingen av bivirkningene selv om jeg fortalte at jeg reagerte kraftig da jeg gikk på p-piller for noen år siden.

Oh well, nå er greia ute, dro på legevakt og fikk konstatert livmorbetennselse - bakteriell infeksjon som følge av innsetting av spiral. Ut med spiralen, inn med antibiotika. Satser på at hele greia snart er ute av verden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk satt inn levonova, og det er noen år siden, kanskje fem. Hvis en ikke var fornøyd fikk en pengene tilbake. Jeg tok den ut to dager før halve året var gått. Normale bivirkninger som man opplevde som så plagsomme at en ikke ville gå på den mer var nok. Det vat selskapet bak levonoa som betalte pengene tilbake. 1200 kr var det den gang.

Ok, takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klklk

Jeg hentet den ikke selv, gynekologen min hadde den liggende i hylla. Men nevnte altså ingen av bivirkningene selv om jeg fortalte at jeg reagerte kraftig da jeg gikk på p-piller for noen år siden.

Oh well, nå er greia ute, dro på legevakt og fikk konstatert livmorbetennselse - bakteriell infeksjon som følge av innsetting av spiral. Ut med spiralen, inn med antibiotika. Satser på at hele greia snart er ute av verden. :-)

Sjekk med gynekologen din om du ikke skal få pengene tilbake. Kanskje har det blitt en forandring de siste årene, men sjekk det ut.

Kipt at det skulle bli slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg var nok blant de ikke-heldige med hele lista av bivirkninger - gikk på privat legevakt i dag og fikk konstatert infeksjon. Livmorbetennelse. Så nå blir det antibiotika på toppen, ingen spiral, og hele moroa kostet meg 3500 totalt. Hurra! :-P

Uff, virkelig hvordan det skulle gå for deg.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med gynekologen din om du ikke skal få pengene tilbake. Kanskje har det blitt en forandring de siste årene, men sjekk det ut.

Kipt at det skulle bli slik.

Skal sjekkes. Har fått med utskrift av journal fra legen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg var nok blant de ikke-heldige med hele lista av bivirkninger - gikk på privat legevakt i dag og fikk konstatert infeksjon. Livmorbetennelse. Så nå blir det antibiotika på toppen, ingen spiral, og hele moroa kostet meg 3500 totalt. Hurra! :-P

Så utrolig kjedelig :-(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde voldsomme blødninger i et par dager, og sporadiske blødninger en mnd. tid. Ingenting annet. Og det var det virkelig værdt. Ingen mens de siste 7 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet den ikke selv, gynekologen min hadde den liggende i hylla. Men nevnte altså ingen av bivirkningene selv om jeg fortalte at jeg reagerte kraftig da jeg gikk på p-piller for noen år siden.

Oh well, nå er greia ute, dro på legevakt og fikk konstatert livmorbetennselse - bakteriell infeksjon som følge av innsetting av spiral. Ut med spiralen, inn med antibiotika. Satser på at hele greia snart er ute av verden. :-)

Huff, var det såpass å ja... Godt du fikk den ut da, og heldigvis - antibiotika tar knekken på uhumskheter temmelig kjapt. Lykke til.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...