Gå til innhold

Fantasivenner


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg husker da vi fikk telefon :-) Den gamle gode gråe! Og da var jeg vel 2-3 år.

Vi flyttet da jeg var 3,5 år, og jeg husker en del fra den amle leiligheten. Husker da farfar klamte meg så hardt at jeg fikk armen ut av ledd da jeg var 2,5 år..., husker middagstallerkene og kjøkkenbordet i den første leiligheten, husker mammas store mage den sommeren jeg var 3,5 år osv.

Jeg tror de fleste husker lenger tilbake enn de tror. Mange rare ting som dukker opp når man begynner å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

black wealch

Ja, jeg flyttet da jeg var tre og jeg husker masse fra før den tida.

Det første jeg husker ordentlig var da det kom to menn inn med kjøleskap, da var jeg 1 år og 10 mnd tenker jeg. Før hadde mora mi oppbevart melka mellom vinduene ut mot bakgården hvor det var lite sol, men den sommeren var det visnok varmt. Det husker jeg ikke.

Men husker leiligheten, senga mi, venninna mi og legen hvor de hadde barnepike som passet meg innimellom når mora mi skulle jobbe ekstra. Husker fiskekakene jeg fikk på Smilden og matforretningen som jeg kalte Taumann. Og husker godt hesten på Birkelund som sto lenger opp enn den gjør nå :o)

Imponert!

Du er sikker på at det ikke har blitt fortalt deg da, slik at det er fortellingene du husker?

Slik er det med meg, jeg husker ingen ting, men "husker" det som er fortalt meg som historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min het Herdis under bordet :o)

Jeg vet ikke engang om det er et ordentlig navn. Jeg hadde masse fantasi og ser at minstemann arvet det. Håper jeg ikke gjorde så mye rart som han har gjort.

Jeg forbinder Herdis-navnet med bøkene til Torborg Nedreaas (Musikk fra en blå brønn m.fl.). Det er nok absolutt et ordentlig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Jeg husker da vi fikk telefon :-) Den gamle gode gråe! Og da var jeg vel 2-3 år.

Vi flyttet da jeg var 3,5 år, og jeg husker en del fra den amle leiligheten. Husker da farfar klamte meg så hardt at jeg fikk armen ut av ledd da jeg var 2,5 år..., husker middagstallerkene og kjøkkenbordet i den første leiligheten, husker mammas store mage den sommeren jeg var 3,5 år osv.

Men er det ikke bare fortellingene av dette man husker da?

Jeg har jo blitt fortalt mange historier fra jeg var liten, og det er jo disse situasjonene jeg "husker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herdis bor nok i den leiligheten enda, laguna har forresten bodd i den leiligheten hun også, jeg tror jeg må spørre om hun noen gang så Herdis.

Kanskje det var mora mi sitt forslag at hun skulle bli igjen?

Jeg tror i allefall at moren din likte dårlig at du mistet mat på gulvet ...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Men er det ikke bare fortellingene av dette man husker da?

Jeg har jo blitt fortalt mange historier fra jeg var liten, og det er jo disse situasjonene jeg "husker".

Mye er sikkert historier somer blitt fortalt ja - men jeg vet at jeg husker en del spesielle episoder.

Husker veldig godt det med armen. Vet akkurat hvor i hagen farfar satte seg ned for å gi meg en klem, husker at mamma holdt på å klippe gresset, og jeg husker hvilken bamse jeg hadde med på legevakta.

Det med telefonen var ikke noen historie som ble fortalt. Husker virkelig at det kom noen og installerte den, og at det var stor stas med den på veggen i gangen. Den var nemling veggmontert i den leligheten, mens vi hadde den på et bord i den neste leiligheten.

Da min søster var født, passet farmor eg. Det husker jeg godt. jeg fikk til og med lov til å skru på bryteren på komfyren da hun skulle lage mat! Og jeg husker da mamma og pappa kom opp trappeoppgangen i blokka med lilesøster i bærebagen! Da var jeg 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storesøstera hans

Min lillebror, som nå er fem, har en fantasifigur som han kaller Poetetstappi, som han noen ganger forkorter til Stappi. Han sier at Stappi er hans dumme søster, teite bror, dårlige mamma og stygge pappa. Stappi er med andre ord roten til alt vondt. Nå sier han at Stappi er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert!

Du er sikker på at det ikke har blitt fortalt deg da, slik at det er fortellingene du husker?

Slik er det med meg, jeg husker ingen ting, men "husker" det som er fortalt meg som historier.

Nei, det vet jeg helt sikkert. Jeg vet mye fordi det har blitt fortalt meg også men noe er jeg helt sikker på at jeg husker :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder Herdis-navnet med bøkene til Torborg Nedreaas (Musikk fra en blå brønn m.fl.). Det er nok absolutt et ordentlig navn.

Kanskje mora mi hadde noen gamle venninner som het det, ingen jeg kjenner i hvert fall. Men mora mi kommer fra en annen kant av landet hvor jeg var tre ganger som liten og derfra husker jeg egentlig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i allefall at moren din likte dårlig at du mistet mat på gulvet ...*s*

Men jeg hadde i hvert fall en glup unnskyldning da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huskefruen

Kan du huske fra du var 3 år gammel?

Jeg husker ting fra jeg var to år gammel.

Jeg vet at jeg husker det og det ikke bare er noe jeg har blitt fortalt fordi jeg er i stand til å beskrive hvor ulike rom, møbler og lamper var plassert. Vi flyttet derfra kort etter jeg var blitt to.

Ingen har fortalt meg hvordan det så ut der inne og vi hadde ingen bilder. Min mor kom fram til at det måtte være "ekte" minner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...