Gå til innhold

Jeg vil ha en øl sa 3-åringen.


Gjest Lotus78

Anbefalte innlegg

Gjest Lotus78

En tidligere arbeidskollega hadde vært på kafe med sin 3år gamle jente, og spurte sin datter om hva hun ville ha. Datteren svarer: Jeg vil ha en øl. Mor bestiller og ekspeditøren reagerer på dette ved å si i fra til mor om at hun ikke kan servere øl til sin datter (vi snakker selvsagt om lettøl). Mor kan ikke helt se problemet og lar datteren få den ølen hun vil ha. Datteren drakk nesten opp hele flaska, så hun liker øl og det var ingen småunge innfall.

Kollegaen min spør meg om hva jeg mente, men jeg fikk meg ikke til å si hva jeg mente om det. Alkohol eller ikke, øl er for meg er en voksendrikk som man ikke bør introdusere barna for før de nermer seg konfirmasjonsalder. Jeg ser ingenting galt med å servere en pils til en 15åring med eller uten alkohol i festlige lag, men pils til en 3åring synest jeg er å gå litt langt.

Jeg reagerer også på at hun lar datteren drikke lettøl, når begge av mors foreldre har vært alkoholikere. Mulig jeg er helt på jordet, men jeg tror at muligheten for å utvikle alkoholproblemer er arvelig belastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du virkelig lettøl, altså med ca 2 % alkohol (er det ikke det?)?

Og ikke alkoholfri øl?

I såfall er det jo veldig sært og betenkelig....sikkert at hun ikke tøyset med deg? Eller at hun blandet kortene og kalte f.eks. Munkholm for lettøl?

Som barn drakk jeg mye vørterøl - det var godt. Og alkoholfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efoll

Tuller du?

Hvis ikke, er denne moren ute på gyngende grunn. Jeg hadde aldri kjøpt hverken lettøl eller alkoholfritt øl til mine barn. De hadde heller ikke spurt om det, men det er en annen sak. Synes det er merkelig at et så lite barn spør om å få øl! Det betyr sannsynligvis at hun også får det hjemme?

Alkoholisme er arvelig, det er det gjort mange undersøkelser på. Jeg synes at dete nærmer seg en bekymrisngmelding til barnevernet. Det er dog litt forskjell på om det var øl med alkohol (såkaldt "lettøl") eller alkoholfritt. Hvis det var det siste vil jeg si det var nesten greit, det første fullstendig uakseptabelt. En så liten unge vil få promille av lettøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus78

Tuller du?

Hvis ikke, er denne moren ute på gyngende grunn. Jeg hadde aldri kjøpt hverken lettøl eller alkoholfritt øl til mine barn. De hadde heller ikke spurt om det, men det er en annen sak. Synes det er merkelig at et så lite barn spør om å få øl! Det betyr sannsynligvis at hun også får det hjemme?

Alkoholisme er arvelig, det er det gjort mange undersøkelser på. Jeg synes at dete nærmer seg en bekymrisngmelding til barnevernet. Det er dog litt forskjell på om det var øl med alkohol (såkaldt "lettøl") eller alkoholfritt. Hvis det var det siste vil jeg si det var nesten greit, det første fullstendig uakseptabelt. En så liten unge vil få promille av lettøl!

Jeg er ganske sikker på at det var lettøl, men jeg trodde at lettøl og alkoholfritt øl gikk for det samme. Uansett ser jeg ikke noe grunn til å introdusere barna for smaken av "alkohol" i så tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus78

Mener du virkelig lettøl, altså med ca 2 % alkohol (er det ikke det?)?

Og ikke alkoholfri øl?

I såfall er det jo veldig sært og betenkelig....sikkert at hun ikke tøyset med deg? Eller at hun blandet kortene og kalte f.eks. Munkholm for lettøl?

Som barn drakk jeg mye vørterøl - det var godt. Og alkoholfritt.

Jeg trodde lettøl var alkoholfritt. Men det var helt sikkert munkholmen el. hun fikk servert, men at mamma kalte det lettøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det var lettøl, men jeg trodde at lettøl og alkoholfritt øl gikk for det samme. Uansett ser jeg ikke noe grunn til å introdusere barna for smaken av "alkohol" i så tidlig alder.

Munkholm smaker ikke alkohol, det smaker stort sett vann.

Og det stemmer at mange kaller Munkholm og Clausthaler for lettøl. Og hvis det var det hun fikk, er vel det helt greit.

Jeg er selv "oppflasket" på hjemmebrygget øl til søndagsmiddag gjennom hele barndommen, og har kommet fra det uten varig skade.

Så vidt jeg vet er det ingen aldersrestriksjoner på salg og skjenking av alkoholfritt øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Munkholm er OK, litt pussig kanskje, men.. 3-åringen vår har fått smake på her hjemme, og synes også det er godt!

Men om det var lettøl har mor har gått altfor langt.

Min religiøse og ganske strenge morfar ville ikke se øl på bordet da jeg vokste opp, men derimot prøvde han iherdig å "flaske meg opp" på vørterøl - og jeg sa jeg likte det bare for å glede ham..... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At små unger lurer seg til å drikke siste slurken med øl som er igjen på flaska hvis pappa har kost seg med en lettøl syns jeg er noe ganske annet enn å kjøpe lettøl til en 3åring på cafe. Jeg ville aldri gjort det! Men hun skal nok få smake hjemmelaget øl (tomtebrygg) før hun er femten. Selv har jeg fått det til jul og påske i oppveksten, og hellandussen så godt. Men vanlig øl smaker jo pyton. :-)

Vi får iallefall krysse fingre for at det var alkoholfritt øl jenta fikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munkholm eller Clautshaler, lettøl, vørterøl (eller smørterøl om du vil) - uansett -øl - dette var ikke greit i min verden. En treåring skal vite at alt som heter noe med -øl er forbeholdt voksne og dermed basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munkholm eller Clautshaler, lettøl, vørterøl (eller smørterøl om du vil) - uansett -øl - dette var ikke greit i min verden. En treåring skal vite at alt som heter noe med -øl er forbeholdt voksne og dermed basta.

Hva er det som er så ille med alkoholfritt øl? Humle? Og du kan da ikke for alvor mene at vørterøl også er forbeholdt voksne? Hvem andre enn barn er det som drikker det? Er det betegnelsen øl som besudler?

Nå snakker du som et skikkelig hespetre. Hvilket forsåvidt er meget bra. Og jeg tror egentlig du kødder.

Uansett er dette bare synsing. Som jeg skrev i et annet innlegg, er det ingen aldersrestriksjoner på kjøp og skjenking av alkoholfritt øl, og det finnes ingen holdepunkter for at tilvenning til alkoholfritt øl hos barn fører til at de blir større konsumenter av pilsner enn andre seinere i livet.

Antakelig er det sunnere enn brus også, mindre sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hva er det som er så ille med alkoholfritt øl? Humle? Og du kan da ikke for alvor mene at vørterøl også er forbeholdt voksne? Hvem andre enn barn er det som drikker det? Er det betegnelsen øl som besudler?

Nå snakker du som et skikkelig hespetre. Hvilket forsåvidt er meget bra. Og jeg tror egentlig du kødder.

Uansett er dette bare synsing. Som jeg skrev i et annet innlegg, er det ingen aldersrestriksjoner på kjøp og skjenking av alkoholfritt øl, og det finnes ingen holdepunkter for at tilvenning til alkoholfritt øl hos barn fører til at de blir større konsumenter av pilsner enn andre seinere i livet.

Antakelig er det sunnere enn brus også, mindre sukker.

Liker ikke at de tilvennes at de skal drikke ØL. Like lite som jeg liker å tilvenne de alkoholfri vin.

Anser meg ikke som hespetre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke at de tilvennes at de skal drikke ØL. Like lite som jeg liker å tilvenne de alkoholfri vin.

Anser meg ikke som hespetre. :-)

Du kan godt bli hespetre hvis du vil. Det er en eksklusiv klubb, der cecily er medlem.

Jeg tror det er alkoholen i vanlig øl som gjør at du tar avstand fra øl totalt. Men du må skille mellom barter og snørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Du kan godt bli hespetre hvis du vil. Det er en eksklusiv klubb, der cecily er medlem.

Jeg tror det er alkoholen i vanlig øl som gjør at du tar avstand fra øl totalt. Men du må skille mellom barter og snørr.

Skiller fint mellom barter og snørr.

Liker likevel ikke å introdusere "voksendrikker" til unger. Anser dette som å gi dem "mindreverdig" voksendrikke. Så skal de vente og glede seg til ekte vare fra 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skiller fint mellom barter og snørr.

Liker likevel ikke å introdusere "voksendrikker" til unger. Anser dette som å gi dem "mindreverdig" voksendrikke. Så skal de vente og glede seg til ekte vare fra 18 år.

Jeg synes ikke noe om at barn drikker etterligninger av bardrinker. Eller diskotek for 6-åringer for den saks skyld. Det er for tidlig. Men at alt som heter øl hører voksenverdenen til kan jeg ikke være enig i. Jeg assosierer vørterøl med sunnhet og energi.

Men for all del - hvilke normer og retningslinjer folk vektlegger i oppdragelsen av egne barn er deres sak. Det gjelder også for denne moren som ga ungen 0-øl. Jeg kan ikke se at hun har gjort noe galt eller noe som gir andre rett til å dømme henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munkholm eller Clautshaler, lettøl, vørterøl (eller smørterøl om du vil) - uansett -øl - dette var ikke greit i min verden. En treåring skal vite at alt som heter noe med -øl er forbeholdt voksne og dermed basta.

Ingefærøl er veldig godt da. Men det vil jeg jo karakterisere som brus, selv om det aldri så mye heter noe med øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg synes ikke noe om at barn drikker etterligninger av bardrinker. Eller diskotek for 6-åringer for den saks skyld. Det er for tidlig. Men at alt som heter øl hører voksenverdenen til kan jeg ikke være enig i. Jeg assosierer vørterøl med sunnhet og energi.

Men for all del - hvilke normer og retningslinjer folk vektlegger i oppdragelsen av egne barn er deres sak. Det gjelder også for denne moren som ga ungen 0-øl. Jeg kan ikke se at hun har gjort noe galt eller noe som gir andre rett til å dømme henne.

Tror vi har samme grunn-prinsipp. Nemlig at unger skal få være unger og ikke trenge bli introdusert for voksen-verden for tidlig.

Uenigheten er i begrepet ØL. Jeg ble aldri tilbudt vare med noe navn "øl" i barndommen. Ble du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er OK å servere alkohol til 15-åringer heller, og spesielt ikke til en 3-åring. Lettøl er ikke så lett for en som er så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munkholm eller Clautshaler, lettøl, vørterøl (eller smørterøl om du vil) - uansett -øl - dette var ikke greit i min verden. En treåring skal vite at alt som heter noe med -øl er forbeholdt voksne og dermed basta.

Vørterøl har vel egentlig ikke noe med øl å gjøre, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...