Gå til innhold

Jeg vil ha en øl sa 3-åringen.


Gjest Lotus78

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke ha servert alkoholfritt øl og slettes ikke lettøl til hverken en 3-åring eller 13-åring. Og det ville vært helt uaktuelt og forlange på resturant.

Vørterøl og ingefærøl regner jeg som brus med missvisende navn. Tomtebrygg som man lager selv til jul ville jeg ikke hatt videre skrupler med.

Øl, vin mm er en voksendrikk. Og jeg vil ikke være med på å fremskynde barn og unges alkoholdebutt ved å gjøre drikker som stort sett er alkoholholdige interessante, nødvendige og hverdagslige.

(Lettøl blir jo rett og slett å sjenke ungen og ville vært ulovlig på et spisested.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lotus78

Jeg synes ikke noe om at barn drikker etterligninger av bardrinker. Eller diskotek for 6-åringer for den saks skyld. Det er for tidlig. Men at alt som heter øl hører voksenverdenen til kan jeg ikke være enig i. Jeg assosierer vørterøl med sunnhet og energi.

Men for all del - hvilke normer og retningslinjer folk vektlegger i oppdragelsen av egne barn er deres sak. Det gjelder også for denne moren som ga ungen 0-øl. Jeg kan ikke se at hun har gjort noe galt eller noe som gir andre rett til å dømme henne.

Jeg og familien min var på besøk hos noen venner av familien en lørdagskveld. De hadde da en datter som var 3år og midt i leken på kvelden utbrøt det fra jenta: Men pappa jeg har jo ikke fått drinken min i kveld. Far går da til barskapet sitt å blander en selvsagt alkoholdrink på samme måte som når han blander en drink til seg selv. Personlig ser jeg på det som lite sjarmerende. Denne jenta er vant til at alkohol/en full far hører helga, uten at hun nødvendigvis har tatt noe skade av det.

Når det er snakk om vørterøl eller ingefærøl, smaker ikke det som øl og kan ikke sees på som noe etterligning mener jeg. Ser ingenting galt i å se barn drikke vørterøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har jo øl i navnet

Tror vi har samme grunn-prinsipp. Nemlig at unger skal få være unger og ikke trenge bli introdusert for voksen-verden for tidlig.

Uenigheten er i begrepet ØL. Jeg ble aldri tilbudt vare med noe navn "øl" i barndommen. Ble du?

Ingefærøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har samme grunn-prinsipp. Nemlig at unger skal få være unger og ikke trenge bli introdusert for voksen-verden for tidlig.

Uenigheten er i begrepet ØL. Jeg ble aldri tilbudt vare med noe navn "øl" i barndommen. Ble du?

Javisst. Jeg er oppflasket på hjemmebrygget øl og vørterøl. Det var fast følge til søndagsmiddagen, og på lørdag kveld når vi hadde pølser eller lignende. Seinere kom ingefærøl inn i bildet, og dette er fortsatt det som barna blir tilbudt når det er matselskaper i min familie. Brus til maten er en sjeldenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og familien min var på besøk hos noen venner av familien en lørdagskveld. De hadde da en datter som var 3år og midt i leken på kvelden utbrøt det fra jenta: Men pappa jeg har jo ikke fått drinken min i kveld. Far går da til barskapet sitt å blander en selvsagt alkoholdrink på samme måte som når han blander en drink til seg selv. Personlig ser jeg på det som lite sjarmerende. Denne jenta er vant til at alkohol/en full far hører helga, uten at hun nødvendigvis har tatt noe skade av det.

Når det er snakk om vørterøl eller ingefærøl, smaker ikke det som øl og kan ikke sees på som noe etterligning mener jeg. Ser ingenting galt i å se barn drikke vørterøl.

Jeg ville også ha reagert på det å mikse en drink til en 3-åring. Barn skal være barn, ikke mini-voksne. Dette går også på utseende på undertøy, badedrakter etc. til småjenter, som dessverre har en tendens til å se alt for "sexy" ut, som kopier av klær til ungdom og voksne. Slike ting er med på å frata ungene barndommen, de blir liksom ungdommer fra 5-års alderen.

Og jeg må innrømme at jeg reagerte da jeg en gang var innom et diskotek for barn helt ned til 6 år, der de kunne kjøpe paraply-drinker fra "baren" og satt på høye barkrakker ved disken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest safron

Vi kjenner en mor som lar ungene drikke både kaffe, alkoholfritt øl og konjakk når det er på bordet. "Fordi de liker det". Ungene har ikke begynt på skolen. Det er helt tydelig at mor syns dette er tøft, og at ungene syns det som er stas er å¨få denne oppmerksomheten fra mor. Hårreisende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det?

ingefærøl ~øl (eng. ginger-ale, ginger beer) sukret leskedrikk med ingefær(olje) som smaksstoff

Brus med ingefærsmak er det du finner i butikkene under navnet ingefærøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg ville også ha reagert på det å mikse en drink til en 3-åring. Barn skal være barn, ikke mini-voksne. Dette går også på utseende på undertøy, badedrakter etc. til småjenter, som dessverre har en tendens til å se alt for "sexy" ut, som kopier av klær til ungdom og voksne. Slike ting er med på å frata ungene barndommen, de blir liksom ungdommer fra 5-års alderen.

Og jeg må innrømme at jeg reagerte da jeg en gang var innom et diskotek for barn helt ned til 6 år, der de kunne kjøpe paraply-drinker fra "baren" og satt på høye barkrakker ved disken.

Der ser du! Du er et hespetre du også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha servert alkoholfritt øl og slettes ikke lettøl til hverken en 3-åring eller 13-åring. Og det ville vært helt uaktuelt og forlange på resturant.

Vørterøl og ingefærøl regner jeg som brus med missvisende navn. Tomtebrygg som man lager selv til jul ville jeg ikke hatt videre skrupler med.

Øl, vin mm er en voksendrikk. Og jeg vil ikke være med på å fremskynde barn og unges alkoholdebutt ved å gjøre drikker som stort sett er alkoholholdige interessante, nødvendige og hverdagslige.

(Lettøl blir jo rett og slett å sjenke ungen og ville vært ulovlig på et spisested.)

mvh

lex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst. Jeg er oppflasket på hjemmebrygget øl og vørterøl. Det var fast følge til søndagsmiddagen, og på lørdag kveld når vi hadde pølser eller lignende. Seinere kom ingefærøl inn i bildet, og dette er fortsatt det som barna blir tilbudt når det er matselskaper i min familie. Brus til maten er en sjeldenhet.

Samme her, vørterøl og tomtebrygg (stort sett bare til jul,da) var helt vanlig i min barndom...

Tomtebrygget var det nok litt alkohol i, ja...men vi fikk jo ikke mange glass, og det gikk så fint så... Sånn var det før, i dag ville man nok ikke gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hva er det som er så ille med alkoholfritt øl? Humle? Og du kan da ikke for alvor mene at vørterøl også er forbeholdt voksne? Hvem andre enn barn er det som drikker det? Er det betegnelsen øl som besudler?

Nå snakker du som et skikkelig hespetre. Hvilket forsåvidt er meget bra. Og jeg tror egentlig du kødder.

Uansett er dette bare synsing. Som jeg skrev i et annet innlegg, er det ingen aldersrestriksjoner på kjøp og skjenking av alkoholfritt øl, og det finnes ingen holdepunkter for at tilvenning til alkoholfritt øl hos barn fører til at de blir større konsumenter av pilsner enn andre seinere i livet.

Antakelig er det sunnere enn brus også, mindre sukker.

Nei til smørterøl c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...