Gå til innhold

Uforsvarlig??


black wealch

Anbefalte innlegg

black wealch

I forbindelse med at så mange synes det var uforsvarlig å gå fra sovende barn om kvelden, hva med om morgenen?

Mor og far går på jobben kl 0700, barna sover til ca 0800, ser litt på barnetv, spiser og går så på sfo. Hva mener dere, er dette uforsvarlig? De ligger en time alene og sover...

Barna er 7 og 9,5 år, og er veldig fornøyd med ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er uforsvarlig å gå fra barn som er store nok og ansvarlige nok til å klare seg alene og innstilt på det, verken om morgenen eller om kvelden. Ikke dermed sagt at de bør være alene hele natten. Jeg synes ikke morgenopplegget du beskriver, høres uforsvarlig ut.

Men det er selvfølgelig stor forskjell på om familien er hjemme hos seg selv eller om de er et helt annet sted - f.eks. på en ferge, på et hotell eller i et telt. Det du refererer til, er vel at mange her mente det er på kanten å etterlate sovende barn i en ferieleilighet i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,- jeg har ikke gjort det selv,- men det hadde ikke føltes _så_ ille... Større sjans for at det kommer tullinger på døren (innbrudd, narkomane, fulle folk) om kvelden/natta tror jeg.

Men jeg har nå skrekk for brann...så jeg liker fortsatt best å være hjemme når de sover - selv om de er tenåringer. (de sover TUNGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Jeg synes ikke det er uforsvarlig å gå fra barn som er store nok og ansvarlige nok til å klare seg alene og innstilt på det, verken om morgenen eller om kvelden. Ikke dermed sagt at de bør være alene hele natten. Jeg synes ikke morgenopplegget du beskriver, høres uforsvarlig ut.

Men det er selvfølgelig stor forskjell på om familien er hjemme hos seg selv eller om de er et helt annet sted - f.eks. på en ferge, på et hotell eller i et telt. Det du refererer til, er vel at mange her mente det er på kanten å etterlate sovende barn i en ferieleilighet i utlandet?

Men, mange nevnte at de aldri har vært hos naboen engang mens barna sov.

Men blir det egentlig den store forskjellen, om barna er informert og vet hvor de skal gå om de våkner?

På andre steder enn hjemme er det selvsakt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Tja,- jeg har ikke gjort det selv,- men det hadde ikke føltes _så_ ille... Større sjans for at det kommer tullinger på døren (innbrudd, narkomane, fulle folk) om kvelden/natta tror jeg.

Men jeg har nå skrekk for brann...så jeg liker fortsatt best å være hjemme når de sover - selv om de er tenåringer. (de sover TUNGT)

Jeg er også redd for brann... Og jeg er redd for vannet, trafikken, overgripere og mye annet.

Men, jeg er også redd for å overbeskytte de ;-).

Alternativet er at de må opp kl 0630, og på sfo kl 0700, og det ønsker de heller ikke selv. Nå koser de seg hjemme, og drar i 9-tiden på sfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også redd for brann... Og jeg er redd for vannet, trafikken, overgripere og mye annet.

Men, jeg er også redd for å overbeskytte de ;-).

Alternativet er at de må opp kl 0630, og på sfo kl 0700, og det ønsker de heller ikke selv. Nå koser de seg hjemme, og drar i 9-tiden på sfo.

Med det valget der hadde jeg nok også gjort som deg. Men jeg har hatt det litt mer fleksibelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhea Silvia

Jeg tror jeg ville ha vekt de før jeg gikk, ellers høres det greit ut.

Og at de har en "bakvakt" et sted, en nabo el som de kan kontakte om det skulle være noe.

Mine på snart 11 og 8 år har vert aleine om morgenen det siste året, men de har vert våkne og svigermor bor i nabohuset. Det har gått greit, untatt den dagen den yngste spydde ti min etter at jeg dro hjemmefra ( ogs selvsagt hadde glemt mobilen...)

Å la de være aleine om natta er noe heilt anna, selv om vi kan gjøre avtale med den eldste at vi er borte noen timer om kvelden. Men bare når svigers er hjemme i nabohuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Men, mange nevnte at de aldri har vært hos naboen engang mens barna sov.

Men blir det egentlig den store forskjellen, om barna er informert og vet hvor de skal gå om de våkner?

På andre steder enn hjemme er det selvsakt uaktuelt.

Det er forskjell på store og små barn.

Jeg har også levnet mine store barn og tenåringer alene om morgenen. Og nå kan jeg levne dem litt alene når som helst på døgnet.

Men ikke små barn. For små barn er uberegnelige. En gang da jeg skulle hente et barn og hadde baby i vogn, så ville ikke 4-5 åringen være med. Jeg ble presset på tid (måtte hente eldste-barnet for SFO stengte)- og jeg valgte sette 4-5 åringen foran video. H*n ville måtte være hjemme alene 10-15 minutter.

Jeg _møtte_ barnet upåkledd i vintervær... H*n hadde blitt redd og startet etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt ser jeg ikke noe galt med hverken morgenen eller kvelden. Men det må selvfølgelig sees i sammenheng av barnas modenhet, personlighet, hva man har trent dem til og samspill mellom barna. Hvilke omgivelser man bor i, muligheter til "bakvakt", hvor langt borte og hvor tilgjengelig man selv er spiller også inn.

Alt kan skje, men det er større fare for at barna tar skade av overbeskyttelse enn av brann, tenker jeg. Det er ikke menneskelig mulig å beskytte barna mot alt samme hvor mye man er til stedet. En visst rissiko er man nødt til å akseptere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt ser jeg ikke noe galt med hverken morgenen eller kvelden. Men det må selvfølgelig sees i sammenheng av barnas modenhet, personlighet, hva man har trent dem til og samspill mellom barna. Hvilke omgivelser man bor i, muligheter til "bakvakt", hvor langt borte og hvor tilgjengelig man selv er spiller også inn.

Alt kan skje, men det er større fare for at barna tar skade av overbeskyttelse enn av brann, tenker jeg. Det er ikke menneskelig mulig å beskytte barna mot alt samme hvor mye man er til stedet. En visst rissiko er man nødt til å akseptere.

mvh

"..men det er større fare for at barna tar skade av overbeskyttelse enn av brann"

Enig i at det ikke er bra å overbeskytte barna,- dvs. å ikke la dem få lov til ting som kan utvikle dem, fordi det innebærer en viss risiko (f.eks. klatre i trær etc). Men jeg tror ikke barna mine vil bære preg av å være overbeskyttet selv om jeg har holdt meg hjemme om kvelder/netter. Det merker de jo ikke noe til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barna kommer seg opp når de skal, og de selv er fornøyde (og ikke bare sier de er det for å tekkes foreldrene) ser jeg ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på store og små barn.

Jeg har også levnet mine store barn og tenåringer alene om morgenen. Og nå kan jeg levne dem litt alene når som helst på døgnet.

Men ikke små barn. For små barn er uberegnelige. En gang da jeg skulle hente et barn og hadde baby i vogn, så ville ikke 4-5 åringen være med. Jeg ble presset på tid (måtte hente eldste-barnet for SFO stengte)- og jeg valgte sette 4-5 åringen foran video. H*n ville måtte være hjemme alene 10-15 minutter.

Jeg _møtte_ barnet upåkledd i vintervær... H*n hadde blitt redd og startet etter meg.

Jeg syntes ikke du skal tenke på om det er forsvarlig eller ei, så lenge de er fornøyd med ordningen selv! Barn er forskjellige.. Noen er veldig selvstendige, andre ikke.Når vår åtte-åring fikk spørsmål om han ville være alene en time før han skulle gå på skolen om morningen var svaret nei. Han likte ikke det å skulle passe tiden på morningen. Men han er alene et par timer etter skoletid, han sier han syntes det er deilig!

Jeg har ingen betenkligheter med å la han være alene. Han klarer seg godt, og vet hvilke regler han skal forholde seg til. Dessuten bor vi ganske "tett", og det er ikke vanskelig å få hjelp om noe skulle skje..

Og dine er jo to også! Så la de være alene du uten bekymringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Tja,- jeg har ikke gjort det selv,- men det hadde ikke føltes _så_ ille... Større sjans for at det kommer tullinger på døren (innbrudd, narkomane, fulle folk) om kvelden/natta tror jeg.

Men jeg har nå skrekk for brann...så jeg liker fortsatt best å være hjemme når de sover - selv om de er tenåringer. (de sover TUNGT)

Høres slitsomt ut å ikke kunne gå fra sovende tenåringer.

Var selv alene hjemme hele helger fra 12-årsalderen, og reiste også på hytteturer med venninner fra ca. samme tid. Og dette var før alle var tilgjengelige pr. mobiltelefon. Usikker på om jeg selv vil reise fra barna så tidlig, men vil nok generelt påvirke dem til å bli selvstendige forholdsvis tidlig, herunder være alene (selvsagt bare om de selv synes det er ok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..men det er større fare for at barna tar skade av overbeskyttelse enn av brann"

Enig i at det ikke er bra å overbeskytte barna,- dvs. å ikke la dem få lov til ting som kan utvikle dem, fordi det innebærer en viss risiko (f.eks. klatre i trær etc). Men jeg tror ikke barna mine vil bære preg av å være overbeskyttet selv om jeg har holdt meg hjemme om kvelder/netter. Det merker de jo ikke noe til :)

Høres fryktelig tungvindt ut.

Barna har etter hvert godt av å kunne klare seg selv noen kvelder både når de er våkne og når de skal legge seg å sove.

Jeg ville fått spader om jeg i en alder av 10 fant ut at foreldrene mine ikke kunne gå ut en kveld fordi de skulle passe på mens jeg sov!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Prinsippielt ser jeg ikke noe galt med hverken morgenen eller kvelden. Men det må selvfølgelig sees i sammenheng av barnas modenhet, personlighet, hva man har trent dem til og samspill mellom barna. Hvilke omgivelser man bor i, muligheter til "bakvakt", hvor langt borte og hvor tilgjengelig man selv er spiller også inn.

Alt kan skje, men det er større fare for at barna tar skade av overbeskyttelse enn av brann, tenker jeg. Det er ikke menneskelig mulig å beskytte barna mot alt samme hvor mye man er til stedet. En visst rissiko er man nødt til å akseptere.

mvh

Vi bor "trykt", med bare kjente naboer.

Klart dette med brann og innbrudd er i mine tanker, men jeg prøver å ikke la de styre meg for mye.

Ser at barna vokser på å få ha ansvar, og de er litt stolte over å få klare seg selv.

Tror vi har valgt rett løsning, men kan være greit å høre andres meninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polio

Høres fryktelig tungvindt ut.

Barna har etter hvert godt av å kunne klare seg selv noen kvelder både når de er våkne og når de skal legge seg å sove.

Jeg ville fått spader om jeg i en alder av 10 fant ut at foreldrene mine ikke kunne gå ut en kveld fordi de skulle passe på mens jeg sov!

mvh

HÆ!! Kødder du?? Mener du at en 10-åring skal ligge hjemme alene å sove om natte fordi foreldrene skal bort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polio

Høres slitsomt ut å ikke kunne gå fra sovende tenåringer.

Var selv alene hjemme hele helger fra 12-årsalderen, og reiste også på hytteturer med venninner fra ca. samme tid. Og dette var før alle var tilgjengelige pr. mobiltelefon. Usikker på om jeg selv vil reise fra barna så tidlig, men vil nok generelt påvirke dem til å bli selvstendige forholdsvis tidlig, herunder være alene (selvsagt bare om de selv synes det er ok).

Hele helger fra du var 12 år ja!! Jaja, da skjønner jeg hvorfor du har så forskrudd syn på dette her... Ikke bra i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polio

Det er forskjell på store og små barn.

Jeg har også levnet mine store barn og tenåringer alene om morgenen. Og nå kan jeg levne dem litt alene når som helst på døgnet.

Men ikke små barn. For små barn er uberegnelige. En gang da jeg skulle hente et barn og hadde baby i vogn, så ville ikke 4-5 åringen være med. Jeg ble presset på tid (måtte hente eldste-barnet for SFO stengte)- og jeg valgte sette 4-5 åringen foran video. H*n ville måtte være hjemme alene 10-15 minutter.

Jeg _møtte_ barnet upåkledd i vintervær... H*n hadde blitt redd og startet etter meg.

Nemlig!! At barnet synes det er helt greit når mamma er der og forklarer at hun bare skal være borte en liten stund, så kan det plutselig bli veldig utrygt når hun faktisk er gått. Og da vet man ikke hva barnet kommer til å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hele helger fra du var 12 år ja!! Jaja, da skjønner jeg hvorfor du har så forskrudd syn på dette her... Ikke bra i det hele tatt

Var vel heller foreldrene mine, og til venninnene mine, som hadde forskrudd syn :). Har neppe tatt skade av det, men var vel også litt heldig som ikke kom ut for noe. Lærerikt var det uvtvilsomt. Ville vel selv vært mer betenkt på å la gutta mine være alene fra samme tidsrom. Men tidene er jo også noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...