Gå til innhold

mor vil ikke lese...


Gjest sjøstjerna

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Føler meg elendig. Orket ikke lese ikveld heller. Ble så sent.

Først NÅ er yngste i seng- og det var nå jeg sa det var for sent å lese.

Om kveldene er jeg LEI av unger, og øsnker voksentid. Og så vil de spise opp den lille voksen-tiden med å mase på lesing...

Orket ikke. Sa til yngstebarnet at ok- jeg kan lese litt- men at det var uten lyst- og kun på tvang. Da sukket h*n, og sa det ikke var nødvendig. Jeg minnet h*n på at jeg nå har hjulpet h*n å rydde, og støvsugd og vasket rommet. H*n la seg uten smil om munnen.

Føler meg elendig. At man ikke vil kose seg med ungen- nå når ungen har tid...

Det med lesing er for meg blitt grusomt. For det blir senere og senere på kvelden etter hvert som barnet blir større. Og mindre og mindre voksentid blir det..

ja,da. Vet det er forbigående. Har eldre unger...

men måtte bare "blåse litt ut her"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • smekka

    6

  • Lillemus

    5

  • Bookworm

    4

  • Atene

    3

Mest aktive i denne tråden

Det er derfor jeg ikke har fast lesetid for ungene, for da krever de det hver dag ;)

Jeg må si jeg skjønner deg så godt, for jeg er også ofte sliten og lei når de legger seg. Kanskje du skal avtale med dem at du leser noen ganger og andre ganger ikke. Her godtaes en nattasang også. Jeg synes faktisk det er kjekkere å lese for dem lenge før leggetid.

Noen barn liker å ha en lydbok på før de sovner, men det var ikke noe suksess her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Voksentid - hva er det?

Ikke klag a!! Her i huset må vi legge oss sammen med barnet for at h*n skal sovne og det kan ta både en og to timer. Innen den tid er det leggetid for voksne også, så her i huset har vi ikke hatt voksentid de siste 7 årene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ikke klag a!! Her i huset må vi legge oss sammen med barnet for at h*n skal sovne og det kan ta både en og to timer. Innen den tid er det leggetid for voksne også, så her i huset har vi ikke hatt voksentid de siste 7 årene!!!

:-)

Ja, men dette er jo deres valg. Dere trenger jo ikke legge dere i lag med barnet. Er det dere eller barnet som bestemmer leggetid?

ja, jeg vet at uvaner er vanskelig å omvende. Men etter å ha vært mor i mange år vet jeg også at det ikke er umulig...

Minsten her ga seg, og la seg. "problemet" var egentlig mors.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det er derfor jeg ikke har fast lesetid for ungene, for da krever de det hver dag ;)

Jeg må si jeg skjønner deg så godt, for jeg er også ofte sliten og lei når de legger seg. Kanskje du skal avtale med dem at du leser noen ganger og andre ganger ikke. Her godtaes en nattasang også. Jeg synes faktisk det er kjekkere å lese for dem lenge før leggetid.

Noen barn liker å ha en lydbok på før de sovner, men det var ikke noe suksess her.

Mine eldste likte lydbok. Min yngste gjør det ikke. H*n vil ha "kosen" som følger med lesing i lag med en voksen.

Jeg har gjort som deg- jeg _har_ sagt at jeg ikke leser alle dager. Nå er det 3 dg siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ikke klag a!! Her i huset må vi legge oss sammen med barnet for at h*n skal sovne og det kan ta både en og to timer. Innen den tid er det leggetid for voksne også, så her i huset har vi ikke hatt voksentid de siste 7 årene!!!

Men hvorfor har dere latt det gå så langt at barnet bestemmer at dere skal ligge sammen med det til det har sovna?

Mine to yngste barn hadde nok også krevd dette hvis vi ikke hadde stått på vårt og jobba hardt med at de skulle sovne selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Du må forklare og lage avtaler med barna. Det er ikke alltid så nyttig å forklare slike ting når man står midt oppi "krigssona" ;)

Imorgen kaller du inn ungene til et "møte" og sier du må ta opp en viktig sak! Lag en helt klar avtale som forteller hva som forventes av barna hver kveld. Når alt er avklart, ber du barna gjenta hva avtalen går ut på.

Når det gjelder bøker, så kan du f.eks. ta ungene med på biblioteket for å låne bøker de selv kan lese på senga.

Forøvrig kan du gjøre en avtale om at du leser en felles bok for dem tidligere på kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Du må forklare og lage avtaler med barna. Det er ikke alltid så nyttig å forklare slike ting når man står midt oppi "krigssona" ;)

Imorgen kaller du inn ungene til et "møte" og sier du må ta opp en viktig sak! Lag en helt klar avtale som forteller hva som forventes av barna hver kveld. Når alt er avklart, ber du barna gjenta hva avtalen går ut på.

Når det gjelder bøker, så kan du f.eks. ta ungene med på biblioteket for å låne bøker de selv kan lese på senga.

Forøvrig kan du gjøre en avtale om at du leser en felles bok for dem tidligere på kvelden?

De er så lure vet du... Minsten er ikke sælig interessert i lesing før kvelden... (før legging)

Men takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Men hvorfor har dere latt det gå så langt at barnet bestemmer at dere skal ligge sammen med det til det har sovna?

Mine to yngste barn hadde nok også krevd dette hvis vi ikke hadde stått på vårt og jobba hardt med at de skulle sovne selv!

He he, guttungen hadde nok også krevd at vi skulle legge oss sammen med han, i vår seng, med han i midten, om han fikk bestemme.

Det får han ikke, selv om han har prøvd både krokodilletårer og snørr ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1185487525' post='3647313]

He he, guttungen hadde nok også krevd at vi skulle legge oss sammen med han, i vår seng, med han i midten, om han fikk bestemme.

Det får han ikke, selv om han har prøvd både krokodilletårer og snørr ;o)

Det gjelder å stå på sitt ;)

Tøft når det står på, men jammen nyter man godt av det etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier: vil du ha lesestund om kvelden må du seng kl "...". Legger du deg senere - null lesing, kun nattaklem.

Funker her hos oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Du sier: vil du ha lesestund om kvelden må du seng kl "...". Legger du deg senere - null lesing, kun nattaklem.

Funker her hos oss:-)

God ide!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg pleier å si på kvelden at dersom det skal leses, må det skje til et visst tidspunkt, så får de sjøl velge om det blir noe eller ikke.

Og ser jeg at det blir knapt med tid, så foreslår jeg noen ganger at vi skal lese mens det spises kveldsmat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest for de som vil høre

Jeg leser klokken halv åtte, "for de som har spist aftens, tatt på pysj og pusset tennene". Utenom ferietid skal de også ha ok ryddet rommet / pakket sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klag a!! Her i huset må vi legge oss sammen med barnet for at h*n skal sovne og det kan ta både en og to timer. Innen den tid er det leggetid for voksne også, så her i huset har vi ikke hatt voksentid de siste 7 årene!!!

Der kan dere overhode ikke skylde på barnet gitt - det er ene og alene deres egen feil. Hvorfor i all verden har dere latt det gå så langt?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er da ikke et "MUST" å lese på sengekanten vel? Jeg leser ganske mye for ungene, men det er sjelden vi leser på senga. Synes det er mye koseligere å lese i løpet av dagen - i sofaen i stua, eller rigge til noen puter på rommet deres eller i stua, og så lese.

Når det er leggetid, synger vi to-tre sanger og ber kveldsbønn, og bare innimellom leser vi ei bok. Fungerer fint det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen som bør lese

Jeg skynter meg å få de i seng ofte, fordi jeg er så sliten og vil ha ro.

Jeg bør bli flinkere, for på foreldresamtale sa de også at jeg bør lese for ungene. Mannen min vil ikke lese, så jeg føler at alt ligger på meg. Det skal være en kosestund, så jeg håper jeg gjør det oftere.

Vi har vel lov til å bli slitne og ønske ro om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett et fast klokkeslett for når de må være klare hvis det skal bli lesing. Er de ikke klare, blir det ingen lesing. Da slipper man diskusjoner (annet enn i starten da, men de må jo informeres om ny regel og dette tidspunktet du finner som passer deg).

Man bør lese for barna, så klart - men det MÅ ikke skje på sengekanten når man egentlig har kommet en halvtime for seint i seng og egentlig bare har lyst til å flate ut i stolen.

Lesing ved kveldsmat/rett etter barne-tv eller noe sånt funker like bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klag a!! Her i huset må vi legge oss sammen med barnet for at h*n skal sovne og det kan ta både en og to timer. Innen den tid er det leggetid for voksne også, så her i huset har vi ikke hatt voksentid de siste 7 årene!!!

Der har dere nok gravd deres egen grav, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...