Gå til innhold

Lekser og læring. Hvem har ansvaret?


løvinne71

Anbefalte innlegg

Da skjønner jeg jo godt at du er mot heldagsskole. Spørsmålet er jo hvordan man skal prioritere når man velger politiske løsninger, det store flertallet som bruker og er avhengig av SFO og sørge for et bedre tilbud til dem, eller legge til rette for at de som har mulighet til å velge bort SFO skal fortsette å få velge, i praksis på bekostning av de mange.

Jeg synes SFO i hovedsak er lite annet enn betalt barnepass. Ville mye heller hatt skole de timene, men naturligvis med nok tid til lek og bevegelse underveis.

Tiltredes!

Helt enig i at SFO-tiden kunne vært anvendt langt bedre. Gjerne med den følge at det ble mindre behov for å gjøre lekser hjemme. Men enig med deg i at det også må bli tid til frilek og bevegelse.

Seksåringen min sitter nesten bestandig og blar i tegneserier eller spiller spill når jeg henter ham. Ikke helt verdiløst noen av delene, men unødvendig å sitte slik i timevis hver dag, slik det er nå. Vi er dessverre ikke hjemme før nærmere 17 hver dag, da blir det middag og litt TV før det blir tid for lekser (riktignok ikke så mye ennå). Men det blir en lang dag for de små, irriterende da at flere timer hver dag bare soses bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    23

  • tzatziki1365380058

    21

  • Sofline

    5

  • løvinne71

    5

''JA! Det er slitsomt, det er frustrerende å være mor, - men det er om mulig like, om ikke mer! frustrerende å være lærer i dagens norske skole: Vi skal igjennom et kjempepensum, på få timer! Vi skal forsvare at det er slik overfor foreldrene, vi skal tilrettelegge for at alle elevene skal få tilpasset opplæring på sitt nivå, og det eneste vi _egentlig_ trenger, er mer ressurser /flere pedagoger til hver enkelt time... Det hjelper svært lite at elevene får flere timer på skolen, når vi som skal lære dem noe, blir færre og færre! I dag er det ikke noe "tak" ¨på hvor mange elever det kan være på hver lærer. Er det en skole/kommune med dårlig økonomi og mange elever på ett kull, skal alle disse kunne ha bare 1 lærer. Da blir det vanskelig, da!''

Dettte har jeg også tenkt over noen ganger. Det forventes mer og mer av norske barn, de skal lære flere ting og være mange timer på skolen i forhold til det de var før. Ikke rart barna blir slitne, og lekselesning blir et mas, når barnas skoledag nærmer seg en full arbeidsdag og de skal lære, lære, lære hele tiden. Man kan ikke forvente like mye av et lite barn som av en voksen. Det er begrenset hvor mye kunnskap man kan ta til seg på en dag.

Stakkars barna som må lære noe...

Barna har alltid hatt læring som en del av sin oppvekst, enten det gjelder å hjelpe til hjemme eller på skolen.

Å sette tid til "kos" er noe som vi er opptatt av idag og kommer nok av at vi er rikere, mer selvopptatte enn tidligere. Ikke bare de voksne, men også barna skal kose seg og realisere seg gjennom fritidsaktiviteter og hobbyer som de er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lekser er noe dritt og ønsker dem dit pepper'n gror!

For noen barn er lekser så problematisk at de absolutt burde få slippe. Her har vi hatt rene helvete hver gang det var leksetid for eto av barna mine. Til slutt ga jeg opp hele greia for jeg orket rett og slett ikke mer. Jeg ønsket å kunne ha det fint sammen med ungene på fritiden, og at de skulle kunne gå til sengs med en god følelse.

Skolen var stadig etter oss og messet om hvor viktig det var med de forbaska leksene. Hver gang det var tatt opp på skolen var det til å prøve igjen. Jeg skulle ønske de kunne latt oss slippe..

Hadde det vært opp til meg ville lekser vært avskaffet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg jo godt at du er mot heldagsskole. Spørsmålet er jo hvordan man skal prioritere når man velger politiske løsninger, det store flertallet som bruker og er avhengig av SFO og sørge for et bedre tilbud til dem, eller legge til rette for at de som har mulighet til å velge bort SFO skal fortsette å få velge, i praksis på bekostning av de mange.

Jeg synes SFO i hovedsak er lite annet enn betalt barnepass. Ville mye heller hatt skole de timene, men naturligvis med nok tid til lek og bevegelse underveis.

Det er begrenset hvor mye undervisning barna klarer i løpet av en dag. De vil ikke ha læremessig utbytte av en 8-4-dag.

Tilbud om leksehjelp og innholdet i SFO må gjerne bli bedre. Men det nærmer seg et overgrep å tvinge alle inn i noe slikt.

Dessuten vil barn som trenger individuell oppfølging bli sterkt skadelidende. Vi kan bare glemme at politikerne bevilger penger til noe så lite kolektivistisk. Og når barna kommer hjem vil de være for utslitte og frustrerte til å orke noe særlig mer.

Men mange mener vel at det beste ville vært å sende barna på kostskole etter engelsk modell. Så slipper man disse skrekkelige foreldrene som roter til utdanning og oppdragelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De foreldrene som ønsker å følge opp selv, vil ikke få mindre sjanse til det dersom det blir heldagsskole. Ja, de som ikke trenger SFO får mindre tid, men jeg foretrekker tilbud tilrettelagt for flertallet, ikke mindretallet.

De fleste barna vil tjene på heldagsskolen, tror jeg. Da mener jeg det er viktigere enn å ta hensyn til de få som ikke benytter seg av tilbudet i dag.

Jeg tror at for de barna som er skikkelig utsatt og ikke har støtte hjemmefra, så vil mer undervisningstid på skolen gjøre det mye bedre. Jeg tror ikke det vil gjøre det verre for de barna som har støttende foreldre - de klarer seg alltid.

Frivillig leksehjelp er veldig bra, men de erfaringene jeg har, basert på mine barns skolegang, er at det nettopp er de med ressurssterke foreldre som blir "beordret" på sånt, ikke de med svak hjemmesituasjon.

Dette er et politisk spørsmål, og vi er bare fundamentalt uenige. Du kommer aldri til å overbevise meg om at det er riktig å lage en politikk basert på frivillighet og "foreldres ansvar", fordi et lite mindretall kan nyttiggjøre seg av det.

Ansvarliggjøring av foreldre er vel og bra, men jeg er nesten fristet til å spørre hvor du bor. Jeg bor i en av Oslos mest flerkulturelle bydeler, og en forutsetning for ansvarliggjøring er i alle fall ressurser og ikke minst felles forståelse av barnas behov. Det er laaaangt igjen før det er på plass her vi bor, og i mellomtiden er det ungene som lider og ikke lærer det de skal. Har sett akkurat det samme i skikkelige "inngrodde norske" strøk, også, der målet for foreldrene har vært å få ungdommen inn i hjørnesteinsbedriftene på hjemstedet og skolen har svært liten status. Da blir ansvarliggjøring bare et fint ord.

Du ser ikke det barbariske i at barn som er tvunget gjennom en skoledag som er alt for lang og slett ikke tilpasset dem skal måtte bruke en time eller to når de kommer hjem på å ta igjen det forsømte. Eller også bli skoletapere.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du er så livende redd for at folk skal velge selvstendig. Det virker som du synes et flertall av norske foreldre er for kørka til å velge ta gode valg for sine barn.

Jeg synes også du har svært lave tanker om foreldre som kanskje ikke var så skoleflinke selv. Det kan faktisk godt hende at de kan gjøre gode valg for sine barn. For meg virker det store flertall av foreldre svært dyktige til å koble inn ekstern ekspertise der deres egen ikke strekker til.

Kan du forklare meg hva som er så bra med at alle skal lære det samme på samme måte i samme tempo i minst 10 år? Og kan du forklare meg hva som er så bra med å frata både skolen og mange av barna den resursen som mange foreldre er, bare fordi ikke alle er like?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skummet gjennom her og der og endte til slutt opp med det eksempelet du ga på ungdomsskolelekser.

Hjelp!! Er det sant? *Gruer seg til barna begynner ungdomsskolen*

Jeg må si jeg har vondt for å se at dette er en god læringsform. Da jeg gikk på skolen gjrorde jeg ihvertfall bare mine egne lekser, ikke klassekameratene sine. Jeg hadde dessuten muligheten til å prioritere tiden min selv, uten å være så avhengig av andres innsats.

Datteren min, som gikk ut av 10. klasse våren 2006, hadde mye prosjektarbeid. Men i løpet av noen år kan pendelen svinge tilbake igjen.

Jeg synes det kan ha noe for seg dersom de jobber med det på skolen. Men ofte blir den avsatte tiden brukt til så mye tull - eller de avsatte timene blir omdisponert - at de ender opp med å måtte gjøre det ferdig hjemme. Det er heller ikke alltid at alle får samme karakter, men det hender ofte, fordi lærerne ikke kan vite hvem som har gjort hva.

Jeg skrev det eksemplet mest for å sette de som tenker på sin egen skoletid og mener det må være gjort på 10 minutter å "følge opp leksene" (dvs. sjekke at de er gjort), litt på plass. Det er slutt på den tiden da det var nok å svare på 5 spørsmål ved å lete i lærebokteksten. For mange er nok dette vel og bra, men for de som er litt umodne, tror jeg prosjektarbeidsformen har svært liten verdi. For de som sliter, kan tverrfagligheten være et problem - en elev kan være interesert i prosjekttemaet, men faller likevel av lasset fordi de må skrive noe om det på engelsk.

Jeg tror heller ikke det er likt på alle ungdomsskoler. Nevøen min går året under datteren min på en skole i samme by, og moren hans (altså min søster) har ikke samme erfaring med leksemengden. Det kan skyldes forskjeller mellom de to skolene, men også at min datters fetter har litt lettere for å gi blaffen / holde seg til det absolutte minimum.

Det har i hvert fall kommet noe godt utav dette - datteren min merker at hun har fått med seg mye fra ungdomsskolen og at mye av stoffet i f.eks. matte, blir repetisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Du ser ikke det barbariske i at barn som er tvunget gjennom en skoledag som er alt for lang og slett ikke tilpasset dem skal måtte bruke en time eller to når de kommer hjem på å ta igjen det forsømte. Eller også bli skoletapere.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du er så livende redd for at folk skal velge selvstendig. Det virker som du synes et flertall av norske foreldre er for kørka til å velge ta gode valg for sine barn.

Jeg synes også du har svært lave tanker om foreldre som kanskje ikke var så skoleflinke selv. Det kan faktisk godt hende at de kan gjøre gode valg for sine barn. For meg virker det store flertall av foreldre svært dyktige til å koble inn ekstern ekspertise der deres egen ikke strekker til.

Kan du forklare meg hva som er så bra med at alle skal lære det samme på samme måte i samme tempo i minst 10 år? Og kan du forklare meg hva som er så bra med å frata både skolen og mange av barna den resursen som mange foreldre er, bare fordi ikke alle er like?

mvh

Lave tanker om ikke skoleflinke? Det er da ikke skoleflinkhet dette går på? Det går på ressurssvakhet i forhold til skolesituasjonen, og det har ikke alltid med egen "flinkhet" å gjøre, og i alle fall ikke bare. Fremfor alt har det med prioritering og vektlegging av viktigheten av utdanning, pluss kunnskap om den hverdagen og kulturen barna vokser opp i. Hvis du mener at denne type ressurssvakhet ikke eksisterer - til og med i ekstrem grad - så befinner vi oss på vidt forskjellig planet.

Det er dessuten helt underlig at du, som i barnehagediskusjonen var SÅ opptatt av at det lille mindretallet (som ikke ville sende barna på stranden) ikke skulle få ødelegge for flertallet, ikke en gang i den grad at Persille skulle kunne flytte turdag for en gangs skyld, i denne situasjonen er SÅ opptatt av at mindretallets interesser skal veie tyngre enn flertallets.

Det virker som om du velger syn kun etter din egen families behov. Det er fullt forståelig ut i fra at det er din jobb å forsvare dine barns interesser, men komplett uegnet til prinsippiell tankegang om hva som gavner totalsituasjonen. Du er dessuten ekstremt aggressiv, og beskylder meg for både det ene og det andre.

Vi er komplett uenige, og befinner oss garantert i vidt forskjellig politiske fløy. Det er helt greit, men det betyr ikke at du kan hevde å forfekte sannheten - like lite som jeg kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er begrenset hvor mye undervisning barna klarer i løpet av en dag. De vil ikke ha læremessig utbytte av en 8-4-dag.

Tilbud om leksehjelp og innholdet i SFO må gjerne bli bedre. Men det nærmer seg et overgrep å tvinge alle inn i noe slikt.

Dessuten vil barn som trenger individuell oppfølging bli sterkt skadelidende. Vi kan bare glemme at politikerne bevilger penger til noe så lite kolektivistisk. Og når barna kommer hjem vil de være for utslitte og frustrerte til å orke noe særlig mer.

Men mange mener vel at det beste ville vært å sende barna på kostskole etter engelsk modell. Så slipper man disse skrekkelige foreldrene som roter til utdanning og oppdragelse.

mvh

Heldagsskolen innebærer ikke undervisning 8-16. Det er jeg sikker på du vet.

De aller fleste barn er på SFO, så graden av utslitthet vil ikke bli verre for majoriteten, uansett. Leksehjelp på SFO er en spøk, og før SFO blir underlagt skolen, så tror jeg aldri det blir skikk på tilbudet. Og dersom barna er så dødsslitne som du vil ha det til, etter en sånn dag - det er ikke min erfaring, for øvrig - så vil det i alle fall være en viss sjans for at de får med seg mer dersom tilbudet er skikkelig mens de er på skolen, enn om de dødsslitne skal bli overgitt til foreldre som ikke bryr seg, og måtte gjøre masse lekser de ikke skjønner noe av i tillegg.

Er du alltid like sikker på at du har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Multippel

Heldagsskolen innebærer ikke undervisning 8-16. Det er jeg sikker på du vet.

De aller fleste barn er på SFO, så graden av utslitthet vil ikke bli verre for majoriteten, uansett. Leksehjelp på SFO er en spøk, og før SFO blir underlagt skolen, så tror jeg aldri det blir skikk på tilbudet. Og dersom barna er så dødsslitne som du vil ha det til, etter en sånn dag - det er ikke min erfaring, for øvrig - så vil det i alle fall være en viss sjans for at de får med seg mer dersom tilbudet er skikkelig mens de er på skolen, enn om de dødsslitne skal bli overgitt til foreldre som ikke bryr seg, og måtte gjøre masse lekser de ikke skjønner noe av i tillegg.

Er du alltid like sikker på at du har rett?

SFO er et elendig tilbud hvor de bare lar barna surre rundt. man kan nesten like gjerne la de tusle hjem å se på tv.

SFO bør bli et skikkelig tilbud og ikke bare en oppbevaringsplass. Ungene er virkelig slitne eter SFO. Mine barn sluttet i SFO for det ble for kaotisk for dem.

Vi betaler mye penger for to til tre timers pass pr dag. i mitt tilfelle betalte jeg mer til SFO enn til barnehage 6 timer pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er mitt ansvar. Selvsagt tar det mye tid og energi. Selvsagt må andre ting salderes.

På skolen vil de møte dyktige lærere og mindre dyktige lærere. De vil møte læringssituasjoner som fungerer godt for dem og som ikke fungerer i det hele tatt. Og jeg atkter å våke som en smed over deres utdanning og læringsutbytte i skolen.

Noen problemer kan løses ved dialog med skolen. Andre ting lar seg ikke løse og jeg får sette meg ned å lære dem tingene selv. Mine barn er for verdifulle til å overlate så viktige ting til tilfeldigheter og til å gå rundt og vente på vær og vind.

Uten lekser vil jeg miste mitt viktigste barometer på hvordan det står til. Jeg vil miste fellesskap med og kjennskap til barnet. Hvordan skal jeg da kunne tale barnets sak på skolen?

Skolen har en avgjørende rolle for mine barns utdanning. (Derfor overlater jeg ikke skolevalg til noe så tilfeldig som vår adresse.) Men foreldrenes rolle er også avgjørende enten vi liker det eller ikke. Særlig de første årene har vi som foreldre en oppgave som ikke skolen automatisk kan overta. Skolen er spesialisten på generell pedagogikk og pensum. Foreldrene er spesialister på sine barn på en måte som ingen lærer kan bli.

Skal ikke jeg få lov å nedprioritere andre ting og gjøre mitt ytterste for mine barn på dette området bare fordi noen andre foreldre ikke kan eller vil gjøre det? Skolen som det kolektivistiske systemet det nødvendigvis må være, vil aldri kunne strekke til for alle barn fordi mange barn har stort behov for individuell oppfølging.

I en hver småskoleklasse med 20 barn finner man minst 4-5 stykker som bruker 20 minutter på å ta opp blyanten og som ikke får gjort stort uten at noen sitter med dem hele tiden. Skolen er ikke bemannet for å følge opp dissa barna slik det er i dag. Om foreldrene ikke tetter hullene hjemme, kommer de ikke til å tettes.

Heldagsskolen kommer til å skape nye tapere. Taperne blir de barna som trenger ting mer individuelt enn skolen kan gi. Hvilken heldagsskolen vil daglig kunne tilby 60 minutters individuell oppfølging til minst 1/4 av barna. Og tenkt hvor tungt det blir for de barna som først blir tvunget til en utvidet skoledag de har minimalt utbytte av, for så å måtte ta igjen tingene når de kommer hjem.

Det må gjerne komme et større tilbud om leksehjelp i skolens / SFOs regi. Men det vil være en tragedie om foreldre som både kan og vil gjøre en jobb på dette området blir hindret i å gjøre det fordi alle skal ha like dårlig oppfølging.

mvh

godt sagt :-)

Jeg vil også følge opp som en smed, og er ikke interessert i å vente og se og klage på skolens ressurser. Mitt barn har bare én sjanse, og jeg akter å gjøre alt jeg kan for at den blir utnyttet best mulig.

Min seksåring har heller ikke full SFO i dag, og hvis det blir heldagsskole mister vi den muligheten til å utnytte dagene som vi selv ønsker. Han har halv plass, mest fordi det ikke er noen å leke med hjemme og han vil det selv, men han er jammen sliten nok de dagene han er ferdig fire.

Leksehjelp er fint, og de må gjerne sette seg ned en stund i SFO-tiden enten med lekser eller andre stille aktiviteter, men jeg ville ikke stolt på at han fikk den samme oppfølgingen på en leksehjelp på SFO som han vil få av meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldagsskolen innebærer ikke undervisning 8-16. Det er jeg sikker på du vet.

De aller fleste barn er på SFO, så graden av utslitthet vil ikke bli verre for majoriteten, uansett. Leksehjelp på SFO er en spøk, og før SFO blir underlagt skolen, så tror jeg aldri det blir skikk på tilbudet. Og dersom barna er så dødsslitne som du vil ha det til, etter en sånn dag - det er ikke min erfaring, for øvrig - så vil det i alle fall være en viss sjans for at de får med seg mer dersom tilbudet er skikkelig mens de er på skolen, enn om de dødsslitne skal bli overgitt til foreldre som ikke bryr seg, og måtte gjøre masse lekser de ikke skjønner noe av i tillegg.

Er du alltid like sikker på at du har rett?

Har du tall på hvor mange barn som har 100% sfo-plass?

De fleste unger jeg kjenner har ikke brukt sfo i et slikt omfang, og de fleste har sluttet helt i løpet av 3. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lave tanker om ikke skoleflinke? Det er da ikke skoleflinkhet dette går på? Det går på ressurssvakhet i forhold til skolesituasjonen, og det har ikke alltid med egen "flinkhet" å gjøre, og i alle fall ikke bare. Fremfor alt har det med prioritering og vektlegging av viktigheten av utdanning, pluss kunnskap om den hverdagen og kulturen barna vokser opp i. Hvis du mener at denne type ressurssvakhet ikke eksisterer - til og med i ekstrem grad - så befinner vi oss på vidt forskjellig planet.

Det er dessuten helt underlig at du, som i barnehagediskusjonen var SÅ opptatt av at det lille mindretallet (som ikke ville sende barna på stranden) ikke skulle få ødelegge for flertallet, ikke en gang i den grad at Persille skulle kunne flytte turdag for en gangs skyld, i denne situasjonen er SÅ opptatt av at mindretallets interesser skal veie tyngre enn flertallets.

Det virker som om du velger syn kun etter din egen families behov. Det er fullt forståelig ut i fra at det er din jobb å forsvare dine barns interesser, men komplett uegnet til prinsippiell tankegang om hva som gavner totalsituasjonen. Du er dessuten ekstremt aggressiv, og beskylder meg for både det ene og det andre.

Vi er komplett uenige, og befinner oss garantert i vidt forskjellig politiske fløy. Det er helt greit, men det betyr ikke at du kan hevde å forfekte sannheten - like lite som jeg kan det.

Det store flertallet av foreldre vet å gjøre gode valg for sine barn. Hvorfor skal alle tvinges fordi noen få velger dårlig?

Skal samfunnet drives ut fra disse prinsippene bør vi totalforby alkohol og tobakk, sette farstsperre på alle biler, forby sjokolade, pom frites, juice og brus. Tvinge alle til å trene en time hver dag osv.

Det er fullstendig usaklig å sammenligne dette med en enkelt dag i en barnehage. Dette er en privat barnehage, det er helt frivillig å sende barna til som følger et opplegg foreldrene visste om før de valgte å sende barna sine dit. Ingen blir tvunget til noe som helst. De får bare ikke et ekstraordinært tilbud fordi noe ikke passet dem, uten at de hadde noen tungtveiende grunn. Det er lysår unna å tvinge alle barn i hele landet inne i et A4-opplegg 190 dager i året eller mer.

Er du tom for gode argumenter siden du går løs på meg i stedet?

;-)

En ikke heldagsskole gir foreldrene som fortsatt ønsker og vet de kan utgjøre en positiv forskjell i sine barns liv mye større muligheter til dette, fordi de ikke er dømt til å få hjem utslitte og frustrerte barn hjem om kvelden. Det gir barn som ikke trives med å måtte være flokkdyr i 8-10 timer om dagen andre alternativer.

Noen foreldre er tvunget til å levere barna fra seg så lenge. Men mange velger et slikt løp selv om de har andre alternativer. Men å påtvinge dette valget på alle barn og alle familier, blir urimelig.

Og de fleste av de 30-40 lærerne jeg kjenner ønsker ikke heldagsskole...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen leksehjelp??

Jeg synes lekser er noe dritt og ønsker dem dit pepper'n gror!

For noen barn er lekser så problematisk at de absolutt burde få slippe. Her har vi hatt rene helvete hver gang det var leksetid for eto av barna mine. Til slutt ga jeg opp hele greia for jeg orket rett og slett ikke mer. Jeg ønsket å kunne ha det fint sammen med ungene på fritiden, og at de skulle kunne gå til sengs med en god følelse.

Skolen var stadig etter oss og messet om hvor viktig det var med de forbaska leksene. Hver gang det var tatt opp på skolen var det til å prøve igjen. Jeg skulle ønske de kunne latt oss slippe..

Hadde det vært opp til meg ville lekser vært avskaffet for lenge siden.

Men ser du ikke problemet med at uten lekser ville dine barn ikke lære det de skal, og dermed få dårlige karakterer og havne i bakleksa i så godt som hele samfunnet? Når leksene er et helvete for deg og dine barn tyder det kanskje på at de sliter med det faglige, og at de virkelig trenger oppfølging?? Hva med å ordne privat leksehjelp? En elev fra videregående skole feks som trenger litt lommepenger og som kan tenke seg å bruke noen timer i uka på å være leksehjelp? Eller at noen flere foreldre kan gå sammen og hjelpe hverandres barn en gang hver i uka?

Hjelper det barna dine at du ser på leksene som et helvete og lar dem "slippe unna"? Poenget er vel at barna må lære endel ting for å henge med i utdannelsessystemet og få seg en utdannelse som kan gi dem en jobb som kan hjelpe dem til å slippe å gå arbeidsledige eller på trygd resten av livet? Så alvorlig er det faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SFO er et elendig tilbud hvor de bare lar barna surre rundt. man kan nesten like gjerne la de tusle hjem å se på tv.

SFO bør bli et skikkelig tilbud og ikke bare en oppbevaringsplass. Ungene er virkelig slitne eter SFO. Mine barn sluttet i SFO for det ble for kaotisk for dem.

Vi betaler mye penger for to til tre timers pass pr dag. i mitt tilfelle betalte jeg mer til SFO enn til barnehage 6 timer pr dag.

"SFO er et elendig tilbud hvor de bare lar barna surre rundt. man kan nesten like gjerne la de tusle hjem å se på tv. "

Vel... Jeg vil faktisk heller at han skal ha det artig og leke og herje på SFO sammen med kompisene sine enn at han skal komme hjem og sette seg med datamaskinen mutters alene i timesvis... seksåringen min er sliten de dagene han har full dag, men han benekter det selv, og vil ikke hjem fordi han har det morsomt og leker. Problemet i dag er i hvertfall hos oss at det ikke er noen andre unger i nærheten som han kan leke med, og da vil jeg heller at han skal ha det morsomt noen timer på SFO. Han er nok alene hjemme. Og da er det kanskje ikke så nøye om de har frilek noen timer hver dag, så lenge han trives og koser seg?

Skoledagen blir da lenger og lenger jo eldre de blir... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO er et elendig tilbud hvor de bare lar barna surre rundt. man kan nesten like gjerne la de tusle hjem å se på tv.

SFO bør bli et skikkelig tilbud og ikke bare en oppbevaringsplass. Ungene er virkelig slitne eter SFO. Mine barn sluttet i SFO for det ble for kaotisk for dem.

Vi betaler mye penger for to til tre timers pass pr dag. i mitt tilfelle betalte jeg mer til SFO enn til barnehage 6 timer pr dag.

I Sverige var/er SFO lagt opp litt annerledes. Det kunne være i en privatbolig eller i tilknytning til en barnehage. Det var ofte ikke i direkte tilknyttning til en skole og ble drevet mer selvstendig omtrent som en barnehage. Dette gav mindre og mer oversiktlige grupper. Det var også små rom der ungene kunne trekke seg tilbake å ha litt reell fritid. Mange steder var det mulig at de etter eget valg kunne snekre, sy, strikke, spille bandy, stikke ut, eller bare slappe av med en tegneserie.

Hvor pedagogisk det var, kunne variere, men jeg likte like vel dette opplegget bedre.

Jeg synes et slikt opplegg gav barna mer reell _fri_tid enn de voldsomme saueflokkene ungene ofte må forholde seg til her til lands. Det hører med til historien at noen av barna var på skole/SFO fra syv om morgenen til halv seks om kvelden og fikke 75% av sitt næringsbehov dekket i den offentlige barneomsorgen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt sagt :-)

Jeg vil også følge opp som en smed, og er ikke interessert i å vente og se og klage på skolens ressurser. Mitt barn har bare én sjanse, og jeg akter å gjøre alt jeg kan for at den blir utnyttet best mulig.

Min seksåring har heller ikke full SFO i dag, og hvis det blir heldagsskole mister vi den muligheten til å utnytte dagene som vi selv ønsker. Han har halv plass, mest fordi det ikke er noen å leke med hjemme og han vil det selv, men han er jammen sliten nok de dagene han er ferdig fire.

Leksehjelp er fint, og de må gjerne sette seg ned en stund i SFO-tiden enten med lekser eller andre stille aktiviteter, men jeg ville ikke stolt på at han fikk den samme oppfølgingen på en leksehjelp på SFO som han vil få av meg...

Jeg liker ikke å bli gjort avhengig av andres forgodtbefinnende i stedet for å kunne skjære gjennom når det gjelder mine barn.

Vår skole har firvillig leksehjelp. For noen funker det godt. Andre får ikke konsa, får mark i armer og bein og stikker ut å spiller ball i stedet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Har du tall på hvor mange barn som har 100% sfo-plass?

De fleste unger jeg kjenner har ikke brukt sfo i et slikt omfang, og de fleste har sluttet helt i løpet av 3. klasse.

Nei, jeg har ikke tall. Men i mine barns kull, og mine venners barns kull, så har 95% av ungene gått på SFO. Det er naturligvis ikke noe "bevis", men jeg tror det er en godt tips. Og min erfaring er at unger er der hel dag hvis de først er der.

Jeg er ikke vant med at barna slutter i løpet av 3. klasse her hvor i bor, Men jeg har også erfart at mange ønsker å slutte "før tida", hvilket ikke er spesielt underlig tatt i betraktning det tilbudet SFO er.

Nå synes jeg ikke det er noe bedre at barna går hjemme og "slenger" uten voksne til stede, heller. Da vil jeg heller ha et halv-godt SFO-tilbud.

Og det blir absolutt ingen leksehjelp av å gå hjemme alene, heller. Skillet går sånn sett ikke mellom SFO eller ei, men mellom hjemmeværende eller ikke-fullt-arbeidende foreldre, eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skummet gjennom her og der og endte til slutt opp med det eksempelet du ga på ungdomsskolelekser.

Hjelp!! Er det sant? *Gruer seg til barna begynner ungdomsskolen*

Jeg må si jeg har vondt for å se at dette er en god læringsform. Da jeg gikk på skolen gjrorde jeg ihvertfall bare mine egne lekser, ikke klassekameratene sine. Jeg hadde dessuten muligheten til å prioritere tiden min selv, uten å være så avhengig av andres innsats.

Et prosjekt i ny og ne er nyttig. Men at elevene skal finne opp hjulet på nytt 17 ganger i uka er ineffektiv læring.

God gammeldags kateterundervisning kan formidle svært mye god kunnskap per minutt.

Det finnes heldigvis skoler som også i gruppearbeid klarer å ansvarliggjøre den enkelte. Det har vel en hel del med hvor mye ansvar lærerne tar....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min, som gikk ut av 10. klasse våren 2006, hadde mye prosjektarbeid. Men i løpet av noen år kan pendelen svinge tilbake igjen.

Jeg synes det kan ha noe for seg dersom de jobber med det på skolen. Men ofte blir den avsatte tiden brukt til så mye tull - eller de avsatte timene blir omdisponert - at de ender opp med å måtte gjøre det ferdig hjemme. Det er heller ikke alltid at alle får samme karakter, men det hender ofte, fordi lærerne ikke kan vite hvem som har gjort hva.

Jeg skrev det eksemplet mest for å sette de som tenker på sin egen skoletid og mener det må være gjort på 10 minutter å "følge opp leksene" (dvs. sjekke at de er gjort), litt på plass. Det er slutt på den tiden da det var nok å svare på 5 spørsmål ved å lete i lærebokteksten. For mange er nok dette vel og bra, men for de som er litt umodne, tror jeg prosjektarbeidsformen har svært liten verdi. For de som sliter, kan tverrfagligheten være et problem - en elev kan være interesert i prosjekttemaet, men faller likevel av lasset fordi de må skrive noe om det på engelsk.

Jeg tror heller ikke det er likt på alle ungdomsskoler. Nevøen min går året under datteren min på en skole i samme by, og moren hans (altså min søster) har ikke samme erfaring med leksemengden. Det kan skyldes forskjeller mellom de to skolene, men også at min datters fetter har litt lettere for å gi blaffen / holde seg til det absolutte minimum.

Det har i hvert fall kommet noe godt utav dette - datteren min merker at hun har fått med seg mye fra ungdomsskolen og at mye av stoffet i f.eks. matte, blir repetisjon.

En måte å gjøre det på kunne være å sette av en dag på skolen til det. Men kl 1300 skal alt leveres. Da får de en skikkelig deadline som ikke kan tøyes. Bare det i seg selv er en læring.

En ulemper med muligheten til å ta med seg skolearbeid hjem er at man mangler tidsavgrensing. All tilgjengelig til kan i prinsippet brukes. (Jeg sier ikke at hjemmearbeid bør avskaffes av den grunn.)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det store flertallet av foreldre vet å gjøre gode valg for sine barn. Hvorfor skal alle tvinges fordi noen få velger dårlig?

Skal samfunnet drives ut fra disse prinsippene bør vi totalforby alkohol og tobakk, sette farstsperre på alle biler, forby sjokolade, pom frites, juice og brus. Tvinge alle til å trene en time hver dag osv.

Det er fullstendig usaklig å sammenligne dette med en enkelt dag i en barnehage. Dette er en privat barnehage, det er helt frivillig å sende barna til som følger et opplegg foreldrene visste om før de valgte å sende barna sine dit. Ingen blir tvunget til noe som helst. De får bare ikke et ekstraordinært tilbud fordi noe ikke passet dem, uten at de hadde noen tungtveiende grunn. Det er lysår unna å tvinge alle barn i hele landet inne i et A4-opplegg 190 dager i året eller mer.

Er du tom for gode argumenter siden du går løs på meg i stedet?

;-)

En ikke heldagsskole gir foreldrene som fortsatt ønsker og vet de kan utgjøre en positiv forskjell i sine barns liv mye større muligheter til dette, fordi de ikke er dømt til å få hjem utslitte og frustrerte barn hjem om kvelden. Det gir barn som ikke trives med å måtte være flokkdyr i 8-10 timer om dagen andre alternativer.

Noen foreldre er tvunget til å levere barna fra seg så lenge. Men mange velger et slikt løp selv om de har andre alternativer. Men å påtvinge dette valget på alle barn og alle familier, blir urimelig.

Og de fleste av de 30-40 lærerne jeg kjenner ønsker ikke heldagsskole...

;-)

mvh

Klart de fleste lærere ikke ønsker heldagsskole - de fleste lærere ønsker ikke å binde opp arbeidstida si heller. Man forsvarer da sine interesser.

Jeg har vanket inn og ut av skole-lærermiljø hele mitt liv, så dine 30 - 40 lærere imponerer meg ikke. Det er derimot merkelig dersom alle disse lærerne er så utrolig enig med deg, og fremfor alt at du har så utrolig god oversikt over hva de mener. I følge familiens skolesjef, er ca 40% av lærerne "hennes" for utvidet skoledag. Merkelig da, at ditt utvalg er så lite representativt i forhold til målinger i en hel kommune.

Sammenlikningen med barnehage er helt reell - du ønsker det som passer deg og dine barn best.

Det er forresten ikke jeg som begynner å gå løs på folk først.

Det er ingen av oss som har spesielt flere gode argumenter, du gjentar deg selv - til det kjedsommelige - og det kommer jeg også til å gjøre dersom vi fortsetter diskusjonen.

Vi er helt uenige, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...