Gå til innhold

Er hun sulten?


Gjest ønsker gode rutiner og fornuftige grenser

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker gode rutiner og fornuftige grenser

(Jeg legger inn dette både på Åpent og her).

Hvis en 4-åring spiser bra til middag, og middag er rett før barnetv... Etter barnetv skal hun egentlig (med litt hjelp) kle av seg, vaske seg, pusse tenner og legge seg. Men hver gang etter barnetv sier hun at hun er sulten, og da føler jeg dårlig samvittighet hvis jeg ikke gir henne et knekkebrød eller brødskive. Enda det er vel litt rart at hun er sulten bare 1-1,5 timer etter middag? Eller kan jeg med god samvittighet si nei ikke mer mat nå, og legge henne?

Hun må tidlig i seng (må være i seng senest 19-19.15 pga vi står så tidlig opp), men hun bruker alltid lang tid på å spise, så hvis hun har et ekstra måltid etter barnetv, så kommer hun altfor sent i seng.

Spørsmålet er altså, om jeg med god samvittighet kan droppe å gi henne mat etter barntv, når hun har spist middag 1-1,5 timer før, selv om hun påstår at hun er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gutta mine på tre og seks spiser alltid kveldsmat klokka sju, selv om vi hadde middag halv seks. De er sultne og da får de selvsagt mat før de legger seg. Så jeg ville absolutt gitt henne kveldsmat ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker gode rutiner og fornuftige grenser

gutta mine på tre og seks spiser alltid kveldsmat klokka sju, selv om vi hadde middag halv seks. De er sultne og da får de selvsagt mat før de legger seg. Så jeg ville absolutt gitt henne kveldsmat ja...

Men jeg har alltid hørt at det er ikke særlig sunt å spise rett før man legger seg. Da får magen mye å fordøye til natten, og søvnen blir urolig. Selv kan jeg ikke spise rett før sengetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spiser kvelds 17.45, og legger seg 19.00

Spør han om mat etter det, får han ikke.

Gjør hun det for å drøye tiden, eller tror du hun er sulten?

Kan hun ikke spise litt under barne tv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønsker gode rutiner og fornuftige grenser

Mine spiser kvelds 17.45, og legger seg 19.00

Spør han om mat etter det, får han ikke.

Gjør hun det for å drøye tiden, eller tror du hun er sulten?

Kan hun ikke spise litt under barne tv da?

Ja det er det jeg lurer på, om hun gjør det for å tøye grenser, eller om hun virkelig er sulten. Det er derfor jeg helst vil si nei, men så tenker jeg at hvis hun virkelig er sulten så "bør" jeg vel gi henne noe.

Å spise noe under barnetv er ikke så aktuelt, for da har vi jo akkurat spist middag og hun er mett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har alltid hørt at det er ikke særlig sunt å spise rett før man legger seg. Da får magen mye å fordøye til natten, og søvnen blir urolig. Selv kan jeg ikke spise rett før sengetid...

Det vet jeg ærlig talt ikke noe om. Men mine gutter trenger dette måltidet før de legger seg. Det består stort sett av ei skive eller et rugsprø. De har i hvertfall ingen problemer med å sovne etterpå. Men om vi hopper over kveldsmaten en dag (fordi middag ble ekstra sen) så kan vi være temmelig sikre på å få rop fra underetasjen fem minutter etter at de er i seng: "Mamma, jeg er suuuuulten". Og mine gjør det ikke for å hale ut tida, de trenger rett og slett det lille kveldsmåltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Er slik hos oss også

Mine er alltid kveldsmat-sultne, selv om de har spist middag for en time siden.

Kveldsmat spises som regel på slutten av barne-tv (svinger tv-en mot spisebordet) og begynnelsen av barnetimen på radioen. Radioen står på også på badet, så løper de rett dit og steller seg selv om ikke barnetimen er helt ferdig.

Passer på at kveldsmaten er sunn, slik at de ikke reduserer på middagsspisingen for å få søt kveldsmat. Selv om de spiser godt med middag, orker de overraskende mye kveldsmat. Men så er det 13 - 14 timer til de spiser frokost igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg lurer på, om hun gjør det for å tøye grenser, eller om hun virkelig er sulten. Det er derfor jeg helst vil si nei, men så tenker jeg at hvis hun virkelig er sulten så "bør" jeg vel gi henne noe.

Å spise noe under barnetv er ikke så aktuelt, for da har vi jo akkurat spist middag og hun er mett...

Snuppen her spør ofte etter mat rett før han skal i seng, men når han har fått det, blir han aldri ferdig...Bare drøyer..Så det ble det slutt på.

Men ikke lett, vil jo ikke sulte ungene heller.. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg lurer på, om hun gjør det for å tøye grenser, eller om hun virkelig er sulten. Det er derfor jeg helst vil si nei, men så tenker jeg at hvis hun virkelig er sulten så "bør" jeg vel gi henne noe.

Å spise noe under barnetv er ikke så aktuelt, for da har vi jo akkurat spist middag og hun er mett...

Snuppen her spør ofte etter mat rett før han skal i seng, men når han har fått det, blir han aldri ferdig...Bare drøyer..Så det ble det slutt på.

Men ikke lett, vil jo ikke sulte ungene heller.. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-åringen vår har alltid vært sulten ganske kort tid etter middag, selv om han spiste seg mett. Han spiser ganske lite til lunsj og ettermiddagsmat, for så å ta det igjen om kvelden.

Jeg ville gitt henne det måltidet før leggetid. Det trenger jo ikke være tungt og mye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Om hun spiser godt til middag, så hadde jeg droppet kveldsmat, men spiser hun lite pr. måltid, hadde jeg kanskje overveid det.

Alle barn vil være lengst mulig oppe om kvelden, du merker det fort på måten hun da spiser kveldsmaten. Det vil gå enda senere og øynene går rundt i rommet og hun blir urolig på stolen etc.

Middag, er ikke alltid favorittmaten til barn, men du kjenner ditt barn best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det brødskiver til barne-tv, uansett om vi har spist middag 15.30 eller 17.30. Er hun ikke ferdig innen barne-tv er slutt, får hun ikke spise resten. (Hun kan nemlig drøye og drøye, spise SEEEEENT bare for å utsette leggingen, det er uaktuelt.)

Men møblerte hjem spiser kanskje ikke i stuen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gjerne litt frukt til barnetv. Da slipper man mas om kveldsmat etterpå. Vi spiser middag ca 16.30, noen ganger litt seinere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er mine litt større, men Snuppa her kan godt være kjempesulten bare en time etter middag. Hun er litt som meg, for jeg også kan være sulten kort tid etter midag. Ville gitt henne en matbit jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Mine unger vil gjerne spise kvelds selv om middagen var for en time siden. Det har noe med rutiner å gjøre, tror jeg. Du kan jo lage en skive til henne mens hun ser på barne-tv, som hun enten får under barne-tv eller rett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blikkboks

Jeg ville passet på å spist middagen enten senere, eller lagt inn ett fruktmåltid/youghurt, brødskive, som hun kunne spist mens hun så på barnetv.

Jeg tror1,5 timer før leggetid, kan man bli sulten/fysen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanksje du kan gi henne noe som går raskt å spise? En youghurt f.eks. Eller noen eplebiter e.l. Det går også an å legge fram en klokke, og når det er f.eks. 18:45 så går dere uansett.

For ho kan garantert ikke være veldig sulten så nærme middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også snakket om tidligere at vi er forbauset hvor kveldsmat-sultne ungene er selv kun 1-2 timer etter middag. Vi er gjerne gode og mette selv etter middagen ennå, men ungene kan lange i seg en par brødskiver... Det er jo lenge til frokost for ungene så vi gir de også kveldsmat ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Selvsagt kan ungen være sulten selv om hun nettopp har spist middag. Unger flest overspiser ikke til middag slik vi voksne har lett for (fordi vi er så sultne...). Når dette er noe som gjentar seg ofte, og hun faktisk spiser, så ville jeg syns det var rått å nekte ungen mat bare fordi klokka tilsier at hun ikke burde være sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har alltid hørt at det er ikke særlig sunt å spise rett før man legger seg. Da får magen mye å fordøye til natten, og søvnen blir urolig. Selv kan jeg ikke spise rett før sengetid...

Jeg har hørt at dette bare er en myte. Leste det for en stund siden, men finner ikke igjen linken nå.

Jeg er også glad i å spise litt rett før jeg legger meg, og sover like godt. Det gjør sønnen min også.

Men for dere er det jo datteren din som er fasiten her. Hvis hun ikke sover dårligere etter kveldsmåltidet, er det jo ingen grunn til å nekte henne maten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...