Gå til innhold

19 åring på hybel, skal mor betale?


Gjest morahans

Anbefalte innlegg

Leser dette her og sitter ganske så sjokkert tilbake. Har nettopp hørt mannen min fortelle om et lignende tilfelle:

En arbeidskollega har en sønn som fikk tilbud om jobb fra sin far, men takket nei... Han har flyttet sammen med sin kjæreste hjemme hos hennes foreldre... De har fått et barn sammen og kjøpt seg to hester... Så finner hun seg en annen kjæreste, men denne gutten flytter ikke ut, det flytter bare en ny inn i tillegg...

Tror det er masse sånn rundt omkring. Jeg tror ærlig talt at du må sette hardt mot hardt. Jeg må det med min som nekter å ha kontakt med meg, men som jeg betaler mobilen til enda. Han krevde meg også for barnebidrag... Da jeg var 18, gikk jeg på skolen, men jobbet ettermiddager og kvelder og klarte meg bra. Fikk ikke fem flate øre av mora mi etter at jeg begynte å jobbe. Syns det var greit. Man lærer å bli selvstendig av sånt, men ikke av å få dytta borti seg hver gang man trenger noe! Om du "skrur igjen" og sier at "Dessverre, men hvis du ikke tar tak i dette sjøl nå, så kommer du aldri ut av denne knipa", kanskje han får en "a-ha" opplevelse? Jeg vet ikke, men jeg tror ikke vi gjør dem noen tjeneste ved å betale for dem...

Lykke til med din - jeg må gi opp min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han ble jo kasta ut av stefaren når han var 17 år da, skjønner godt at mor har dårlig samvittighet, hun har jo helt klart valgt mann over barn.

''han måtte flytte på hybel da han var 17. han ville ikke bo hos oss (han bodde hos oss i et år, etter at hans far flytta ut av byen) men vi var for strenge for ham, ikke nok fest, røyk og fart for ham.''

Hun skriver han ikke ville bo hos dem.

''det var et lite helvete å ha ham i huset. og han har absolutt roa seg noe, nå når han ser at vi ikke er de eneste som stiller krav til ham. jeg sliter med å slippe ham. siden vi ikke holdt ut å ha ham her. eller sagt rett ut, min mann holdt ikke ut. jeg kunne kanskje holdt ut et ekstra år. men jeg tror det hadde kostet meg kroner, helse og trivsel for søsknene hans)''

Jeg kan ikke se hvordan du tolker dette til at hun valgte mann over barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gåtabanen

Nei nå må du gi deg. Du forsørger sønnen din og hans samboer + alle dyrene deres. Hvor dum kan man bli. Er du kanskje mor til Torkel i Farmen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke betale en krone til en på 19. Nå er det på tide at han ordner opp selv. Han har valgt å flytte på hybel med de konsekvensene det fører med seg. Nå må han lære å gjøre noe for å overleve.

Hvor lenge har du egentlig tenkt til å forsørge han? De neste 20 årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Hahaha!

Unnskyld at jeg ler - men du syr puter under armene hans så han ikke skal få for vane å gå på sosialen...?

Du - det er ikke noe bedre med den vanen du lærer ham nå...

Hvis han går på sosialen, så ber de ham få seg en jobb - de gir ham ikke fem øre så lenge det er mer enn nok av jobber å ta av. Så kan han velge mellom å jobbe eller være sulten. Og det er AKKURAT det han trenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest morahans

Nei nå må du gi deg. Du forsørger sønnen din og hans samboer + alle dyrene deres. Hvor dum kan man bli. Er du kanskje mor til Torkel i Farmen??

takk: den behøvde jeg. syns hun / de er uspiselige sjøl. ikke rart, siden jeg må være et speilbilde av dem. hadde jeg IKKE tenkt på.:#)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morahans

Jeg tror deg ikke jeg da. Han er helt sikkert opphav av foreldre som har satt seg og sitt først. Og nå får dere igjen. Om du kjenner godt etter, så tenker jeg nok at du kjenner på at du har sviktet denne gutten.

Det er viktig å slå ett slag for barns rettigheter, og når dette ikke blir fulgt, får man situasjoner som dette senere.

Dette lukter omsorgsvikt, og ja, jeg syns du skal hjelpe han nå, til og komme på rett kjøl igjen.

ja. det er det helt klart at vi har. sviktet. men er det veien å fortsette å punge ut 4000 i måneden, i tillegg til å betale bøter for urinering på offentlig sted og andre *ubetenksomhetsforbrytelser*. Klart vi ikke skal gi ham opp. han er ungen vår, som vi ikke fikk oppdratt som vi skulle. jeg snudde ryggen til, pappaen som hadde han svikta i hverdagen. ingen av oss bedre enn den andre. men penger ut til ham gjør at han kan ligge bakover og ikke gjøre noe med situasjonen, annet enn å konsumere. Ja, det jeg nå gjør, er å gå på Nav med ham. komme med råd og veiledning. be ham på middag, holde kontakten, snakke med ham. rose for det jeg ser er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gåtabanen

takk: den behøvde jeg. syns hun / de er uspiselige sjøl. ikke rart, siden jeg må være et speilbilde av dem. hadde jeg IKKE tenkt på.:#)

La gutten gå på sosialen, der får han økonomisk rådgivning og ingen puter under armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig forbanna. Du har vært kjempesnill med sønnen din. Langt ut over det mange yter. Men nå er det på tide å la gutten ta ansvar for sitt eget liv.

MEN det jeg blir forbanna for er all kritikken du får her inne. Det er ikke lett å være forelder i disse tider. Barna vokser opp med foreldre som påvirker dem, men også massiv media påvirkning. Det er vanskeligere å oppdra barn i dag enn før. De er ofte mindre selvstendige enn det vi var. Jeg tror ikke at du har gjort noe galt. Du er bare glad i barnet ditt.

Jeg tror det er mange uføretrygdede her inne som selv har det fælt i livet og ikke har annet å gjøre enn å kritisere og overtolke. Det er pinadø feil uansett hva man gjør. Hvis du betaler sønnen din sine regninger så er det feil, og hvis du ikke stiller opp så er det jammen feil det også.

Når det er sagt synes jeg ikke det er rett at du betaler husleia deres. Dårlig økonomi i begynnelsen av 20 årene har vi alle hatt. Det er en del av livets vei og lære.

Støtt opp om sønnen din du. Kjøp mat til dem i ny og ne. La han få gå på sosialen. Det er ikke gratis det heller. Det koster mot og styrke. Man blir hardt grillet der i forhold til forbruk og økonomi. Det har han sikkert godt av.

Lykke til og tvi tvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morahans

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig forbanna. Du har vært kjempesnill med sønnen din. Langt ut over det mange yter. Men nå er det på tide å la gutten ta ansvar for sitt eget liv.

MEN det jeg blir forbanna for er all kritikken du får her inne. Det er ikke lett å være forelder i disse tider. Barna vokser opp med foreldre som påvirker dem, men også massiv media påvirkning. Det er vanskeligere å oppdra barn i dag enn før. De er ofte mindre selvstendige enn det vi var. Jeg tror ikke at du har gjort noe galt. Du er bare glad i barnet ditt.

Jeg tror det er mange uføretrygdede her inne som selv har det fælt i livet og ikke har annet å gjøre enn å kritisere og overtolke. Det er pinadø feil uansett hva man gjør. Hvis du betaler sønnen din sine regninger så er det feil, og hvis du ikke stiller opp så er det jammen feil det også.

Når det er sagt synes jeg ikke det er rett at du betaler husleia deres. Dårlig økonomi i begynnelsen av 20 årene har vi alle hatt. Det er en del av livets vei og lære.

Støtt opp om sønnen din du. Kjøp mat til dem i ny og ne. La han få gå på sosialen. Det er ikke gratis det heller. Det koster mot og styrke. Man blir hardt grillet der i forhold til forbruk og økonomi. Det har han sikkert godt av.

Lykke til og tvi tvi

tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...