Gå til innhold

Da avslører jeg hva som skal skje...


jubalong70

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • jubalong70

    53

  • mariaflyfly

    4

  • Lillemus

    2

  • morsan

    2

jubalong70

Oj! Er det en sånn operasjon der man setter et bånd rund magesekken slik at det bare blir plass til bittelitt mat i gangen?

Hvorfor i all verden skulle noen se ned på deg fordi du tar ansvar for deg selv og livet ditt? Det står stor respekt av det skal jeg si deg! Lykke til Jubalongen vår! *Klem*

Nei, du tenker på gastric banding. Det er veldig sjelden folk gjør det nå.

Gastric bypass er en operasjon der man kobler fra ca 1 meter av tynntarmen (tolvfingertarmen), samt mesteparten av magesekken.

Så fester man resten av tynntarmen på restene av magesekken.

Resultatet er en liten magesekk som bare klarer å ta til seg små mengder mat (i begynnelsen), og et lavere næringsopptak via tynntarmen.

Dette medfører at jeg for resten av livet vil måtte ta multivitamineraler, tilskudd av kalsium, B-12, omega-3 og muligens jern.

Den første tiden klarer man bare å spise omtrent 1-2 ss mat om gangen. Dette vil endre seg etterhvert, og man vil kunne spise normale-små matporsjoner.

Man vil tåle søtt og fett dårligere enn før, da det vil bli tatt opp mye hurtigere i blodet enn før.

Og Lillemus, tusen takk for de gode ordene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Åå, så spennende!!!! Vi skal krysse alt vi har og sende deg masse gode vibber i forkant av operasjonen!! Håper også du vil holde oss oppdatert på hvordan dette går i månedene framover :))

Vi hadde en svært overvektig nabo for mange år siden. Når vi flytta, så så vi henne ikke igjen på noen år. I mellomtiden hadde hun tatt den operasjonen du skal gjennom og vi kjente henne ikke igjen i det hele tatt!!! Helt utrolig!!

Hvorfor skulle du få pepper for dette? Er jo kjempebra at du får hjelp mot denne sykdommen, så jeg må bare få ønske deg riktig lykke til :)

*klem*

Tusen, tusen takk for gode ord, Togli.

Jeg kjenner også flere som har blitt operert, og som knapt er til å kjenne igjen :) Det virker jo oppmuntrende for meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Det er sant det du skriver om hvor mye krefter man må sette av for å holde vekta. Når du kjemper så hardt mot genene som du gjør så er det faktisk lov å få hjelp. Det er nok ikke mange naturlig slanke som hadde klart å gjennomføre det du har gjort :-)

Nei, for dem er det jo umulig å forstå hva det er som foregår i kroppene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i all verden skulle du få negative tilbakemeldinger på dette? Jeg syns det er kjempeflott at du får hjelp, du vet jo selv hva som er best for akkurat deg.

Dessuten må jeg bare si at du er en av de "gode gamle" her inne (og det mener jeg i positiv forstand, altså!) som alltid svarer saklig og i en hyggelig tone. Det har jeg satt pris på mange ganger, både i svar direkte til meg, og når jeg har lest svarene dine til andre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Lykke til!

Jeg har ei venninne som tok samme operasjonen for ca ett år siden og hun er nå 10 kg unna målet sitt og ser strålende ut! Det er så godt å se at hun begynner å "leve" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du tenker på gastric banding. Det er veldig sjelden folk gjør det nå.

Gastric bypass er en operasjon der man kobler fra ca 1 meter av tynntarmen (tolvfingertarmen), samt mesteparten av magesekken.

Så fester man resten av tynntarmen på restene av magesekken.

Resultatet er en liten magesekk som bare klarer å ta til seg små mengder mat (i begynnelsen), og et lavere næringsopptak via tynntarmen.

Dette medfører at jeg for resten av livet vil måtte ta multivitamineraler, tilskudd av kalsium, B-12, omega-3 og muligens jern.

Den første tiden klarer man bare å spise omtrent 1-2 ss mat om gangen. Dette vil endre seg etterhvert, og man vil kunne spise normale-små matporsjoner.

Man vil tåle søtt og fett dårligere enn før, da det vil bli tatt opp mye hurtigere i blodet enn før.

Og Lillemus, tusen takk for de gode ordene :)

Fjernes da den delen av tynntarmen og magesekken som ikke blir i bruk? For det kan vel ikke bare ligge uvirksomt inne i magen? *Nysgjerrig*

Synes du er knalltøff jeg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, jubalong! Det var gode nyheter. Kan tenke meg at du er veldig spent. Det kommer sikkert til å gå kjempebra. Tusen takk for gratulasjoner, forresten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøndertøusa

Om man ikke kommer helt ned til de målenen man setter seg, så er jo alt nedover i rette retning:-) Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Circel

Pepper? Jeg synes du er kanlltøff! :-) Masse lykke til, både med operasjonen og tilværelsen etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Hva synes du om innslaget? :-)

Joda, det var jo greit nok. Synes jo kanskje at et program som 60 minutes kunne være litt kritisk også ;)

Ellers visste jeg vel det meste av det som ble sagt.

Jeg er heldigvis så heldig at jeg ikke har fått noen tilleggsykdommer, men at det å fjerne duodenum (tolvfingertarmen) skulle gjøre at diabetikere blir "friske", det visste jeg ikke.

Litt interessant da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Fjernes da den delen av tynntarmen og magesekken som ikke blir i bruk? For det kan vel ikke bare ligge uvirksomt inne i magen? *Nysgjerrig*

Synes du er knalltøff jeg! :o)

Neida, det fjernes ikke. Det blir bare liggende uvirksomt i magen :)

Helt greit at du er nysgjerrig. Jeg skal svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Så spennende,masse lykke til : )

Tusen takk :)

Det er veldig spennende.

Nå står jeg foran 2 uker med pulvermat og grønnsaker.

Har jo spist slik før, men nå er målet noe helt annet. Ganske rart i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Lykke til, så spennende! Håper alt går bra og at du når målet ditt :-)

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...