Gå til innhold

Når sykemelding ikke forutsetter sykdom


frosken

Anbefalte innlegg

Alle større livsbelastninger kan bli så overveldende og pregende at folk blir syke som følge av det. Men det er misbruk av sykemeldingsordningen at leger går god for at folk er syke uten at de er det.

Dessverre er dette ikke så uvanlig virker det som, og dermed også en av de tingene som gjør at sykefraværet er så stort at politikerne stadig ønsker innstramninger. I lengden går dette ut over mennesker som er syke.

Det er jeg enig i, men hva gjør man når folk er såpass psykisk nedbrutte at de ikke orker tanken på å gå på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 297
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Persille1365381127

    51

  • PieLill

    30

  • løvinne71

    21

  • frosken

    18

Det er vel dette som er årsaken til at enkelte fagforeninger har jobbet mye med å få ulike former for velferdspermisjon inn i avtaleverket. Husker jeg ble overrasket da en venninne av meg fikk fri fra jobben sin med full lønn for å følge sin mor til legen.

Velferdsperm. er en mulighet, ja. Jeg innbilte meg at den var ulønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men hva gjør man når folk er såpass psykisk nedbrutte at de ikke orker tanken på å gå på jobb?

Hvis de blir ordentlig nedbrutte kvalifiserer de vel ofte for en diagnose av typen "midlertidig psykisk ubalanse" og kan evt. rettmessig bruke egenmeldingsdager og etterhvert også sykemeldes.

Det er som med smerter i nakken; du finner alle grader og blir det ille nok så kan det kvalifisere for sykemelding .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velferdsperm. er en mulighet, ja. Jeg innbilte meg at den var ulønnet.

Hun jeg fortalte om jobber i skolen og kunne få velferdsperm med lønn et visst antall dager i året slik hennes leder tolket avtaleverket. (Det var ikke noe ekstremt med situasjonen, kun at hennes gamle mor gjerne ville følges til fastlegen om vinteren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Folk bør da ikke sykemeldes om de ikke er syke. Det ligger liksom i navnet _syke_ melding at man skal være syk. Da får man heller kalle det noe annet. Sykemelding er for syke mennesker, og jeg skjønner NHD godt i at når han som lege skal skrive sykmelding bør vedkommende være syk.

Men jeg skjønner ikke hva som er så ille med å være syk heller. Hvorfor skal man på død og liv ikke være syk? Hvis ytre belastninger gjør deg syk, så er du vel syk da. Hva er galt i det? Det er jo ikke noe man er for resten av livet, men så lenge man er sykemeldt bør man vær syk.

Nå er jo det en gang slik (som vi har diskutert opp og ned i mente her) at det finnes veldig mange grenstilfeller her. En er ikke nødvendigvis ENTEN syk ELLER frisk. Og hvilke ordninger finnes for disse? Livet er ikke så enkelt som du fremstiller det her. Men det er nok ofte noe en kan tenke, når en er veldig ung...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Han er i tillegg i alle landets aviser, med den ekstrabelastningen det medfører. Samt at når man klarer å rote seg opp i 9 mill med gjeld som vanlig arbeidstaker, så ligger det kanskje noen ikke helt friske grunner bak til det også.

Nei, det spørs om det ikke ligger mer bak. Men det er vanskelig for _andre_ å spekulere i. Det er derfor mannen er blitt sykemeldt av sin lege, som kjenner til hele historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lucy in the sky

Han står sikker i sitt livs største krise. Uttaleler seg litt dumt i medie i tillegg, om han ikke er syk. Og blir dermed korsfestet.

Det var dumt sagt, men det er jo tydelig at dette må være en ekstrem livskrise å leve gjennom for hvem som helst med mindre man ikke er ekstremt rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg fortalte om jobber i skolen og kunne få velferdsperm med lønn et visst antall dager i året slik hennes leder tolket avtaleverket. (Det var ikke noe ekstremt med situasjonen, kun at hennes gamle mor gjerne ville følges til fastlegen om vinteren.)

Mannen min fikk ikke velferdsperm pga at jeg var syk. Det kvalifiserte visst ikke til det... Jeg kunne selvsagt bodd på sykehuset en ukes tid, men det hadde nok kosta samfunnet ganske mye mer ;-) Legen og NAV var enige om at det var huller i systemet der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Selvfølgelig kan hvem som helst bli syk. Problemet er at han påstår han ikke er syk. Og er man ikke syk skal man heller ikke sykemeldes

Det er heldigvis ikke opp til deg (eller oss) å avgjøre. Det er nok en grunn til at legen har sykemeldt han. Alle forstår jo at å gå personlig konkurs er en ekstrem livsbelastning som kan påføre hvem som helst mange psykososiale helseskader. Det er ikke dumt å bruke litt logikk her og ikke bare tolke alt helt bokstavelig. Selv om han sa noe dumt - så vil enhver som bruker hjernevinngene en smule forstå at problemet er _mer_ omfattende enn som så......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Ja, grunnlaget for å ha rett til sykepenger er sykdom. Det er i utgangspunktet ikke nok å være i en vanskelig livssituasjon.

Og hva gjør de som er i en veldig tung situasjon som går utover feks søvnkvalitet og sinnsro - og - som ikke har råd til å ta seg et års permisjon uten lønn? MÅ en ha en fastsatt diagnose i utgangspunktet for å ha rett til sykemelding?

I og med at mange leger sykemelder likevel, så sier jo det en del om vi kanskje burde finne en løsning for disse. Man kan da ikke skyte folk som blir sykemeldt av legen - og - har behov for det - fordi ikke SAMFUNNET har en løsning for disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjør de som er i en veldig tung situasjon som går utover feks søvnkvalitet og sinnsro - og - som ikke har råd til å ta seg et års permisjon uten lønn? MÅ en ha en fastsatt diagnose i utgangspunktet for å ha rett til sykemelding?

I og med at mange leger sykemelder likevel, så sier jo det en del om vi kanskje burde finne en løsning for disse. Man kan da ikke skyte folk som blir sykemeldt av legen - og - har behov for det - fordi ikke SAMFUNNET har en løsning for disse?

''MÅ en ha en fastsatt diagnose i utgangspunktet for å ha rett til sykemelding?

''

Ja, slik er regelverket utformet.

Hvorvidt samfunnet også skal ha ordninger som gjør at vi kan være hjemme fra jobben i alle de situasjonene hvor det kunne være ønskelig, er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

''MÅ en ha en fastsatt diagnose i utgangspunktet for å ha rett til sykemelding?

''

Ja, slik er regelverket utformet.

Hvorvidt samfunnet også skal ha ordninger som gjør at vi kan være hjemme fra jobben i alle de situasjonene hvor det kunne være ønskelig, er en annen diskusjon.

Er ikke så sikker på at det blir en "helt annen" diskusjon enn slik den startet, med en mann som er i en vanskelig livsituasjon men sier han ikke er syk, selv om det er tydelig at omstendighetene er svært vanskelige nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Er ikke så sikker på at det blir en "helt annen" diskusjon enn slik den startet, med en mann som er i en vanskelig livsituasjon men sier han ikke er syk, selv om det er tydelig at omstendighetene er svært vanskelige nå.

Hvilken ordning skulle han falle under feks? Hvis en mener at han har behov for timeout? Han er jo den gruppen diskusjonen vil utvikle seg til - når det kommer til flere løsninger enn sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken ordning skulle han falle under feks? Hvis en mener at han har behov for timeout? Han er jo den gruppen diskusjonen vil utvikle seg til - når det kommer til flere løsninger enn sykemelding.

Tilrettelegging av arbeidsplassen er jo mulig i en del tilfeller, da. Andre arbeidsoppgaver for en periode for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucy in the sky

Tilrettelegging av arbeidsplassen er jo mulig i en del tilfeller, da. Andre arbeidsoppgaver for en periode for eksempel.

Ja, det er en mulighet. Men det blir lett bare spekulasjoner. Vi vet sikkert ikke alt, bare det vi leste i artikkelen. Legen sitter nok med flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så sikker på at det blir en "helt annen" diskusjon enn slik den startet, med en mann som er i en vanskelig livsituasjon men sier han ikke er syk, selv om det er tydelig at omstendighetene er svært vanskelige nå.

En ting er å diskutere hvorvidt noe er i henhold til gjeldende regelverk. En annen ting er å diskutere hvorvidt regler bør endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odjibwa

En ting er å diskutere hvorvidt noe er i henhold til gjeldende regelverk. En annen ting er å diskutere hvorvidt regler bør endres.

Ta det heller fra jorden av, ikke vær så overfladisk. Hva har vel dette å si egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min fikk ikke velferdsperm pga at jeg var syk. Det kvalifiserte visst ikke til det... Jeg kunne selvsagt bodd på sykehuset en ukes tid, men det hadde nok kosta samfunnet ganske mye mer ;-) Legen og NAV var enige om at det var huller i systemet der...

''Mannen min fikk ikke velferdsperm pga at jeg var syk. Det kvalifiserte visst ikke til det...''

Det kommer nok an på arbeidsgiver. Min eks fikk ta ut velferdsperm fordelt på nødvendig antall timer pr. dag over et langt tidsrom da jeg ble 100% sykemeldt med bekkenløsning i det andre svangerskapet og ikke klarte å hente eldstemann i barnehagen.

Hvis han hadde vært sykemeldt et par timer om dagen for å gjøre dette så hadde han ikke kunnet jobbe mer enn x antall timer, med velferdsperm kunne han f.eks. dra på jobb igjen om kvelden når ungene var i seng og jobbe litt da, så arbeidsgiver hos oss foreslo selv denne ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en mulighet. Men det blir lett bare spekulasjoner. Vi vet sikkert ikke alt, bare det vi leste i artikkelen. Legen sitter nok med flere opplysninger.

Nå har det jo kommet fram at "slektningen" med økonomiske problemer, som alle har satt seg i gjeld for å hjelpe, er den voksne sønnen. Han har dessuten forsvunnet / gått i dekning og ingen vet hvor han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''MÅ en ha en fastsatt diagnose i utgangspunktet for å ha rett til sykemelding?

''

Ja, slik er regelverket utformet.

Hvorvidt samfunnet også skal ha ordninger som gjør at vi kan være hjemme fra jobben i alle de situasjonene hvor det kunne være ønskelig, er en annen diskusjon.

''Hvorvidt samfunnet også skal ha ordninger som gjør at vi kan være hjemme fra jobben i alle de situasjonene hvor det kunne være ønskelig, er en annen diskusjon.''

Det er denne holdningen jeg synes er merkelig og spesielt for nordmenn. Hvis man har det vanskelig og vil ligge i sengen og gråte, så skal man få lov til det. Og arbeidsgiver skal betale (de første 16 dagene).

Selv om jeg har stor forståelse for sorg og kriser i livet, jeg har til og med mye erfaring med det, så synes jeg vi tar det litt for gitt at jobb er et overskuddsfenomen. Man jobber når man klarer og når man ikke klarer, så ordner noen opp for en.

Men kanskje jeg ser for strengt på det og tenker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...