Gå til innhold

Prest på fylla....??


Gjest mora2

Anbefalte innlegg

Har ikke svar til deg men.. Dette med prest og den væremåten vi er vant med, henger nok litt igjen.Jeg ser nå at konfirmantpresten er en ung mann som oppfører seg likeverdig med andre dødelige. Han går kledd i dongry og t-skjorte på møter. (Ikke i kirken da! )

Jeg kunne lettere se for meg at han tok et par glass alkohol, enn den presten jeg hadde i min tid. Han var fryktelig høyrøstet og streng. Hadde han drukket så hadde han kanskje blitt blidere ;) Han hadde vi stooor respekt for. Hadde jeg sett han drikke så hadde jeg blitt veldig sjokkert faktisk.

Det snakkes jo om vin i bibelen, så helt forbudt er det nok ikke. Kanskje de følte for å slippe seg løs i den tiden også? ;)

Hihi, vår prest er jo veldig folkelig. Og veldig godt likt :0)

Og Alkohol ble drukket i følge Bibelen.

Men der er visst synd å drikke seg full..Og da er jeg i tvil om det passer seg for en prest..

Helt greit med et par øl, men FULL??..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Aliza1365380759

    19

  • Bookworm

    19

  • AneM1365380603

    7

  • hidi, the scorpion

    6

Mest aktive i denne tråden

Ikke sant...

Men er utroskap mer synd en fyll i følge Bibelen?

vel, i det sjette bud står det:

Du skal ikke bryte ekteskapet.

I det tiende står det: Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

For meg må vel det bety et rungende NEI til utroskap. På den annen side skapte Jesus vann om til vin (bryllupet i Kaanan) - et like rungende JA til alkohol???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hihi, vår prest er jo veldig folkelig. Og veldig godt likt :0)

Og Alkohol ble drukket i følge Bibelen.

Men der er visst synd å drikke seg full..Og da er jeg i tvil om det passer seg for en prest..

Helt greit med et par øl, men FULL??..

Vil tro det var mange fulle folk i det bryluppet, siden de tidlig gikk tomme for vin ;) Det er vel heller hva man gjør i fylla som er avgjørende for hva som er synd eller ikke, he, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, i det sjette bud står det:

Du skal ikke bryte ekteskapet.

I det tiende står det: Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

For meg må vel det bety et rungende NEI til utroskap. På den annen side skapte Jesus vann om til vin (bryllupet i Kaanan) - et like rungende JA til alkohol???

Sant nok. Men alkoholen ble ikke skapt fo at man skulle drikke seg full..Skulle tro at en synd er en synd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det var mange fulle folk i det bryluppet, siden de tidlig gikk tomme for vin ;) Det er vel heller hva man gjør i fylla som er avgjørende for hva som er synd eller ikke, he, he.

Hiihi, du sier noe der ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Men alkoholen ble ikke skapt fo at man skulle drikke seg full..Skulle tro at en synd er en synd...

"Men alkoholen ble ikke skapt fo at man skulle drikke seg full." Hvordan vet vi det? Vet ingen steder i bibelen der det eksplisit sies at det er synd å ta seg ei fyllekule i ny og ne. (dersom man ser bort fra formaninger om generelt måtehold)

På den annen side: Jeg er ingen kløpper i Bibelen lære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Sant nok. Men alkoholen ble ikke skapt fo at man skulle drikke seg full..Skulle tro at en synd er en synd...

En synd er mer noe som kan såre/skade andre. Syndige tanker er i og for seg ikke syndig så lenge man ikke "lever" dem ut....

En full prest gjør seg ikke så godt og kan føre andre ut i elendigheta, kan presten kan jeg. Og det er vel det siste en prest ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men alkoholen ble ikke skapt fo at man skulle drikke seg full." Hvordan vet vi det? Vet ingen steder i bibelen der det eksplisit sies at det er synd å ta seg ei fyllekule i ny og ne. (dersom man ser bort fra formaninger om generelt måtehold)

På den annen side: Jeg er ingen kløpper i Bibelen lære...

Det står visst noe om det jo.. Angela har lagt ut noe lengernede i tråden.

Kan ikke Bibelen jeg heller...

Men så kaller jeg meg heller ikke en god kristen ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det står visst noe om det jo.. Angela har lagt ut noe lengernede i tråden.

Kan ikke Bibelen jeg heller...

Men så kaller jeg meg heller ikke en god kristen ;0)

He, he hva er en "god" kristen?

Bibelen formaner til måtehold, spesielt i GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knutbypresten....

Det er vel bare en etisk problemstilling. Om han skal drikke seg full bør han passe på at ingen av de andre geistlige får rede på det, for da blir han nok lynsjet i sin krets.

Men merker at prestene er litt delte, noen er veldig opptatt av at alkohol er synd og bla bla, mens noen faktisk kan ta seg et par glass til maten. Har ikke sett noen full prest ennå, men det finnes nok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener nå jeg.

Jeg har vokst opp med alkohol fra morra til kveld, men har forsatt respekt for de. Men saken er ikke om man liker fulle mennesker, men om en prest kan drikke uten at der er synd..

Vanskelig dette, hehe, blir ikke enig med meg selv..

Å drikke vin er da ingen synd, det gjorde Jesus og, men tolkningen av bibelen er så ymse blant prestestanden. Noen er opptatt av at all alkohol er synd, mens andre syns det er greit med et par glass til maten. Men alkohol skal ikke misbrukes, da er det synd! Og dette fordi at når en er full er man ikke i stand til å tenke som man ellers gjør og blir lettere fristet til syndige handlinger. Derfor er det en synd å drikke seg full, men ikke å drikke et par glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sektene tolker i vei

Skrivefeil...

Eller er det slik at man kan tolke Bibelen som man vil?

Og jeg tilføyer et spørsmål til: Kan man velge ut enkelte setninger i Bibelen, leve etter dem, og forsatt være en god kristen?

:0)

Det er jo det enkelte sekter gjør...

de tolker bibelen på sin måte.

Hvordan skal man egentlig tolke bibelen? Og man må huske på at det er andre tider nå enn for 2 tusen år siden - og tiden før der igjen.

Jeg syns likevel man ikke bør drikke seg drita full da... for sin egen del og omgivelsene.... Men å drikke noen glass i lystig lag eller til mat er ok, så lenge det ikke er for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare en etisk problemstilling. Om han skal drikke seg full bør han passe på at ingen av de andre geistlige får rede på det, for da blir han nok lynsjet i sin krets.

Men merker at prestene er litt delte, noen er veldig opptatt av at alkohol er synd og bla bla, mens noen faktisk kan ta seg et par glass til maten. Har ikke sett noen full prest ennå, men det finnes nok :D

Men er det bedre å være full når ingen ser det, i forhold til å være full med mange mennesker?

Det er vel like mye synd?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he hva er en "god" kristen?

Bibelen formaner til måtehold, spesielt i GT.

He,he, ja var er det..

Jeg vil si en god kristen er en person som lever etter Bibelen.

Og ikke velger seg ut enkelte strofer som passer dem å leve etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke vin er da ingen synd, det gjorde Jesus og, men tolkningen av bibelen er så ymse blant prestestanden. Noen er opptatt av at all alkohol er synd, mens andre syns det er greit med et par glass til maten. Men alkohol skal ikke misbrukes, da er det synd! Og dette fordi at når en er full er man ikke i stand til å tenke som man ellers gjør og blir lettere fristet til syndige handlinger. Derfor er det en synd å drikke seg full, men ikke å drikke et par glass.

Akkurat!

Så om en prest eller kristen drikker seg full, så synder de!

Det å ta et par glass var ikke tema, men å drikke seg full...

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det enkelte sekter gjør...

de tolker bibelen på sin måte.

Hvordan skal man egentlig tolke bibelen? Og man må huske på at det er andre tider nå enn for 2 tusen år siden - og tiden før der igjen.

Jeg syns likevel man ikke bør drikke seg drita full da... for sin egen del og omgivelsene.... Men å drikke noen glass i lystig lag eller til mat er ok, så lenge det ikke er for ofte.

Ja...Men det står vel ganske klart i Bibelen.

Men mennesket ønsker vel å tolke tingene etter det som passer dem best ;0)

Klart det er en annen tid nå, men reglene skulle vel være de samme?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står visst noe om det jo.. Angela har lagt ut noe lengernede i tråden.

Kan ikke Bibelen jeg heller...

Men så kaller jeg meg heller ikke en god kristen ;0)

vel, såvidt jeg kan se, er dette hentet fra ett av brevene. Disse er jo skrev et av de første kristne, og er selvsagt farget av både individet som skrev brevet, av datidens kultur og sedvaner. Jeg ser ingen steder i bibelen at jesus skal ha sagt at man ikke skal drikke etc.

Bibelen kan tolkes på mange måter, og er jo i seg selv en bok som er sammensatt av mange bøker. Bøkene som ble nutvalgt til å være med i bibelen, var de bøkene som mest sammenfalt med datidens kirkelederes tro.

Så hva er synd og hva er ikke synd?

Selv bibelen er uenig med seg selv. Det er mange selvmotsigelser i bibelen - spesielt om du holder det gamle og det nye testamentet mot hverandre.

Man kan finne belegg for omtrent hva som helst i Bibelen, ved å velge sitater og fortolke dem i "sin retning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

He,he, ja var er det..

Jeg vil si en god kristen er en person som lever etter Bibelen.

Og ikke velger seg ut enkelte strofer som passer dem å leve etter...

Det er sant! Man må gjøre så godt man kan, men til nå er det faktisk bare Jesus som har klart det fullt ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...