Gå til innhold

16-åring som stjeler penger hjemme, hva gjør vi?


Gjest oppgitt tenåringsmor

Anbefalte innlegg

Ja, helt enig, særlig i det du skriver om å ikke sette lommepenge-størrelsen i sammenheng med stjelingen. Det var ikke det jeg mente. Og iallefall ikke å unnskylde hverken holdninger eller handlinger med at tenåringen får for lite penger!

Stjelingen må slås hardt ned på - helt klart!

Og så får man vurdere resten senere. Nå vet jeg ikke hvor mye penger denne gutten har i utgangspunktet, men barnet mitt kan også prestere å blåse 100 kr på en dag på ingenting. Men de gangene h*n har gjort det tror jeg har vært i ren lykkerus over å få penger (akkurat økt "lommepengene" til det dobbelte+) og da følte h*n seg nok veldig rik! :) Og h*n angret etterpå.

Prøver å lære h*n hvor mye som er fornuftig å bruke pr dag, feks. 10-20 kr på kantine/butikken, for å ha noe konkret å forholde seg til. Ellers flyter pengene ut og det er ingenting igjen til helgen...

Jeg har blitt oppdratt til å bruke etter lommeboka, så det er ganske utfordrende når barnet går motsatt vei og ikke bryr seg en døyt om det jeg har prøvd å lære h*n hele oppveksten. Men jeg tror nok at det er der, innerst inne. :)

Utfordringen er å klare å avstå fra å redde ungene når de har svidd av pengene sine på tøys og tull.

Er de blakke før helgen, har de ikke råd til kino med vennene. Synd...

Men det er jo en smule lettere å si enn å gjennomføre når de står der gigadesperate.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette mås tas alvorlig. Dette kan fort utvikle seg til å bli noe mer når han får jobb. Det er fort gjort å forsyne seg litt der også, så lenge dette har blitt en vane hjemme.

En ting er sikkert, skulle en av mine sønner gjort dette, så hadde dt blitt så månelyst at det hadde vært månelyst for dem midt på dagen i mange uker fremover.

Dette skulle svi skikkelig for dem, så dette måtte de ha tilbakebetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåring

Utfordringen er å klare å avstå fra å redde ungene når de har svidd av pengene sine på tøys og tull.

Er de blakke før helgen, har de ikke råd til kino med vennene. Synd...

Men det er jo en smule lettere å si enn å gjennomføre når de står der gigadesperate.

mvh

Ja.. hehe

Jeg er nok av den mer nådeløse og (over)konsekvente typen, så jeg øver meg på å være mer fleksibel.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt tenåringsmor

Dette mås tas alvorlig. Dette kan fort utvikle seg til å bli noe mer når han får jobb. Det er fort gjort å forsyne seg litt der også, så lenge dette har blitt en vane hjemme.

En ting er sikkert, skulle en av mine sønner gjort dette, så hadde dt blitt så månelyst at det hadde vært månelyst for dem midt på dagen i mange uker fremover.

Dette skulle svi skikkelig for dem, så dette måtte de ha tilbakebetalt.

Men hva vil du gjøre når månelyst i dager og uker ikke virker?

Det blir bra en stund, men dukker opp igjen.

Det blir ikke mer, eller mindre, men fortsetter å være der.

Det er faktisk ingenting som tyder på at det rappes fra andre steder pr. nå, kanskje naivt?, men vi følger så godt det er mulig å følge opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva vil du gjøre når månelyst i dager og uker ikke virker?

Det blir bra en stund, men dukker opp igjen.

Det blir ikke mer, eller mindre, men fortsetter å være der.

Det er faktisk ingenting som tyder på at det rappes fra andre steder pr. nå, kanskje naivt?, men vi følger så godt det er mulig å følge opp dette.

Da hadde det blitt enda mer månelyst:-)

Jeg hadde gjemt unna alle penger og alt som lignet på penger. Så hadde jeg trukket i ukelønn, hvis det finnes, eller sluttet å gi penger til alt var tilbakebetalt. Så hadde jeg åpnet litt og litt, gjerne stengt dem inne på lørdagskvelden også til de ikke skjønte alvoret:-)

Vi får håpe at det ikke har utviklet seg til at han forsyner seg andre steder ennå, men det er fanden så fort gjort, når de holder på slik. Dette er det jeg kaller ungdommelig dummhet, de skjønner ikke konsekvensene av hvordan de holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...