Gå til innhold

Er fordommer mot folk som heter Ronny vanlig?


Faure

Anbefalte innlegg

Mine Lonny- og Donny-opplevelser begrenser seg til Danmark. Ellers holder jeg med deg i rekka på R...

Det er nesten flere tvilsomme enn straighte navn på R. Blant de mindre tvilsomme r-navnene er: Ragnar, Rune, Runar (litt tvilsom)... og der kom jeg jammen ikke på flere.

Reidar er også en ordentlig fyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AneM1365380603

    34

  • morsan

    32

  • Lotte :o)

    24

  • Dorthe

    17

Takk prust :o)

Du har et flott navn da! (Selv om jeg kjenner ei rimelig spesiell dame som har samme navn)

Jeg har et helt nøytralt forhold til mitt navn - det er verken pent eller stygt, men er jo meg da.

Er forresten oppkalt etter mammas kusine, påstår hun! Det var i alle fall forklaringen da jeg klaget over at jeg ikke var oppkalt etter noen. Skulle gjerne vært oppkalt etter noen mer nære....

Vi har jo oppkalt de to første barna - mens hun minste har jo et navn som likner på mitt, bare mye finere.....

Men du - du bruker aldri navn nr to? Jeg synes det også var flott :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk prust :o)

Du har et flott navn da! (Selv om jeg kjenner ei rimelig spesiell dame som har samme navn)

Jeg har et helt nøytralt forhold til mitt navn - det er verken pent eller stygt, men er jo meg da.

Er forresten oppkalt etter mammas kusine, påstår hun! Det var i alle fall forklaringen da jeg klaget over at jeg ikke var oppkalt etter noen. Skulle gjerne vært oppkalt etter noen mer nære....

Vi har jo oppkalt de to første barna - mens hun minste har jo et navn som likner på mitt, bare mye finere.....

Men du - du bruker aldri navn nr to? Jeg synes det også var flott :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Veronica og Celine..... (nåtidens barn)

Når vi var små var det kanskje Merete, Jeanette og Kathrine som var "bøller"? ;)

Mannen min synes navnet Veronica er veldig pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner én Richard, og han er meget oppegående. Men han er en eldre herre - det er kanskje annerledes da?

Jeg kjenner ingen oppegående folk med det navnet så jeg har sikkert ikke møtt han du kjenner ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er neste litt rart at selv om jentenavn som slutter på -a har blitt superpopulære (Anna, Hanna, Emma etc), så har ikke dette omfattet -a-navn som f eks Inga, Olga, Petra osv. Men de komme rkanskje rundt neste sving?

Jeg kjenner foresten tre små Inga'er, så helt uvanlig er det dog ikke:-)

Det er vel en viss tendens til at navna til beste- og oldeforeldregenerasjonen resirkuleres. Både pga oppkalling og pga positive følelser til navnene.

Første barnet vårt har et navn som var uvanlig da han fikk det, men etter 4-5 år så er det plagsomt mange som dukker opp med samme navn. Og tilsvarende navn med ett eneste vokalbytte, som var vanlig før, har nesten gått totalt av bruk. Pendelen svinger, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg har et helt nøytralt forhold til mitt navn - det er verken pent eller stygt, men er jo meg da.

Er forresten oppkalt etter mammas kusine, påstår hun! Det var i alle fall forklaringen da jeg klaget over at jeg ikke var oppkalt etter noen. Skulle gjerne vært oppkalt etter noen mer nære....

Vi har jo oppkalt de to første barna - mens hun minste har jo et navn som likner på mitt, bare mye finere.....

Men du - du bruker aldri navn nr to? Jeg synes det også var flott :-)

Jeg har aldri forstått poenget ved å klaske på andrenavnet. Det har de aldri brukt, så det gir meg bare mer arbeid når jeg skal fylle ut papirer. Jeg så du hadde det navnet med på julehilsenen :o) Dessuten uttaler folk det veldig forskjellig, slik som fornavnet. Spesielt trøndere har en egen måte å si det på ;)

Dine barn har nydelige navn da! Alle navn kunne jeg vurdert til mine. Hvis jeg skulle få en jente til ville jeg valgt Susanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen oppegående folk med det navnet så jeg har sikkert ikke møtt han du kjenner ;o)

Vi har en koselig nabogutt på 13-14 år som heter Richard :-) Ingenting negativt å si om ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min synes navnet Veronica er veldig pent.

Det er visst mange som synes det er et pent navn :)

Selv ville jeg ikke kalt min unge det, men navnet er egentlig helt okei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått poenget ved å klaske på andrenavnet. Det har de aldri brukt, så det gir meg bare mer arbeid når jeg skal fylle ut papirer. Jeg så du hadde det navnet med på julehilsenen :o) Dessuten uttaler folk det veldig forskjellig, slik som fornavnet. Spesielt trøndere har en egen måte å si det på ;)

Dine barn har nydelige navn da! Alle navn kunne jeg vurdert til mine. Hvis jeg skulle få en jente til ville jeg valgt Susanne.

Nei - vi valgte jo et navn nr to til nr 2, fordi vi følte det ikke lød helt fint med bare det andre navnet sammen med etternavnet vårt. I praksis bruker vi jo bare det første navnet, og hun har i flere år absolutt ikke likt det andre navnet sitt. Men det siste året har hun begynt å like det. Det første navnet er etter min manns oldemor og det andre etter min mormor.

Vi lurte serisøt på Ingrid, med begge jentene. Fint navn det også, men jeg er veldig glad for de navnene de fikk.

Jeg skrev begge navnene dine, fordi du skrev det først i meldingen. Leste hele meldingen etterat jeg hadde skrevet på konvolutten :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Ronny og Roger er ille, men Ali er verre og verst er Richart

Richard er da et koselig navn?

Jeg kjenner to, en tidligere klassekamerat og onkelen min. Begge er veldig koselige.

Utenom dem, så forbinder jeg det bare med Richard Hermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Nei - vi valgte jo et navn nr to til nr 2, fordi vi følte det ikke lød helt fint med bare det andre navnet sammen med etternavnet vårt. I praksis bruker vi jo bare det første navnet, og hun har i flere år absolutt ikke likt det andre navnet sitt. Men det siste året har hun begynt å like det. Det første navnet er etter min manns oldemor og det andre etter min mormor.

Vi lurte serisøt på Ingrid, med begge jentene. Fint navn det også, men jeg er veldig glad for de navnene de fikk.

Jeg skrev begge navnene dine, fordi du skrev det først i meldingen. Leste hele meldingen etterat jeg hadde skrevet på konvolutten :-D

En venninne av meg vurderte lenge å kalle ungen sin det samme som andrenavnet til mellombarnet ditt. Det er et pent navn, men jeg hadde omtrent ikke hørt det før jeg leste det her inne.

Noen jeg kjenner har kalt barnet sitt for Selmer. Det synes jeg er litt spesielt. Jeg ser for meg en gammel mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg som skiftet navn...

Jeg har aldri forstått poenget ved å klaske på andrenavnet. Det har de aldri brukt, så det gir meg bare mer arbeid når jeg skal fylle ut papirer. Jeg så du hadde det navnet med på julehilsenen :o) Dessuten uttaler folk det veldig forskjellig, slik som fornavnet. Spesielt trøndere har en egen måte å si det på ;)

Dine barn har nydelige navn da! Alle navn kunne jeg vurdert til mine. Hvis jeg skulle få en jente til ville jeg valgt Susanne.

synes mellom-navnet mitt er en stor del av meg,siden jeg ikke fikk alt med i første navn...jeg skiftet ut hel edritten,fornavn,mellomnavn,etternavn...og jeg synes dette navnet passer meg perfekt:D (mye omtanke lagt ned i det for min del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Kjenner til fenomenet - også fra egen familie.

Da en av mine nieser ble født, ble jeg lettere sjokkert oevr at foreldrene hennes ga henne et skikkelig gammelkjerringnavn. Det tok ikke lang tid før enn jeg ikke kunne forestille meg henne med et annet navn, og det ble den naturligste ting i hele verden at ei lita jente heter nettopp det.

En av mine venninner på 80-tallet truet med å kalle sin førstefødte for Tobias. Men hun endte opp med bare døtre, så det ble med tanken.

Da hun nevnte det første gang, forbant jeg det bare med Tobias i tårnet i Kardemomme by. Men egentlig lå hun jo bare litt i forkant - det har etter hvert blitt helt naturlig at smågutter heter Tobias. Så nå reagerer jeg ikke i det hele tatt.

En annen venninne nølte leeenge før de klarte å velge navn på guttungen, født noen måneder før min egen, sent i 1998. De var bl.a. innom Jesper, men valgte til slutt noe annet.

Nå har de en hund som heter Kasper - og guttens voksne halvbror (farens sønn) har selv fått en sønn - og han heter Jonathan...

Når kommer Kamomilla på moten, tro?!

Da min yngste fetter ble født litt før 1970, fleipet brødrene hans med at han skulle kalles opp etter Auroras lillebror og hete Sokrates. Alle forsto selvsagt at det var en spøk, de navnene var jo kjemperare.

Nå er Aurora helt standard, og vi har en Sokrates (muligens Zokrates?) i nabolaget. Han har riktignok en far fra Sør-Amerika. Sønnen min synes ikke det navnet er noe rart, men han har jo også venner med de underligste navn fra alle verdenshjørner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes mellom-navnet mitt er en stor del av meg,siden jeg ikke fikk alt med i første navn...jeg skiftet ut hel edritten,fornavn,mellomnavn,etternavn...og jeg synes dette navnet passer meg perfekt:D (mye omtanke lagt ned i det for min del)

Synes menneskene rundt deg også at det nye navnet passer deg perfekt? Jeg sliter stort med å venne meg til det når folk jeg kjenner bytter navn. Det føles bare helt feil hver gang...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine venninner på 80-tallet truet med å kalle sin førstefødte for Tobias. Men hun endte opp med bare døtre, så det ble med tanken.

Da hun nevnte det første gang, forbant jeg det bare med Tobias i tårnet i Kardemomme by. Men egentlig lå hun jo bare litt i forkant - det har etter hvert blitt helt naturlig at smågutter heter Tobias. Så nå reagerer jeg ikke i det hele tatt.

En annen venninne nølte leeenge før de klarte å velge navn på guttungen, født noen måneder før min egen, sent i 1998. De var bl.a. innom Jesper, men valgte til slutt noe annet.

Nå har de en hund som heter Kasper - og guttens voksne halvbror (farens sønn) har selv fått en sønn - og han heter Jonathan...

Når kommer Kamomilla på moten, tro?!

Da min yngste fetter ble født litt før 1970, fleipet brødrene hans med at han skulle kalles opp etter Auroras lillebror og hete Sokrates. Alle forsto selvsagt at det var en spøk, de navnene var jo kjemperare.

Nå er Aurora helt standard, og vi har en Sokrates (muligens Zokrates?) i nabolaget. Han har riktignok en far fra Sør-Amerika. Sønnen min synes ikke det navnet er noe rart, men han har jo også venner med de underligste navn fra alle verdenshjørner.

''Når kommer Kamomilla på moten, tro?! '' Det kommer sikkert snart. Når vi nå er i Kardemomme, Sofie er jo veldig mye brukt, men jeg ser til min overraskelse at Bastian blir mer og mer vanlig. Jeg begynner å nynne hver gang jeg hører det...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når kommer Kamomilla på moten, tro?! '' Det kommer sikkert snart. Når vi nå er i Kardemomme, Sofie er jo veldig mye brukt, men jeg ser til min overraskelse at Bastian blir mer og mer vanlig. Jeg begynner å nynne hver gang jeg hører det...:)

Jeg blir tante igjen til sommeren, og hvis det blir en gutt, så skal han visst hete Bastian :)

Moren min liker ikke helt navnet og ønsker at foreldrene skal legge til "Se...." foran "Bastian" ;)

Jeg synes Bastian er litt kult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...