Gå til innhold

Er fordommer mot folk som heter Ronny vanlig?


Faure

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AneM1365380603

    34

  • morsan

    32

  • Lotte :o)

    24

  • Dorthe

    17

Å, så koselig å høre :o) Jeg tipper hun og min på snart 6 år ville funnet hverandre kjapt. Dessverre kappet fotolaben litt av hodet på den eldste. Det var god klaring, så det var litt irriterende.

Han eldste har også studert bildet nøye. Han synes at nr tre så ut som en 8-åring :-)

Han hadde forresten et forslag til juks i forhold til konkurransen vår:

Han foreslo at jeg i morgen skulle gå bort på Montér og putte skrittelleren inni den maskinen en blander maling med, så kunne den hoppe opp og ned mange ganger slik at jeg vant!!!!!!

Kreativ sønn jeg har :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Han eldste har også studert bildet nøye. Han synes at nr tre så ut som en 8-åring :-)

Han hadde forresten et forslag til juks i forhold til konkurransen vår:

Han foreslo at jeg i morgen skulle gå bort på Montér og putte skrittelleren inni den maskinen en blander maling med, så kunne den hoppe opp og ned mange ganger slik at jeg vant!!!!!!

Kreativ sønn jeg har :-D

Hmmm... Ja, det var kreativt ;)

Vi har noen regler vedr. skrittellingen. Altså de jeg har konkurrert med før. Vi sier alltid sannheten om hvor mange steg vi har, men vi svarer når det passer oss. Vi kan godt snakke usant om det vi gjør. f eks kan vi skrive at nå tar vi oss en pause, mens sannheten er at vi løper enda mer ;) Er du med på reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ja, det var kreativt ;)

Vi har noen regler vedr. skrittellingen. Altså de jeg har konkurrert med før. Vi sier alltid sannheten om hvor mange steg vi har, men vi svarer når det passer oss. Vi kan godt snakke usant om det vi gjør. f eks kan vi skrive at nå tar vi oss en pause, mens sannheten er at vi løper enda mer ;) Er du med på reglene?

Jeg er med på reglene! Lover å rapportere sant. Jeg er ikke flink til å lyve, så jeg vet ikke om jeg kommer til å lyve om pausene heller :-)

Nå har jeg sittet bums på rompa og sjekket dol. 244 skritt + diff'en fra i stad. Nå tasser jeg opp trappa og pusser tennene (muligens mens jeg tripper litt) og sover til i alle fall klokka 8....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh?

Ja, det _er_ jo alltid noe med disse Ronnyene, det har vi vel slått fast? Hva gjorde han? Mindre lovbrudd? Dårlige venner kan kanskje unnskylde ham siden han ellers var hot og snill.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det er vanlig med fordommer mot Ronny. Og veldig mange andre guttenavn som begynner på R, av en eller annen grunn....Roger, Roy, Remy, Ruben osv ( men kanskje ikke Rolf tror jeg?? Hehe...) Må innrømme at jeg nok har et snev av fordommene selv også. Kjenner faktisk ingen som heter Ronny, så veldig urettferdig og alt det der.

Finnes det tilsvarende jentenavn med samme tvilsomme "ære" som Ronny? Kommer ikke på noen i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, både på DOL...

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3582872

...og i samfunnet forøvrig:

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article976422.ece

Men det er ikke noen fakta som underbygger at de som heter Ronny, er spesielt bøllete. Det er nok heller slik at de problembarn som har slike navn, blir mer lagt merke til. Pøbel-Ronny huskes bedre enn pøbel-Jan (som det uten tvil er flest av hvis man ser på voksengenerasjonen).

Men man kan jo av og til lure litt på _foreldrene_ som velger navn som det store flertall forbinder noe litt "spesielt" med (og da tenker jeg like mye på Preben eller Jeanette som på Ronny).

Dessuten spiller det inn at navnepopularitet går i bølger. Om noen år MÅ det nødvendigvis bli flere bøller som heter Markus og færre som heter Ronny, Johnny og Roger, fordi sistnevnte gjeng blir fredelige pensjonister og Markus-, Elias- og Oliver-gjengen kommer i tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er vanlig med fordommer mot Ronny. Og veldig mange andre guttenavn som begynner på R, av en eller annen grunn....Roger, Roy, Remy, Ruben osv ( men kanskje ikke Rolf tror jeg?? Hehe...) Må innrømme at jeg nok har et snev av fordommene selv også. Kjenner faktisk ingen som heter Ronny, så veldig urettferdig og alt det der.

Finnes det tilsvarende jentenavn med samme tvilsomme "ære" som Ronny? Kommer ikke på noen i farten.

Jentenavn med tvilsom ære: Veronica, Linda, Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er vanlig med fordommer mot Ronny. Og veldig mange andre guttenavn som begynner på R, av en eller annen grunn....Roger, Roy, Remy, Ruben osv ( men kanskje ikke Rolf tror jeg?? Hehe...) Må innrømme at jeg nok har et snev av fordommene selv også. Kjenner faktisk ingen som heter Ronny, så veldig urettferdig og alt det der.

Finnes det tilsvarende jentenavn med samme tvilsomme "ære" som Ronny? Kommer ikke på noen i farten.

''Finnes det tilsvarende jentenavn med samme tvilsomme "ære" som Ronny? Kommer ikke på noen i farten.''

Monica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Finnes det tilsvarende jentenavn med samme tvilsomme "ære" som Ronny? Kommer ikke på noen i farten.''

Monica.

Ja, det navnet glemte jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Lonny- og Donny-opplevelser begrenser seg til Danmark. Ellers holder jeg med deg i rekka på R...

Det er nesten flere tvilsomme enn straighte navn på R. Blant de mindre tvilsomme r-navnene er: Ragnar, Rune, Runar (litt tvilsom)... og der kom jeg jammen ikke på flere.

Hm - to i min ganske nære familie har tydeligvis "mindre tvilsomme R-navn"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm - to i min ganske nære familie har tydeligvis "mindre tvilsomme R-navn"...

Så godt at de havna i rette kolonnen, da :)

Om jeg får flere barn, så er Ragnar absolutt et aktuelt navnealternativ. Forutsatt at det blir gutt, da... Men Roy-Ronny er uaktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange som het Roger da jeg vokste opp, og de fleste var veldig greie.

Rart at ikke navnet Kevin er nevnt her, for jeg har flere ganger lest her inne at det er et tvilsomt navn. Spesielt hvis det er Kevin Andrè. Noen skreiv en gang at et slikt barn har tvilsomme foreldre ;)

Min mor ymtet frampå om ikke den yngste kunne bli kalt Ayla, men det var jo helt uaktuelt pga en viss Aylar ;)

Ayla, da tenker jeg på den ekstremt vakre, intelligente, flinke, sexy og nevenyttige Cro Magnonkvinnen i Jordens Folk-serien. (Hulebjørnens klan, Hestenes dal, osv osv..) Sexbeskrivelsene var pinlig detaljerte husker jeg. Ayla og Jondalar hadde alltid fantastisk sex. Alltid!!

Ikke et navn jeg ville gitt barnet mitt.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er vanlig med fordommer mot Ronny. Og veldig mange andre guttenavn som begynner på R, av en eller annen grunn....Roger, Roy, Remy, Ruben osv ( men kanskje ikke Rolf tror jeg?? Hehe...) Må innrømme at jeg nok har et snev av fordommene selv også. Kjenner faktisk ingen som heter Ronny, så veldig urettferdig og alt det der.

Finnes det tilsvarende jentenavn med samme tvilsomme "ære" som Ronny? Kommer ikke på noen i farten.

Doris er i allfall jentevarianten av Harry... Kommer ikke på de andre som er 'suspekte'. Men det er nå innehaveren av navnet som settter sitt preg på det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, både på DOL...

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3582872

...og i samfunnet forøvrig:

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article976422.ece

Men det er ikke noen fakta som underbygger at de som heter Ronny, er spesielt bøllete. Det er nok heller slik at de problembarn som har slike navn, blir mer lagt merke til. Pøbel-Ronny huskes bedre enn pøbel-Jan (som det uten tvil er flest av hvis man ser på voksengenerasjonen).

Men man kan jo av og til lure litt på _foreldrene_ som velger navn som det store flertall forbinder noe litt "spesielt" med (og da tenker jeg like mye på Preben eller Jeanette som på Ronny).

Dessuten spiller det inn at navnepopularitet går i bølger. Om noen år MÅ det nødvendigvis bli flere bøller som heter Markus og færre som heter Ronny, Johnny og Roger, fordi sistnevnte gjeng blir fredelige pensjonister og Markus-, Elias- og Oliver-gjengen kommer i tenårene.

Takk for et interessant innlegg og linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jada, både på DOL...

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3582872

...og i samfunnet forøvrig:

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article976422.ece

Men det er ikke noen fakta som underbygger at de som heter Ronny, er spesielt bøllete. Det er nok heller slik at de problembarn som har slike navn, blir mer lagt merke til. Pøbel-Ronny huskes bedre enn pøbel-Jan (som det uten tvil er flest av hvis man ser på voksengenerasjonen).

Men man kan jo av og til lure litt på _foreldrene_ som velger navn som det store flertall forbinder noe litt "spesielt" med (og da tenker jeg like mye på Preben eller Jeanette som på Ronny).

Dessuten spiller det inn at navnepopularitet går i bølger. Om noen år MÅ det nødvendigvis bli flere bøller som heter Markus og færre som heter Ronny, Johnny og Roger, fordi sistnevnte gjeng blir fredelige pensjonister og Markus-, Elias- og Oliver-gjengen kommer i tenårene.

''Men man kan jo av og til lure litt på _foreldrene_ som velger navn som det store flertall forbinder noe litt "spesielt" med (og da tenker jeg like mye på Preben eller Jeanette som på Ronny).''

Nå er det ikke alle som vet at det store flertall (?) forbinder noe negativt med disse navnene. Det er førts i senere tid jeg har oppdaget at Ronny skal være harry å hete. De eksemplene du trekker frem her, stusser jeg også på. Hva er negativt med Preben og Jeanette?

Ellers så har vel alle noe negativt de forbinder med enkelte navn. Selv kan jeg ikke fordra navnet Gunnar; det het skolens verste bølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men man kan jo av og til lure litt på _foreldrene_ som velger navn som det store flertall forbinder noe litt "spesielt" med (og da tenker jeg like mye på Preben eller Jeanette som på Ronny).''

Nå er det ikke alle som vet at det store flertall (?) forbinder noe negativt med disse navnene. Det er førts i senere tid jeg har oppdaget at Ronny skal være harry å hete. De eksemplene du trekker frem her, stusser jeg også på. Hva er negativt med Preben og Jeanette?

Ellers så har vel alle noe negativt de forbinder med enkelte navn. Selv kan jeg ikke fordra navnet Gunnar; det het skolens verste bølle.

Det er nok litt lokalt og "kulturelt" hva som forbindes med enkelte navn - i tillegg til personlige assossiasjoner, slik du har til Gunnar.

Jeg forbinder nok Preben (og Cecilie) med veldig vestkant / rikfolk / BI-spirer, men det er jo et såpass sjeldent navn at det store flertall av den typen sikkert heter noe helt annet. Dessuten kan man jo utmerket godt gå på BI uten å være velstående. Men det er altså i den retning fordommene mine mot Preben går.

Jeanette forbinder jeg mer med "ønske om å være fintfolk uten å få det helt til". Typen helt vanlige folk (i likhet med meg selv), men som forsøker å kompensere med "krøllete" navn.

Men det morsomste med navn er egentlig hvordan ting går i bølger. Jeg har f.eks. levd lenge nok til å se hvordan Emma har gått fra å være "typisk eldgammel, striks tante" til å bli et normalt navn på småjenter, noe som var utenkelig da jeg selv var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...