Gå til innhold

Er fordommer mot folk som heter Ronny vanlig?


Faure

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Det er nok litt lokalt og "kulturelt" hva som forbindes med enkelte navn - i tillegg til personlige assossiasjoner, slik du har til Gunnar.

Jeg forbinder nok Preben (og Cecilie) med veldig vestkant / rikfolk / BI-spirer, men det er jo et såpass sjeldent navn at det store flertall av den typen sikkert heter noe helt annet. Dessuten kan man jo utmerket godt gå på BI uten å være velstående. Men det er altså i den retning fordommene mine mot Preben går.

Jeanette forbinder jeg mer med "ønske om å være fintfolk uten å få det helt til". Typen helt vanlige folk (i likhet med meg selv), men som forsøker å kompensere med "krøllete" navn.

Men det morsomste med navn er egentlig hvordan ting går i bølger. Jeg har f.eks. levd lenge nok til å se hvordan Emma har gått fra å være "typisk eldgammel, striks tante" til å bli et normalt navn på småjenter, noe som var utenkelig da jeg selv var barn.

Tidligere var Emma et skrekkelig navn som fikk meg til å tenke på Oluf. Nå er det jo et skikkelig fint navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AneM1365380603

    34

  • morsan

    32

  • Lotte :o)

    24

  • Dorthe

    17

Tidligere var Emma et skrekkelig navn som fikk meg til å tenke på Oluf. Nå er det jo et skikkelig fint navn.

Ja, nettopp.

Bibel-bølgen er et annet interessant fenomen. Hadde vi møtt en Markus på skolen på 60-tallet ville vi antatt at han var prestens sønn og hatt stor medfølelse. Lukas forbant vi til nød med hesten til Emil fra Lønneberget i tillegg til evangelisten, og Elias og Johannes var navn på gamle menn. Nå er eneste spørsmål til Markus og Lukas om det staves med c eller k, og ingen løfter et øyenbryn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ja, nettopp.

Bibel-bølgen er et annet interessant fenomen. Hadde vi møtt en Markus på skolen på 60-tallet ville vi antatt at han var prestens sønn og hatt stor medfølelse. Lukas forbant vi til nød med hesten til Emil fra Lønneberget i tillegg til evangelisten, og Elias og Johannes var navn på gamle menn. Nå er eneste spørsmål til Markus og Lukas om det staves med c eller k, og ingen løfter et øyenbryn...

Markus og Lukas er skikkelig fine navn. Jeg synes også Noah er fint, men det var en tilvenningssak.

Et navn jeg fremdeles sliter med er Hårek. Jeg ser for meg den tegneseriefiguren.

Jeg lurer på om navn som Olga, Bjørg, Britt, Inga, Rolf, Nils, Harry og Ståle kommer på mote igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markus og Lukas er skikkelig fine navn. Jeg synes også Noah er fint, men det var en tilvenningssak.

Et navn jeg fremdeles sliter med er Hårek. Jeg ser for meg den tegneseriefiguren.

Jeg lurer på om navn som Olga, Bjørg, Britt, Inga, Rolf, Nils, Harry og Ståle kommer på mote igjen..

Får jeg ei jente noen gang, så blir det ei lita Inga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med tiden kanskje

Markus og Lukas er skikkelig fine navn. Jeg synes også Noah er fint, men det var en tilvenningssak.

Et navn jeg fremdeles sliter med er Hårek. Jeg ser for meg den tegneseriefiguren.

Jeg lurer på om navn som Olga, Bjørg, Britt, Inga, Rolf, Nils, Harry og Ståle kommer på mote igjen..

de siste der forbinder jeg med oldeforeldre...evt besteforeldre:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Får jeg ei jente noen gang, så blir det ei lita Inga :)

''Får jeg ei jente noen gang, så blir det ei lita Inga :)''

Skulle hun da bli kalt opp etter noen, eller liker du bare navnet så godt?

Jeg traff en gammel bekjent som hadde fått en datter. Hun har kalt jenta Åse. Hun sa at om hun skulle følge moten ville det blitt Åsa, men hun ville følge hjertet :) Jeg tror ikke det er mange som bruker det navnet nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt lokalt og "kulturelt" hva som forbindes med enkelte navn - i tillegg til personlige assossiasjoner, slik du har til Gunnar.

Jeg forbinder nok Preben (og Cecilie) med veldig vestkant / rikfolk / BI-spirer, men det er jo et såpass sjeldent navn at det store flertall av den typen sikkert heter noe helt annet. Dessuten kan man jo utmerket godt gå på BI uten å være velstående. Men det er altså i den retning fordommene mine mot Preben går.

Jeanette forbinder jeg mer med "ønske om å være fintfolk uten å få det helt til". Typen helt vanlige folk (i likhet med meg selv), men som forsøker å kompensere med "krøllete" navn.

Men det morsomste med navn er egentlig hvordan ting går i bølger. Jeg har f.eks. levd lenge nok til å se hvordan Emma har gått fra å være "typisk eldgammel, striks tante" til å bli et normalt navn på småjenter, noe som var utenkelig da jeg selv var barn.

''Jeanette forbinder jeg mer med "ønske om å være fintfolk uten å få det helt til". Typen helt vanlige folk (i likhet med meg selv), men som forsøker å kompensere med "krøllete" navn. ''

Jeg leste en gang en artikkel som gikk på dette fenomenet at man prøver å "fiiine seg opp" med barnas navn. I artikkelen ble det hevdet at en del folk som hadde vært til sjøs i "gamle da'r" senere gjerne ga barna sine utenlandske navn som de hadde "plukket op" i en eller annen havneby der ute. Derfor ble en del navn som kanskje Rita, Roger og Kent forbundet med folk fra slike samfunnslag, og dette i seg selv gjorde at navnene ble sett på som litt "harry", for å bruke et mer moderne adjektiv.

Litt som du skriver om et annet sted her at hvem er det som velger hvilke type navn til barna sine - hav er det de prøver å "formidle" om seg selv gjennom valg av navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp.

Bibel-bølgen er et annet interessant fenomen. Hadde vi møtt en Markus på skolen på 60-tallet ville vi antatt at han var prestens sønn og hatt stor medfølelse. Lukas forbant vi til nød med hesten til Emil fra Lønneberget i tillegg til evangelisten, og Elias og Johannes var navn på gamle menn. Nå er eneste spørsmål til Markus og Lukas om det staves med c eller k, og ingen løfter et øyenbryn...

*S* Kjenner til fenomenet - også fra egen familie.

Da en av mine nieser ble født, ble jeg lettere sjokkert oevr at foreldrene hennes ga henne et skikkelig gammelkjerringnavn. Det tok ikke lang tid før enn jeg ikke kunne forestille meg henne med et annet navn, og det ble den naturligste ting i hele verden at ei lita jente heter nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markus og Lukas er skikkelig fine navn. Jeg synes også Noah er fint, men det var en tilvenningssak.

Et navn jeg fremdeles sliter med er Hårek. Jeg ser for meg den tegneseriefiguren.

Jeg lurer på om navn som Olga, Bjørg, Britt, Inga, Rolf, Nils, Harry og Ståle kommer på mote igjen..

''Jeg lurer på om navn som Olga, Bjørg, Britt, Inga, Rolf, Nils, Harry og Ståle kommer på mote igjen..''

garantert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av mailen?.))

Å, guri mæ...! Skulle æ send dæ nåkka?

Jeg har ikke noen anonym mail. Kan ikke å holde styr på flere mailkontoer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeanette forbinder jeg mer med "ønske om å være fintfolk uten å få det helt til". Typen helt vanlige folk (i likhet med meg selv), men som forsøker å kompensere med "krøllete" navn. ''

Jeg leste en gang en artikkel som gikk på dette fenomenet at man prøver å "fiiine seg opp" med barnas navn. I artikkelen ble det hevdet at en del folk som hadde vært til sjøs i "gamle da'r" senere gjerne ga barna sine utenlandske navn som de hadde "plukket op" i en eller annen havneby der ute. Derfor ble en del navn som kanskje Rita, Roger og Kent forbundet med folk fra slike samfunnslag, og dette i seg selv gjorde at navnene ble sett på som litt "harry", for å bruke et mer moderne adjektiv.

Litt som du skriver om et annet sted her at hvem er det som velger hvilke type navn til barna sine - hav er det de prøver å "formidle" om seg selv gjennom valg av navn.

Hadde jeg blitt født i 2005, så hadde jeg hett Shakira. Hadde jeg vært født i år, hadde navnet mitt vært Rihanna... De er like musikkinteresserte i dag, som for 40 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1230241386' post='4047696]

Hadde jeg blitt født i 2005, så hadde jeg hett Shakira. Hadde jeg vært født i år, hadde navnet mitt vært Rihanna... De er like musikkinteresserte i dag, som for 40 år siden.

*S* Min mor påstår forresten at jeg er oppkalt etter henne - vi deler kun første bokstav, så jeg lurer på om det egentlig kan kalles oppkalling;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Min mor påstår forresten at jeg er oppkalt etter henne - vi deler kun første bokstav, så jeg lurer på om det egentlig kan kalles oppkalling;-)

*hehe* Litt tynt grunnlag for å si oppkalling der, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1230241223' post='4047690]

Å, guri mæ...! Skulle æ send dæ nåkka?

Jeg har ikke noen anonym mail. Kan ikke å holde styr på flere mailkontoer jeg...

Nei, det veit jeg, men jeg hadde min doladresse her inne en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

*S* Min mor påstår forresten at jeg er oppkalt etter henne - vi deler kun første bokstav, så jeg lurer på om det egentlig kan kalles oppkalling;-)

Jeg er en venninneoppkalling. Jeg misliker navnet mitt sterkt. Det er nesten pinlig å presentere seg, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en venninneoppkalling. Jeg misliker navnet mitt sterkt. Det er nesten pinlig å presentere seg, he he.

Huffda! Du burde jo ha vent deg til det nå. Mange setter jo mer pris på navnet sitt etterhvert som man vokser til, inklusive meg selv.

Men venninneoppkalling?? Altså opkalt etter din mors venninne, f eks? Det ville i såfall være litt sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skiftet navn selv

Huffda! Du burde jo ha vent deg til det nå. Mange setter jo mer pris på navnet sitt etterhvert som man vokser til, inklusive meg selv.

Men venninneoppkalling?? Altså opkalt etter din mors venninne, f eks? Det ville i såfall være litt sært.

selv skiftet jeg navn så fort jeg ble mynig,og har aldri angret!dte navnet mine foreldre ga meg passet meg aldri.så,det varierer nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...