Gå til innhold

18-åring bo hjemme alene


Gjest Lurer litt på dette

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på dette

Ville dere hatt problemer med å la en 18-åring bo hjemme alene og passe på huset ett års tid, mens resten av familien befant seg i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på 18-åringen det. Jeg ville iallefall gått flere runder med meg selv, familien og 18-åringen før det hadde vært aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Selvsagt er jo en 18-åring voksen,- og kan jo flytte til et annet land selv,- men jeg hadde nok ikke frivillig flyttet langt vekk fra min 18-åring alene i et hus et år... Mest for min egen del, antageligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen 18-åring: Egentlig ikke, hvis hun ville det selv.

Mange av hennes jevnaldrende venner, spesielt de som er av hankjønn: På ingen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på 18-åringen, men om vedkommende er en normalt oppegående ungdom så er det vel uansett like før h*n skal flytte hjemmefra? Således burde det jo gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Kommer an på 18-åringen. Da jeg var 18 kunne jeg fint ha bodd alene, men så bodde ikke jeg hjemme heller, og hadde ikke gjort det på 2 år.

I nær familie har jeg 18-åringer som ikke kunne ha bodd alene, mangler både dømmekraft og økonomisk sans. Så det er store forskjeller ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tror jeg er veldig individuelt. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 1/2. Da kunne jeg jo like godt bodd hjemme alene.

Så jeg ville sett an "barnet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg flyttet alene til utlandet da jeg var 18, så jeg ville sannsynligvis ikke hatt noen problemer med å bo alene i barndomshjemmet heller.

Men som andre sier her: Det kommer helt an på 18-åringen. Jeg kjenner mange i den alderen, og det er slett ikke alle jeg ville overlatt ansvaret for et helt hus til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det kommer helt an på 18-åringen.

De fleste 18-åringer er selvfølgelig i stand til å bo alene. Selv flyttet jeg alene til utlandet da jeg var 18. Å ha ansvar for et hus alene er imidlertid en litt annen sak.

Forøvrig pussig hvor mange som mener at de selv var modne nok til det da de var 18, men at avkommet ikke er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg flyttet alene til utlandet da jeg var 18, så jeg ville sannsynligvis ikke hatt noen problemer med å bo alene i barndomshjemmet heller.

Men som andre sier her: Det kommer helt an på 18-åringen. Jeg kjenner mange i den alderen, og det er slett ikke alle jeg ville overlatt ansvaret for et helt hus til.

Besteforeldrene komer til å stikke innom jevnlig. Hun er en ordnetlig 18-åring og vil ikke rive ned huset, men man vet jo ikke hvor mange ungdommer som ser muligheter for en fest i nettopp vårt hus.

Må avtale med besteforeldre som tar jevnlige kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på 18-åringen.

De fleste 18-åringer er selvfølgelig i stand til å bo alene. Selv flyttet jeg alene til utlandet da jeg var 18. Å ha ansvar for et hus alene er imidlertid en litt annen sak.

Forøvrig pussig hvor mange som mener at de selv var modne nok til det da de var 18, men at avkommet ikke er det ;)

Jeg ville selv vært moden nok til det i den alderen og jeg tror min datter på mange måter er mer moden enn jeg selv var:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Jeg har ikke tenåringer ennå, men jeg flyttet hjemmefra da jeg var 18 selv. Jeg har ingen problemer med å la modne 18-åringer bo alene (eller umodne, for den saks skyld - de er jo myndige og kan gjøre som de vil), men jeg hadde ikke selv likt å bo i et helt hus. Jeg bodde på hybel hos en familie, og det gikk helt fint. Ville nok heller valgt en sånn løsning at barna bodde på hybel hos noen, og sjekket huset "på fritiden" dersom dere ikke velger å leie ut.

Dersom barnet blit boende i huset alene, må dere i alle fall regne med at huset blir samlingssted for alle vennene hele tiden, mens dere er borte, men det er jo ikke nødvendigvis ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på 18-åringen.

De fleste 18-åringer er selvfølgelig i stand til å bo alene. Selv flyttet jeg alene til utlandet da jeg var 18. Å ha ansvar for et hus alene er imidlertid en litt annen sak.

Forøvrig pussig hvor mange som mener at de selv var modne nok til det da de var 18, men at avkommet ikke er det ;)

''Forøvrig pussig hvor mange som mener at de selv var modne nok til det da de var 18, men at avkommet ikke er det.''

Hehe. Jeg aner ennå ikke om mine kommer til å være modne nok til det når de er atten, men skulle jeg gjettet nå, ville jeg tippet at den ene vil være det, men den andre ikke. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært "alene" hjemme med storesøsteren min i 2 uker da hun var 18 år, er jeg skeptisk;-)

Foreldrene våre syntes sikkert det hadde gått kjempeflott, for da de kom hjem var huset ryddet og vasket og alt var OK, og storesøster smilte og tok imot dem i døra. Men det gikk jo ganske mye på "halv tolv" de to ukene, da, så skinnet kan bedra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange svarer at det kommer an på 18-åringen, og det er jeg helt enig i, men i tillegg mener jeg det kommer an på de voksne også. Hvor fleksible er dere? Dersom dere reiser bort et år må dere nok regne med at familiens rutiner nødvendigvis følges til punkt og prikke dette året? Jeg ville synes det ble feil å sette igjen en 18-åring hjemme med ansvar for hus, men bare med en slags skinn-frihet foreksempel... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært "alene" hjemme med storesøsteren min i 2 uker da hun var 18 år, er jeg skeptisk;-)

Foreldrene våre syntes sikkert det hadde gått kjempeflott, for da de kom hjem var huset ryddet og vasket og alt var OK, og storesøster smilte og tok imot dem i døra. Men det gikk jo ganske mye på "halv tolv" de to ukene, da, så skinnet kan bedra.

Jeg var hjemme alene i 2 uker da jeg var 16 (eller var det 15?), mens mine foreldre var på ferie.

Jeg hadde ansvar for hunden og passet på at den fikk mat og jeg gikk turer med den hver dag.

Jeg husker at jeg nøt å være alene uten småsøsken som rotet:-)

Jeg har selvfølgelig tenkt på det du sier, men jeg kjenner min mor og jeg er helt sikker på at hun vil følge veeeeldig godt med:-)

Men det er ingenting som er bestemt her enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betina93

Hadde kanskje hatt litt smålige problemer med det ja, men egentli hadde det ikke gjort noe. For jeg hadde trodd at min unge hadde vært så pass voksen at han hadde skjerpet seg og vist at han var voksen. Tror ikke noe gale hadde skjedd. Men jeg hadde nok ringt en del hjem for å høre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene komer til å stikke innom jevnlig. Hun er en ordnetlig 18-åring og vil ikke rive ned huset, men man vet jo ikke hvor mange ungdommer som ser muligheter for en fest i nettopp vårt hus.

Må avtale med besteforeldre som tar jevnlige kontroller.

I og med at hun er myndig, og ikke trenger tillatelse til å flytte langt av gårde selv, er det joe egentlig fordi du er engstelig for _huset_ at du undrer..? Altså,- du er sikkert engstelig for henne også (det er man jo automatisk), men det er ikke noe du kan gjøre noe med i og med at hun er voksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...